شما اینجا هستید: وی جی مگ > نقد و بررسی > 400 روز سخت – نقد و بررسی The Walking Dead 400 Days
نقد و بررسی

400 روز سخت – نقد و بررسی The Walking Dead 400 Days

ساخته Telltales در سال گذشته نشان داد هنوز هم ژانر ماجراجویی از بین نرفته و پتانسیل این را در اختیار دارد که میزبان عناوین خوبی باشد. هر چند سالانه استودیو های بسیاری بازی های مختلفی را در این سبک عرضه می کنند، اما اکثر آنها از چند مشکل مشترک رنج می برند. اولین مشکل نبود داستان مناسب است که عملا نیمی جذابیت بازی را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. مسئله دیگری که در اینجا اهمیت پیدا می کند، کیفیت ساخت است. اکثر بازی های ماجراجویی که در طول یک سال عرضه می شوند، توسط استودیو کوچک ساخته شده و در نتیجه دارای بودجه پایینی هستند. همین موضوع در ادامه باعث می شود که بازی از لحاظ فنی دچار مشکل شده و کیفیت مورد نظر را به نمایش در نیاورد. بر خلاف اکثر این عناوین Walking Dead را استودیوی با تجربه در این ژانر ساخته که سابقه تولید بسیاری از عناوین خوب چند سال اخیر سبک ماجراجویی را در اختیار دارد. همین موضوع در ادامه به شکل گیری داستانی قدرتمند و منسجم در کنار المان هایی قرار گیرد که از سوی سازنده به عنوان نیاز های بازیباز شناخته می شود. بازیباز امروزی دیگر به دنبال حل کردن پازل های پیچیده و مدت زمان گیم پلی طولانی نیست، بلکه تمرکز خود را روی مواردی همچون داستان و شخصیت پردازی قرار داده که با توجه به پیشرفت فناوری در طول چند سال گذشته اهمیت آن ها افزایش یافته است. فصل اول از سری بازی های WD نه تنها سبک ماجراجویی را احیا کرد بلکه توانست جوایز بسیاری با خود اختصاص داده و به عنوان بهترین بازی سال نیز شناخته شود. اکنون استودیو Telltales با عرضه بسته قابل دانلودی قصد دارد فاصله به وجود آمده ما بین فصل اول و دوم را پوشانده و داستانی جدید را روایت کند.

فاصله ای که از بین نرفت

بسته قابل دانلود 400 روز از لحاظ داستانی هیچ ارتباطی با فصل اول ندارد. نه تنها هیچ کدام از شخصیت های بازمانده در این بسته حاضر نمی شوند، بلکه روایت داستان از لحاظ زمانی در بازه ای متفاوت قرار گرفته است. به این ترتیب بازی 5 شخصیت جدید را معرفی می کند که هر چند در ابتدا ارتباطی با یکدیگر ندارند اما در ادامه بازیباز با پیدا کردن شناخت نسبت به آنها به این موضوع نیز پی می برد که جزییاتی در هر کدام از 5 خط داستانی وجود دارد که به یکدیگر متصل هستند. شاید بزرگ ترین نقطه ضعف این بسته مربوط به مدت زمان گیم پلی آن شود. اتمام خط داستانی هر کدام از شخصیت ها به طور کلی چیزی در حدود 15 تا 20 دقیقه به طول می انجامد. همین موضوع از این نکته جلوگیری می کند که بازیباز با شخصیت ها ارتباط برقرار کند. این در حالی است که بازی نیز این فرصت را پیدا نمی کند که پیش زمینه مناسبی از هر کدام از این شخصیت ها به بازیباز ارائه کند. یکی از بزرگ ترین نکات مثبت فصل اول که به شخصیت پردازی و تصمیم گیری های سرنوشت ساز مربوط می شد اینبار کم رنگ شده و تنها نتیجه ای را به همراه دارد که شاید از نظر بازیباز اهمیت کمی داشته باشد. با این حال جدا بودن هر کدام از خط داستانی ها در کنار زمان کوتاه آنها این فرصت را در اختیار بازیباز قرار می دهد که با تجربه چندین باره بهترین تصمیم ها را اتخاذ کرده و نتیجه مورد نظر را کسب کند.

همچون گذشته

در زمینه گیم پلی وضعیت حتی از داستان هم وخیم تر است. هر چند قسمت های اصلی نیز در این زمینه حرف خاصی برای گفتن نداشتند، اما سازندگان در 400 روز حتی سعی نکرده اند اندک قابلیت ها و جزییات گذشته را دوباره طراحی کنند. به جز یک خط داستانی دیگر موارد موجود در این زمینه هیچ حرفی برای گفتن ندارند. اکثر بخش های مرتبط به گیم پلی در این بسته قابل دانلود به بررسی چند آیتم مختلف و یا اندک حرکتی در محیط خلاصه می شود که تنها نقش متصل کننده بخش های مختلف داستان را بر عهده دارد. بسته قابل دانلود 400 روز نمایان گر سازنده ای است که از اعتبار خود در گذشته سو استفاده کرده است. استودیو Telltales در زمینه گرافیکی نیز هیچ بهبود خاصی را شکل نداده است. تمامی مدل، بافت و طراحی محیط ها از لحاظ کیفی در سطح فصل اول قرار دارند. جالب است که مشکل افت فریم های ناگهانی در زمان تغییر دوربین نیز برطرف نشده است. با این حال در گرافیک بازی از لحاظ هنری، موسیقی و البته صداگذاری شخصیت ها همچنان در سطح خوبی قرار داشته و نیاز های موجود را برطرف می کنند. اگر فصل اول از این سری را تجربه کرده اید، 400 روز هیچ نکته جدیدی را برای شما به همراه ندارد. شاید تنها بتوان به آن از این نظر نگاه کرد که در ادامه شخصیت هایش در داستان فصل دوم حاضر شده و نقش خاصی داشته باشند.

 

 

تبلیغات