پرونده

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر

در قسمت اول این مجموعه مقالات به معرفی هیدئو کوجیما و نحوه شکل‌گیری مجموعه بازی‌های Metal Gear پرداختیم. از شرایط سخت کاری بازیساز ژاپنی در کونامی گرفته تا مشکلاتی که پیش روی پایه‌گذاری یک سبک کاملا جدید در صنعت بازی‌های ویدئویی وجود دارد. در ادامه این مجموعه و قسمت دوم تاریخچه Metal Gear به سراغ معرفی شخصیت‌های کلیدی که البته نقش مهم‌تری در بازی‌های اخیر Metal Gear داشته‌اند تا گروه‌های مختلفی که در این مجموعه حضور دارند، رفته بودیم. در قسمت سوم و نهایی این مجموعه نیز داستان کل سری را با در نظر گرفتن ترتیب اتفاقات بازگو کرده‌ایم. با داستان مجموعه Metal Gear همراه وی جی مگ باشید.

1960

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 1

ولگین (شخصیت منفی قسمت سوم) بعد از مرگ پدرش میکرو فیلمی را به دست می آورد که حاوی میراث فیلسوف هاست. با حمایت موشکی شوروی از کوبا و چگوارا اولین نشانه های جنگ سرد مشخص می شود. آدام و ایوا به عنوان مامور های سازمان امنیت ملی آمریکا به شوروی پناهنده شده و شروع به افشاگری می کنند.


1961

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 2

جان اف کندی به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب می شود. ناسا موفق به فرستادن شامپانزه ای به مدار زمین می شود. شوروی یوری گاگارین را به عنوان اولین فضانورد خود به فضا می فرستد. موشک حامل او توسط سوکولوو (سازنده شگهود به عنوان متال گیر قسمت سوم) طراحی می شود. باس (مربی نیکد اسنیک یا همان بیگ باس) طی عملیاتی سری به عنوان اولین آمریکایی وارد فضا می شود. فرود او با سانحه همراه شده و باس برای 6 ماه وارد کما می شود. مراحل ساخت شگهود توسط سوکولوو شروع می شود.


1962

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 3

میجر زیرو واحد فاکس را برای اولین بار شکل داده و جان (بیگ باس) را به عضویت می گیرد.


1964 (Metal Gear Solid 3)

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 4

باس به وسیله شبکه جاسوسی فیلسوف ها متوجه می شود که سوکولوو بعد از فرارش به آلمان غربی به شوروی برگشته تا ساخت شگهود را به اتمام برساند. تهدید شگهود جدی شده و نیکد اسنیک با اجرای اولین پرش هیلوی تاریخ وارد شوروی می شود تا سوکولوو را نجات دهد. اسنیک و آسلات برای اولین بار یکدیگر را دیده و اسنیک متوجه می شود که شگهود واقعا در حال ساخت است. تانکی قدرتمند که توانایی شلیک موشک هسته ای را در اختیار دارد. باس به شوروی پناهنده شده و بعد از دزدیدن سوکولوو، اسنیک را به شدت زخمی می کند. ولگین با نابود کردن پایگاه خود اسنیک را نیز به صورت رسمی از ماموریت خارج می کند. هفت روز بعد اسنیک دوباره به پایگاه ولگین وارد می شود. ماموریت مارخور با هدف نجات سوکولوو، نابودی شگهود، از بین بردن واحد کبرا (زیر نظر باس)، ولگین، شخص باس و بازگرداندن میراث فیلسوف ها شروع می شود. در این بین اسنیک با ایوا آشنا می شود. جاسوسی که به نیروهای ولگین نفوذ کرده.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 5

سه روز بعد ماموریت با موفقیت انجام می شود. تمامی گزینه ها از بین رفته و میکروفیلم حاوی میراث فیلسوف ها به دست اسنیک و ایوا می رسد. ایوا میکروفیلم را دزدیده و مشخص می شود که به عنوان جاسوس دو جانبه چین فعالیت می کرده. میکروفیلم به چینی ها می رسد اما مشخص می شود که تقلبی بوده. لقب بیگ باس (به خاطر کشتن باس) به نیکد اسنیک می رسد اما او بلافاصله فاکس را ترک می کند. بیگ باس متوجه می شود که باس در تمام این مدت سعی داشته با گناهکار جلوه دادن او به عنوان یک خائن، خطر جنگ را از آمریکا دور کند. این به عنوان اصلی ترین دلیل نفرت بیگ باس از رهبران آمریکا شناخته می شود. باس به نوعی نقش مادر بیگ باس را در داستان ایفا می کند. میکروفیلمی که به دست چینی می رسد، تقلبی است. نیمی از میراث فیلسوف ها توسط جاسوس دو جانبه کا گ ب که تحت عنوان آدام شناخته می شد، به سیا می رسد. آدام نام رمز آسلات است.


1966

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 6

بیگ باس در جریان جنگ موزامبیک با فرانک یگر (گری فاکس) آشنا می شود. کودکی که بعد از انتقال به مراکز حمایتی توسط فیلسوف ها برای پروژه سرباز بدون نقص دزدیده می شود. وایپر (جین) به عنوان نیروی عملیاتی فاکس دختری (الیسا و ارسلا) با اختلال شخصیتی را آزمایشگاه های آلمان شرقی نجات می دهد.


1970 (Metal Gear Solid Portable Ops)

جاسوس شوروی با دزدیدن نقشه های سترن 5 شرایط برای ساخت سیلوی موشک های موجود در سن هیرونیمو آماده می کند. پروژه جانشین با هدف تربیت رهبری برای سرباز بی نقص به اتمام می رسد. جین محصول این پروژه است که بر اساس رفتار های نظامی باس تربیت شده. بعد از خارج شدن بیگ باس و بازنشستگی میجر زیرو از فاکس جین به عنوان رهبر این گروه انتخاب می شود. سیا به فاکس دستور می دهد که پایگاه شوروی در سن هیرونیمو را تصرف کنند. جین در ادامه کنترل کار را به دست گرفته و با در اختیار داشتن متال گیر ساخته شده در این پایگاه تبدیل به تهدیدی برای آمریکا می شود.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 7

میجر زیرو به جرم خیانت توسط نیروهای پنتاگون دستگیر می شود. بیگ باس نیز توسط نیروهای فاکس دستگیر شده و به سن هیرونیمو منتقل می شود. در زندان بیگ باس برای اولین بار با ری کمپل آشنا شده و تصمیم می گیرند که فاکس را از بین ببرند. بعد از کشتن پایتون، بیگ باس با فرانک یگر روبرو شده (تحت عنوان نیروی فاکس) و بعد از شکست دادنش او را نیز به سمت خود باز می گرداند. کمپل و بیگ باس برای اولین بار با الیسا مواجه شده و از پروژه ساخت متال گیر باخبر می شوند.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 8

با اتمام اتفاقات سن هیرونیمو بیگ باس متال گیر راکسا و جین را از بین می برد. در این بین الیسا در زمان کشته شدن توسط جین تصویری را می بینید که طی آن یکی از فرزندان بیگ باس سعی دارد دنیا را به پایان رسانده و دیگران آن را نجات دهند. بیگ باس بخشی از سرمایه جین را برای ساخت ارتش بهشت ( نقشه نهایی جین برای سرباز های فراری) به دست می آورد. آمریکا با کمک آسلات باقی مانده میراث فیلسوف ها را به دست می آورد. میجر زیرو گروه میهن پرستان را برای زنده نگه داشتن یاد باس تشکیل می دهد. افرادی همچون سیجینت، پارامدیک (نیروهای پشتیبانی اسنیک در قسمت سوم)، آسلات و بیگ باس تبدیل به جزئی از میهن پرستان می شوند.


1971

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 9

میجر زیرو فاکس را تعطیل کرده و در ادامه فاکس هاند با رهبری بیگ باس شکل می گیرد. پروژه فرزندان وحشتناک توسط زیرو و پارامدیک برای ساخت کلون هایی از بیگ باس شروع می شود. بیگ باس به مرور نسبت به میهن پرستان بدبین می شود.


1972

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 10
Solidus Snake

دو قلو های سالید اسنیک و لیکوئید اسنیک به عنوان کلون های بیگ باس متولد شدند. طی پروژه فرزندان وحشتناک از دی ان ای بیگ باس و تخمک های دستیار پارامدیک در رحم ایوا برای تولد این دو قلو ها استفاده شد. مدتی بعد سومین کلون تحت عنوان سالیدیوس اسنیک نیز متولد شد که میهن پرستان اعتقاد داشتند بهترین و کامل ترین فرزند بیگ باس است.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 11

بعد از صورت گرفتن این پروژه بیگ باس میهن پرستان را ترک کرده و آسلات و ایوا نیز نسبت به زیرو بی اعتماد شدند. بیگ باس سربازان بدون مرز را به عنوان ارتشی خصوصی تشکیل داد. سرباز های ناراضی از سیاست های دولتمردان به این گروه پیوستن. سرباز های چریک کازوهیرا میلر در کلمبیا مورد حمله نیروهای بیگ باس قرار گرفتند. در این بین تمامی نیروهای میلر از بین رفته و او نیز تا مرز کشته شدن پیش رفت. بعد از چند درگیری در نهایت میلر به سربازان بدون مرز پیوسته و تبدیل به دستیار اصلی بیگ باس شد.


1974 (Metal Gear Solid Peace Walker)

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 12

پز ارتگا و رامون گالوز از دانشگاه صلح کاستاریکا، بیگ باس و نیروهایش را استخدام کردند تا با نیروهای سرکش سیا در این منطقه مقابله کنند. بیگ باس وارد کاستاریکا شده و متوجه می شود که کنترل این منطقه را نیروهای نگهبان صلح (با رهبری هات کلدمن) به دست گرفته اند. نیروهایی که تعدادی ماشین جنگی همراه با هوش مصنوعی را نیز در سمت خود دارند. بیگ باس یکی از این ماشین ها (پوپا) را از بین برده و سازنده آن یعنی هیو امریخ را به سمت خود جذب می کند. بیگ باس با پیس واکر (جنگ افزاری با سلاح هسته ای) مبارزه می کند. پیس واکر آسیب دیده که با هوش مصنوعی کنترل می شود به نیکاراگوئه فرار می کند. در شرایطی که پیس واکر قصد دارد پایگاه مادر سربازان بدون مرز را با شلیک موشک نابود کند، رامون گالوز یا همان ولادیمیر زادورنوف هدف پیس واکر را به کوبا تغییر می دهد. در نهایت بیگ باس موفق به نابودی پیس واکر می شود.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 13

بعد از نابودی پیس واکر همچنان سلاح هسته ای روی آن باقی مانده. بیگ باس و میلر تصمیم می گیرند که با به دست آوردن سلاح هسته ای پیس واکر که به زیر آب رفته آن روی متال گیر زیک قرار داده و به طور غیر رسمی تبدیل به هفتمین قدرت هسته ای دنیا شوند. پاز در این بین کنترل متال گیر زیک را به دست گرفته و مشخص می شود که تمام این مدت جاسوس زیر بوده. پاز سعی می کند با دزدیدن زیک بیگ باس را مجبور به پیوستن به تاسیسات زیرو یعنی سایفر (میهن پرستان) کند اما در مقابل بیگ باس با متال گیر زیک و پاز جنگیده و آسیب های جدی به آن وارد می کند. در ماه دسامبر 1974 بعد از نابودی متال گیر زیک نیروهای سربازان بدون مرز توسط یک مامور مخفی متوجه حضور اطلاعات جدیدی از سایفر در یک نوار کاست می شوند. اطلاعات داخل نوار نشان از حضور فردی مرتبط به سایفر یا همان میهن پرستان تحت عنوان اسکال فیس می دهد.


1975 (Metal Gear Solid Ground Zeroes)

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 14

سربازان بدون مرز متوجه می شوند که پاز از حادثه متال گیر زیک جان سالم به در برده و در کمپ امگا زندانی شده. چیکو یکی از شخصیت های پیس واکر تصمیم می گیرد به صورت انفرادی به کمپ امگا رفته و پاز را نجات دهد اما خودش هم توسط گروهی به نام XOF دستگیر می شود. گروهی با رهبری اسکال فیس که با سایفر و زیرو همکاری می کند. چیکو با دیدن شکنجه پاز اطلاعاتی از جمله تعداد نیروهای پایگاه مادر و جزییات متال گیر زیک را در اختیار اسکال فیس قرار داده و به دستور او پیام کمکی را به پایگاه مادر ارسال می کند. در شرایطی که بیگ باس متوجه می شود این یک تله است اما تصمیم می گیرد به صورت انفرادی وارد کمپ امگا شده، چیکو و پاز را نجات دهد.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 15

نیروهای اسکال فیس و شخص او در شرایطی که دو بمب ساعتی را در شکم پاز قرار داده اند با هلیکوپتر به سمت پایگاه مادر می روند. در زمان بازگشت به پایگاه مادر بیگ باس متوجه بمب داخل بدن پاز شده و آن را بدون بیهوشی خارج می کنند. بیگ باس به پایگاه مادر رسیده و با نیروهای XOF مواجه می شود. تعداد زیادی از سرباز ها کشته شده و پایگاه مادر نابود می شود. در زمان فرار پاز متوجه حضور بمب دوم شده اما دیگر دیر شده و هلیکوپتر روی هوا منفجر می شود. بیگ باس و میلر به شدت زخمی شده و به بیمارستان منتقل می شود. قلب بیگ باس از کار می افتد اما بعد از شوک الکتریکی به زندگی بازگشته اما وارد کما می شود.


1984 (Metal Gear Solid 5: Phantom Pain)

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 16

بیگ باس از کما بیدار می‌شود. ونوم اسنیک بعد از 9 سال از کما در یکی از بیمارستان‌های قبرس بیدار می‌شود. هواپیمایی غیرنظامی که حاوی سایکو منتیس بوده در کوه‌های اکراین سقوط می‌کند. کازوهیرا میلر بعد از اسیر شدن توسط نیروهای شوروی و در اصل نیروهای ویژه XOF به مرز پاکستان منتقل می‌شود. نیروهای مختلفی از جمله XOF برای کشتن بیگ باس به بیمارستان Dhekelia  حمله می‌کنند. ونوم اسنیک با کمک اشماعیل که در ادامه مشخص می‌شود همان آسلات است از بیمارستان فرار می‌کند و به سمت افغانستان می‌رود تا کازوهیرا میلر را نجات دهد.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 17

شخصیت Quiet در بیمارستان Dhekelia  دچار سوختگی کامل بدن شده و برای نجات درمان انگلی روی او انجام می‌شود. ونوم اسنیک به افغانستان رفته و میلر را نجات می‌دهد. ونوم اسنیک نقش بیگ باس را برعهده گرفته و نیروهای Diamond Dogs را برای از بین بردن Skull Face و متال گیر Sahelanthropus رهبری می‌کند. در نهایت طی این فرایند Skull Face کشته می‌شود. هیو امریخ به خاطر کشته شدن تعداد زیادی از نیروهای Diamond Dogs از پایگاه مادر اخراج می‌شود. Eli ( یا همان Liquid Snake) که پیش‌تر توسط ونوم اسنیک در آفریقا نجات پیدا کرده بود از پایگاه مادر با کمک ارتباط خاصی که با سایکو منتیس داشته فرار می‌کند.


1989

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 18

جک (رایدن) تحت عنوان یک کودک سرباز در جنگ داخلی لیبریا حضور پیدا می کند. سالیدیوس اسنیک پدر و مادر جک را کشته و او را به فرزند خواندگی قبول می کند تا تحت عنوان کودک سرباز آموزش رایدن را شروع کند. بیگ باس در آفریقای جنوبی گروهی یاغی تحت عنوان بهشت بیرونی را شکل می دهد.


1990

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 19

در شرایطی که دولت آمریکا نمی داند چه کسی پشت بهشت بیرونی حضور دارد، بیگ باس به کشورش برگشته و کنترل نیروهای فاکس هاند را به دست می گیرد. فرانک یگر نام رمز فاکس را گرفته و تبدیل به اصلی ترین نیروی فاکس هاند می شود. سالید اسنیک به ارتش آمریکا پیوسته و در جنگ خلیج فارس حضور پیدا می کند. لیکوئید اسنیک به عنوان نیروی ویژه هوایی در این جنگ حضور پیدا کرده و بعد از اسیر شدن در فهرست تلفات جنگی قرار می گیرد.


1995 (Metal Gear)

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 20

سالید اسنیک عضو نیروهای فاکس هاند می شود. متال گیر تی اکس 55 در بهشت بیرونی توسط دکتر دارگو پتروویچ ساخته می شود. دولت آمریکا که متوجه حضور بهشت بیرونی می شود به فاکس هاند وظیفه می دهد که وضعیت ایجاد شده را بررسی کند. بیگ باس به عنوان رئیس فاکس هاند و البته به رهبر مخفی بهشت بیرونی گری فاکس را به آفریقای جنوبی می فرستد. ارتباط فاکس با آمریکا قطع شده و دولت تصمیم می گیرد عملیاتی جدید را شروع کند. سالید اسنیک توسط فاکس هاند به بهشت بیرونی فرستاده می شود. اسنیک در ماموریت خود گری فاکس را نجات داده، بیگ باس را شکل می دهد و در نهایت متال گیر را نابود می کند. بعد از شناسایی بیگ باس به عنوان رهبر بهشت بیرونی، جانشین او یعنی روی کمپل هدایت فاکس هاند را برعهده می گیرد.


1997

بعد از ایجاد درگیری های متعدد میان نیروهای مختلف در آسیای مرکزی رژیم دموکراتیک زنزیبار لند کنترل منطقه را به دست گرفته و اعلام استقلال می کند. با فاصله چند ماه زنزیبار لند به صورت رسمی ساخت متال گیر دی را تایید می کند.


1999 (Metal Gear 2)

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 21

زنزیبار لند به سلاح هسته ای دست پیدا کرده و حمله به کشور های همسایه را شروع می کند. فاکس هاند بار دیگر سالید اسنیک را به این منطقه می فرستند. اسنیک طی عملیات خود موفق می شود، گری فاکس، بیگ باس و متال گیر را از بین ببرد. بعد از این وقایع اسنیک به آلاسکا می رود. بدن گری فاکس توسط فاکس هاند پیدا شده و برای آزمایش های بیشتر در اختیار دکتر کلارک (پارامدیک) قرار می گیرد.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 22

بدن سوخته بیگ باس نیز توسط میهن پرستان پیدا شده و به کمک نانو ماشین ها وارد کما می شود. آسلات و ایوا تصمیم به نابودی میهن پرستان و بازگرداندن بیگ باس می گیرند. زیرو که کنترل میهن پرستان را در اختیار دارد مراحل ساخت شبکه ای از هوش مصنوعی ها را شروع می کند که تمامی مشخصه های دولت های بزرگ همچون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و رفتار های اجتماعی را کنترل کند. این شبکه از 4 هوش مصنوعی تحت عنوان AL، GW، TJ و TR شناخته می شوند که توسط یک هوش مصنوعی اصلی یا همان JD کنترل می شوند.


2000

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 23

جورج سیرز (سالیدیوس اسنیک) به عنوان چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا انتخاب می شود. لیکوئید اسنیک بعد از مدت ها غیبت به فاکس هاند پیوسته و تبدیل به رهبر این گروه می شود. لیکوئید تصمیم می گیرد از ساختار قدیم دوری کرده و فاکس هاند را تبدیل به گروهی کوچک و متشکل از نیروهای قدرتمند کند. آسلات به فاکس هاند ملحق می شود.


2003

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 24

نائومی هانتر به بخش پزشکی فاکس هاند ملحق می شود. پارامدیک در زمان بازگرداندن گری فاکس به زندگی جان خود را به خاطر سانحه آزمایشگاهی از دست می دهد. نائومی جای او را به عنوان مسئول بخش پزشکی گرفته و مرگ گری فاکسی که فرار کرده را جعل می کند. این سانحه توسط ایوا و آسلات برنامه ریزی شده بود تا یکی از اعضای میهن پرستان (پارامدیک) را از بین ببرند. در این بازه زمانی تنها زیرو و سیجینت باقی مانده اند.


2005 (Metal Gear Solid)

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 25

لیکوئید اسنیک با در اختیار داشتن کنترل نیروهای فاکس هاند، متال گیر رکس و نسل بعد نیروهای ویژه در جزیره شدو موزس به دولت آمریکا اعلام می کند که باید طی 24 ساعت بدن بیگ باس و یک میلیارد دلار را در اختیار آنها قرار دهد. دولت آمریکا روی کمپل به عنوان رئیس سابق فاکس هاند را خواسته و او نیز به سالید اسنیک وظیفه می دهد که وارد جزیره شدو موزس شود. اسنیک به صورت مخفیانه وارد پایگاه لیکوئید شده و با همراه داشتن ویروس فاکس دای که توسط نائومی به بدنش تزریق شده وظیفه پیدا می کند که اعضای فاکس هاند را از پا در آوردن و متال گیر رکس را نیز از بین ببرد. اسنیک در ماموریت خود با گری فاکسی روبرو می شود که تبدیل به نینجا شده. بعد از یک درگیری ابتدایی در نهایت فاکس خود را در زمان مقابله اسنیک و لیکوئید نشان داده و به وسیله متال گیر رکس کشته می شود و البته جان اسنیک را نجات می دهد. لیکوئید در نهایت توسط اسنیک از پا در آمده و شخصیت اصلی به همراه مریل سیلوبرگ که برادرزاده کمپل است از جزیره فرار می کنند.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 26

در جریان ماموریت اسنیک با هال امریخ سازنده متال گیر رکس آشنا می شود. هال در اصل پسر هیو امریخ است که پیش از این با بیگ باس همکاری می کرد. نائومی در نهایت به اسنیک توضیح می دهد که ویروس فاکس دای قربانی های خود را از طریق دی ان ای پیدا می کند و البته شخص اسنیک نیز یکی از آنهاست. نائومی اسنیک را به خاطر از بین بردن برادرش (فرانک یگر یا همان گری فاکس) در جریان حادثه زنزیبار مقصر می داند. البته ویروس وارد شده به بدن اسنیک به گونه ای طراحی شده که بلافاصله عمل نکرده و چند سال بعد او را از پا در می آورد. تنها عضو فاکس هاند که زنده می ماند، آسلات است. آسلات واکسن فاکس دای را به دست آورده و در شرایطی که دست خود را توسط گری فاکس از دست داده، فرار می کند.


2006

سالید اسنیک و آتاکان (هال امریخ) گروهی را تحت عنوان انسان دوستی شکل می دهند که سعی دارد با تهدید حضور متال گیر ها مبارزه کند.


2007 (Metal Gear Solid 2)

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 27

در شرایطی که به نظر می رسد ارتش آمریکا مشغول به ساخت متال گیر ری است، اسنیک وارد نفت کش دیسکاوری می شود تا با انتشار عکس های متال گیر جهان را از اتفاقی رخ داده، باخبر کند. در این آسلات که دست لیکوئید را به خود پیوند زده و تحت عنوان لیکوئید آسلات شناخته می شود، ظاهر شده و متال گیر را دزدیده و دیسکاوری را غرق می کند. برای اولین بار مشخص می شود که دست لیکوئید در بعضی مواقع ذهن آسلات را تحت کنترل خود در می آورد. رسانه ها انسان دوستی را به خاطر اتفاق رخ داده مقصر دانسته و آنها را مجبور به این می کنند که مرگ سالید اسنیک را جعل کنند. ساخت بیگ شل در منهتن شروع می شود. اما امریخ (خواهر آتاکان) از سازمان امنیت ملی آمریکا به عنوان برنامه نویسی قدرتمند جدا شده و توسط میهن پرستان جذب می شود تا ساخت هوش مصنوعی GW را شروع کند. الگا گورلوکویچ که در حادثه دیسکاوری مقابل اسنیک قرار گرفته بود بچه خود با نام سانی را به دنیا می آورد. مهین پرستان دختر او را گروگان می گیرند.


2009 (Metal Gear Solid 2)

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 28

بعد از گذشت دو سال گروهی تحت عنوان پسران آزادی با رهبری سالیدیوس اسنیک کنترل سکوی نفتی بیگ شل در منهتن را به دست گرفته و تصمیم می گیرند با ساخت جنگ افزاری تحت عنوان آرسنال گیر کنترل منطقه را به دست گرفته و منهتن را به عنوان جمهوری جدا مطرح کنند. در شرایطی که پسران آزادی چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا یعنی جیمز جانسون را گروگان گرفته اند، درخواست 30 میلیارد دلاری خود را مطرح کرده و به دولت آمریکا می گویند که اگر درخواست اشاره شده انجام نشود، بیگ شل نابود شده و بزرگ ترین فاجعه طبیعی تاریخ به واسطه پخش شدن نفت در بندر منهتن شکل می گیرد. جک رایدن توسط دولت آمریکا و روی کمپل وظیفه پیدا می کند به بیگ شل نفوذ کرده و با آزاد کردن رئیس جمهور، پسران آزادی را نیز از بین ببرد.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 29

بعد از درگیری با نیروهای ویژه سالیدیوس که تحت عنوان سلول مرده شناخته می شوند در نهایت رایدن به جانسون رئیس جمهور آمریکا می رسد. جانسون توضیح می دهد که در تمام این مدت آمریکا به وسیله میهن پرستان کنترل شده و حتی آنها هستند که رئیس جمهور را انتخاب می کنند. قبل از او سالیدیوس رئیس جمهور بود و بعد از وقایع شدو موزس از کار برکنار شد اما اکنون تصمیم گرفته میهن پرستان را به چالش بکشد. در کنار این موضوع توضیح داده می شود که تمام ساختار بیگ شل تنها برای پوشاندن ساخت آرسنال گیر است. جنگ افزاری بسیاری بزرگ که می تواند از هر جای زمین را با سلاح هسته ای هدف قرار داده و توسط هوش مصنوعی GW کنترل می شود که اما امریخ مسئول ساختش است. در این بین اما امریخ کشته شده و جانسون نیز از پا در می آید.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 30

سالید اسنیک به یکباره پیدا شده و توضیح می دهد که در تمام این مدت مشغول نفوذ در بیگ شل بوده. در نهایت زمانی که سالیدیوس قصد دارد منهتن را با وسیله EMP تبدیل به منطقه ای جدا کند، آسلات از راه رسیده و با گرفتن کنترل متال گیر ری توضیح می دهد که تمامی این اتفاقات نقشه های از پیش تعیین شده میهن پرستان بوده. اینکه اتفاقات بیگ شل شباهت زیادی به شدو موزس داشته تنها به این دلیل بوده که رایدن را تبدیل به سربازی بدون نقص کنند. در این بین سالید اسنیک تنها در نقشه جایی نداشته. حتی کمپلی که با رایدن در ارتباط داشته هوش مصنوعی بوده و به همین خاطر توصیه می کرده که با اسنیک همکاری نکند. سالیدیوس هم در این بین تبدیل به جزئی از نقشه میهن پرستان شده. آسلات متال گیر ری و هوش مصنوعی GW را از آرسنال گیر دزدیده و اسنیک با توجه به اطلاعاتی که به دست آورده (با نیت قبلی آسلات) به دنبال او می رود.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 31

در نهایت نیز آرسنال گیر صدمه دیده با سطح زمین برخورد کرده و تنها رایدن و سالیدیوس روی آن باقی می مانند. میهن پرستان به صورت هوش مصنوعی با رایدن تماس گرفته و توضیح می دهند که اگر سالیدیوس را از پا در نیاورد، دختر الگا و رزمری (نامزد رایدن) را می کشند. در مقابل سالیدیوس هم می خواهد با کشتن رایدن و بررسی نانو ماشین های داخل مغز او به موقعیت میهن پرستان دست پیدا کند. رایدن با سالیدیوس درگیر شده و او را در نبردی با شمشیر از پا در می آورد. بعد از این وقایع و بررسی اطلاعات به دست آمده از آرسنال گیر، اسنیک و آتاکان متوجه می شوند که تمامی 12 عضو میهن پرستان از بین رفته و سرنخی باقی نمانده. اطلاعات به دست آمده با نقشه قبلی میهن پرستان در اختیار آنها قرار گرفته و اکنون دیگر هدفی برای گروه انسان دوستی باقی نمانده. اتفاقات پیش آمده پیرامون آرسنال گیر شرایط را برای ایجاد ارتش های خصوصی در نقاط مختلف دنیا فراهم کرد.


2011

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 32

رایدن به منطقه 51 رفته و سانی (دختر الگا) که تبدیل به برنامه نویسی قدرتمند شده را نجات داده و او را پیش اسنیک و آتاکان قرار می دهد. نیاز کشور های مختلف به ارتش های خصوصی 5 نمونه قدرتمند از آنها را شکل می دهد که توسط یک شرکت اصلی تحت عنوان بهشت بیرونی (با رهبری آسلات) کنترل می شوند.


2012

رایدن توسط میهن پرستان دستگیر شده و تبدیل به نینجایی سایبورگ می شود. بعد از مدتی رایدن توسط بیگ ماما ارتش بهشت گمشده نجات پیدا می کند.


2014 (Metal Gear Solid 4)

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 33

سالید اسنیک با این تفکر که همچنان ویروس فاکس دای را حمل می کند، دچار افزایش سن سریع شده و اکنون تحت عنوان اسنیک پیر شناخته می شود. آتاکان توضیح می دهد که حضور ویروس فاکس دای تنها به اسنیک اجازه می دهد برای یک سال دیگر زنده بماند. کمپل به شکل غیر رسمی او را مامور از پا در آوردن آسلات می کند. اسنیک با فروشنده اسلحه ای به نام دربین آشنا می شود که برای اجازه دسترسی به اسلحه های جدید تعداد نانو ماشین جدید را به بدن او تزریق می کند. مریل نیز در این بین بازگشته با تیمی از نیروهای ویژه به دنبال آسلات است. اسنیک متوجه می شود که آسلات در خاورمیانه است. ماموریت کشتن آسلات با شکست مواجه می شود اما اسنیک از حضور دوباره نائومی در کنار اسلات با خبر می شود. اسنیک به اروپای شرقی رفته در آنجا با نائومی روبرو می شود. نائومی بدن اسنیک را بررسی کرده و متوجه می شود که ویروس فاکس دای در ارتقا پیدا کرده و با خارج شدن از بدن اسنیک تبدیل به تهدیدی برای تمامی مردم دنیا می شود. اگر اسنیک خود را از پا در بیاورد، ویروس نیز با بدن او از بین می رود.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 34

پیش از این دربین در کنار نانو ماشین های جدید نوع تکامل یافته ویروس فاکس دای را وارد بدن اسنیک کرده که هدف های جدیدی را تعیین می کند. نائومی توضیح می دهد که آسلات در خاورمیانه سعی داشته با انجام آزمایشی کنترل سرباز ها را از میهن پرستان بگیرد اما موفق به این کار نشده و برای به ثمر رساندن نقشه اش نیاز به بدن و دی ان ای بیگ باس دارد. اسنیک به اروپای شرقی می رود تا بدن بیگ باس را در اختیار بگیرد. بیگ ماما و ارتش بهشت گمشده در مقابل او قرار گرفته و مشخص می شود که بیگ ماما همان ایوا است. آسلات بدن بیگ باس را به دست آورده و پیش از این نابودی سیستم اسلحه های میهن پرستان کنترل آن را به دست می گیرد. اسلحه های میهن پرستان سیستمی است که توسط هوش مصنوعی های اشاره شده کنترل شده و هدایت نیروهای نظامی حاوی نانو ماشین را در اختیار دارد. بیگ ماما پیش از مرگش توسط ویروس فاکس دای جدید که در بدن اسنیک حضور دارد توضیح می دهد که بدنی که در اختیار آسلات قرار گرفت و توسط او سوخته شد، بدن سالیدیوس بوده. با اتفاقات پیش آمده آسلات کنترل اکثر نیروهای نظامی را به دست می آورد. تنها یک چیز میان آسلات و رسیدن به قدرت جهانی باقی مانده و آن سلاح هسته ای است که توسط میهن پرستان کنترل نشود. اسنیک متوجه می شود که تنها سلاح باقی مانده متعلق به متال گیر رکس در شدو موزس است.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 35

اسنیک و آسلات با متال گیر رکس و ری درگیر شده و در نهایت اسنیک موفق می شود متال گیر ری را از بین ببرد. آسلات با کمک آرسنال گیر جدیدی که از میهن پرستان دزدیده فرار کرده و اسنیک به دنبال او می رود. در نهایت اسنیک ویروس فاکس الایو را وارد هوش مصنوعی میهن پرستان می کند تا با از بین بردن آنها کنترل نیروهای نظامی از بین برود. اسنیک زخمی شده توسط آسلات به بالای آرسنال گیر کشیده و اینجاست که مشخص می شود، تمامی اتفاقات رخ داده از قبل توسط آسلات طرح ریزی شده اند تا در نهایت سالید اسنیک رویای بیگ باس را تحقق بخشیده و با نابودی میهن پرستان که امروزه به صورت هوش مصنوعی فعالیت می کنند، صلح را به زمین بازگرداند. آسلات که توسط لیکوئید کنترل می شود در آخرین لحظات از اسنیک شکست خورده و مشخص می شود که در تمام این مدت آسلات سعی کرده با نشان دادن لیکوئید به جای خود عملا میهن پرستان را گمراه کند. آسلات نیز در نهایت توسط ویروس فاکس دای داخل بدن اسنیک کشته می شود. با تمام شدن ماجرای میهن پرستان اسنیک به قبرستان می رود تا برای آخرین بار با پدر خود ملاقات کند. در شرایطی عجیب مشخص می شود که بیگ باس زنده بوده و در کنار خود بدن بی جان زیرو را به همراه دارد که توسط دستگاه زنده مانده.

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 36

بیگ باس با ملاقات اسنیک توضیح می دهد که در تمام این مدت آسلات سعی داشته میهن پرستان را از بین برده و برای این کار باید به وسیله اسنیک و لیکوئید آنها را گمراه می کرده که از سال ها پیش به شکل هوش مصنوعی فعال هستند. ویروس فاکس دای که دربین وارد بدن اسنیک کرد، روند ویروس قبلی را از بین برده و اسنیک دیگر تبدیل به تهدیدی برای مردم عادی نخواهد شد. در مقابل ویروس جدید وظیفه کشتن بیگ ماما، آسلات و شخص بیگ باس را برعهده داشته. زیرو که سالهاست دیگر کنترلی روی میهن پرستان ندارد با قطع شدن دستگاه های پشتیبان زندگی از بین رفته و مشخص می شود که پیر شدن سریع اسنیک به خاطر روند کلون سازی او صورت گرفته. با تمام توضیحات ارائه شده در نهایت بیگ باس توسط ویروس فاکس دای کشته می شود و اسنیک نیز به توصیه او تصمیم می گیرد سال آخر زندگی اش را در آرامش و به عنوان یک انسان نه سربازی به نام اسنیک پشت سر بگذارد.

– پایان –

تاریخچه مجموعه Metal Gear – قسمت آخر 37

محمد طالبیان

محمد طالبیان

6 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

چهار − سه =

  • متال گیر یعنی جنون ژاپنی یعنی توهم کوجیما هیچوقت باهاش ارتباط برقرار نکردم هیچوقت درک نکردم انقدر پیچیده کردن و خیانت تو دل خیانت رودس زدن روی رودست هدفش چیه چیو میخاد بگه ایا اصلا لذتیم داره بنظر من داستان بازی باید ساده و منطقی باشه تا از دلش یه شاهکار متولد بشه مثل هدف یه مرد برا محافظت از دخترش که بهترین نحو ناتی داگ ساخت پرداختش کرد نه جنون و توهم یه ژاپنی عشق امریکا که یمشت چرت پرت یه منجی امریکایی میچسبونه بهش تحویل گیمر میده

  • فقط چنین مقاله ای از پس یک فن متال گیر برمیاد خاطراتمان دوباره از این بازی زنده شد متال گیر واقعا طی یک پروسه بیست و پنج ساله کاری با ما کرد و ما را چنان شیفته و عاشق خودش کرد که فکر نکنم حال حالا ها چنین بازی بتونه این کار بکنه متال گیر از آون لحظه که اسنیک از یک زیر آبی در متال گیر سالید یک خارج میشه تا آن لحظه که اسنیک باید استادش باس را بکشد واقعا حیرت انگیز و یا در صحنه ای که سالید اسنیک در متال گیر چهار باید از تونل حرارتی عبور کند واقعا زجر و ناراحتی به ما منتقل می شد یا در سکانسی که سالید اسنیک و اسلات در سکانس های آخر بازی باهم نبرد می کردند و همدیگر را می زدند واقعا حیرت آور بود چه دیالوگ و هایی چه سکانس های سینماتیکی و…. سالید اسنیک همان طور که خودش در یک سکانس میگه i am no hero never was من یک قهرمان نیستم و هیچ وقت نبودم ولی برخلاف این جمله از لحظه ای که بازیکن برای بار اول با سالید اسنیک روبرو می شود و کنترلش به عهده می گیره محال که به عنوان اسطوره و قهرمان به این کاراکتر افسانه ای تاریخ بازی های رایانه ای نگاه نکنه یکی از ضعف های قسمت دوم نبودن شخصیت سالید اسنیک به عنوان شخصیت اولی بود آون لحظه آخر در بازی متال گیر 4 که سالید اسنیک با بیگ باس روبرو میشه در تاریخ بازی های رایانه ای بی سابقه است واقعا فوق آلعاده بود چقدر وقتط زخم های بدن سالید اسنیک در متال گیر چهار برای ما ناراحت کننده بود چه بلاهایی که کوجیما سر ما نیاورد به امید ساخته شدن متال گیر شش به دست هیدیو کوجیما در آینده ای نزدیک

    • لعنتی متال گیر 4 با روح و روان آدم بازی میکرد.
      اونجایی که سوار هلیکوپتر یهو خوابش میبره بر میگرده تو متال گیر یک با اون موسیقی وحشتناک زار زار گریه میکردم. یا آخرای بازی که توی اون تونل داریم زخمی میریم جلو. یا آخر بازی که بیگ باسو میبینه.
      لعنت بهت کونامی.
      متال گیر 5 همه چیزو نابود کرد.
      واقعا ممنون از محمد طالبیان. لحظح لحظه ش خاطره است.

      • به به میثم قربانی 😎
        دقیقا اقای قربانی :yes: :yes:
        متال گیر 4 انگار فیلم سینمایی بود چقدر خوب بود این بازی موسیقی عالی گیم پلی عالی ما واقعا با این بازی زندگی کردیم عجب دورانی بود کمبود چنین بازی هایی در این دوره به شدت احساس می شود یادم در نقد بازی رایانه بهش نمره 19.5داده بودنداون نیم نمره واقعا نمی دانم چرا به این بازی نداده بودند این بازی زندگی بود با غم های اسنیک ناراحت می شدیم با پیروزی های اسنیک خوشحال می شدیم…. چقدر کوجیما جو جنگ زده و محیط بازی را خوب در آورده بود چه باس های فوق آلعاده ای داشت همین دکلمه اول بازی که اسنیک درباره جنگ داره توضیح میده واقعا خویه و بعد نشان می دهد که اسنیک در یک کامیون وارد میشه آون سکانس که دکتر ناءومی اسنیک معاینه می کند و بهش می گه بدنش زخمی شده و مدت زیادی زنده نمی مونه مگر از یاد ما میره سرتاسر آین بازی خاطره نه این بازی کل سری پر از این سکانس های به یاد ماندنی و احساسی…. یادمتال گیر همیشه جاویدان و در قلب همه ما جا داره داشت یادم می رفت آون سکانس فوق آلعاده که اسنیک اسلحه را می ذاره در گلوی و می خواست خودکشی کنه نابودمون کرد…