پرونده

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی – قسمت دوم

اسپایدرمن برای مارول همان نقشی را ایفا می‌کند که بتمن و سوپرمن در مجموعه کمیک‌های DC بر عهده دارند. شخصیتی که در میان قهرمان‌های مارول بالاترین میزان محبوبیت را در اختیار داشته و در تعداد زیادی مجموعه تلویزیونی، فیلم سینمایی و بازی ویدئویی حضور پیدا کرده. در حال حاضر مارول و دیزنی مشغول ساخت فیلمی سینمایی بر اساس این شخصیت با نام Spider-Man: Homecoming هستند و در مقابل Insomniac قصد دارد با ساخت بازی جدید، مرد عنکبوتی محبوب ما را به روزهای اوج خود در این صنعت برگرداند. با توجه به این موضوع و البته باقی ماندن زمان زیادی تا انتشار بازی جدید اسپایدرمن سعی کرده‌ایم تاریخچه این ابرقهرمان محبوب را در صنعت بازی‌های ویدئویی مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی – قسمت دوم 1

Spider-Man/X-Men: Arcade’s Revenge

سازنده: Software Creations

ناشر: Acclaim Entertainment

پلتفرم ها: Game Gear – Super NES – Game Boy – SEGA Mega Drive

سال انتشار: 1992

در این بازی گیمر فرصتی به دست می‌آورد که از میان اسپایدرمن و بعضی شخصیت‌های مجموعه ایکس‌من یکی را برای شروع بازی انتخاب کند. اکشن/پلتفرمری دو بعدی که البته با توجه به کم بودن زمان ساخت و عجله ناشر برای عرضه بازی نتوانست آن طور که باید نظر گیمرها را به خود جلب کند. کنترل ضعیف یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این بازی بود که برای مگا درایو و Super NES منتشر شده بود.

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی – قسمت دوم 2

Spider-Man and Venom: Maximum Carnage

سازنده: Software Creations

ناشر: Acclaim Entertainment

پلتفرم ها: Super NES – SEGA Mega Drive

سال انتشار: 1994

پروژه بازی‌های ساخته و منتشر شده براساس اسپایدرمن توسط Software Creations و Acclaim Entertainment همچنان ادامه پیدا کرد. این دو شرکت در ادامه فعالیت‌های خود بازی را تولید کردند که گیمر را در نقش اسپایدرمن و یکی از قدیمی‌ترین دشمن‌هایش ونوم قرار می‌داد تا به مقابله با کارنیج و دیگر شخصیت‌های منفی این مجموعه بروند. منتقد‌ها به این بازی هم روی خوبی نشان ندادند و اکثرا از گرافیک و گیم‌پلی ضعیف آن شکایت داشتند. ادامه‌ای برای این بازی در سال 1995 با نام Venom/Spider-Man: Separation Anxiety ساخته شد که دقیقا از همین مشکلات رنج می‌برد و نتوانست موفقیت خاصی را به دست آورد.

 تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی – قسمت دوم 3

The Amazing Spider-Man: Lethal Foes

سازنده: Agenda

ناشر: Epoch Co.

پلتفرم ها: Super Famicom

سال انتشار: 1995

بازی بعدی اسپایدرمن توسط Agenda و Epoch Co در سال 1995 وارد بازار شد. همچون اکثر بازی‌های آن دوران اسپایدرمن، The Amazing Spider-Man: Lethal Foes هم به صورت دو بعدی و اکشن/پلتفرمر دنبال می‌شد و با وجود حضور شخصیت‌هایی که در کشورهای غربی طرفداران بسیاری داشتند، هیچ‌وقت در کشوری جز ژاپن منتشر نشد. ساخته Agenda نتوانست از لحاظ کیفی نمایش خوبی داشته باشد و بسیاری دلیل عرضه شدن آن تنها روی Super Famicom (نسخه ژاپنی Super NES) را همین موضوع می‌دانند.

 تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی – قسمت دوم 4

Spider-Man

سازنده: Western Technologies

ناشر: Acclaim Entertainment

پلتفرم ها: Super NES – SEGA Genesis

سال انتشار: 1995

با شروع پخش مجموعه انیمیشن‌های تلویزیونی اسپایدرمن، ابرقهرمان مارول به یکباره در کانون توجه‌ها قرار گرفت. همین موضوع Acclaim و زیر مجموعه‌اش LJN را به فکر ساخت بازی دیگری براساس این شخصیت انداخت. آنها بازی با همان نام سریال یعنی Spider-Man ساخته و باز هم نتوانستند با نقد‌های مثبت کارشناس‌ها روبرو شوند. در این بازی که براساس همان گیم‌پلی نسخه‌های پیشین ساخته شده بود، گیمر وظیفه پیدا می‌کرد در شش مرحله به مبارزه با دشمن‌های معروف اسپایدرمن برود. اکثر نقد‌های بازی به محدودیت انیمیشن‌ها، صداگذاری ضعیف و قابلیت‌های بدون جذابیت شخصیت‌ها اشاره دارند.

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی – قسمت دوم 5

Spider-Man Web of Fire

سازنده: BlueSky Software

ناشر: Sega

پلتفرم ها: Sega 32X

سال انتشار: 1996

در سال 1996 میلادی BlueSky و سگا با همکاری یکدیگر Spider-Man Web of Fire را توسعه دادند که به صورت انحصاری برای کنسول SEGA 32X منتشر شد. در اصل این آخرین بازی کنسول سگا بود که در آمریکای شمالی وارد بازار شد. همچون بسیاری از بازی‌های قبلی اسپایدرمن این اثر هم به صورت اکشن/پلتفرمر دو بعدی دنبال می‌شد و از 6 مرحله تشکیل شده بود. در بازی انحصاری کنسول سگا گیمر وظیفه پیدا می‌کرد به مبارزه با گروه هایدرا برود. در این میان مخاطب اگر تعداد کافی آیتم مشخص را کسب کند می‌تواند در جریان بازی از حضور دردویل هم استفاده کند. در زمان عرضه Web of Fire نتوانست فروش خوبی را تجربه کند و دلیل اصلی آن هم توقف ساخت 32X‌ بود. هرچند بازی مخاطب بسیاری پیدا نکرد اما بسیاری از کارشناس‌ها گرافیک و گیم‌پلی آن را تحسین کردند.

 

ادامه دارد…

برچسب‌هاnintendo Sega Spider-Man
محمد طالبیان

محمد طالبیان

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هفده − دو =