پرونده

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی – قسمت پایانی

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی

در قسمت‌های پیشین این سری مقالات توضیح دادیم که چگونه شخصیت اسپایدرمن وارد دنیای بازی‌های ویدئویی شد و چه مسیری را از میان عناوین دو بعدی تا سه بعدی پشت سر گذاشت. در چهارمین و آخرین قسمت از این مجموعه به جدیدترین بازی‌های ساخته شده براساس Spider Man پرداخته‌ایم که از دید کیفی بهبود اندکی پیدا کردند و البته راه برای ساخت بازی جدید این مجموعه آماده کردند. در حال حاضر مارول و دیزنی مشغول ساخت فیلمی سینمایی بر اساس این شخصیت با نام Spider-Man: Homecoming هستند و در مقابل Insomniac قصد دارد با ساخت بازی جدید، مرد عنکبوتی محبوب ما را به روزهای اوج خود در این صنعت برگرداند. با توجه به این موضوع و البته باقی ماندن زمان زیادی تا انتشار بازی جدید اسپایدرمن سعی کرده‌ایم تاریخچه این ابرقهرمان محبوب را در صنعت بازی‌های ویدئویی مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی

Spider-Man: Friend or Foe

سازنده:  Next Level Game

ناشر: Activision

پلتفرم ها: PC – DS – Xbox 360 – PS2 – Wii – PSP

سال انتشار: 2007

هرچند قسمت قبلی این مجموعه به موفقیت آنچنانی دست پیدا نکرد اما اکتیویژن با عرضه Spider-Man: Friend or Foeنشان داد که می‌تواند ابرقهرمان مارول را به شرایط بدتری هم هدایت کند. این بازی هرچند اصلی‌ترین ایده‌های خود را از قسمت‌های قبلی گرفته بود اما سعی کرد گزینه‌ای را در اختیار گیمرها قرار دهد که به واسطه آن بعد از مبارزه با دشمن‌های اسپایدرمن مانند گرین گابلین آنها را به تیم گیمر برای مبارزه‌های بعدی اضافه کنید. گرافیک پایین و تکراری بودن، اصلی‌ترین نقاط ضعف این بازی بودند.


تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی – قسمت پایانی 1

Spider-Man: Web of Shadows

سازنده:  Treyarch

ناشر: Activision

پلتفرم ها: PC – DS – Xbox 360 – PS2 – Wii – PSP – PS3

سال انتشار: 2008

در شرایطی که دیگر هیچ‌کس به آینده اسپایدرمن در این صنعت امیدوار نبود، استودیو Treyarch و Shaba Games بار دیگر پتانسیل‌های این ابرقهرمان را نشان دادند. در Spider-Man: Web of Shadows گیمر می‌توانست با انتخاب گزینه‌های مختلف تبدیل به شخصیتی مثبت یا منفی شود. خصوصیتی که نه تنها روی ظاهر بلکه گیم‌پلی بازی نیز تاثیر می‌گذاشت. البته باید توجه داشت که اکثر انتخاب‌های این بازی از لحاظ داستانی پرداخت مناسبی نداشتند. منتقد‌ها ساخته Treyarch را به واسطه داستان جدید، گیم‌پلی خوب و اکشن مناسب تحسین کرده و از دوربین آن انتقاد کردند. از حضور افتخاری ولورین نیز نباید در این بازی چشم‌پوشی کرد.


تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی

Spider-Man: Shattered Dimensions

سازنده:  Beenox

ناشر: Activision

پلتفرم ها: PC – DS – Xbox 360 – Wii – PS3

سال انتشار: 2010

برای مدت زیادی استودیو Beenox تنها به پورت کردن بازی‌های مختلف مشغول بود و بالاخره برای اولین‌بار فرصت ساخت بازی کاملا جدید از مجموعه اسپایدرمن را در سال 2010 به دست آورد. برخلاف چند بازی قبلی در این سری سازندگان بازی رویکرد Open World را کنار گذاشته و سعی کردند اکشن پلتفرمری سه بعدی را براساس ابرقهرمان مارول توسعه دهند و در این کار نیز موفق بودند. ساخته Beenox به گیمرها اجازه می‌داد که با چهار شخصیت The Amazing Spider-Man، Ultimate Spider-Man، Spider Man Noir و Spider-Man 2099 بازی را تجربه کنند. هرکدام از این شخصیت‌ها در دنیای خاص خود حضور داشته و با قابلیت‌های متفاوت گیم‌پلی متنوعی را ارائه می‌کردند. به طور مثال باید به Spider Man Noir اشاره کرد که نه تنها سبک بصری کاملا خاصی داشت بلکه گیم‌پلی آن به صورت کلی مخفی کاری بوده و به Batman Arkham Asylum شباهت داشت. موفقیت Spider-Man: Shattered Dimensions ساخت قسمت‌های بعدی این مجموعه توسط Beenox را بیمه کرد.


تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی

Spider-Man: Edge of Time

سازنده:  Beenox

ناشر: Activision

پلتفرم ها: 3DS – DS – Xbox 360 – Wii – PS3

سال انتشار: 2011

در ادامه موفقیت قسمت قبلی، برای بار دیگر Beenox به عنوان سازنده نسخه جدید اسپایدرمن معرفی شد و این استودیو با فاصله یک سال بازی بعدی خود را آماده انتشار کرد. قسمت بعدی این مجموعه که Spider-Man: Edge of Time نام داشت، ادامه‌ای بود برای Shattered Dimensions و اینبار البته تنها کنترل دو شخصیت The Amazing Spider-Man و Spider-Man 2099 را برعهده گیمر قرار می‌داد. شخصیت‌هایی که با همکاری یکدیگر به مبارزه با Alchemax Corporation پرداختند. برخلاف نسخه پیشین، منتقد‌ها واکنش مثبتی به این بازی نشان نداده و تکراری شدن و داستان‌سرایی ضعیف را به عنوان نقاط ضعف آن یاد کردند.


تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی

The Amazing Spider-Man

سازنده:  Beenox

ناشر: Activision

پلتفرم ها: 3DS – DS – Xbox 360 – Wii – PS3 – PC – Wii U – PS Vita

سال انتشار: 2012

با گذشت چند سال سونی بار دیگر ساخت مجموعه فیلم‌های اسپایدرمن را شروع کرد و اینبار از تیم تولید و بازیگرهای کاملا جدیدی بهره برد. فیلم سینمایی جدید اسپایدرمن با نام The Amazing Spider-Man در سال 2012 اکران شد و همزمان با آن بازی تحت همین عنوان نیز توسط Beenox ساخته شد. برای بار دیگر گیم‌پلی اسپایدرمن به حالت Open World برگشت و سازندگان بازی سعی کرده‌اند سیستم مبارزات را با الهام از مجموعه Batman Arkham متحول کنند. داستان این نسخه بعد از اتفاقات فیلم سینمایی رخ داده و البته پرداخت مناسبی نیز نداشت. بسیاری از منتقد‌ها داستان و گرافیک ضعیف را به عنوان اصلی‌ترین نقاط ضعف The Amazing Spider-Man معرفی کردند.


تاریخچه Spider-Man در صنعت بازی

The Amazing Spider-Man 2

سازنده:  Beenox

ناشر: Activision

پلتفرم ها: 3DS – Xbox 360– PS3 – PC – Wii U – PS4 – Xbox One

سال انتشار: 2014

با فاصله دو سال از ساخت قسمت پیشین، فیلم جدیدی براساس اسپایدرمن آماده شد و اکتیویژن و Beenox نیز برای بار دیگر ساخت بازی جدید در این مجموعه تحت عنوان The Amazing Spider-Man 2 را به اتمام رساندند. این بازی نیز رویکردی مشابه با قسمت پیشین داشت اما سعی کرده بود با اضافه کردن سیستم انتخاب‌های اخلافی و البته حرکت در میان ساختمان با استفاده از مکانیزم مبتنی بر فیزیک، به ارزش‌های بازی بیافزاید اما در این کار موفق نبود. هیچکدام از قابلیت‌های اشاره شده به خوبی در بازی قرار نگرفتند و باعث شدند بسیاری از گیمرها نسبت به گیم‌پلی ضعیف، مبارزات تکراری و گرافیک متوسط انتقاد کنند. آخرین ساخته Beenox در این مجموعه متوسط امتیاز 50 را به دست آورد و پرونده اسپایدرمن در دنیای کنسول‌های خانگی را تا پیش از معرفی نسخه جدید توسط سونی و  Insomniac بست.

 

محمد طالبیان

محمد طالبیان

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

10 − سه =