بازی ایرانی گزارش و مصاحبه

ضرورت اتصال بازیساز ایرانی به بازار جهانی

ضرورت اتصال بازیسازا ایرانی به بازار جهانی

مصاحبه تفصیلی روزنامه همشهری با فرشاد صمیمی بازیساز با سابقه(تصاویر گذاشته شده در این مصاحبه، مربوط به افسانه نوروز اولین ساخته تیم فرشاد صمیمی و بازی اتانا پروژه در حال ساخت تیم بازیسازی ایشان می باشد.)

ضرورت اتصال بازیسازا ایرانی به بازار جهانی!

صنعت بازی سازی ایران در حال حاضر چطور است؟

صنعت بازی ایران مریض است و مشکل اینجاست که ما بازی ایرانی را از جهان جدا کرده ایم. اما بازی، بازی است. ما در حال حاضر حتی نمی توانیم یک فرقون سالم تولید کنیم که یک سال کار کند چطور از صنعت خودروسازی و بازی صحبت کنیم. صنعت بازی و انیمیشن در ایران به این صورت است که ما فقط نسخه های خارجی را فارسی می کنیم و در واقع بازی جدیدی نمی سازیم. وقتی فقط فارسی می کنیم و نمی سازیم پس منطبق بر خواسته مردم ما نخواهد بود. در صورت تولید در ایران نیز ما بادی از اسپانسرهای مالی و کارفرما کمک بگیریم که همین موضوع دست طراح و بازی ساز را می بندد. بازی ساختن به صورت سفارشی خوب است و لازمه این صنعت است و خیلی از بازی های خارجی هم بر همین اساس ساخته می شوند، شرکت های بزرگ حامی مالی می شوند.

ضرورت اتصال بازیسازا ایرانی به بازار جهانی! (2)

معیارهایی که در ساخت این بازی ها در نظر گرفته می شود چیست؟

سرگرمی و تفریح، در نهایت هدف سازنده و طراح بازی و شرکت ها و نهادهای مالی همین است.

به نظر شما دلیل عدم پیشرفت و وجود مشکلات تولید بازی های رایانه ای در ایران چیست؟

ایزوله بودن، اینکه ما هیج ارتباطی با طراحان و تولید کنندگان جهانی نداریم. اگر قرار باشد من به عنوان بازیساز طراحی کنم، بفروشم و جابجایی پول انجام شود من با طراحان دنیا رقابت خواهم داشت. وقتی سیستمی مریض باشد مشکلات دیگری هم به وجود می آید، ما باید به بازار جهانی وصل باشیم تا مردم هم بتوانند بازی ها را ببینند. اما ارگان هایی هم نظارت های لازم را درباره گروه سنی و چگونگی این بازی ها داشته باشند. در برخی از کشورهای دنیا هم خیلی از بازی ها ممنوع است اما نه همه بازی ها. در واقع استاندارد شفافی وجود ندارد بلکه کیفیت وجود دارد چون بازی آچار فرانسه نیست که استاندارد داشته باشد بلکه یک محصول پویاست.

ضرورت اتصال بازیسازا ایرانی به بازار جهانی!

ایده بازی ها را از کجا می گیرید و معمولا این ایده ها بر اساس چه معیار و ملاک هایی هستند؟

در این حوزه ایده پردازی بر سه اساس صورت می گیرد: ایده ای شکل می گیرد و با توجه به تازه و نو آن اجرا می شود و یا اینکه طرح و بازی ساز نیاز بازار را در نظر می گیرد، راه سوم هم تلفیق این دو با هم است. معمولا به این صورت است که ایده را مطرح می کنند و آن ایده تایید و پرورده و تبدیل به عناصر بازی شود. در برخ موارد هم ممکن است سرمایه گذار یا مدیر پروژه ایده را از جایی بگیرد و بررسی و در نهایت پیاده کنند. پس ما نیاز و ایده را با هم مخلوط می کنیم و یک محصول را با برنامه ریزی می سازیم.

شما به عنوان بازی ساز برای طراحی و ساخت بازی های با کیفیت رایانه ای چه مواردی را در نظر می گیرید؟

معیار کیفیت رسیدن به آن خواسته و نیاز است. اگر پروژه ای بر اساس نیاز و نوآوری تعریف می شود، اگر به آن هدف برسد می توانیم کیفیت را برای آن تعریف کنیم. در نهایت مجموعه ای از عوامل و المان ها باعث می شود تا کیفیت تعریف شود.

ضرورت اتصال بازیسازا ایرانی به بازار جهانی!

وجه اشتراک بازی های ایرانی با بازی های خارجی چیست؟

ما به دلیل سیستم تولیدی که در بازی ها داریم اصلا قابل مقایسه با تولید کنندگان جهانی نیستیم. چیزی به نام ما و آن ها وجود ندارد. این یک بازار جهانی و بزرگ است. اما باید بازی ای تولید شود متناسب با فرهنگ ایرانی نه اینکه بازی ای بسازیم فقط برای ایرانی.

شما مستقل کار می کنید یا از حامیان و سرمایه گذاران مالی کمک می گیرید؟

ما به دو صورت کار می کنیم یا مستقل هستیم یا اسپانسر داریم، که 85 درصد بازی سازها مستقل هستند. اما با توجه به مشکلات و موانع الان همه ما با هزینه شخصی خود طراحی و تولید می کنیم. پول در ایده و اجرای آن تاثیرگذار است.

درباره جذابیت های بازی های رایانه ای در ایران توضیح می دهید.

بازی های ایرانی از لحاظ فنی بازی های خیلی جالبی نیستند، وقتی به من می گویند بازی باید با قیمت 5 هزار تومان عرضه شود و در این زمینه ناشری هم وجود ندارد، چه انتظاری می رود بازی ساز هزینه کند. وقتی ما با بازار، طراحان و ناشران جهانی ارتباط نداشته باشیم سطح کیفی کاسته می شود.

ضرورت اتصال بازیسازا ایرانی به بازار جهانی

به نظر شما چه عواملی باعث ارتقاء جایگاه صنعت بازی ایران خواهد شد؟

به چند عامل بسته است، یکی تولید کننده و دیگری هم توزیع. ما در این زمینه هیچ ناشری نداریم. در بحث فنی هم لازم است تحقیقات بیشتری صورت گیرد، تیم ها همکاری بهتری باهم انجام دهند. مهمترین موضوع هم ناشر است، ما در زمینه بازی های ایرانی فقط یک ناشر داریم آن هم کافه بازار است. در بخش هایی هم خیلی خوب کار کرده است و امیدوارم ناشرانی مثل کافه بازار هم ایجاد شوند. ما به فروشگاه، ناشر و توزیع کننده نیاز داریم. اگر این عوامل در نظر گرفته شوند ناخودآگاه استقبال و فروش بازی های ایرانی هم بالا می رود.

نقش بازی سازها در این زمینه چیست و چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

بازی سازها چه به صورت مستقل و چه به صورت شرکتی باید بتوانند محصول را در خارج از کشور به فروش برسانند، اگر در خارج و بازار جهانی به فروش برسد قطعا بازار محلی را نیز تسخیر می کند.به هر حال ما نمی تواینم بازی ای بسازیم که همه دوست داشته باشند. ممکن است سلیقه داخلی طوری باشد که به بازار ما لطمه وارد کند. ما باید به بازارهای خارجی نگاه کنیم و مستقل باشیم. در نهایت بازار ایران به بازار جهانی وصل می شود اما اینگونه نباشد بدون برنامه هر بازی ای وارد شود.