گزارش و مصاحبه

مصاحبه‌ای با سازندگان بازی شبگرد

مصاحبه‌ای با سازندگان بازی شبگرد 1

مصاحبه ای در ادامه خواهید خواند حاصل تلاش اعضای تحریره گیم ایمگ با سازندگان بازی شبگرد است. و 100 البته تشکر ویژه داریم از سازندگان و عوامل بازی شبگرد که پاسخ سوالات ما را داده اند. سوالات پیش رو تماما از طرف گیم ایمگ نیست و بعضی از آنها سوالات کاربران انجمن است که در یک نظر سنجی از آنان درخواست شد که سوالات مد نظر خودشان برای انجام مصاحبه با گروه شبگرد را برای ما بفرستند.

شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.

—————————————————————-

ضمن تبریک موفقیت شما و دیگر بازی های ایرانی در IndieDB 2013 ، ابتدا کمی خود و استدیو  را برای خوانندگان معرفی کنید؟

ممنون از شما . مسعود غفوری هستم مدیرعامل شرکت پردیس رایانه مهر و استودیوی بازیسازی پردیس گیم. استودیوی بازی سازی ما از سال 1390 کار ساخت بازی شبگرد را شروع کرده و تا به امروز ساخت این بازی ادامه داشته است .

چه شد که پا در عرصه بازیسازی وصنعت گیم گذاشتید؟

شرکت ما از سال 1384 فعالیت خود را در زمینه توزیع بازیهای رایانه ای شروع کرد . که در زمینه های مختلفی تا به امروزما فعالیت داشته ایم . پردیس گیم از روز اول تاسیس تمرکز بر بازیهای رایانه ای داشته و تقریباً اکثر بازیبازان در ایران با مجموعه ما آشنا هستند . از سال 1390 نیز تصمیم گرفتیم کار بازیسازی را با بازی شبگرد به فعالیتهای شرکت اضافه کنیم .

گروه سازنده بازی چگونه تشکیل یافت؟

این بازی با مدیریت آقای حمید عبدالهی شروع شد و توانستیم در این مدت افراد با استعدادی به تیم اضافه کنیم که تولید بازی را با بهترین نحو جلو ببریم .

shabgard4ایده ساخت شبگرد چگونه به ذهن شما خطور کرد؟

طرحهای مختلفی در ابتدای کار مد نظر داشتیم که طرح اولیه بازی توسط آقای محمود بلالی نوشته شد که توسط تیم نویسندگان بازی به سرپرستی آقای عبدالهی کامل شد و به چیزی که در حال حاضر وجود دارد تبدیل شد . تقریباً به ایده ای که داشتیم توانستیم برسیم و طرحی نو در داستانهای ایرانی خلق کردیم .

هدف شما از ساخت بازی شبگرد:طلوع تاریکی چه بوده است؟

هدف اصلی ما ساخت یک بازی خوب با داستان و گیم پلی خوب و روان بوده تا بتوانیم اعتماد کاربران به بازیهای ایرانی را به‌دست بیاوریم.

نام بازی از ابتدا، نام فعلی بوده یا تغییر کرده؟چرا؟

نام بازی از ابتدای کار همین بوده و تغییری نکرده .

در ساخت شبگرد از کدام بازی های خارجی بیشتر الهام گرفته اید؟

سعی کردیم در ساخت این بازی از بازیهای خوب الهام بگیریم تا بتوانیم ایده های خودمان را خوب اجرا کنیم . بازیهای زیادی بوده که برای مثال شاید بشه به Batman – Maxpayne – Darkness – Army Of two – Bioshok و غیره اشاره کرد . برای ساخت یک بازی خوب نیاز اساسی ما این بود که با بررسی مکانیکهای بازیهای خوب بتوانیم ایده های خودمان را درست و استاندارد اجرا کنیم .

کدام ویژگی قهرمان اصلی بازی برجسته تر است؟

شخصیت و داستان زندگی کاراکتر اصلی بازی به نظرم شاخص ترین نکته می باشد .

کاراکتر شبگر احساس مومیایی بودن را به گیمر الغا می کند؛ دلیل خاصی دارد یا صرفا طراحی این کاراکتر بدین صورت بوده است؟

مسلماً دلیل دارد و مومیایی نیست . پس از بازی کردن حتماً دلایل آن را خواهید فهمید .

shabgard2چرا سبک اکشن سوم شخص را انتخاب کردید؟

با توجه به داستانی بودن بازی ترجیح دادیم این سبک را انتخاب کنیم که یکی از سختترین سبکها در ساخت بازی است و کار ما را در ساخت بازی بسیار مشکل ساخت .

از بازی های نه چندان موفق ایرانی گذشته چه درسی گرفته اید؟

ما برای بازی کردن و لذت بردن کاربران این بازی را ساختیم نه برای بودجه گرفتن از نهادها . فکر کنم مهمترین درس برای بازیسازان همین است که بازی برای بازی کردن بسازند نه برای بودجه گرفتن .

بازی دارای چند ساعت گیم پلی است و میان پرده ها چه جزئی از آن را تشکیل می دهند؟

بازی دارای 5 تا 6 ساعت گیم پلی ( البته بدون اینکه بسوزین) می باشد و تقریبا 1 ساعت میانپرده داستانی غیر از گیم پلی در بازی وجود دارد که کلیه این میانپرده ها نیزrealtime می باشد .

آیا در بازی شاهد یک بدمن اصلی خواهیم بود؟

چندین شخیت منفی در بازی وجود دارد که مسلماً شخصیت محوری نیز در بدمنها وجود دارد

shabgard3داستان بازی طوری هست که شما قصد ساخت نسخه دوم را داشته باشید؟

بله . داستان این بازی کاملاً جا داره که ادامه داشته باشه . در واقع این نسخه تولد شخصیت شبگرد است .

یک سال پیش تریلر اولیه از بازی منتشر شد که خیلی ضعیف بود و دیگه خبری از این بازی نبود تا تریلر جدید. این تغییرات چگونه شکل گرفت؟ آیا در طی این تغییرات داستان بازی و ایده هایی که شما در ابتدا برای بازی در نظر داشتید نیز تغییر کرد؟

ما سعی کردیم نظرات کاربران و کارشناسان ایرانی و خارجی را مد نظر قرار بدیم و هر روز سعی کرده ایم تا کیفیت بازی را بهتر کنیم . تریلر فاینال بازی نیز بزودی عرضه خواهد شد که باز نصبت به آخرین تریلر عرضه شده بسیار کیفیت بازی بهبود یافته . داستان بازی هم دچار تغییراتی از ابتدای کار شد و بسیار سعی کردیم داستان بازی بدون ایراد روایت شود تا کاربر کاملاً با داستان ارتباط برقرار کند .

استفاده از ویژگی Motion Capture در بازی تا چه حد بوده است؟ شما اولین تیم بازی سازی هستید که از این ویژگی استفاده می کنید، هزینه این کار چقدر بوده است؟

حجم انیمیشنهایی که در بازی ما استفاده شده بسیار زیاد است و در پروژه های ایرانی کمتر این حجم انیمیشن استفاده شده . ما در بخشی از این انیمیشنها از موشن کپچر استفاده کرده ایم که به خاطر کیفیت موشن کپچر در ایران باز هم آنها ادیت شده و کار روی آنها شده . هزینه آن هم نسبت که خارج از کشور بسیار پایین است و به همان نسبت کیفیت آن هم پایین است

چقدر با موتور ساخت بازی آشنا هستید؟

تقریباً با موتوری که در حال حاضر با آن کار می کنیم تسلط داریم .

shabgard6آیا کاربر هر زمان که خواست می تواند از ویژگی آهسته کردن زمان استفاده کند یا فقط در موقعیت های خاص حق استفاده دارد؟

خیر . با توجه به نوع گیم پلی ای که طراحی کرده ایم می توان از این قابلیت استفاده کرد

تنوع اسلحه های موجود در بازی به چه شرح است؟

تقریباً تعداد12 نوع اسلحه در بازی طراحی شده و قابل بازی می باشد .

آیا قصد دارید قبل از عرضه بازی یک بار دیگر مجددا آن را بررسی کنید تا یک بازی پولیش شده را تحویل دهید؟ به نظر خودتان بازی دارای چه عیب هایی است که باید مرتفع شود؟

در حال حاضر مشغول پولیش کردن بازی هستیم . بهتون اطمینان می دم این بازی یکی از روانترین و نرم ترین گیم پلیها را حتی در بین بازیهای جهانی دارد .

حضور پلیس در بازی تا چه حد ملموس است؟

حضور پلیس را در صحنه های متعدد شاهد خواهیم بود

نقطه قوت اصلی بازی چیست؟

گیم پلی نرم و روان و داستان خوب بازی

فکر می کنید با بدست آوردن تجربه فعلی اگر همین بودجه را دوباره برای ساخت بازی دیگری در اختیارتان قرار دهند تا چه حد موفق تر ظاهر خواهید شد؟

مسلماً تجربیات خوبی از ساخت این بازی پیدا کردیم که اگر قرار باشد تیم ما چنین سبکی از بازی را دوباره بسازد منتظر پیشرفت چشمگیر ما خواهید بود .

از حضور خود در نمایشگاه گیمزکام آلمان بگویید؟

با شرکتهای بزرگی جلسه داشتیم و نظرات بسیار خوبی از آنها به دست آوردیم که بسیار به ما کمک کرد که بازی را استانداردتر بکنیم .

برخورد گیمر های خارجی با بازی چطور بوده است؟

ما در قسمت business شرکت داشتیم و کاربران عادی حق ورود به این قسمت را ندارند . ولی کامنتهایی که در شبکه استیم و سایر سایتهای بین المللی داشتیم بسیار خوب بود .

برای بدست آوردن مخاطب در کشور های غربی تا چه حد تلاش کرده و امیدوارید؟

شرکت در مسابقات بازیهای مستقل ورود به E3 و شرکت در مسابقات وبسایت IndieDB و کسب مقام دوم . حضور در شبکه استیم و نمایشگاه gamescom فعالیتهای ما در زمینه بین المللی بوده .

shabgard7تا چه حد دنبال کننده نظرات گیمر های ایرانی راجع به بازی بوده اید؟

نظرات گیمرها چه ایرانی و چه خارجی برای ما خیلی مهم بوده و همواره سعی کرده ایم که با توجه به این نظرات هر روز بازی را بهتر کنیم .

فکر می کنید بازی در ایران فروش خوبی داشته باشد؟ تا چه حد به بازار داخلی و خارجی امید دارید؟

بازار ایران فکر نمی کنم حتی هزینه ما برای ساخت بازی را برگرداند و تمام امید ما به بازار خارج از کشور است . نمی دونم چقدر فروش داشته باشه فقط امیدوارم جواب زحماتی که در این مدت طولانی کشیده ایم را بگیریم .

نظر شما در باره عدم وجود قانون کپی-رایت در ایران چیست؟ چه راه هایی را برای حل این مشکل پیشنهاد می دهید؟

کپی رایت در ایران قصه درازی دارد . اجرای قانون کپی رایت بسیار پیچیده است و فکر نمی کنم فعلاً ایران به حدی برسد که بتواند وارد قانون کپی رایت شود. فعلاً بهترین کار نظارت شدید بخشهای حاکمیت بر روی محصولات ایرانی می باشد که مجازاتهای سنگینی برای کسانی که این قانون را برای محصولات ایرانی بشکنند تعیین کند تا تولید کنندگان ایرانی با امنیت خاطر بیشتر کار کنند .

تا زمان عرضه بازی آیا شاهد تریلر دیگری از گیمپلی شبگرد خواهیم بود؟

بله . به‌زودی تریلر نهایی بازی عرضه خواهد شد

زمان دقیق عرضه بازی؟

پس از اخذ مجوز و مشخص شدن توزیع کننده بازی اعلام می شود

سیستم مورد نیاز بازی هنوز مشخص نشده است؟

خیر

shabgard1قصد ندارید بازی را بر روی پلتفرم دیگری منتشر کنید؟

در حال مذاکراتی هستیم ولی هنوز چیزی مشخص نیست

هزینه ای که تاکنون صرف کرده اید چه میزان بوده است؟

این بازی تقریباً جزو پر هزینه ترین بازیهای ساخته شده در کشور می باشد .

حمایت های بنیاد ملی بازی های رایانه ای تا چه حد مطلوب بوده است؟

در مقیاس پروژه بسیار محدود

از مشکلات پیش روی عرضه بازی بر روی استیم بگویید؟

خوشبختانه ما جواز حضور در استیم را دریافت کرده ایم و در حال مکاتبات و قرارداد هستیم . مشکل اساسی بازیسازان ایرانی مشکلات تحریم است که امیدوارم بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم .

هزینه خرید بازی در استیم مشخص شده است؟ اگر نه، فکر می کنید حدودا چه میزان باشد؟

هنوز مشخص نشده ولی نسبت به بازیهای همسبک فکر می کنم بین 10 تا 15 دلار . ولی هنوز چیزی معلوم نیست .

آیا به دلیل قوانین داخلی مجبور شدید قسمتی از بازی را حذف کنید؟ این قسمت های حذف شده لطمه ای به کار شما و بطن اصلی بازی نزدند؟

خیر . چیزی از بازی تغییر نکرده . مشکلاتی با بازی ما بود که سعی کردیم با گفتگو مشکلات را حل کنیم . ولی از روز اول بازی طوری طراحی شد که به مشکلی برخورد نکنیم .

shabgard5در بازی کاراکتر زن هم داریم؟ اگر بله چرا با وجود اینکه این کاراکتر بنا به شرایط موجود، قدرت مانور ندارد در بازی قرار گرفت؟

خیر . کاراکتر زن در بازی موجود نیست .

بازی Cradle که رتبه پنجم را به دست آورد از نظر منتقدین بسیار بالاتر از بازی های دیگر بود. نظر شما چیست؟ آیا بازی های ایرانی صرفا بر اساس شور ملی و تبلیغات سایت های ایرانی رای آوردند؟

ببینید اینکه مردم از ما حمایت کردند کار بزرگی بود . چون باعث شد شرکتهای کوچکی مثل ما که هیچ حامی در هیچ کجا ندارند با پشتوانه مردی در دنیا دیده بشوند و این کار باعث می شود توجه ها با بازی سازان ایرانی جلب شود و شاید مسئولین هم نیم نگاهی به این قشر با استعداد ولی ناتوان بکنند .

از حس و حال خود در کسب این مقام بگویید؟

این فقط یک مقام بود . ما از این موقعیت فقط برای دیده شدن استفاده کردیم و استفاده دیگری نداشت . مهم ساخت بازی خوب است که امیدوارم توانسته باشیم این کار را کرده باشیم .

نگاه شما به آینده صنعت گیم ایران چگونه است؟

در زمینه ساخت بازی های کوچک و موبایل آینده خوبی خواهیم داشت .

برای آینده خود چه برنامه ای دارید؟

فعلاً تمرکز ما روی اتمام همین پروژه است

به ارتشهای فرا زمینی از 1 تا 10 چند نمره می دهید؟

بسیار بازی خوبی است و می دونیم که آنها هم مثل ما با چه مشکلاتی در حال ساخت این بازی هستند . مثلماً جزو بازیهای پر فروش خواهد شد

به سیاووش از یک تا 10 چند نمره می دهید؟

این بازی هم در سبک خودش خوب است و امیدوارم در عرضه جهانی موفق شود

به بازی خودتان از یک تا 10 چند نمره می دهید؟

بهتره منتظر نظر کاربران و منتقدان باشیم

بهترین بازی سال 2013 از دیدگاه شما؟

GTA 5

PS4 یا XBOX One؟

هنوز هیچ کدام را تجربه نکردم .

سخن پایانی…

ممنون از شما و سایت خوبتان که به معرفی بازیهای ایرانی می پردازید و امیدوارم بتوانیم نظر بازیکنان ایرانی را به بازیهای ایرانی تغییر دهیم .

از طرف مجموعه گیم ایمگ برای شما از صمیم قلب آرزوی موفقیت داریم.سپاس از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

13 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

چهارده − 4 =

  • با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم بگم این بازی روی چه سیستمی نسب میشود حداقل قیمت ان چند است؟ ?:-)

  • سلام
    خوب و کامل
    -این مورد فکر کنم هیچ بازی ایرانی نداره و نخواهد داشت 😐
    “در بازی کاراکتر زن هم داریم؟ اگر بله چرا با وجود اینکه این کاراکتر بنا به شرایط موجود، قدرت مانور ندارد در بازی قرار گرفت؟”
    که میتونید بازی هایی مثل Bioshock یا the last of us و… ببینید که تاثیر زیادی به روند بازی و بازیکن دارن
    -اگه بازی خوب باشه چرا که نه فروش خوبی داخل هم داشته باشه
    بازی روزهای خاکستری که کاملا منو نا امید کرد “تحولی نوین در بازی های ایرانی” بیشتر باگ بود تا بازی 🙂

  • عالــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی بوت
    به امید بازگشت گیم ایمگ به دوران اوج 😎

  • مصاحبه خوبی بود. فقط دلیل پرسیده شدن این سوال رو نمیدونم :
    «حضور پلیس در بازی تا چه حد ملموس است؟»
    و پاسخ : «حضور پلیس را در صحنه های متعدد شاهد خواهیم بود»
    الان باید از این موضوع خوشحال باشیم، ناراحت باشیم، شگفت زده باشیم ؟ چی باشیم ؟!

    • دلیل سوال پرسیدن اینه که شما تو بازی شاهد حضور پلیس هستید یا نه؟ دلیل از این واضح تر ینی پلیس شما رو تحت تعقیب قرار میده یا نه!

  • به عنوان یک بازی ایرانی و مستقل بدجوری بهش ایمان دارم.کسی خبر نداره کی در استیم عرضه میشه؟ ?:-)