گزارش و مصاحبه

مصاحبه با مدیر پروژه بازی سیاووش

مصاحبه با مدیر پروژه بازی سیاووش 1

چند صباحی از عرضه بازی بسیار خوش ساخت و خوب “سیاووش” می گذرد. این بازی که توسط استودیوی بازی سازی سورنا ساخته شده است چند جایزه داخلی را نصیب خود کرده است. مصاحبه ای با مدیر پروژه این بازی یعنی آقای “حسن مهدی اصل” انجام دادیم و در مورد بازی و آینده این شرکت و احوالات امروز بازی سازی ایران سوالاتی کردیم که پاسخها را می توانید با دانلود آیتم زیر بشنوید. مدت زمان این مصاحبه حدود 40 دقیقه می باشد و صحنه هایی از گیم پلی بازی را نیز می توانید در آن مشاهده کنید.

[download id=”1749″]

[download id=”1750″]

 

میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

20 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

نوزده − یازده =

  • با سلام
    هنوز هم قصد داریم که بخش ماد سازی رو برای این ادیتور سیمرغ داشته باشیم، ولی اول باید نسخه انگلیسی رو منتشر کنیم و بعد این کار رو انجام بدیم. در مورد آموزش، فعلا آموزشی وجود نداره، ولی به موقش براش به تعداد زیاد تولید می کنیم. زبان اسکریپت نویسی ادیتور سیمرغ، زبانی شبیه به سی می باشد.اسمش زبان cyrus script هست، که زبان اسکریپت تولید شده در شرکت و برای سیاووش می باشد.
    می تونید بخش مختلف ادیتور رو تو سایت زیر ببینید
    http://simorgh.sourenagames.com/
    نه تخریب نمی کنید، ولی اگر تورج لایت اکثر ایده هاشو از دیابلو کپی می کنه و حتی گوی های معروف دیابلو رو هم مثل خودش در پایین صفحه می ذاره و بیش از 1 میلیون نسخه می فروشه، دلیل بر این نمی شه که بازی محبوبی نباشه،
    توصویر بازی تورج لایت 2
    http://cdn.wegotthiscovered.com/wp-content/uploads/torchlight2one.jpg
    تصویر بازی دیابلو 3
    http://dodger.uselessopinions.com/wp-content/uploads/2012/07/The-Butcher-Diablo-32.jpg
    http://www.imageslime.com/img/Imperial-Palace-Diablo-3-649.jpg
    تصویر بازی سیاووش
    http://sourenagames.com/wp-content/uploads/2012/05/game-2012-04-25-13-41-52-68.jpg
    http://sourenagames.com/wp-content/uploads/2012/05/game-2012-04-25-12-48-58-04.jpg
    http://sourenagames.com/wp-content/uploads/2012/05/game-2012-04-25-12-01-36-12.jpg
    ما که همچین ادعای نکردیم و نخواهیم کرد، ایده برداری کردیم، هر تولید کننده ای این کارو انجام می ده، مخصوصا اگر بازی بزرگی تو اون سبک هم باشه که دیگه، اون بازی میشه استاندارد اون سبک، مثل دیابلو برای اکشن آر پی جی. نمی شه که توقع داشت، 1000 ران بازی که هر سال میان بیرون همه خلاقانه و بدون ایده گرفتن از هم دیگه باشه، مثلا اگر نظر شما باشه، همه بازی های شوتر از کال آف دیتوی، کپی کردن، خوب نمی شه این طور ارزیابی کرده آخه، ببین دوست من هر بازی که دوربینش ایزومتریکه یا آیتم جمع می کنه و یا جادو می زنه که لزوما از وارکرافت و یا دیابلو کپی نکرده ، این استاندارد این سبکه ، باید باشه، اگر نباشه که دیگه نمی شه اسمش رو گذاشت اکشن آر پی جی، در مورد خلاقیت یه چیز رو خیلی رک بگم، خلاقیت از تجربه به دست میاد، اکثر تیم های ایرانی تازه بازی اولشون رو تولید کردن، چطور می تونن هم خلاق باشن و هم تجربه بازی اول رو کسب کنن، خلاقیت در تولید کننده با تجربه به دست میاد. اگر چه ما تلاش خودمون رو کردیم تا نوآوری هایی برای این بازی داشته باشیم ولی خوب بازم مجبور به رعایت استاندارد ها در اولیت اول هستیم. خوب نکاتی بوده که این بازی فقط داشته ، آیا نباید اونا رو هم دید، یا باید گفت نه اینا همش از دیابلو اومده، مثلا محافظت از یک شاهزاده، یا از بین بردن 3 پایگاه دشمن ، در یک بازه زمانی کم، از بین بردن 3 دروازه دشمن که از هر کدام کلی دشمن بیرون می آید، و یا ایده های جادوگرهای موجود در سیاووش که هر کدوم قابلیت های خاص دارن و یا حتی ایده مبارزات مرحله آخر که خیلی سعی شده تا گیم پلی متفاوتی ارائه بده و یا تعویض آیتم های اصلی با فرعی در حین بازی بدون باز کردن کوله پشتی،و کلی ایده آشکار و پنهان دیگه. خوب اینا مواردی بوده که تو این بازی پیاده شده و خارج از استاندارد های جهانی بوده، به نظر شما باید کل بازی پر می شد از این ایده ها، و ریسک اتمام پروژه می شد 200 برابر ؟ خوب هر بازی یک دیزاین و شروع و پایانی داره، باری سیاووش اینطور تعریف شده بود و برای نسخه های آینده هم طور دیگه ،
    برای ادیتور هم همینطور خوب خود شما این دو تا عکس رو مقایسه کن بعد به من بگو چیش کپی برداری شده :
    ادیتور وارکرافت
    http://www.openobject.org/modmania/images/6/66/Warcr303.jpg
    ادیتور سیمرغ
    http://simorgh.sourenagames.com/wp-content/uploads/2012/05/5.jpg
    http://simorgh.sourenagames.com/wp-content/uploads/2012/05/4.jpg
    خوب خودتون قضاوت کنید، برادر من آخه چرا بدون اطلاعات یکسری موارد رو اتهام می زنی که براشون سندی نداری، این اخلاق اصلا خوب نیست.
    نه تنها ما ، خیلی از شرکتهای خارجی هم نمی تونن ، به تجربه بیلیزارد برسن، پس باید بی خیال بشن و دیگه تولید نکنن، شما می دونید به غیر از دیابلو چند بازی دیگه در سال تولید میشه، و اگر قرار باشه هیچ کدوم از اکشن آر پی جی ها شبیه دیابلو نباشن که دیگه هر روز باید یک بازی جدید و خلاقانه بازی کنید.
    به هر حال بازم ممنون.

  • فصد تخریب ندارم اما کل بازی تلاشی برای تقلید از بلیزارد بوده!
    مثلا بازی “گرشاسپ”, هرکی “خدای جنگ” رو بازی کرده بود می فهمید این بازی گیم پلی رو از کجا آورده بدون هیچ خلاقیتی طوری که در نقد های خارجی گفته شده بود که اگر بازی خدای جنگ یک استاد باشد, گرشاسپ یک شاگرد تنبل هست. قضیه بازی سیاوش هم همینه!
    حتی ادیتور این بازی هم تقلیدی از خود ورد ادیتور وارکرافته! حداقل بهتر از بازی 7 سال پیش بلیزارد هم نشده! من قبول دارم که امکانات نیست, موتور قوی نیست امکان گرافیک بالا نیست ولی خلاقیت که دیگه از این بهانه ها نداره! میشه یک بازی محبوب با گرافیک پایین ولی گیم پلی جذاب ساخت که بعد ها جای پیشرفت داشته باشه نه بازی با گیم پلی کپی که جای پیشرفتی نداره.

  • من یه سوال داشتم انگار شما میخواستید یه ادیتور مود سازی هم با بازی بدین بیرون مثل وارکرفت من قدیم چند مد برای وارکرفت ساخته بودم با اون ادیتورش
    لطفا اطلاعات بیشتری اگه میشه بدید
    ایا اموزشی هم در این رابطه دارید(غیر اون فایل بی دی اف معرفی موتور)
    و در مورد زبونشم نفهمیدم یعنی یه زیون اختصاصی داره یا نه ترکیبی از مثلا c++ ه
    یه ذره اگه میشه اینو روشن کنید یه چند تا مد توپول بسازیم مجانی بزاریم ملت حال کنند

  • اگر چه به پای دیابلو نمی رسه ولی چند تا مراحلش خیلی حال کردم. البته بازی اولشونه خوب. ایشااله در آینده بهتر بشه. بچه های پشتیبانیشون هم خیلی بچه های خوش برخوردی بودن.

  • واقعا بازی خوبی بود، امیدوارم ایران بمونن و بازیهای بهتری تولید کنند. این بار دو تا می خرم تا بیشتر حمایت کرده باشم. درد عجیبی تو حرفاشون بود، خداکنه سریعتر شرایط بهتر بشه براشون. از بابت آیتم ممنون ولی یکم کیفیت به نظر کم می اومد …

  • با سلام و تشکر از مدیریت محترم سایت بابت این مصاحبه
    بنده به نمایندگی از تیم سورنا، اینجا هستم تا کلیه سوالات و مشکلات شما را بشنوم و به تیم انتقال دهم. لطفا با مستندات و دلیل و یا حتی با عکس بیان کنید تا قابل استناد هم باشند.
    در مورد موتور سورنا، لطفا کمی تحقیق کنید، اگر به نتیجه نرسیدید دوباره بگید تا بیشتر توضیح بدیم و اگر باز قانع نشدید و دلایل بهتری ارائه کردید، می تونید، اعلام کنید که این موتور برای ما نیست. منابع زیر رو می تونید برای این تحقیق استفاده کنید.
    http://sourceforge.net/projects/kge/
    با مراجعه به سایت بالا، که پورتال پروژه های متن باز می باشد، می توانید پروژه KGE را مشاهده کنید که موتور بازی سیاووش است و از سال 1385 ایجاد شده و از همان زمان ساختار آن متن باز بوده و تا به امروز توسعه داده شده است.
    kge3d.org
    وب سایت رسمی خود موتور ( البته به دلیل تجاری نبودن اسم اولیه موتور ، در بازی سیاووش اسم موتور با حفظ اسم قبلی به سورنا انجین تغییر داده شده است)
    sourenagames.com
    وب سایت رسمی استودیو سورنا،
    simorgh.sourenagames.com
    وب سایت رسمی ادیتور سیمرغ
    لطفا از آرشیو ها نیز استفاده کنید تا روند توسعه تا به امروز و این لحظه را بتوانید دنبال کنید. در صورتی که هر قسمتی نا مفهوم بود، لطفا اعلام کنید تا جواب مناسب ارائه شود. با تشکر از مسئولین سایت و کلیه کسانی که این محصول را خریداری و از ما حمایت کردند.

  • در جواب امیر آقای گل:
    تا اونجایی که حافظه من یاری میکنه و تا اونجاییی که من با مدیر پروژه گرشاسب هم مصاحبه کردم و هم صحبت کردم و مصاحبه هاش هم تو سایت هست ایشون هیچ وقت نگفتن یو دی کی.
    ایشون همیشه گفتن از ogre استفاده کردیم.
    و در ضمن ogre موتور نیست .بهتره کمی تحقیق کنی در موردش.

    حالا دلیل اینکه تو نمایشگاه به ملت گفتن udk هست چی بوده رو من نمیدونم.
    شاید به خاطر شلوغی نمیخواستن بگن که جریان چیه و با گفتن udk خیال همه رو راحت میکردن و البته خودشو نو راحت تر.

    تهمت زدن راحته.

  • اقا میثم
    من تازه همون سال که گرشاسب توی نمایشگاه معرفی شد نزدیک به یه سال بود داشتم با گیم میکر بازی میساختم دیگه خسته شده بود و دنبال یه موتور 3بعدی خوب بودم بعد از اینکه یو دی کی معرفی شد من توی نمایشگاه از غرفه این فن افزار شریف در مورد موتور برسیدم تا شاید یه راهنمایی کنن منو تا الکی نرم روی موتوری کار کنم که ارزش نداره (مثلfpsc)
    اینا از اون موقع گفتن ما بازی رو با یو دی کی ساختیم از قضا یکی از بچه ها گفت دروغ میگن این موتور تازه چند وقته اومده هنوز کسی زبون برنامه نویسی ش رو خوب بلد نیست چه برسه هک ان اسلش باهاش بسازه
    بعد که بازی اومد همون دوستم گفت این با یو دی کی نیست ما جداقل رندر رئال تایم اول ش رو که دیدیم اصلا این کیفیت رو نداره موتور انریل
    خلاصه بعد از کلی کلنجار رفتن با فابل های بازی فهمیدیم موتور بازی چیزی ه به نام اورجogre3d
    و برای اطمینان هم اقای مکس شیفر خالق بازی دیابلو و تورج لایت در تعرف از بازی اینو گفت:
    “”ما هم برای تولید بازی تورچ لایت از موتور گرافیکی ogre3d استفاده کردیم و جای تبریک دارد که تیم فن افزار خیلی زود تر از ما برای گرافبک گرشاسب این موتور را انتخاب کرده اند .شاید در نگاه اول بتوان گفت گرشاسب بهترین گرافیک را بین همه بازی های روی ogre3d دارد.این بازی بیرون از ایران خوب میفروشد پس توصیه میکنم خوب دقت کنید که قرار داد خوبی برای انتشار بسته شود””
    دنیای بازی شماره 95 صفحه 25
    حالا امسال نسخه 2 میگیم اومد باز رفتم غرفه فن افزار شریف این دفعه خیلی شلوغ تر (رسانه های دیجیتال) که شاید برنامه نویس و گرافیست و تقریبا بیشترشون بودن توی غرفه باز برسیدم مو تور بازی چیه گفتن یو دی کی
    هر 4 دوست در 4 زمان متفاوت رفتیم و برسیدیم و عین 4 بار گفتن یو دی کی
    (تازه بار اخر به دوستم گفته بود موتور انریل اون نمیدونست چیه با کلی سوال جواب اخر گفت همون یو دی کی )
    برای اطمینان بیشتر بازی رو نصب کنید توی بوشه انجین اسم موتور توی فایل ها هست میتونی با نت بد هم بازشون کنی
    خب اقا میثم فک کنم دلایل خوبی بود که شبهه ایجاد نشه

  • احسان

    به نظر من اصلا بازی جالبی نبود و کلی مشکلات داشت من بازی کردم و از باگ های بازی عکس گرفتم اگر دوست داشتید برای شما ایمل می کنم .
    موتور بازی اصلا ایرانی نیست اگر لازم باشه من با مدرک ثابت می کنم .

    برای ما چرا ایمیل کنید؟؟؟
    توی انجمن تاپیکی هست از باگهای بازی های میتونید اونجا بزارید تا کاربرای دیگه هم ببینند.
    در مورد موتور بازی هم تو همین جا میتونید تمامی شواهد و مدارکتون رو بزارید و گروه سیاوش میان و جواب میدن.
    هیچ مشکلی هم نداره.
    الان چون اتهام زدید لازمه که مدارکتون رو ارائه بدین تا گروه سیاوش بتونن پاسخگو باشن.

  • به نظر من اصلا بازی جالبی نبود و کلی مشکلات داشت من بازی کردم و از باگ های بازی عکس گرفتم اگر دوست داشتید برای شما ایمل می کنم .
    موتور بازی اصلا ایرانی نیست اگر لازم باشه من با مدرک ثابت می کنم .

  • AMG

    من به شخصه فقط این بازی رو خریدم ولی نصب نکردم
    چون هدف فقط حمایت از بازی ایرانی بود البته توی نمایشگاه بازیش کرده بودم ولی از یه سری چیزاش اصلا راضی نبودم
    البته امید وارم مثل فن افزار شریف دروغ نگفته باشن در مورد موتور بازی
    من که تا حداقل چند سال اینده هیچ بازی با نام فن افزار شریف نخواهم خرید
    (این توجیح بازار یابیش)

    اقای غیبی فن افزار چه دروغی گفته بود که شما میگین؟وقتی اتهامی وارد میکنید دقیق و واضح و با دلیل بگین تا برای دیگران شبهه ایجاد نشه.
    من نه موکل فن افزارم نه وکیلشونم و نه فن دو اتیشه ولی وقتی به عنوان مدیر سایت کامنت شما رو تایید میکنم توقع ندارم شبهه ای برای کسی ایجاد بشه.
    شما دروغ و دلیلشون رو بگو تا ببینیم چی میگی و جواب بشنو.
    در ضمن سیاووش هم از موتور ساخته شده داخلی استفاده کرده.
    چه دلیلی داره با موتور خارجی ساخته شده باشه.
    اگر با موتور خارجی میخواستن این بازی رو با این ضعفها بدن بیرون که مفت نمی ارزید.
    استفاده از کتابخانه های اوپن سورس برای گسترش موتور دلیل بر دروغ گفتن نمیشه.

  • من به شخصه فقط این بازی رو خریدم ولی نصب نکردم
    چون هدف فقط حمایت از بازی ایرانی بود البته توی نمایشگاه بازیش کرده بودم ولی از یه سری چیزاش اصلا راضی نبودم
    البته امید وارم مثل فن افزار شریف دروغ نگفته باشن در مورد موتور بازی
    من که تا حداقل چند سال اینده هیچ بازی با نام فن افزار شریف نخواهم خرید
    (این توجیح بازار یابیش)

  • ممنون از بابت، مصاحبه.
    من خودم شخصا از جمله تیم هایی که خیلی باهوش حال کردم، همین سورنا بود. سیاوش هم واقعا و انصافاً تو گیم پلی بهترین بود. امیدوارم فروش خارجی خوبی داشته باشن و بازم بازی های خوب بسازن. ما هم فقط می تونیم ازشون حمایت کنیم، امیدوارم بازی های ایرانی هر روز بهتر بشن.

  • من از همین جا از آقای میثم قربانی به خاطر تهیه این گزارش شفاف و زیبا تشکر میکنم امیدوارم روندی که سایت در پیش گرفته ، ادامه پیدا کنه و شرایط فعلی بازیسازی در ایران به صورت شفاف نمایش داده بشه