گزارش و مصاحبه بازی ایرانی

گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال – حوزه گیم و بازی

گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال - حوزه گیم و بازی 1

روز گذشته هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال به پایان رسید . این نمایشگاه از تاریخ ۲۰م آبان ماه تا ۲۶م آبان در محل مصلای تهران(شبستان اصلی) برگزار شد. با گزارشی مختصر پیرامون بخش بازی و گیم هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال همراه وی جی مگ باشید.

گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال - حوزه گیم و بازی 2

نمایشگاه رسانه های دیجیتال برای بازیسازان مخصوصا افراد با سابقه تر این عرصه، یادآور خاطرات شیرین زیادی است. بسیاری از خانواده بازیسازی کشور در این نمایشگاه حضور فعال داشته و آخرین محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه می کردند. از طرفی به دلیل نوع برگزاری این نمایشگاه، شاهد ارتباطات B2B و B2C بودیم که باعث شد آشنایی بسیاری از بازیسازان کشور از نقاط مختلف کشور در همین نمایشگاه می شد. لازم به ذکر است که B2B یک اصطلاح مورد استفاده در بازاریابی است و در برگزاری نمایشگاه ها، به معنی نمایشگاه های تخصصی ست که فعالان یک صنعت برای آشنایی با یکدیگر شرکت کرده و افراد خارج از آن صنعت و عادی شرکت نمی کنند به مانند Paris Game Connection و ‌B2C برعکس B2B بوده و به نمایشگاه هایی گفته می شود حالت تخصصی نداشته و شرکت ها برای ارایه محصولات به تمام عموم مردم شرکت می کنند به مانند Gamescom. هرساله مهم‌ترین بخش این نمایشگاه که به اذعان برگزارکنندگان پر مخاطب ترین بخش این رویداد هم بوده ، بخش بازی های رایانه ای بوده است. با این تفاسیر بعد از وقفه ای نسبتا طولانی در برگزار نشدن این نمایشگاه و یا تغییرات مختلف که در زمان و محل برگزای این نمایشگاه صورت گرفت، امسال این نمایشگاه برگزار شد. وقتی وارد شبستان اصلی مصلی تهران می شدید به نکته ای می رسیدید که نمایشگاه امسال را به مانندهای سالهای گذشته قدرتمند برگزار نشده است. اولین مورد برای پی بردن به این موضوع، نداشتن تبلیغات تلویزیونی و محیطی در سطح شهر و حتی خبررسانی مناسب در سطح خبرگزاری ها است.. همین مورد باعث این شد که حتی در روزهایی که باید نمایشگاه مملو از جمعیت می بود(۵ شنبه و جمعه) به شکل قابل توجه ای محیط نمایشگاه کم جمعیت بود. اما وضعیت نمایشگاه در بخش سرگرمی به مراتب بدتر بوده و دلیل آن اختصاص بدترین جای ممکنه به بخش بازی های رایانه ای بود و این مکان جایی نبود جز، آخر شبستان. بسیاری از مراجعه کنندگان از این بخش اطلاع نداشتند و همین موضوع باعث شد تا بخش بازی و سرگرمی به مانند دوره های قبل پر شور و حرارت نباشد. از نکات منفی دیگر این دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال، حضور کمرنگ بازیسازان در این دوره بود و دلیل آن یکی عدم خبررسانی مناسب و از طرف دیگر در چند روز انتهایی ثبت نام، تازه اعلام شد که حضور بازیسازان در این نمایشگاه رایگان است که بسیاری از تیم ها و شرکت های بازیسازی نتوانستند به موقع ثبت نام کنند.

به طور کل بخش بازی های رایانه ای شامل دو غرفه بزرگ بنیاد ملی بازی های رایانه ای و غرفه بازیسازان مستقل و همچنین چند غرفه کوچک که بازیسازان به صورت مستقل قرار گرفته بودند. حتی بخش هایی که برای بازی برای بازدید کنندگان در نظر داشتند در بخش سرگرمی نبود و هر کدام در بخش مجزایی از این نمایشگاه گنجانده شدند! در کل با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران به دلیل کمبود بودجه، وجود این دست نمایشگاه ها کمک شایانی به اقتصاد بازیسازی در کشور می تواند بکند که متاسفانه با این وضعیت اجرا و پشتیبانی و تبلیغات به نطر نمیتوان از این دست نمایشگاه ها انتظارات زیادی داشت.


گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال - حوزه گیم و بازی 3

این عکس بخش اول غرفه بنیاد ملی بازی های رایانه ای است. در این بخش واحد های دایرک(تحقیق و پژوهش) و اسرا(سیستم رده بندی بازی های رایانه ای کشور) به ارائه توضیحات به بازدید کنندگان می پرداختند و هم چنین به ارائه توضیحات در خصوص نمایشگاه TGC که اولین دوره آن امسال برگزار شد می پرداختند.


گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال - حوزه گیم و بازی 4 گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال - حوزه گیم و بازی 5

این میزها هرکدام نماینده یک تیم یا شرکت بازیسازی بودند که با حمایت بنیاد ملی توانسته بودند در غرفه بنیاد، شرکت کنند. حضور نداشتن بازیسازان در پشت میزهای خود به دلیل کمبود شدید بازدید کننده در برخی تایم ها بود که باعث میشد بسیاری از بازیسازان به غرفه های دیگر بازیسازان رفته و با آنها صحبت کنند.


گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال - حوزه گیم و بازی 6

در وسط غرفه بنیاد راهرویی طراحی شده بود که آمارهای واحد تحقیقات یعنی دایرک را به نمایش گذاشته بود .


گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال - حوزه گیم و بازی 7

حدود یکسال قبل بنیاد ملی در راهرو مجلس شورای اسلامی نمایشگاهی برگزار کرد و این نمایشگاه باعث شد آرشیو تقریبا کاملی از کنسول های بازی تا به امروز تهیه شده و به نمایش گذاشته شود. مجموعه ارزشمندی که باید اشاره کنم تماما از لحاظ فنی سالم بوده و حتی بازی های این کنسول ها هم تهیه شده است.


گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال - حوزه گیم و بازی 8

در سمت راست غرفه بنیاد ملی، غرفه بازیسازان مستقل قرار داشت که به مانند غرفه بنیاد تشکیل شده بود از میزهای مجزایی که، هر کدام در اختیار یکی از تیم های بازیساز مستقل قرار داشت و بازی های خود را به بازدید کنندگان ارائه می کردند. این غرفه به همت حمزه آزاد دبیر انجمن بازیسازان مستقل و دبیر بخش گیم این جشنواره محیا شده بود.


گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال - حوزه گیم و بازی 9

هیولا یکی دیگر از غرفه های بخش بازی های رایانه ای بود. هیولا بستر جدیدی است برای عرضه بازی های PC ایرانی و خارجی با الگو برداری از استیم که توسط شرکت باسابقه بازیسازی کشور یعنی فن افزار شریف ساخته و پرداخته شده. از طرف دیگر هم سرگرمی یکی دیگر از بستر های فروش دیجتال بازی های PC در این نمایشگاه در غرفه بازیسازان مستقل شرکت داشت. سرگرمی زیر نظر یکی دیگر از شرکت های قدیمی بازیسازی کشور یعنی شرکت نرم افزاری سورنا ست. حال باید دید با حضور این سرویس ها می توان به بازیسازی PC در کشور جان دوباره بخشید یا نه.


گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال - حوزه گیم و بازی 10

یکی از نکات جالب و ارزشمند این نمایشگاه که اتفاقا در بخش بازی های رایانه ای هم نبود، کاس‌پلی های زیبا از شخصیت های مختلف بود. حرکتی جذاب و دلنشین که باعث شد حال و هوای این بخش نمایشگاه به کلی عوض شود و از غرفه های سرد و بی روح فاصله بگیرد.


گزارشی از هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال - حوزه گیم و بازی 11

وی آر (VR) جریانی است که مطمئنا آینده صنعت گیم و بسیاری از صنایع دیگر با این فناوری جدید گره خورده. در این نمایشگاه شاهد بخش های مختلفی از واقعیت مجازی بودیم اما یکی از تجربه های جالب این نمایشگاه شبیه ساز کامل VR در غرفه مارکت ایران اپس بود.

علی ذاکری

علی ذاکری

منتقد - گیمر- بازیساز

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

1 × چهار =