چالش

پادکست تحلیلی چالش قسمت شانزدهم

در این قسمت از چالش به سراغ امیرحسین فصیحی، مدیر عامل شرکت فن افزار شریف و همچنین فروشگاه هیولا رفته ایم و در خصوص این استور جدید و مزایای این سرویس جدید به بحث و گفتگو پرداخته ایم. در این قسمت سعی کرده ایم به تمامی سوالات و حواشی پیرامون این استور از جمله حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای از این فروشگاه و روند عرضه بازی ها ایرانی و خارجی  و نحوه عملکرد کلی این استور پاسخ داده شود.  در انتها در خصوص پروژه های در حال ساخت این شرکت، از جمله Children of Morta و Tale of Ronin اطلاعاتی بیان شده که شنیدنش خالی از لطف نیست.

برنامه چالش برنامه ای صوتی است، که به چالش های بازیسازی در ایران و سایر نقاط جهان به صورت کاملا علمی پاسخ می دهد. این پادکست به صورت دو هفته یکبار به چالش های مهم بازیسازی در ایران و خارج از ایران می پردازد. آیا دوست دارید وارد یکی از بخش های اقتصاد بازی های رایانه ای در سطح جهان شوید؟پس دیگر وقت آن رسیده است که دیدمان را به این حوزه عوض کنیم و تنها از بازی های رایانه ای لذت نبریم ، بلکه یکی از تاثیر گذاران این صنعت در جهان شویم. لطفا از طریق ایمیل رسمی برنامه به آدرس chalesh [-a-t-] vgmag.ir در ارتباط باشید و سوالات و موضوعاتی که دوست دارید در حوزه بازی های رایانه به پاسخ آن ها دست یابید، مطرح نمایید.

کپی رایت
پی نوشت: برای طراحی تصویر این پست، از بخشی از یک عکسِ سایت gameology.ir استفاده شده است.
علی ذاکری

علی ذاکری

منتقد - گیمر- بازیساز

28 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هجده − چهارده =

  • سلام
    یعنی واقعا کیف کردم اونجا گفتید یه قسمتی از عکس رو از یه جای دیگه گرفتید
    به این میگن نهایت صداقت و احترام
    من در سایتتون، نهایت ادب و دوستی رو میبینم
    این یک سایت نیست
    یه یار برای گیمر هاست
    یه پشتیبان برای بازی‌سازها
    یک هدیه‌ی بزرگ

  • اقای ذاکری مثل اینکه لینک دانلود خرابه و یک سوال دیگه بازی عصر پهلوانان 2 (تراتئون) چی شد ایا کنسل شده ؟

  • سلام آقای ذاکری ، 1.ببخشید شما از استودیوی Bearded Bird خبر دارید ؟ 2.ادامه بازی پروانه : میراث نگهبان نور چی شد ؟

    • سلام
      ۱- بله متاسفانه تیمشون به خاطر مشکلات مالی از هم پاشید
      ۲- متاسفانه طبق اطلاعات بنده ادامه ای برای این بازی نخواهیم دید چون این تیم از هم پاشید!

      • واقعا ! ، دلم گرفت… چه بازی خوبی ساخته بودن ، فکر می کردم الآن دارن روی قسمت دومش کار می کنن ، حیف شد… امیدوارم افراد استودیو هر جا هستن موفق باشن.

        آقای ذاکری می شه یه پرونده ای، ویدیویی ، چیزی برید تا بدونیم استودیو های سازنده بازی های خوب ایرانی الآن در چه حالی هستن ؟ (البته اگه وقت و… دارید ) (می تونید خیلی کوتاه در کانال تلگرام سایت اطلاع رسانی کنید)

        ممنون ?

  • ویرایش شد

    ————————————

    سلام دستتون درد نکنه ?

    امیدوارم هیولا هم موفق باشه

    این که میگید بازی های خارجی 240 هزار تومنه، اون فقط برای ماه اول دوم هست، همین دو سه روز پیش آخرین نسخه بت من که یه بازی AAA ! هست روی ps4 قیمتش 32 هزار تومن بود ( یا بتلفیلد 4 و هارد لاین که حتی به قیمت 20 هزار تومن هم فروخه شدن ). تو استیم باید دیده باشید میاد هر بازی رو 75درصد تخفیف می زنه بعد چندین بازی رو می کنه تو یه باندل باز یه تخفیف گنده ایی روی همشون میزنه، ( یه 90 درصدی میشه !)، شاید هر بازی AAA ایی که مثلا مال 2010 باشه یکی-دو دلار و یا حتی کمتر در بیاد! من خودم سری بازی های valve و سری بازی های توتال وار رو به همین قیمت ها خریدم، الآن اگه پلاس یا گلد بخرید بین 24 الی 48 بازی در سال بهتون میده که همه جور بازیی توش هست از مستقل بگیر تا AAA ، اگه بگیم تو سال ، 36 تا بازی میده و قیمتش هم که از( 180 هزار تومن الی 240 هست) ما 200 هزار تومن در نظر بگیریم، قیمت هر بازی فقط پنج هزار پونصد تومن در میاد…. !!! همنطور که دیدید می شه محصولاتی که ملیارد ها تومن خرجشون شده رو با قیمتی کمتر از 10 هزار تومن خرید…..! البته من می دونم که بازی ساختن خیلی سخته و واقعا دوست دارم که هر کسی که زحمت می کشه به نتیجه ای در حد زحمتش برسه ولی همونطور که توضیح دادم، بازار هم بازار سختی برای سازنده ها هست،

    (الآن بازی های ایرانی باگ دارن یا جوری طراحی شدن که روون نیست یا تکراری هستن یا راهنمایی درستی تو بازی نیست (از اون ور هم توی نت هیچ راهنمای گام به گامی تو نت نیست ) و این ها باعث می شن که آدم سر درد بگیره، خداوکیلی کی برای سر درد پول میده.!.؟ اونم توی این بازار! )

    البته بازی های خوب هم هست مثل شبان ، Shadow Blade: Reload و…

    یکی از ضعف های هیولا اینه که راه ارتباطی با سازنده رو نذاشته، الآن من گربه قجری رو خریدم، یه مقداری رفتم جلو گیرکردم ، هیچ راهنمایی گیر نیووردم، حالا نمی دونم باگه یا خودم گیر کردم، هیچ راهنمایی هم هیچ جا چه تو بازی چه تو نت وجود نداره، حالا می خوام از اول برم، همون اول بازی موقع برداشتن استخوان ماهی، بازی کرش می کنه 😛 ، رفتم دیدم تو صفحه بازی تو هیولا ایمیلی چیزی ننوشته، رفتم تو سایت سازنده بازی، اونم راه ارتباطی آسونی مثل تلگرام نداشت، منم گفتم بعدا بهشون پیام میدم، که ندادم….

    (فکر کنم رکورد زد ? بازی زیر یک دقیقه کرش می کنه ? (تازه با محاسبه لودینگ های بازی ! و گرنه می شد چند ثاینه) )

    به نظرم هیولا در اینگونه مواقع باید سریعا اقدام کنه، الآن یکی این مشکل گربه قجری و یکی گیر کردن توی مرحله فلوت “صدای فراموش شده” باعث شد از هیولا فاصله بگیرم و هیولا رو فراموش کنم. ( و همچنین اعتمادم به کیفیت بازی های رسانا شکوه کویر کم بود و کمتر هم شد، الآن می ترسم قتل در کوچه های تهران یک و دو رو بخرم! )

    آریو رو هم با بازی کرک شده فروختن و شلوغ بودن الکی و… باعث شد فراموشش کنم……… برعکس ، همین چند وقت پیش بود دنبال یه بازی بودم که تو هیولا نبود، می خواستم برم ببینم تو آریو هست یا نه، ولی اسم آریو رو حتی یادم نمیومد (البته به زور پبیداش کردم (ولی بازیش مال رسانا شکوهه….. ) ) ? ( علیمردان یک )

    این که دوباره به هیولا برگشتم به خاطر یه مسابقه بود که توی کانال گذاشتن برای بازی رایگان، الآن این یه کار مثبت بودهم برای من و هم برای خودشون (حداقل باعث شد من دوباره برگردم و یکمی هم براشون تبلیغ کنم ) ، الآن می تونن شب یلدا رو هم غنیمت بشمارن و مثل فروشگاه های دیگه تخفیف بزنن، باید سعی کنن مخاطب رو درگیر نگه دارن، ( درست مثل شرکت های بزرگ که این کارو با پلاس و گلد یا محتوا های زیاد یا قسمت آنلاین یا بازی رایگان دادن برای تماشای کنفرانس و… انجام می دن یا مثل سایت وی جی مگ با پادکست ?)

    البته هیولا به نظرم خیلی خوب عمل کرده ، برم ببینم برای شب یلدا برنامه ای دارن یا نه……. ?

    • سعی کردم تعارف رو بزارم کنار تا بتونید نظرم رو دقیقا بدونید وگرنه من واقعا دوستتون دارم ( از آقای عماد رحمانی بگیر تا آقای فصیحی )

      اینو هم بگم که بازی های رسانا شکوه کویر ایده های خیلی خوبی دارن و نکات خوب دیگه ای ولی یک ایراد خیلی بزرگ دارن و اون پولیش نبودنشون هست

      ممنون ❤??

    • سلام و ممنون از اینکه نظرتونو شفاف اعلام کردید . یکسری از این نکات وارده و حتما تیم مدیریت هیولا درصدد رفع این نقیصه ها هست. در خصوص قیمت بازی ها بحث کلی بود و اینکه تخفیفات بسیاری در خارج از کشور برای بازی ها قرار داده می شود شکی نیست، ولی قیمت بازی های ایرانی نسبت به مشابه خارجی پایین تر است که سبب می شود بدنه صنعت بازیسازی در کشور شکل نگیرد. در نظر داشته باشید بازی های ایرانی با نمونه های خارجی چه از لحاظ سرمایه چه از لحاظ دانش فنی قابل مقایسه نیستند !

      • بله شما هم درست می فرمایید ،

        شما از طرف سازنده ها بررسی کردید من از نظر یه گیمر .

        می خواستم بگم که بازی های بزرگ که قیمتشون 240 هزار تومنه رو می شه به صورت قانونی با قیمت های اندک و حتی رایگان بعد از مدتی تهیه کرد ( الان بازی های Watch_Dogs و World in Conflict و Assassin’s Creed Black Flag توی فروشگاه یوبیسافت رایگان شده ، و همچنین بازی های مستقل عالی مثل limbo و.. هم قبلا رایگان شده بودن)

        می خوام اینو بگم ، بازی های ایرانی با وجود اینکه زحمت بسیاری براشون کشیده شده و مطمعنا باید نصبت به زحمتی که براش کشیده شده باید قیمت گذاری همبشه ولی با توجه به توضیحاتی که بالا دادم ، واقعا نه ظرفیت افزایش قیمت در بازار ایران وجود داره و نه برای گیمر هم می ارزه بیشتر از این مبلغ رو پرداخت کنه .

        حالا سازنده ها یا باید به بازار خارجی ورود کنند (که به همین سمت هم دارن حرکت می کنن ، در اصل کل استدیو های مستقل جهان همین کارو دارن انجام میدن ) یا بازارشون رو در ایران گسترش بدن (که امیدوارم با آریو و هیولا این کار انجام بشه)

        من نمی دونم چرا سازنده های ایرانی توقع داشتن و دارن بازی پولیش نشده بدن تو بازار و مردم هم اون رو تهیه کنن ! ، انقدر این کارو کردن که اعتمادمون رو از دست دادیم ! آخه بازی پولیش نشده رو اصلا نمی شه بازی کرد ! ( دیدید که وقتی می خواستن بازیشون رو بزارن تو استیم ، استیم گفته بود باید ویرایش های زیادی روش انجام بدید )

        من قیمت گذاری بازی های کامپیوتر ایرانی رو برای خودم نسبت به سابقه سازندش از 2-3-4 هزار تومن الی 8-9-10 هزار تومن انجام میدم
        این در حالیه که برای بازی های AAA خارجی خیلی خوب حتی روز عرضه و یا برای پیش خرید 240 هزار تومن هم دادم البته برای تعداد محدود و کمی این کارو کردم . آخریش The evil within 2 بود و فکر نکنم تا Red dead Redemption 2 هم بازی دیگه ای ارزش این کارو داشته باشن (البته اگه بازی های انحصاری سونی بعد از Red Dead بیان ، چون اون ها هم بسیار خوش ساختن ) (( همین The evil within 2 رو الآن توی تخفیف ها 120 تومن می فروشن {واقعا حیف شد که خوب نفروخت ، حتما تهیش کنید که هم کمکی به سازنده هاش باشه ( معلومه که خیلی خیلی زحمت براش کشیدن ) و هم خودتون بسی حال کنید (البته حتما قبلش1 The evil within رو انجام داده باشید چون باعث می شه لذتش دو چندان بشه } { همین الآن یکش 6.5 دلاره و دوش 36 دلار } ))

        اگه بخوام بازی های مستقل رو مثال بزنم بهترین بازی های مستقل قیمت رو عرضه شون بین 60 الی 80 هزار تومنه ، مثل Abzu ، Cuphead و.. ،

        این قیمت ها همش برای آمریکاست که هم ارزش پولشون بیشتره هم ساختن بازی گرون تر در میاد (همانطور که می بینید تو اکانت روسیه استیم ، بازی ها نصف قیمتن )

        من فکر نمی کنم که همین Abzu ، Cuphead (که از بهترین بازی های مستقل هستن) اگه تو ایران ساخته می شدن و تو ایران هم عرضه می شدن با قیمتی بیشتر از 20 هزار تومن فروخته می شدن

        خلاصه….. به نظرم قیمت بازی های ایرانی نسبت به مشابه خارجی پایین تر نیست

  • ممنون آقای ذاکری عالی بود :yes:
    واقعا آینده ی بازی های ایرانی رو روشن میبینید؟
    من که فکر نمیکنم تا بیست سی سال آینده هم به سطح بازی های امروزی برسن
    مگه اینکه فقط به مخاطب ایرانی فکر کنن

    • سلام و ممنون از لطفتون
      ببینید خیلی از دوستان بازیساز ما در حال حاضر محصولات خود را در خارج از کشور عرضه می کنند و حتی بازی های این دوستان با استقبال کاربران و منتقدین روبرو شده اند مثل بازی های ساخته شده توسط تیم آقای امیرحسین فصیحی. بازی های ایرانی خوب و بد زیادی داشته ایم و روند بازیسازی ایرانی به سمت حرفه ای شدن است.

      • از نظر آيتم هاى نيم ساعت و پادكست كه آره-اما آخه هر چند ماه يه بار ممكنه يه مطلب با اسم نويسنده شما رو سايت ببينم-شايد هم دليلش اينه كه واقعا صنعت گيم ايران چيزى براى بحث روش نداره

  • بالاخره پس از سالیان متوالی شاهد قسمت جدیدی از چالش هستیم که امیدوارم شروع دور تازه ای از این مجموعه باشه و دوباره به کما نره

    • سلام
      چرا کما:)
      من واقعا در چندین جا که مرتبط به بازی های رایانه ای هست کار می کنم و این اواخر متاسفانه بسیار درگیر بودم ولی انشالله این سری ایتم با قدرت ادامه خواهد یافت.

  • هنوز گوش نکردم،ولی برای شعور بالاتون و قسمت کپی رایت خیلی خوشحالم،خیلی خیلی هم برای خودم خوشحالم که مخاطب وبسایت شما هستم،ایشالا که ۱۰۰ سالگی سایت رو کنار هم جشن بگیرین