نگاه

زنی از جنس ربات – اولین نگاه به NieR: Automata

زنی از جنس ربات - اولین نگاه به NieR: Automata 1

این روز‌ها بازار بازی‌های اکشن نقش‌آفرینی بسیار گرم است اما کم پیش می‌آید که اثری بتواند ایده‌های قدیمی را به شیوه‌ای جدید و دلخواه طراحی کرده و به گیمر‌ها عرضه کند. Nier: Automata دنباله‌ای برای بازی Nier است که در سال 2010 برای Xbox 360 و Playstation 3 ارائه شده بود. بازی که خودش به نوعی نسخه فرعی از داستان سری Drakengard به شمار می‌رود. نسخه اول این بازی با اقبال خوبی روبرو نشد و نمره‌های متوسط آن باعث شدند تا این اثر به زودی از اذهان گیمر‌ها پاک شود. حال بعد از هفت سال نوبت نسخه دوم رسیده است تا شانس دوباره خود را امتحان کند. NieR: Automata یک بازی اکشن نقش‌آفرینی است که تمرکز زیادی روی نبر‌های تن به‌ تن دارد. بلافاصله بعد از نسخه اول، کارگردان این بازی Taro Yoko  و تهیه کننده آن قصد ساخت نسخه دوم را داشتند اما دستیار تهیه کننده این اثر با ساخت نسخه دوم چندان موافق نبود زیرا بازی با فروش پایینی روبرو شد و در بین منتقدان نیز نمره خوبی را کسب نکرد. بعد از دریافت بازخورد خوب از گیمر‌ها Square Enix ناشر این بازی و طراحان ارشد بازی تصمیم به ساخت نسخه دوم این بازی را گرفتند. به همین ترتیب آنها با استودیوی Platinum Games تماس گرفتند که تجربه کار روی بازی‌هایی همچون Bayonetta و Metal Gear Rising: Revengeance را داشتند.

nier_automata-demo-120161128_20161224020948نتیجه این همکاری بازی NieR: Automata است که به تازگی دموی قابل بازی آن برای کنسول Playstation 4 عرضه شده است. اگر از کسانی هستید که نسخه اول را تجربه نکردید باید بدانید که گیم‌پلی بازی از مکانیزم پیچیده وسختی استفاده نمی‌کند و شما می‌تواند بسیار سریع و راحت شیوه مبارزه را یاد گرفته و شمشیر به دست شوید. داستان بازی در مورد رباتی اندروید با ظاهری انسانی با نام 2B است که با ربات‌های دیگر به اسم 9S و نمونه اولیه با نام A2 همراهی می‌شود. شما در نقش 2B ظاهر می‌شود که رباتی با ظاهر یک دختر است. بازی با 2B بسیار لذت بخش است. این شخصیت حرکاتی بسیار روان را ارائه می‌کند که حس جنگ تن به تن را به شما انتقال می‌دهد. سرعت 2B این امکان را به گیمر‌ می‌دهد که در فضا‌های کوچک با وجود دشمن‌های بسیار زیاد، سریع حرکت کرده و گلیم خود را از آب بیرون بکشد. مانند همه بازی‌ها با تبرد تن به تن، ضربات معمولی و سنگین در بازی وجود دارند که می‌توانند ترکیب بسیار زیبایی از کمبو‌ها را به نمایش درآورد. گیم‌پلی بسیار روان و سریع بازی لذت این دموی کوتاه را چند برابر کرده است به صورتی که گیمر دوست دارد این دموی چند دقیقه‌ای را چندین بار بازی کند. سیستم کسب تجربه و افزایش سطح نیز در بازی وجود دارد که بُعد نقش‌آفرینی بازی تمرکز خاصی روی آن دارد گرچه با توجه به کوتاه بودن بازی نمی‌توان بررسی دقیقی روی سیستم نقش‌آفرینی بازی داشت. طراحی مرحله موجود در دموی قابل بازی جالب به نظر می‌رسید اما تا عرضه بازی اصلی نمی‌توان نظری قطعی در مورد سیستم طراحی مراحل بازی داد چون ما فقط شاهد بخش کوچکی از بازی بودیم.

nier_automata-demo-120161128_20161224013654نکته عجیب دیگری که می‌تواند ذهن شما را نسبت به این دمو حتی در ثانیه‌های اول درگیر کند، طراحی منو و رابط کاربری بازی است. طراحی رابط کاربری بازی شباهت بسیار زیادی به سری Metal Gear Solid دارد. در کنار آن دوربین بازی در چند مقطع در دمو حالت دوربین کلاسیک بالا به پایین Metal Gear Solid را به خود گرفته و یادآور خاطرات بسیار زیادی برای همگان می‌شود. در انتهای این دمو شاهد مبارزه با یکی از باس‌های بازی هستیم که قطعا گیمر را به یاد بازی‌هایی مثل Shadow of the Colossus و  Castlevania: Lords of Shadow  و یا حتی Metal Gearهای مختلف می‌اندازد. طراحی مبارزه با این باس بسیار لذت بخش است. امیدواریم که این روند برای دیگر باس‌های بازی نیز پابرجا باشد.  شاید تنها نقطه ضعف کاملا مشهود این بازی در حال حاضر گرافیک نه چندان به روز آن است. NieR: Automata با استفاده از موتور استودیوی Platinum Games ساخته شده که برای ساخت این اثر تغییرات زیادی روی آن انجام گرفته است. طراحی هنری بازی جالب است  اما از نظر فنی به نظر نمی‌رسد که این بازی دارای بار فنی زیادی باشد.

nier_automata-demo-120161128_20161224020452دموی عرضه شده برای NieR: Automata بخش کوچکی از یک بازی بزرگ بود. همین بخش کوچک نمایانگر پتانسیل بسیار خوب این بازی است. گیم‌پلی بازی بسیار سریع، بی اشکال و درگیر کننده به نظر می‌رسد. این بازی در تاریخ بیست و سوم فوریه در ژاپن ، 7 مارچ برای آمریکای شمالی و 10 مارچ برای اروپا منتشر خواهد شد. این اثر در حال حاضر فعلا به صورت انحصاری برای Playstation 4 عرضه می‌شود ولی نسخه PC آن نیز تایید شده و در تاریخی نامعلوم از سال 2017 منتشر خواهد شد. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا NieR: Automata می‌تواند علاوه بر بازخورد خوب از گیمر‌ها اینبار به قلب منتقدان نیز نفوذ کرده وفروش بهتری را تجربه کند. باید نزدیک به سه ماه دیگر صبر کنیم.

جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

دوازده − نه =