نقد و بررسی

نقد و بررسی Resident Evil 3 Remake

نقد و بررسی Resident Evil 3 Remake

بعد از ساخت بازسازی عنوان Resident Evil 2 توسط شرکت کپکام و موفقیتی که بدست آورد، هیچ دور از انتظار نبود که شماره سوم این سری نیز بازسازی شود. شماره سوم از سری بازی‌های RE، در بین گیمرهای قدیمی کشورمان از شهرت و محبوبیت خاصی بخوردار است. در ادامه با نقد و بررسی Resident Evil 3 Remake ، همراه وی‌جی مگ باشید.

اغراق نکرده‌ام اگر بگویم حتی بیشتر از شماره دوم و اول بازی! از سوی دیگر، دشمن اصلی بازی که Nemesis نام دارد، به اعتقاد بسیاری، از بهترین ویلن‌های کل صنعت بازی است. هیچ‌وقت صدای مخوف او که اعضای S.T.A.R.S را صدا می‌زد از یادمان نمی‌رود. از Resident Evil 2 به جرئت می‌توان به عنوان بازگشت قدرتمند به ریشه‌های سری نام برد.

بازگشتی که همراه با حس نوستالژی و تکنولوژی روز انتشار یافت. تقریبا تمامی بازخوردها اعم از منتقد و مخاطب نسبت به آن مثبت بود و حتی جوایز خوبی را نیز در پایان سال با خود به خانه برد. اما آیا RE3 نیز به همان اندازه ما را راضی نگاه خواهد داشت؟

شماره سوم بازی داستان یکی از اعضای پلیس شهر راکوون سیتی که به اصطلاح S.T.A.R.S گفته می‌شود، را بازگو می‌کند. اگر شماره اول را تجربه کرده باشید با «جیل ولنتاین» آشنا هستید. داستان در موازات با شماره دوم روایت می‌شود و «ویروس T» در سطح شهر در حال گسترش و همه جا را به آشوب کشیده است.

سلاحی بیولوژیکی که توسط شرکت آمبرلا طراحی شده بود تا اعضای پلیس را بکشد نیز در کوچه پس‌کوچه‌ها در حال جولان دادن است. از نظر داستانی شماره سوم همیشه کمبود داشت و این کمبود در اینجا نیز بوضوح مشخص است.

بررسی Resident Evil 3 Remake

هرچند سازندگان سعی کرده‌اند با ایجاد پلی بین شماره دوم و سوم این کمبود را جبران کنند، اما هنوز هم این چاله سیاه به قدرت خود باقی است. در همان ابتدا و آغاز بازی، برخلاف بازسازی شماره دوم که قدم به قدم بازسازی شده بود، متوجه تغییرات بشدت بزرگی خواهید که هیچ همخوانی‌ای با نسخه اصلی ندارد.

جیل در آپارتمان خود از خواب بیدار شده و بلافاصله با Nemesis روبرو شده و حالا باید پا به فرار بگذارید. با اینکه شروع بازی بسیار پرهیجان و زیبا انجام شده، اما در همان لحظه‌های ابتدایی و سکانس فرار، با خود احساس خواهید کرد که یک جای کار می‌لنگد! اما امید خود را از دست نداده و به ادامه بازی می‌پردازید.

حتما می‌پرسید که مشکل کجاست؟ مشکل دقیقا خود شخص نمسیس و سکانس‌های فرار از دست اوست! در طول بازی چندین بار با این کاراکتر به ظاهر ترسناک و نامیرا روبرو خواهید شد، اما تمامی این برخوردها یا بصورت کات‌سین‌های سینمایی روایت می‌شوند و یا در یک فرار 20 ثانیه‌ای از ابتدای یک کوچه با پهنای 1 متر تا انتهای آن خلاصه شده‌اند!

تقریبا تمامی این فرارها نیز کاملا از پیش تعیین شده و اصطلاحا اسکریپت شده هستند و از این بابت هیچ ترسی نداشته باشید. کافی است مسیر مستقیم را ادامه دهید تا با کات‌سین بعدی از دست نمسیس فرار کرده باشید.

ناحق نباشیم که در یکی دوجای بازی نمسیس بصورت آزادانه حرکت می‌کند اما به علت هوش‌مصنوعی و انیمیشن‌های مضحکش بیشتر از 30 ثانیه دوام نیاورده و با خارج شدن از یکی از درها، غیبش می‌زند!

چندین بار نیز به عنوان Boss Fight به مبارزه با او خواهید پرداخت که به علت وجود تیرمکفی و سیستم مبارزه مشابه، بدون هیچ ترس و استرسی از مبارزه سربلند خارج خواهید شد. شاید بزرگترین ناامیدی این بازسازی را بتوان همین نمسیس دانست.

نمسیس در مقابل Mr.X که دائما در حال تعقیب شما بود و با قدم‌های سهمگینش لرزه بر اندامتان می‌انداخت، هیچ حرفی برای گفتن ندارد و بیشتر به یک شوخی بیمزه شبیه است. اتمسفری که در نسخه اصلی تجربه کرده بودیم به هیچ‌وجه در اینجا وجود ندارد و آن استرس و ترسی که در راهروهای اداره پلیس (در RE2R) داشتیم اینجا جای خود را به آرامش داده‌اند!


از سوی دیگر بازسازی شهر راکون سیتی آن چیزی نیست که انتظارش را داشتیم. صرف نظر از اینکه محیط شهری تقریبا هیچ شباهتی به نسخه اصلی ندارد، مکان‌های موجود نیز بسیار کوچک و بدون هیچ چالش خاصی طراحی شده‌اند که در کمتر از یکی دو ساعت به پایان می‌رسد و وارد محیط‌های دیگری مثل آزمایشگاه می‌شوید.

حذف مکان‌های بسیاری مثل برج ساعت و معماهای آن نیز به مزاجمان خوش نیامد. از سوی دیگر با هیچ معمای خاصی در طول بازی روبرو نخواهید شد و همه چیز سرراست و اکشن دنبال خواهد شد!

با اینکه بازی را برروی درجه سختی معمولی و بدون فعال کردن هیچ Assist به پایان رساندیم، باید گفت که بازی حداکثر 5 ساعت به طول انجامید که در این راه هیچ محدودیتی اعم از گلوله و سلاح و مکان‌های ذخیره نخواهید داشت.

به جرئت در پایان بازی و مبارزه با غول‌آخر، حدود 40 عدد نارنجک اندازه مختلف، بیش از 50 عدد تیر شاتگان، دو خشاب تیر شاهین صحرا و به مقدار زیادی تیرمعمولی کلت داشتیم! در هر منطقه‌ای که وارد می‌شوید یک اتاق ذخیره هست  که به علت کوچک بودن محیط‌ها، فاصله این اتاق‌ها بشدت کوتاه هستند و خودبخود تعجب شما را به همراه خواهد داشت.

از چک‌پوینت‌هایی که گاها بازی به شما می‌دهد هم چیزی نگوییم بهتر است! همانند نسخه اصلی در بخشی از بازی نیز با «کارلوس» به بازی خواهید پرداخت که سَری نیز به اداره پلیسی که دقیقا از شماره دوم به اینجا منتقل شده هم خواهید زد.

همانقدری که تغییرات بدی در ریشه داستان و روایت آن شکل گرفته، اما از حق نگذریم که به همان اندازه نیز این تغییرات جذاب شده‌اند؛ بدین صورت که به موازات نسخه دوم بازی روایت می‌شود و ابتدای ساکن بعضی از اتفاقات آن را در این نسخه خواهید دید.

بررسی Resident Evil 3 Remake

مشکلی که در بخش دشمنان معمولی و یا همان زامبی‌ها با آن روبرو بودیم، عدم تعادل است! در ابتدای بازی دشمنان با تقریبا 5 تیر به سر از پای در‌می‌آیند (هرچند این نیز هیچ تضمینی ندارد و احتمالا با یک تیر مغزشان منفجر شود!) اما هرچه به پایان بازی نزدیک می‌شویم، همان زامبی‌ها مقاومت بیشتری به خرج داده و حتی تا یک خشاب کامل را نیز نوش‌جان می‌کنند. بماند زامبی‌های جدیدی که حتی به نارنجک‌انداز هم مقاومت نشان می‌دهند!

از بدی‌های بازی گفتیم، اما بهتر است از خوبی‌های آن نیز بگوییم. گیم‌پلی بازی همانطور که در نسخه دوم نیز دیده بودیم جذاب و کارآمد است و اینجا به واسطه اضافه شدن حرکت Dodge و یا جاخالی، می‌توانید از دست زامبی‌ها راحت‌تر فرار کنید.

هرچند در تمامی مواقع این جاخالی به خوبی عمل نمی‌کند و برای یادگیری و زمان‌بندی به تمرین نیاز خواهید داشت. گرافیک تکنیکی و بصری آن به جرئت از بهترین‌هایی است که در چند سال اخیر دیده‌ایم و حتی پیشرفت‌هایی نیز نسبت به نسخه دوم به خود دیده که آن را برایمان جذابتر کرد.

این امر حتی در کاتسین‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و موتور داخی RE Engine کپکام، بار دیگر ثابت کرد که از بهترین‌هایی است که در صنعت وجود دارند. این در حالی که است این عنوان برروی تمامی پلتفرم‌ها سقف فریم ندارند و حتی برروی کنسول‌های پایه، با نرخ 40 الی 50 اجرا می‌شود.

طراحی کاراکترها و زامبی‌ها همگی به بهترین نحو ممکن انجام گرفته‌اند و هیچ کم و کاستی ندارند. ست‌پیس‌ها با اینکه اکثرا تشکیل شده از صحنه‌های اسکریپت نمسیس، اما از زاویه‌ای دیگر جذاب هستند و هیجان کافی را به بازیکن منتقل می‌کنند.

اگر از طرفداران بازی‌های اکشن‌تر هستید و ریتم کند شماره دوم کمی اذیتتان کرده بود، مطمئن باشید که از شماره سوم راضی خواهید بود چون تا دلتان بخواهد شاهد ست‌پیس‌ها و اکشن، با مهمات بالا خواهید بود!

از منظر صداگذاری، صداپیشگان کار خود را به خوبی انجام داده‌اند و تمامی کاراکترها به لطف همین صداپیشگی با شما ارتباط برقرار خواهند کرد. از خود جیل گرفته تا Miller که تقریبا یک کاراکتر فرعی محسوب می‌شود، همگی از کیفیت کافی و لازم برخوردار هستند.

در کنار نسخه بازسازی شده، شما عنوان RE Resistance را نیز دریافت خواهید که فعلا در بتا به سر می‌برد! در اینجا یک نفر به عنوان مغزمتفکر وظیفه دارد تا در مقابل چهار بازیکنی که هدفشان گریختن از محیطی است که در آن زندانی شده، قرار بگیرد و با طراحی محل زامبی‌ها و تله‌های مختلف، مانع خارج شدن آن‌ها شود.

ایده این بخش چیزی شبیه به سری فیلم‌های اره است اما به علت لگ و Delay بالا که آن هم از Host Base بودن بازی نشات می‌گیرد متاسفانه نتوانستیم بطور کامل از آن لذت ببریدم؛ اما به نظر نگارنده، حتی اگر این مشکلات هم وجود نداشت، دیری نمی‌پاید که این بخش به فراموشی سپرده می‌شود.

بطور کلی سری RE هیچ‌گاه در بخش آنلاین موفق نبوده و عناوینی که سال‌ها پیش با همین منظور ساخته و منتشر شده بودند گواهی بر این گفته هستند.

کلام آخر

عنوان Resident Evil 3 Remake اصلا بازی بدی نیست، اما نمی‌توان به آن عنوانی شایسته و خوبی نیز گفت. عدم توازن در محتویات بازی و بازسازی‌ای که برخلاف نسخه قبلی، هیچ حس نوستالژی‌ای را در بازیکنان قدیمی ایجاد نمی‌کند باعث می‌شود حتی بعد از اتمام بازی حسی دوگانه نسبت به آن داشته باشید.

کوتاه بودن بخش تک‌نفره که برروی درجه سختی معمولی حداکثر 6 ساعت به طول می‌انجامد از ارزش‌های آن می‌کاهد. این در حالی است که هیچ محتوای اضافی‌ای بعد از آن در اختیارتان قرار نمی‌گیرد. قابل پیش‌بینی و اسکریپت شدن نمسیس موردی است که این کاراکتر پرابهت را تبدیل به یک شوخی کرده و براستی که ناامید شدیم.

نبود شباهت و حتی حذف مکان‌هایی که در عنوان اصلی دیده بودیم نیز به این نامیدی می‌افزاید. اگر شرکت کپکام در آینده قصد دارد دیگر عناوین این سری را نیز بازسازی کند، بهتر است قبل از هرچیزی، نگاهی دوباره به RE2R انداخته و دلایل موفقت آن را جویا شود.

English Section

Resident Evil 3 Remake is not a bad game, but it is not great either. There is no balance in its contents and the remake lacks the nostalgia element that were a strong appeal in the previous remake. The single player campaign is very short and is around 6 hours on lower difficulty, also there is no additional content after you beat the game. Nemesis acts scripted and predictable, which reduces this enigmatic figure to a disappointing spawn. Lack of resemblance to the original and leaving behind some of the locations adds to this disappointment. If Capcom aims to remake other title as well, it should really look into the achievements of the RE2R and learn what it did done right.


نقد و بررسی Resident Evil 3 Remake روی PS4 و بر اساس نسخه ارسالی سازندگان انجام گرفته.


 

Resident Evil 3 Remake Review
  • 7/10
    Resident Evil 3 Remake Review - 7/10
7/10

نقد و بررسی Resident Evil 3 Remake

نکات مثبت:
گرافیک زیبا به لطف موتور قدرتمند RE
گیم‌پلی جذاب
صداپیشگان و کاراکترهای بازی

نکات منفی:
داستان کم عمق
نمسیس اسکریپت شده!
دشمنان بدون تعادل!
مدت زمان بسیار کوتاه گیم‌پلی
نبود معماهای درگیر کننده
حذف بخش‌هایی از شهر که در نسخه اصلی بودند
تعداد بسیار بسیار زیاد اتاق‌های ذخیره

فردین باقریان

فردین باقریان

فردین باقریان - نویسنده و منتقد در حوزه ویدئو گیم

9 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هفده + 18 =

    • یعنی حالت از پیش تعیین شده و سینمایی داره. برای مثال توی یه راهرو دنبالت میکنه و تنها کاری که میکنی اینه که دسته رو میدی جلو تا کاراکتر برسه به اخر راه. یا مثلا اکثر مواقع تو کات سین های سینمایی میبینیش. هیچ چیز غیرقابل پیش بینی ای نداره. اگه رزیدنت اویل 2 ریمیک رو بازی کرده بودید اونجا مستر ایکس غیرقابل پیش بینی بود و هر لحظه و در هر جایی از محیط میتونست جلوتون ظاهر بشه و آزادی داشت.

  • واقعا ناامید شدم باخوندن نقد،اکشن کردن همچین بازی ای یعنی چی؟رزیدنت اویل های اکشن که هیچکس حتی دوسشم نداشت رو ترکیب کردید با بازی که تا اسمشو میشنیدم یاد بهترین خاطراتم میوفتادم،هیچوقت بازیش نمیکنم تا نمسیس همون هیولای ترسناک دوست داشتنی برام باقی بمونه

  • با سلام بررسی خیلی خوبی بود با نظر منتقد کاملا موافقم و نمره مناسبی هم دادین
    واقعا چجوری تونستن نمسیس اسکریپت شده تحویل ملت بدن ؟ یا نبود پازل های درگیر کننده که قسمت سوم اورجینال خودش یکی از بهترینای پاز تو سری resident evil هست ؟
    به هر حال ممنون و با ارزوی سلامتی