سری Tales بازگشت طوفانی به اوج خود را با تازهترین عنوان Tales of Arise رقم زده است! این سری نقش آفرینی ژاپنی به خاطر سبک و سیاق منحصر بفرد و مبارزات سریع جای گرم و نرمی در بین طرفداران سبک نقش آفرینی ژاپنی دارد و پس از چند عنوان متوسط اینبار توانسته همه نقاط قوت خود را در یک راستا و برای رسیدن به قلههای جدید به کار بگیرد. در شماره جدید بالاخره چند مورد از مشکلات باستانی این سری حل شده و دیگر کمتر مانعی بر سر راه موفقیت آن باقی میگذارد.
داستان و شخصیتها همیشه نقشی تعیین کننده و جایگاهی محوری و مرکزی در سری بازیهای Tales دارند (شاید مثل هر JRPG دیگر!). اگر بخواهیم خیلی کلی به این ژانر نقش آفرینی نگاه کنیم، همه داستانها و شخصیتها در یک چارچوب آشنا قرار میگیرند. پسری شمشیرزن که معمولا حافظه خود را از دست داده است و پرنسسی بیپناه که باید به اون رسیدگی کرد.
البته در خود سری Tales این نقشهای کلیدی بارها عوض شده و حتی کار به جایی میرسد که دیگر فقط یک شمشیرزن مونث (Tales of Berseria) نقش اصلی را از آن خود میکند. اما در Tales of Arise بازگشتی به ریشهها را شاهد هستیم. یک اعیان نشین ( با نام Shionne) بنا به دلایلی به میان رعیتهای مفلوک میآید و با کمک معدنچی که مهارت خاصی هم در شمشیرزنی دارد و از قضا حافظه خود را هم از دست داده به نبرد با سلاطین پنج قلمرو میرود.
تا اینجای کار داستان نمیتواند بیش از این JRPG باشد! اما اضافه شدن کاراکترهای متنوع دیگر و خم و پیچهای داستان تمهای متنوعی به خود میگیرند و داستان را از یک تکرار مکررات نجات میدهند. برای مثال مبارزه با ظلم طبقه مرفه و مبارزه برای آزادی یکی از تمهای اصلی داستان است که کمتر در این ژانر به آن پرداخته شده است و در سالهای اخیر اکثر داستان بازیها به این سمت گرایش پیدا میکنند.
حالا تصور کنید یک پرنسس اعیان زاده و یک رعیت مبارز چه رنگ و لعابی به خط داستان خواهند داد. تنوعی که در رکاب سفرهای سرگرم کننده تیم قهرمانان به پنج گوشه دنیای بازی هیچگاه ضرب آهنگ خود را از دست نمیدهد و تا جایی که اجازه دهید قادر است شما را با خود همراه کند.
در Tales of Arise ماموریت اصلی نابود کردن پنج حاکم ظالم قلمروهای مختلف و ترویج صلح و عدالت در سرزمین تخیلی Dahna و حتی رسیدن به سرزمین اساطیری Rena است. در این سفر Shionne و مبارز بینام (البته بعدها بیشتر در مورد او خواهید دانست) به توافق رسیده و اختلافات طبقاتی و شخصیتی خودشان را کنار میگذارند و سفری بیبدیل را رقم میزنند.
طراحی شخصیتها هم مثل همیشه در بهترین حالت خود قرار دارد. اگر با سری Tales آشنا باشید میدانید که کمتر موقعی سازندگان در طراحی شخصیتهای اصلی و یا حتی فرعی خود کمکاری میکنند. در این بازی هم طراحی شخصیتها در بالاترین سطح خود قرار دارد و جذابیت شخصیتی آنها در کنار جزئیات ظاهری و تنوع در لباس و اسلحهها عمق جدیدی به روایت بازی میدهد.
موردی که اکثر بازیهای JRPGها آن را نادیده میگیرند. حتی بخش مهمی از شکلگیری رابطه بین دو شخصیت اصلی بازی بر سر همین ظاهر و لباس طبقات مختلف ساکنان دنیای خیالی بازی است. اعمال قوانین فیزیک به تکههای لباس و موهای شخصیتها هم به زنده بودن بیشتر آنها کمک میکند.
در Tales of Arise اما همچنان سبک و سیاق «انیمهوار» حفظ شده است و سنت پیشینان خود را ادامه میدهند (در تضاد با Final Fantasyهای جدید که دیگر به سمت واقعی بودن شخصیتها حرکت میکنند!). در عوض محیطهای بازی جهش بزرگی نسبت به نسخههای قبل داشتهاند.
یکی از نقاط ضعف بازیهای قبلی بیش از حد ساده بودن محیطها و نبود امکان گشت و گذار و حتی منظرههای چشمنواز در آنها بود. برای مثال دخمههای تکراری و شهر و محیطهای بیروح و کم جزئیات Tales of Berseria یکی از پاشنههای آشیل این سری محسوب میشد.
در این شماره به لطف استفاده از موتور Unreal نه تنها به جزئیات و زیبایی محیطهای بازی افزوده شده است، بلکه دمیدن روح واقعگرایانه به بافتها و افکتهای متعدد گرافیکی، دنیای بازی را مسحور کننده و فراموش نشدنی میکند. جنگلهای انبوه، مناطق آتشفشانی، دهکدهی برفی و محیطهای شهری پر جزئیات چشمان هر گیمری را به دو عدد قلب تبدیل میکند.
اما سیستم مبارزه Tales of Arise که همیشه یکی از نقاط قوت سری محسوب میشده هم در اوج کارآیی تغییراتی بهجا در خود دارد. مثل همیشه در هنگام مواجهه با دشمنان در محیط اصلی بازی به یک مرحله مخصوص مبارزه انتقال داده میشوید تا ضد و خورد خود را در محیطی جداگانه انجام دهید.
اینکار با اینکه روند طبیعی بازی را کمی مختل میکند، اما با کمترین وقفه در ورود و خروج از این محیط جداگانه صورت میگیرد و کمترین آسیب را به خط سیر داستان دارد. ترکیب ضربات و ایجاد کمبو به لطف کنترل قابلیتهای شخصیتهای دیگر خیلی نرم و روان صورت میگیرد و طیف وسیعی از قابلیتها و ضربات مخصوص همیشه شما را به ارتقاء شخصیت و استفاده از اسلحه و فنون مختلف ترغیب میکند.
در درجات سختی بالاتر مجبور هستید توجه بیشتری به بالا بردن کمبو و افزایش کارآیی رشته ضربات خود داشته باشید، اما در هر صورت مشاهده درگیریها با افکتها گرافیکی زیبا و چشم نواز کمتر تکراری میشود. حتی برخی از ضربات تیمی قادر هستند هر مبارزه معمولی را در عرض چند ثانیه به اتمام برسانند که تنوع خوبی برای جلوگیری از بیش از حد تکراری شدن مبارزات است.
روند ارتقاء شخصیتها و پیش بردن داستان که یکی از موانع همیشگی بازیهای JRPG سنتی است در Tales of Arise به طور منطقی متعادل شده است. پس دیگر لازم نیست مثل عنوانی چون Dragon Quest ساعتهای متمادی کشاورزی XP بکنید! روند داستان و انجام چند ماموریت فرعی به صورت طبیعی شما را برای ورود به قسمت بعدی آماده میکند و اگر در درجات بالاتر بازی کنید، کمی کار بیشتر همه چیز را راحتتر میکند.
اما در مجموع خبری از وقت تلف کنی و از بین بردن توالی اتفاقات و سرعت مناسب پیشبرد داستان در Tales of Arise نیست. جدا از این امکانات فرعی چون Crafting و Cooking هم به بازی اضافه شدهاند که عمق بیشتری به گیمپلی میبخشند. آیتمها و مواد خام اولیهای که پیدا میکنید میتوانند برای ساخت اسلحه جدید و یا غذایی خوشمزه به کار بروند که پیادهسازی منطقی آن جنبه تکمیلی مناسبی برای کلیت بازی محسوب میشود.
همه اینها در کنار دیالوگهای سنتی سری Tales بین کاراکترهای مختلف مانند چسب همه چیز را به هم میچسباند و تجربهای کامل و دلپذیر برای بازیکن رقم میزند.
Tales of Arise از نظر فنی و بصری هم در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. گرافیک رئال محیطهای بازی در کنار افکتهای مختلف آب و هوایی و محیطی جذبهی خاصی به آن بخشیده است. اما قرار گرفتن شخصیتهای انیمهوار در کنار این محیطهای واقعی کمی عجیب بنظر میرسد.
البته سازندگان با اعمال چند لایه فیلتر به بافت و ظاهر محیطها سعی کردهاند این شکاف را کمتر کنند ولی محدود بودن انیمیشنهای حرکتی و خشک بودن کلی شخصیتها در کنار این سوق پیدا کردن به رئالیسم دنیای بیرونی کمی از انسجام بازی میکاهد. شاید نزدیکتر کردن ساختار شخصیتهای اصلی به حالت رئال محیط اطراف در شمارههای بعدی هدف سازندگان باشد، ولی در حالت فعلی این تفاوت به چشم آمده و بر کلیت بازی ضربه میزند.
هیچ قانونی وجود ندارد که شخصیتهای انیمهوار باید انیمیشنهای محدود فیزیک خشک و انعطاف ناپذیر داشته باشند؛ شاید با رئالتر شدن ساخت شخصیتها شاهد خیز دیگری در سری بعد بازیهای JRPG باشیم!
در کنار اینها، صدا گذاری و صداپیشگی بازی هم در بهترین حالت خود به سر میبرد و چیز دیگری هم از تیم باتجربه Bandai Namco انتظار نمیرود. کاتسینها و موسیقی متن بازی هم همه آن چیزی است که باید باشد و همه استانداردهای کیفی و کمی را برآورده میکند. صداگذاری ژاپنی و انگلیسی برای اولین به خوبی انجام شدهاند و برای کسانی که حوصله کافی برای خواندن همه چیز با زیرنویس را ندارند، صداپیشگی عالی انگلیسی میتواند خبری خوب باشد.
Tales of Arise یک بازگشت به قدرت برای سری Tales محسوب میشود! پس از یک وقفه 5 ساله و چند عنوان شکسته بسته، بازی دیگر شاهد عرضه یک عنوان قابل توجه در این سری قدیمی و محبوب هستیم. عنوانی که با صیقل دادن چند مورد از مشکلات قدیمی توانسته نام Tales را در رده بازیهای JRPG خوب مستحکمتر کند.
Tales of Arise Review
برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی
گرافیک رئال محیطهای بازی
توجه به جزئیات
آشپزی
دیالوگنویسی عالی
شکاف بین گرافیک پرجزئیات رئال و خشک انیمهوار کمی توی ذوق میزند!
نظری ارسال کنید