این روزها بازار بازیهای اول شخص شوتر و مالتیپلیر بسیار گرم است. آثاری مثل Call of Duty، Battlefield و یا در سبک فانتزی Overwatch همگی شاید به یک بازی تخصصی برای گیمرها تبدیل شده باشند. در این بین بازیهای کوچکتری نیز ساخته میشوند که درصد کمی از آنها میتوانند به موفقیت دست پیدا کنند. با این تفاسیر به سراغ بازی Offensive Combat Redux! میرویم که به تازگی از طریق Steam برای پلتفرم PC عرضه شده. بازی از روال همیشگی شوترهای اول شخص استفاده میکند اما در این میان چند تفاوت اصلی وجود دارد که این اثر را نسبت به شوترهای متداول بازار متفاوت جلوه میدهد. در ادامه با نقد و بررسی Offensive Combat Redux همراه وی جی مگ باشید.
رایحه فقر
Offensive Combat Redux! یک بازی کاملا آنلاین است و خبری از قسمت داستانی در آن نیست. گرچه امکان تکنفره بازی کردن در بازی وجود دارد اما تمرکز اصلی این اثر روی قسمت آنلاین است. با ورود به محیط بازی، کاملا حس خواهید کرد که خبری از یک بازی سطح بالا نیست و باید انتظارات خود را بسیار سریع پایین بیاورید. منو به گونهای طراحی شده که شاید تیم سازنده بودجه کافی برای ساخت منو بهتر و استاندارد برای بازی نداشته است. منوهای شلوغ، دسته بندیهای نه چندان جالب و … میتواند حس و حال گیمر را برای ادامه بازی در همان ابتدا نابود کند. همانطور که اشاره شد بازی به دو قسمت مالتیپلیر و تکنفره تقسیم میشود. بخش تکنفره دقیقا همان بخش مالتیپلیر است با این تفاوت که گیمر برای بازی در مقابل Botها قرار میگیرد. به احتمال فراوان تیم سازنده این قسمت را برای آشنایی بیشتر گیمرها با گیمپلی، محیط و نقشه بازی در نظر گرفتند. قسمت مالتیپلیر نیز شامل سه قسمت Death Match (2 تا 12 گیمر)، Team Deathmatch (4 تا 16 گیمر) و Capture The Flag (4 تا 16 گیمر) خواهد بود. در این قسمت باید گفت که Offensive Combat Redux! خلاقیت چندان خاصی را به کار نبرده است. بازی با حضور هر تعداد موجود از گیمرهای مجاز اشاره شده آغاز میشود. در بخش Deathmatch هر گیمر برای خودش بازی کرده و هر گیمری که امتیاز بیشتر داشته باشد برنده خواهد بود. در سمت مقابل Team Deathmatch و Capture the Flag مودهای تیمی هستند که با توجه به استاندارد بودن آنها نیازی به توضیح نیست. شاید نکتهای که تفاوت اساسی با دیگر بازیهای این سبک دارد، امتیاز دهی به هر گیمر است. شما با نابود کردن حریف خود می توانید انیمیشنهای مختلفی را روی جسد او اجرا کنید که در بازی با نام PWN به آن اشاره میشود. امتیاز این بخش به حدی زیاد است که PWN کردن به هدف اصلی گیمرها تبدیل شده و تاثیر منفی روی گیمپلی میگذارد. در سرتاسر نقشه گیمرهای مخلتف مشغود به PWN کردن هدف قبلی خود هستند و چون در این حالت امکان تیراندازی و دفاع وجود ندارد، آنها در واقع تبدیل به هدفی آماده برای گیمر بعدی میشوند. از لحاظ گیمپلی باید گفت که تیراندازی در این بازی چندین سال از بازیها روز عقب است و در بهترین حالت میتوان آن را با بازیهای 2 نسل پیش مقایسه کرد. طراحی نقشهها نیز حرف خاصی برای گفتن ندارند و سعی شده از Arenaهای استاندارد با طراحی چند سطحی برای جلوگیری از تکراری شدن استفاده شود. البته باید گفت که این بخش هم بسیار زود تکراری میشود چون کل بازی در شش نقشه خلاصه میشود که برای یک بازی صرفا مالتیپلیر بسیار ناچیز به شمار میرود. گرچه سازندگان قول دادند به زودی نقشههای جدیدی برای این اثر عرضه شود.
وقتی همه چیز تکراری میشود
بازی از لحاظ تنوع سلاح بسیار موفقتر از بخشهای دیگر ظاهر شده است. گرچه باید گفت که حس و حال تیراندازی با یک کلت کمری با شاتگان یا اسلحههای دیگر تفاوتی ندارد. بازی از ارائه حس کامل مبارزه با اسلحههای مختلف برخوردار نیست و اکشن در سرتاسر بازی یکنواخت است. تعداد اسلحههای بازی در این اثر بسیار خوب است و شخصیسازی آنها نیز به خوبی انجام می شود اما در نهایت حس مبارزه با اسلحههای مختلف هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. سیستم تهیه اسلحه و یا شخصیسازیهای مربوط به شخصیت گیمر در بازی نیز همانند دیگر بازیهای مشابه با استفاده از سیستم پرداخت درون برنامهای انجام میشود. گرچه امکان خرید این آیتمها نیز با استفاده از تجربه در بازی نیز وجود دارد که انتخاب درستی از سمت سازندگان بازی بوده است. بازی کردن Offensive Combat Redux! به خاطر محدودیتهای موجود و طراحی نه چندان جالب گیمپلی بسیار زود تکراری خواهد شد. تعداد گیمرهایی که بازی را تهیه کردند بسیار کم است و برای حضور در سرورها برای یک بازی جدید باید دقایق زیادی را تحمل کنید. بعد از حضور در سرور نیز شاهد این خواهید بود که شاید نصف جمعیت حاضر در سرور از هکهای مختلف استفاده میکنند که عملا این اثر را غیر قابل بازی میکند.
بازگشت به دو نسل قبل
Offensive Combat Redux! از لحاظ گرافیکی، فنی و صدا هیچ حرفی برای گفتن ندارد. این بازی در تمام بخشهای اشاره شده به ندرت میتواند به استانداردهای روز دو نسل قبل برسد. در قسمت گرافیک باید گفت که عملا هیچ نکتهای که بتواند گیمر را به این بازی امیدوار کند وجود ندارد. طراحی بسیار بد نقشهها، ظاهر بسیار کهنه و قدیمی، بافتهای بی کیفیت، نورپردازی و سایه پردازی ضعیف و طراحی شخصیتهای بی کیفیت جز ضعفهای بارز گرافیکی این اثر است. بازی از لحاظ فنی نیز خوب عمل نکرده و با توجه به ضعف ظاهری آن به سیستم تقریبا خوبی برای اجرا نیاز دارد و بر بسیاری از مواقع نیز با افت نرخ فریم مواجه میشود. این اثر از لحاظ صداگذاری نیز حرف خاصی برای گفتن ندارد و در بهترین حالت نیز اکثر صداها بسیار بی کیفیت هستند.
Offensive Combat Redux! در حال حاضر با قیمت 20 دلار به فروش میرسد اما باید گفت که با این قیمت آثار بسیار بهتری برای تجربه وجود دارند و شاید حتی برخی از بازیهای قدیمیتر نیز هیجان بیشتری نسبت به این بازی داشته باشند. گیمپلی نه چندان جالب، تکراری شدن آن، کمبود نقشهها، کمبود مودهای مختلف، گرافیک نه چندان جالب، صداگذاری و موسیقی ضعیف از نکات مهمی هستند که قطعا گیمر را از خرید این بازی پشیمان خواهد کرد.
PC Review
Offensive Combat Redux به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفته است.
-
30%
خلاصه
نکات مثبت:
تعداد زیاد اسلحهها
امکانات زیاد در شخصیسازی
نکات منفی:
گیمپلی ضعیف و سطحی
تکراری شدن بعد از مدتی کوتاه
تعداد نقشههای بازی بسیار کم است
گرافیک بسیار ضعیف از لحاظ فنی و هنری
موسیقی و صداگذاری بسیار ضعیف
( این نقد رو اشتباها در دسته نیم ساعت هم قرار دادید )
ممنون
اصلاح شد