این روزها در دنیای بازی، عرضه آثار به صورت سالیانه به عادتی برای برخی از ناشرها تبدیل شده است. عرضه سالیانه به راحتی روی کیفیت بازیهایی مثل Call of Duty تاثیر گذاشته و به ندرت شاهد عرضه نسخهای جذاب از آنها هستیم. البته در این بین همیشه استثنا هم وجود دارد. دنیای فوتبال به خاطر ذات متغیر و غیر قابل پیشبینی بودن خود همیشه راهی برای غافلگیری شما دارد. همچنین تغییرات به وجود آمده در تیمها، بازیکنها و … نیز به ستون اصلی تبدیل شده تا این ورزش فوق محبوب چندان تکراری نباشد. سری بازیهای FIFA نیز از این قائده مستثنی نیستند. EA امسال تصمیم گرفته تا دستی به سر و روی این سری کشیده و FIFA 19 را جذابتر از همیشه برای هواداران پر و پا قرص فوتبال عرضه کند. باید گفت که EA امسال نسبت به سالهای پیش کار بسیار بهتری با ساخت FIFA 19 انجام داده است. (FIFA 19 Review)
در ابتدا باید گفت که EA توانست بعد از سالها حق استفاده از برند لیگ قهرمانان اروپا (Champions League) و مسابقات مخصوص آن را به دست آورد. حق استفاده از لیگ قهرمانان اروپا تا پیش از این چندین سال بود که در اختیار سری PES و شرکت کونامی بود. با پایان یافتن این قرارداد طولانی مدت حالا EA دست به کار شده و این مسابقات محبوب در سرتاسر جهان را به FIFA 19 اضافه کرده. آنها همچنین مطمئن شدند که حضور این مسابقات در بازی نمود زیادی داشته باشد و گیمر در نقاط مختلفی از بازی با آن مواجه میشود. اولین نکته که در FIFA 19 خودنمایی میکند، خانه تکانی EA در ساختارهای کلی بود که مدت زیادی است شاکله اصلی این سری را تشکیل میدادند.
به عنوان مثال به بازی دوستانه اشاره میکنیم. اگر قرار به بازی دوستانه بود، گیمر تیم خود را انتخاب کرده و حریف نیز همین کار را انجام میداد. بازی به صورت عادی انجام میشد و شاید بالاترین حد شخصی سازی مسابقه، برگذار کردن آن به صورت رفت و برگشت بود. حالا البته در FIFA 19 همه چیز متفاوت است. با انتخاب منوی Kick Off برای انجام یک مسابقه دوستانه، با ویژگیهایی جذابی مواجه میشوید. FIFA 19 برای انجام یک بازی دوستانه، با احتساب حالت کلاسیک، شش مد مختلف را در اختیار شما قرار خواهد داد. از میان آنها میتوان به بازی با قوانین خاص، تجربه مراحل مختلف لیگ قهرمانان اروپا، فینال کاپهای مختلف و مشهور در جهان، بازی رفت و برگشت وBest of Series اشاره کرد. در این میان قطعا بازی با قوانین خاص توجه همه را به خود جلب میکند. این مد به گیمر امکان میدهد که به عنوان مثال بازی را بدون وجود هر گونه خطا انجام دهد. EA سعی کرده در این بخش قوانین فوتبال را به شکلی دستخوش تغییر کند که حتی تجربه کردن روزمره FIFA 19 بازهم همراه با لذت باشد.
در این بخش مد بازی Long Range وجود دارد که در آن هر گل درون محوطه یک گل و بیرون از محوطه دو گل محاسبه میشود. مد بعدی Survival است که در آن با به ثمر رساندن هر گل، یک بازیکن از تیم زننده گل به صورت کاملا تصادفی از بازی بیرون میرود. در مد Headers and Volley فقط ضربات که با سر و به صورت سر ضرب به گل تبدیل شده باشند، در نتیجه محاسبه خواهند شد. یکی از مدهای پرطرفدار این قسمت نیز بدون شک No Rules یا همان بدون خطا است. در آخر نیز باید به مد First To … اشاره کرد. در این مد گیمر میتواند تعیین کند که مسابقه با پیش شرط به پایان برسد. مثلا اولین تیمی که سه گل به ثمر برساند بازی تمام شود. بدون شک پیاده سازی این بخشهای مختلف، تنوع خاصی را به بازی بخشیده است. شاید حتی کسی تا چند ماه پیش نیز فکرش را هم نمیکرد که یک بازی مثل FIFA 19 با داشتن مدهای مختلف بتواند تجربه متفاوتی از فوتبال را ارائه کند اما به نظر EA امسال در این بخش بسیار موفق عمل کرده است.
البته گیمپلی و تغییرات آن میتواند بسیار مهمتر از مدهای مختلفی باشد که EA امسال در شبیه ساز فوتبالی خود گنجانده است. در نسل جدید سری FIFA هر سال با پیشرفت نه چندان زیاد به کار خود ادامه میداد اما همیشه نیازهای کلی هواداران را برطرف میکرد. دو بازی آخر در این سری یعنی FIFA 17 و FIFA 18 شباهات زیادی نسبت به یکدیگر داشتند اما حالا FIFA 19 میتواند تجربهای بهبود یافته و واقع گرایانهتر را به گیمرها ارائه کند. بدون مقدمه باید سراغ سیستم جدید انیمیشنهای بازیکنها رفت. EA سعی کرده تا با انجام موشن کپچر دقیقتر جزئیات بسیار زیادی را در زمینه حرکت، دویدن، کنترلر توپ، شوت، سانتر و … را به تصویر بکشد. سیستم جدید انیمیشن باعث شده است تا بازیکنها در زمین بسیار باور پذیرتر از گذشته حرکت کنند. بدون شک میتوان از کریستیانو رونالدو به عنوان سرآمد سیستم جدید انیمیشن یاد کرد. دویدن این بازیکن بسیار دقیق در بازی پیادهسازی شده است که در نوع خود بسیار جالب است.
یکی از تغییرات عمده در بخش گیمپلی نیز Active Touch System به شمار میرود. این سیستم باعث میشود که کنترل توپ، شوت زدن و پاس دادن بسیار طبیعیتر از گذشته باشد. در حالی که این سیستم در بسیار از مواقع کار خود را به خوبی انجام میدهد و باعث میشود که گیمر تجربه مناسبی از فوتبال و جنبه فیزیکی آن داشته باشد اما در برخی از مواقع شاهد عدم پاسخگویی مناسب این سیستم هستیم. به عنوان مثال توپی که در اختیار بازیکن قرار دارد هنگام دویدن به ناگهان از زیر پای بازیکن خارج شده و حتی موقعیت تک به تک را خراب میکند. در برخی از موارد نیز بدون دلیل خاصی ناگهان بازیکن از کنترل توپ سر باز میزند که میتواند تیم شما را با ریسک بزرگی مواجه کند. البته این مشکلات به احتمال بسیار زیاد در بهروزرسانیهای آینده برطرف میشوند و جای نگرانی زیادی وجود ندارد.
یکی دیگر از ویژگیهای بسیار خوب اضافه شده به FIFA 19 بدون شک Dynamic Tactics است. اگر به یاد داشته باشید، گیمر میتوانست با استفاده از دکمههای چپ و راست D-Pad استراتژی کلی تیم خود را در لحظه تعین کند. به عنوان مثال اگر به شدت به گل نیاز داشتید از تنظیمات All Out Attack استفاده میکردید و یا اگر نیاز به دفاع از گل به ثمر رسیده خود داشتید از تنظیمات Park the Bus بهره میبردید. این تنظیمات صرفا تعداد بازیکنهای یک تیم را در محطه جریمه خودی و یا حریف تعین میکرد و هیچ ارتباطی به ترکیب نداشت. البته حالا این سیستم با تغییرات گسترده روبرو شده است. قبل از آغاز بازی گیمر میتواند همه چند حالت موجود برای تاکتیکهای خود را تنظیم کند.
به عنوان مثال شما میتوانید یک ترکیب بسیار حجومی مانند 3-4-3 را به تنظیمات All out Attack اختصاص دهید در حالی که ترکیب عادی تیم شما 4-4-2 باشد. از این طریق دیگر نیازی به مراجعه دوباره به منو و مدیریت نیست و شما میتوانید در همان لحظه ترکیب تیم خود را تغییر دهید. همه تنظیمات مختلف برای استراتژی قابل شخصی سازی هستند اما شاید بزرگترین مشکل این بخش عدم ذخیرهسازی تنظیمات است. اگر تنظیمات را انجام داده و بازی را تمام کنید، مجبور هستید برای تجربه بعدی خود نیز تمام این کارها را انجام دهید. آخرین ویژگی عمده و جدید FIFA 19 در بخش گیمپلی، Timed Finishing است. در این سیستم به موقع ضربه زدن به توپ مثل شوت زدن به سمت دروازه یا ضربه سر، نواری روی سر بازیکن مشاهده خواهد شد که شامل دو خط است که به سرعت به یکدیگر نزدیک شده و در مرکز نوار به یکدیگر میرسند.
به هر میزانی که این دو خط سفید به یکدیگر نزدیک تر باشند، قدرت و البته دقت ضربه بیشتر خواهد بود. این سیستم در حال حاضر هواداران و منتقدان خاص خود را دارد اما میتوان به نقطه ضعف بزرگ آن اشاره کرد. اگر در بازی علاقهای به استفاده از سیستم Trainer ندارید بدون شک آن را در تنظیمات خاموش خواهید کرد. بدون استفاده از Trainer امکان دیدن نوار Timed Finishing وجود ندارد! بدین ترتیب اگر قصد استفاده از ضربات Timed Finishing را دارید باید از Trainer استفاده کنید که رابط کاربری بازی را به شدت شلوغ خواهد کرد.
بخش Journey سومین سال حضور خود را در بازیهای سری FIFA تجربه میکند. بخش داستانی که هیچکس امید چندانی به آن نداشت اما در هر صورت به این سری اضافه شد. بسیاری انتظار داشتند که Journey موفقیت چندانی را تجربه نکرده و حتی به بخشی منفور تبدیل شود. گرچه Journey هرگز نتوانست آنطور که باید و شاید بین گیمرها محبوب باشد اما حداقل منفور نیز نبود. در FIFA 19 این بخش با نام Journey: The Champions شناخته میشود. اینبار هم گیمر دنباله داستان را از FIFA 18 مشاهده خواهد کرد اما تلاش شده تغییرات جزئی به هیجان این بخش بیافزاید. این قسمت شامل سه شخصیت الکس هانتر، کیم هانتر و البته دنی ویلیامز است. هر کدام از این سه شخصیت داستانی تقریبا مرتبط به الکس هانتر، شخصیت اصلی داشتند اما حالا این ارتباط به صورت تقریبا همزمان به تصویر کشیده میشود.
گیمر باید در مقاطع مختلف زمانی کنترل این سه شخصیت را بر عهده گرفته و قسمتی از داستان را از دید آنها تجربه کند. بزرگترین مشکل Journey: The Champions این است که هنوز هم هیچ حس نقش آفرینی در آن وجود ندارد. بله، گیمر میتواند مانند بازیهای نقشآفرینی در طول بازی دیالوگ انتخاب کند اما در نهایت هیچ کدام از این دیالوگها و حتی تصمیمهای مهم تاثیری در شکل گیری زندگی حرفهای الکس هانتر ندارند. بازی دارای یک خط پیش فرض داستانی است و تقریبا همه چیز را به همان شکلی که انتظار میرود به شما نشان میدهد. اگر فایلهای ذخیرهسازی نسخههای قبلی را در اختیار داشته باشید، این بازی میتواند تصمیمات شما را بازخوانی کرده و در مقاطع مختلف نتیجه تصمیم را به شما گوشزد کند که در اکثر مواقع حس میکنید آن تصمیم، هیچ تاثیری در آینده الکس نداشته است.
Journey میتوانست با ارائه پشت صحنهای از فوتبال نمایانگر زندگی یک فوتبالیست حرفهای باشد که از ردههای مختلف سنی عبور کرده و با تلاش به موفقیت دست پیدا کرده است. گرچه چیزی که در Journey شاهد آن هستیم، یک جوان کم سن و سال است که با تعداد زیادی قهرمانی هر چند ماه یک بار تیم خود را عوض کرده و به دنبال تجربهای جدید در تیم بزرگی دیگر است. EA سعی کرده تا با اضافه کردن دنی ویلیامز و خواهر الکس هانتر، یعنی کیم هانتر تجربه متفاوت را برای گیمر رقم بزند که در انتها این امر و خط داستانی فرعی آنها چندان مهم به نظر نمیرسند. در نهایت باید گفت که Journey: The Champions نیز مانند چند سال گذشته عمل کرده است و صرفا انتظارات را برطرف کرده و یک ویژگی انقلابی در FIFA 19 نخواهد بود.
در بخش گرافیکی FIFA 19 نسبت به سال گذشته بهتر شده است. طراحی بسیاری از چهرهها با بهروزرسانی جزئی همراه بودند که باعث شده طبیعیتر از گذشته به نظر برسند. سیستم جدید انیمیشن طراحی شده نیز که قبلا به آن اشاره شد، یکی از نقاط قوت گرافیکی بازی است. EA امسال در FIFA 19 بیشتر به جزئیات دقت کرده است که شاید وجود آنها چندان نیز در بازی چندان محسوس نباشند اما باعث میشود که تجربه کلی بسیار واقعگرایانه باشد. مثل کیفیت بهتر چمنها، بهبود نورپردازی و فیزیک، بهبود مدلهای تماشاچیان و … همه روی باورپذیر شدن FIFA 19 بیش از پیش تاثیر دارند.
در بخش صداگذاری نیز به مانند گذشته کار با سطح استاندارد بسیار بالایی انجام شده است. بزرگترین نکته در مورد صداگذاری بازی، اضافه شدن دو گزارشگر جدید به این بازی است. مسابقات انجام شده در ساختار لیگ قهرمانان اروپا در هر قسمتی از بازی که باشد توسط تیم گزارشگری جدیدی متشکل از Derek Rae و Lee Dixon گزارش خواهند شد. Derek Rae یکی از گزارشگرهای بسیار با تجربه BT Sport است که همراه با Lee Dixson مدافع سابق تیم انگیلسی آرسنال، گزارشهای این دست از بازیها را در FIFA 19 بر عهده خواهند داشت.
FIFA 19 میتواند کاندیدای بهترین بازی از این سری در نسل حاضر باشد. EA سعی کرده تا با بهبود دادن بخشهای مختلف موجود، نیازهای گیمر را برطرف کند. البته در کنار این بهبودها، ویژگیهای جدیدی به بازی اضافه شده که تجربه آن را بیش از پیش لذت بخشتر خواهد کرد. برگ برنده امسال FIFA 19 بدون شک مسابقات لیگ قهرمانان اروپا است که کونامی و سری PES به خوبی از آن استفاده نکردند. اضافه شدن مدهای مسابقه جدید نیز از تکراری شدن FIFA 19 جلوگیری خواهد کرد. EA همچنین سعی کرده تا ارائه ویژگیهای جدید در گیمپلی مثل Active Touch System و Dymanic Tactics به تکامل گیمپلی این سری کمک کند. گرچه ویژگیهای جدید عرضه شده همگی لایهای جدید از گیمپلی را به بازی اضافه کردند اما هنوز اشکالات جزئی در آنها مشاهده میشود. EA میتواند به راحتی این مشکلات را در بهروزرسانیهای آینده حل کرده و FIFA 19 را به یکی از بهترین شبیهسازهای فوتبال تبدیل کند.
FIFA 19 Review
-
8.5/10
خلاصه
نقاط قوت
بازگشت لیگ قهرمانان اروپا به سری فیفا
اضافه شدن مدهای بسیار جذاب به قسمت بازیهای دوستانه
انیمیشنهای جدید فوقالعاده
طبیعیتر شدن کنترل توپ، پاس دادن و شوت زدن با استفاده از سیستم Active Touch System
تغییر آنی و بدون درنگ ترکیب با استفاده از Dynamic Tactics
گیمپلی لذت بخش
نقاط ضعف
ایرادهای جزئی در سسیستم Active Touch System که شاید در بهروزرسانیهای آینده تصحیح شود
عدم وجود ذخیرهسازی در قسمت Dynamic Tactics
قسمت داستانی نه چندان جذاب
عدم پیاده سازی درست رابط کاربری ضربات در ویژگی جدید Timed Finishing
شاید بزرگترین نکته ی فیفا 19 وجود قسمت House Rule هست که به طور کلی بازی رو جوری دیگه به شما ارائه میده. همیشه کلیشه بودن بازی های ورزشی مشکل بزرگ این سبک بازی هاست که مطمئنا با کاری که فیفا انجام داد این مورد توی بازی های دیگه هم رسوخ خواهد کرد. :yes:
آقا جواد ممنون :yes: