مجموعه Resident Evil به خصوص در زمان عرضه سه نسخه اول به شدت میان گیمرها و افرادی که به ژانر وحشت علاقه داشتند، محبوب بود. این سری البته مانند همه بازیهایی که بدون استراتژی مناسب از آنها نسخههای جدید ساخته میشود بعد از نسخه چهارم، به آهستگی تبدیل به یک عنوان متوسط شد. این تخریب تا حدی پیش رفت که کپکام، برای نسخه هفتم ترجیح داد که به کلی تمامی استانداردهای این سری را زیر پا گذاشته و ابتکار به خرج دهد.(Resident Evil 2 Remake Review)
البته این تغییرات رادیکال از دید هواداران قدیمی این سری چندان جالب نبود. گرچه باید گفت که Resident Evil 7 توانست تا حد زیادی امیدها را به فرانچایز Resident Evil بر گرداند. هواداران قدیمی، سه نسخه اولیه این سری را که در ابتدا برای Playstation عرضه شده بودند را به عنوان بنچمارکی برای مقایسه کردن نسخههای جدید استفاده میکردند و در این میان نسخه دوم یکی به خاطر ویژگیهای منحصر به فرد خود یکی از محبوبترین آثار این سری بود.
بعد از بازسازی نسخه اول در سال 2002 برای کنسول Game Cube، کپکام قصد داشت تا نسخه دوم را نیز بازسازی کند اما شینجی میکامی، خالق این سری دوست نداشت تا اینکار انجام بگیرد و در عوض او عقیده داشت که ساخت Resident Evil 4 از اولویت بالاتری برخوردار است که البته حالا میدانیم به یکی از بهترین بازیهای تاریخ تبدیل شده. کپکام اولین بار در تابستان سال 2015 نسخه Remake بازی Resident Evil 2 را معرفی کرد اما تا E3 2018 هیچ خبری از این بازی نبود و بسیاری بیم داشتند که شاید کپکام باز هم بیخیال ساخت این بازی شده است. البته این بازی با نمایش خیره کننده خود در E3 گذشته به یکی از مورد انتظار ترین بازیها تبدیل شد و حالا با عرضه آن میتوانیم نگاهی نزدیکتر به Resident Evil 2 Remake داشته باشیم.
اگر از آن دسته از گیمرها هستید که Resident Evil 2 را قبلا تجربه کردید، تقریبا میدانید که با چه داستان و روایتی طرف خواهید بود اما اگر جز گیمرهایی هستید که برای اولین بار این اثر را تجربه میکنید میتوانید به خوبی از داستان لذت ببرید. داستان بازی در شهر راکون سیتی دنبال میشود. جایی که G-Virus به شکلی عجیب در سطح شهر پخش شده و باعث شده تا اکثر جمعیت حاضر شهر به زامبی تبدیل شوند.
نکته جالب در مورد Resident Evil 2 Remake حفظ ساختار روایت دوگانه است. دو شخصیت اصلی به نام Leon S. Kennedy و Claire Redfield برای روایت داستانی در نظر گرفته شدند. لیان به عنوان یک پلیس تازه کار که قرار است اولین روز کاری خود را در دپارتمان پلیس شهر راکون سیتی بگذراند، پا به شهر میگذارد و کلر ردفیلد نیز برای پیدا کردن برادارش کریس ردفیلد که یک افسر پلیس است به سمت راکون سیتی رهسپار شده.
در ابتدا به گیمر این انتخاب داده میشود که داستان را با شخصیت مد نظر خود آغاز کند. هر کدام از شخصیتها روایت داستان جدا و البته بسیار نزدیکی دارند که با حضور یک شخصیت مکمل از یکدیگر متمایز میشوند. شخصیت مکمل بخش داستانی لیان، ایدا وانگ (Ada Wong) جاسوسی عجیب و غریب است. شخصیت مکمل بخش داستانی کلر نیز یک دختر بچه به نام شری (Sherry) خواهد بود.
انتخاب شخصیت و تجربه کمی متفاوت از داستان میتواند انگیزهای مناسب برای تجربه چند باره به وجود آورد. باید به این نکته نیز توجه کرد که اگر لیان را به عنوان روایت داستانی ابتدایی انتخاب کنید، بعد از اتمام بازی گزینه دور دوم در دسترس خواهد گرفت که روایت جانبی از داستان کلر را در کنار لیان روایت میکند و در نهایت شاهد یک پایان واحد خواهید بود. این امر میتواند برای کلر و لیان به صورت برعکس نیز باشد و دور دوم را با لیان تجربه کنید. این پیچیدگی در انتخابها باعث میشود که انتظار از روایت داستانی افزایش پیدا کند.
در حقیقت هر دو شخصیت مکمل در بخش داستانی لیان و کلر میتوانند روح تازهای به محیط ترسناک Resident Evil 2 Remake ببخشد. با وجود دو شخصیت، چهار مدل از روایت داستانی برای تجربه داستان به وجود میآید. به همین خاطر باید انتظار داشته باشید که روایتها به خاطر نزدیکی به یکدیگر کمی تکراری به نظر برسند. کپکام تلاش کرده تا با حفظ داستان اصلی و ایجاد تغییرات بسیار اندک به روح بازی قدیمی پایبند باشد که نمیتوان به آن زیاد خرده گرفت.
البته در بخش گیمپلی تغییرات در Resident Evil 2 Remake فوق العاده است. دوربین سوم شخص ثابت، حالا جای خود را به دوربین روی شانه داده است. قبل از اینکه بیشتر وارد مبحث گیمپلی شویم باید گفت که دوربین در Resident Evil 2 Remake بسیار عالی پیاده سازی شده. روان بودن حرکت دوربین حالت سینمایی بسیار مناسبی به وجود آورده و عدم قفل بودن آن روی شانه شخصیت اصلی نیز باعث شده تا گیمر با آزادی عمل بیشتری روبرو باشد. در حالت کلی با یک شوتر استاندارد سوم شخص روبرو هستید اما کپکام از گزینههای مختلفی برای القای استرس و ترس به گیمر استفاده کرده.
در ابتدا باید گفت که مهمات در بازی نقش اصلی را ایفا میکنند. از آنجا که نابود کردن هر زامبی به حداقل چندین تیر نیاز دارد، در سمت مقابل نیز بازی مهمات زیادی در اختیار گیمر قرار نمیدهد و به همین خاطر استرس چندین برابر خواهد شد. مدیریت مهمات برای اسلحههای مختلفی که در اختیار شخصیتهای متفاوت قرار میگیرد به یکی از اصلیترین اهداف گیمر تبدیل خواهد شد. شما باید بدانید که درگیر شدن در همه مواقع انتخاب مناسبی نیست و Resident Evil 2 Remake در این زمینه هیچگونه شوخی با گیمر ندارد.
در کنار محدود شدن گیمر برای استفاده از مهمات برای بقا و ادامه بازی، باید گفت که چاقو نیز در این بازی دارای نوار سلامتی است و بعد از مدتی استفاده خراب شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود! کپکام تمام تلاش خود را انجام داده تا با محدود کردن گیمر، تلاش برای بقا در سختترین شرایط را القا کند و به نظر در این قسمت بسیار خوب عمل کردند. گیمپلی این بازی میتواند گیمر را بسیار درگیر کند. مدیریت منابع، شناخت محیط، انتخاب راه مناسب و فرار کردن در حالی که میدانید در محیط امنی قرار ندارید، ترس زیادی را به همراه خواهد داشت.
نکته دیگری که باعث شده Resident Evil 2 Remake در القای ترس موفق باشد، ایجاد اتمسفر مناسب در شهری است که توسط حمله زامبیها و شیوع یک ویروس ناشناخته سقوط کرده. دیگر خبری از محیطهای کاملا روشن نیست که در نسخه قدیمی شاهد آن بودید. با توجه به اینکه روایت داستانی در شب رخ میدهد، بسیاری از محیطهای این اثر کاملا تاریک است. حالا در کنار محدود بودن مهمات، باید با تاریک بودن محیط و استفاده از نور چراغ قوه نیز عادت کنید. البته اگر این نکات برای ترساندن شما کافی نیست،
باید Mr.X را نیز به معادله اضافه کنید. شخصیتی عجیب و غریب با ظاهری بسیار ترسناک که در بخش عمدهای از بازی دنبال گیمر خواهد آمد و در صورت نزدیک شدن، ضربهای سنگین وارد میکند. Mr.X با توجه به صدا ایجاد شده توسط گیمر او را پیدا میکند. دویدن متداول میتواند مکان شما را فاش کند. اگر موفق شدید که او را برای مدت کوتاهی دست به سر کرده و گم کنید، مراقب این باشید که تیر اندازی میتواند بلافاصله Mr.X را به سمت شما رهسپار کند. لازم به ذکر است که گیمر نمیتواند Mr.X را نابود کند.
میتوانید با زدن چند تیر به سر، او را برای چند لحظه متوقف کنید اما باید گفت که او بازهم به دنبال شما خواهد آمد. بهترین راه صرفا فرار کردن و البته هدر ندادن مهمات است. طراحی محیطهای بازی با وفاداری به نسخه قدیمی انجام شده اما بنا به تغییرات به وجود آمده در دوربین و البته گیمپلی، شاهد ایجاد برخی از تغییرات نیز هستیم. البته طراحی محیط از لحاظ بصری به حدی زیبا انجام شده است که با حضور در راهروهای تاریک ساختمان پلیس، ترسی عجیب و غریب شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
این طراحی زیبا در تمامی محیطهای بازی به خوبی مشاهده میشود. یکی از نقاط ضعف Resident Evil 2 Remake به نظر معماهای آن است که در برخی از مواقع حتی با منطق نیز جور در نخواهد آمد. فرقی نمیکند که چه شخصیتی را برای تجربه اولین دور از بازی انتخاب کنید، تقریبا تمامی معماها شبیه به یکدیگر هستند. نکته عجیب وقتی خود را نمایش میدهد که به دور دوم بازی میرسید. فرض کنید که لیان را برای تجربه دور اول انتخاب کردید.
کلر به شخصیت اصلی دور دوم تبدیل خواهد شد. با توجه به اینکه روایت داستانی این دو شخصیت تقریبا در یک بازه زمانی و با فاصله کمی از لحاظ زمان دنبال میشود، انتظار دارید که معماهای دور دوم متفاوت باشند که البته اینگونه نیست. یکی از اولین معماهای Resident Evil 2 Remake، پیدا کردن سه مدالیون است. این معما در دور اول بازی توسط شخصیت مد نظر شما حل میشود اما در دور دوم بازی نیز دوباره با همان روبرو خواهید شد.
اینگونه طراحی معما باعث شده تا بازی به سرعت تکراری شود چون اهداف دنبال شده توسط هر دو شخصیت در روایتهای متفاوت در اکثر مواقع کاملا یکسان است. از سوی دیگر طراحی معما بدین شکل با منطق نیز همسو نیست چون دو شخصیت با فاصله کم زمانی در محیطهای مختلف بازی حاضر میشوند. یکی دیگر از نکات منفی در مورد گیمپلی، سیستم تاریخ مصرف گذشته مدیریت آیتمهاست. به عنوان مثال اگر نارنجک همراه خود داشته باشید، قبل از فعال کردن نمیتوانید از آن استفاده کنید.
هنوز هم برای استفاده از آیتمهای سلامتی حتما باید به کیف خود مراجعه کنید و هیچ میانبری برای آن در نظر گرفته نشده. تیم سازنده میتوانست این محدودیتها را که سالیان سال است در نسخههای مختلف این سری وجود دارد را حالا برطرف کند اما به دلایل نامشخص علاقهای به آن نداشته است.
کپکام برای ساخت Resident Evil 2 Remake از موتور RE Engine استفاده کرده. این موتور قبلا برای ساخت Resident Evil 7 استفاده شده بود و با وجود برخی از انتقادات توانست موفق عمل کند. حالا با بهروزرسانیهای انجام شده در این موتور برای ساخت Resident Evil 2 Remake شاهد یکی از گرافیکهای بسیار زیبای این روزها هستیم. در همان لحظههای ابتدایی میتوانید به گرافیک بسیار خوب این بازی ایمان آورید.
طراحی بسیار خوب و با جزئیات شخصیتهای اصلی و البته فرعی به خوبی قابل مشاهده است. تیم سازنده تلاش بسیار زیادی برای طراحی زامبیها و دشمنهای مختلف در بازی انجام داده است و جزئیات در همه مدلها به خوبی قابل مشاهده است که باعث شده این اثر بیش از پیش باور پذیر و البته ترسناک باشد. در طراحی انیمیشنها نیز دقت زیادی به خرج داده شده و اوج طراحی بسیار خوب انیمیشنها، در حرکات لب و صورت شخصیتهای مختلف مشاهده میشود.
با توجه به تاریک بودن محیط، نور پردازی و سایه پردازی در این بازی خودنمایی میکنند. دقت بسیار خوب در نور پردازی و سایه پردازی باعث شده تا Resident Evil 2 Remake در پیاده سازی اتمسفر عجیب و سنگین خود، بسیار خوب عمل کند. البته سایه پردازی در برخی از مواقع به خصوص در مورد شخصیت اصلی با مشکلاتی سطحی روبرو میشود که کاملا قابل چشم پوشی است. در کنار گرافیک باید گفت که صداگذاری نقش بسیار بزرگی در القای ترس ایفا کرده است.
صداگذاری بسیار خوب محیط، زامبیها، اسلحهها و … همه باعث شدند تا گرافیک و صدا در کنار یکدیگر به عنصری واحد برای ترساندن شما تبدیل شوند. دقت در صداگذاری به حدی است که صدای پای Mr.X به خوبی از جهات مختلف قابل شناسایی است و سپس گیمر میتواند بر اساس آن تصمیم بگیرد که از کدام سمت حرکت کند. صداهای اضافه موجود در محیط نیز میتوانند به راحتی باعث ایجاد حس ترس شوند.
Resident Evil 2 Remake بدون شک یکی از بهترین بازسازیهایی است که در صنعت بازی انجام شده است. کپکام تلاش بسیار زیادی انجام داده تا با بازسازی این اثر به بهترین شکل ممکن، بازهم به نسخه اصلی وفادار باقی بماند. این بازی با وفادار ماندن به اصول پایه و البته ایجاد برخی تغییرات در گیمپلی، طراحی محیطی و اتمسفر توانسته تا به یکی از وحشتناکترین آثار چند سال اخیر تبدیل شود. کپکام بعد از چندین سال ناکامی در ساخت نسخههای جدید Resident Evil و البته تجربه متفاوت با نسخه هفتم، توانست بازهم روزهای خوش را تجربه کند. تجربه این بازی برای هواداران قدیمی میتواند یادآور خاطرات در قالبی جدید باشد در سمت دیگر نیز گیمرهایی که این اثر را قبلا بازی نکرده بودند با اثری بسیار عالی روبرو خواهند بود. (Resident Evil 2 (Remake Review
PS4 Review
Resident Evil 2 Remake Review
-
9/10
خلاصه
نکات مثبت:
وفادار ماندن به داستان اصلی، قابلیت انتخاب شخصیتهای مختلف برای روایتهای مختلف
پیاده سازی کم نقص دوربین
القای عالی حس ترس
اتمسفر بسیار سنگین و وحشتناک
گیمپلی روان با پیچیدگیهایی که بقا را در بازی دشوار میکند
استفاده مناسب از X برای افزایش استرس و ترس
گرافیک بسیار خوب همراه با نورپردازی و سایه پردازی عالی
صداگذاری محیطی فوق العاده
نکات منفی:
چهار سناریو مختلف از لحاظ محتوا بسیار شبیه به یکدیگر هستند که باعث میشود سریعا تکراری به نظر برسند
پازلها در سناریوهای مختلف شبیه به یکدیگر هستند
سیستم قدیمی مدیریت آیتم، کلیدهای میانبر برای استفاده آسانتر از آیتمهای مختلف تعبیه نشده
کلا نقد های که جواد محسنی یا محمد طالبیان می نویسند یادآور نقدهایی که در بازی رایانه می نوشتند :yes:
تشکر
خسته نباشی جواد جان امیدوارم که در بازسازی نسخه 3 یا code veronica این مشکلات حل بشه
:-)) :-)) :yes: :yes:
واقعا فوق العادست بازی… دم کپکام گرم با این بازسازی دوباره خاطرات ما رو زنده کرد تو این روزا که دلخوشیه خاصی نداریم این بازی واسم دلخوشیه بزرگی شده…اویل یعنی زندگی…بابت برسی هم خیلی ممنون
ممنون جواد خان نقدت در کل شست رفته و همه چیز بیان کردی امتیاز نه هم کاملا لایقش هر چند من بودم نه و نیم می دادم
خیلی دیر بود بررسی
فکر میکنم بررسی دقیق هر 4 سناریو بازی زمان برده چون دقت بررسی بسیار بالا بود.