مقاله

به دنبال جایگاه از دست رفته – معرفی Nintendo Switch

بالاخره بعد از ماه‌ها شایعه نینتندو اطلاعات کامل کنسول جدید خود را صبح جمعه منتشر کرد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. از همان روز اولی معرفی Nintendo Switch مشخص بود که نینتندو کمی از سیاست‌های قدیمی خود  فاصله گرفته و به خوبی از اهمیت پلتفرم‌های همراه باخبر شده. آنها در ابتدا شروع به ساخت بازی‌های موبایل گرفتند و حالا در شرایطی که یک کنسول دستی را به فروش می‌رسانند، سوئیچ را به عنوان پلتفرمی معرفی کرده‌اند که می‌تواند نقش کنسول خانگی و دستی را به صورت یکپارچه ایفا کند. از این رو نباید انتظار سخت افزار قدرتمند کنسول‌های Playstation 4 و Xbox One را داشت و در مقابل می‌توان سوئیچ را به عنوان دستگاهی دید که امکان تجربه بازی در هر جایی را البته نه با بالاترین کیفیت ارائه می‌کند.

به دنبال جایگاه از دست رفته - معرفی Nintendo Switch 1

تنها نکته‌ای که باعث شده Nintendo Switch در نگاه اول جذاب باشد، ساز و کار آن است. دستگاهی که شرکت ژاپنی تصمیم به عرضه آن دارد در اصل چیزی شبیه یک تبلت است. تبلتی که صفحه نمایش لمسی 6.2 اینچی را در اختیار داشته و به احتمال فراوان از معماری سخت افزاری تغییر یافته Nvidia Tegra استفاده می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود که عملا از لحاظ قدرت پردازشی به هیچ وجه قابل مقایسه با پلتفرم‌های خانگی مایکروسافت و سونی نباشد. چیزی که دو شرکت رقیب ارائه می‌کنند، توانایی اجراي بازی با بالاترین مشخصات گرافیکی موجود را دارد و Nintendo Switch در بهترین حالت کمی بهتر از قدرتمند‌ترین تبلت‌هایی است که به راحتی با هزینه نه چندان بالا در بازار یافت می‌شوند. با توجه به رویکرد مخاطب‌ها و خریداران سخت‌افزارهای مرتبط با بازی در چند سال اخیر می‌توان نتیجه گرفت که حتی اگر نینتندو با کنسول جدیدش در بخش مالی موفق ظاهر شود به هیچ وجه بخشی از بازار سونی یا مایکروسافت را به دست نمی‌آورد. آنها تمرکز خود را به شکل جدی روی مخاطب‌های حرفه‌ای قرار داده‌اند و شاید تنها بخش اندکی از این دسته که کنجکاو هستند در ابتدا به سراغ تهیه سوئیچ بروند.

به دنبال جایگاه از دست رفته - معرفی Nintendo Switch 2

باید به این مسئله توجه داشت که سوئیچ برخلاف تبلت‌ها نمی‌تواند با گیمر ارتباط برقرار کند و برای تجربه بازی‌ها  باید از دو کنترلر یکسان استفاده کرد که تحت عنوان Joy Con شناخته می‌شوند. هر کدام از این کنترلر‌ها حداقل کلید‌های مورد احتیاج را در اختیار داشته و دو گیمر به صورت همزمان می‌توانند از آنها استفاده کنند. در مقابل نینتندو این امکان را به مخاطب داده که با متصل کردن دو Joy Con به یکدیگر چیزی شبیه  کنترلرهای کلاسیک که در دیگر پلتفرم‌ها یافت می‌شوند را در اختیار بگیرند. در این شرایط تصویری که از طریق صفحه نمایش 6.2 اینچی مشاهده کنید با وضوح تصویر 1280 در 720 پردازش می‌شود و اگر کنسول را با پایه طراحی شده به تلویزیون متصل کنید می‌توانید کیفیت تصویر را تا Full HD افزایش دهید. هنوز جزئیات دقیق این قسمت وجود ندارد اما احتمالا وضوح تصویر به صورت واقعی افزایش پیدا نمی‌کند و نرم افزار این وظیفه را برعهده می‌گیرد.

به دنبال جایگاه از دست رفته - معرفی Nintendo Switch 3

از زمان معرفی سوئیچ تا روز گذشته بحث اصلی که بسیاری موفقیت یا شکست کنسول نینتندو را به آن ارتباط می‌دانند، عمر باتری بود. امروزه تبلت‌های قدرتمند و بزرگ بازار عمر باتری بیش از 10 ساعت را در سخت‌ترین شرایط کاری ارائه می‌کنند و این رقم برای کنسول جدید نینتندو 2.5 تا 6 ساعت بسته به نوع کاربری است. سازندگان بازی The Legend of Zelda که از لحاظ گرافیکی یکی از بهترین‌های سوئیچ است، توضیح داده‌اند که اگر به صورت مداوم ساخته آنها را روی کنسول نینتندو تجربه کنید، دستگاه چیزی حدود 2.5 ساعت روشن می‌ماند. با این وضعیت عملا تنها بازی‌هایی که کیفیت گرافیک پایین و پردازش کمی دارند، بهترین شرایط باتری را برای تازه وارد بازار کنسول‌ها رقم می‌زنند و برای تجربه بازی‌های اصلی و حرفه‌ای عملا باید به سراغ پایه نگه‌دارنده و تلویزیون رفت. در نهایت باید به این مسئله اشاره کرد که طبق اعلام نینتندو، کنسول جدید این کمپانی حافظه‌ای 32 گیگابایتی دارد که بخشی از آن در اختیار سیستم عامل است و امکان افزایش آن با استفاده از کارت‌های حافظه وجود دارد.

 به دنبال جایگاه از دست رفته - معرفی Nintendo Switch 4

در شرایطی که سونی و مایکروسافت امکانات بسیاری را در شبکه‌های آنلاین خود به گیمرها ارائه می‌کند، نینتندو هم بالاخره تصمیم گرفت که از مدل کسب و کار این دو شرکت برای افزایش امکانات سرویس‌های آنلاینش استفاده کند. با توجه به این موضوع عملا دوران بخش آنلاین رایگان نینتندو به پایان رسید و از این پس کاربرهایی که قصد داشته باشند از امکانات آنلاین Nintendo Switch استفاده کنند باید حساب کاربری خود را به نمونه‌های پولی ارتقا دهند. طبق توضیحات نینتندو با پرداخت هزینه‌ای ماهیانه کاربرها می‌توانند بخش آنلاین بازی را تجربه کرده، از امکانات چت صوتی استفاده کرده و البته ماهیانه یک یا دو بازی رایگان را دانلود کنند. نینتندو سعی کرده از سیستم موفق اشتراک‌های گلد و پلاس برای ارائه رایگان بازی استفاده کند اما در این میان چند تفاوت کوچک اما تاثیرگذار وجود دارد. اولین نکته مربوط به نوع بازی‌ها می‌شود. برخلاف سونی و مایکروسافت که بعضا حتی بازی‌هایی که در قالب دیسک فروخته می‌شوند را رایگان می‌کنند نینتندو تصمیم گرفته تنها بازی‌های قدیمی دو پلتفرم NES و Super NES را به صورت رایگان به دارندگان اشتراک پولی ارائه کند. اما اصلی‌ترین ضعف این ساز و کار محدودیت زمانی برای استفاده از بازی‌هاست. اطلاعات منتشر شده بعد از کنفرانس نینتندو نشان می‌دهد که کاربرها تنها می‌توانند به مدت یک ماه بازی‌های رایگان را تجربه کنند و بعد از اتمام تاریخ اعلام شده یا باید بی‌خیال آنها شوند یا قیمت خرید کامل را پرداخت کنند. برخی کارشناس‌ها اعتقاد دارند که فرایند ارائه بازی‌های رایگان برای اشتراک پولی بخش آنلاین Nintendo Switch عملا از همین حالا شکست خورده است و به احتمال فراوان کمپانی ژاپنی در ادامه مجبور به ایجاد تغییرات عمده در آن می‌شود. نینتندو اعلام کرده که تا پاییز سال 2017 اشتراک پولی راه‌اندازی نمی‌شود و بعد از آن کاربرها باید هزینه‌ای را برای استفاده از قابلیت‌های آن پرداخت کنند. هزینه‌ای که هنوز به صورت رسمی جزییات آن مشخص نشده است.

برچسب‌ها

محمد طالبیان

4 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

  • اون پایه ای که برای نیننتندو سوییچ گذاشتن خیلی بده.اولاً اینکه گوشه ی دستگاه گذاشتن و راحت می افته.دوماً اگه بشکنه دیگه نمیشه کاریش کرد.باید هر دو طرف پایه میذاشتن.

  • دستون درد نکنه :yes:

    منظورتون از ” باید به این مسئله توجه داشت که سوئیچ برخلاف تبلت‌ها نمی‌تواند با گیمر ارتباط برقرار کند ” چی بود ؟ ( صفحه نمایش لمسی ؟ )

    به نظر من موفقیت آنلاین Nintendo Switch بستگی زیادی به قیمت گذاریش داره ، اگه Nintendo قیمت کم و مناسبی رو قرار بده حتما موفق می شه ( البته تا الآن که سورپرایزی در قیمت خود کنسول و وسایل جانبیش ندیدم ( برعکس از قیمت بالاش تعجب کردم !))