یکی از اساسی ترین عوامل در فرآیند ساخت بازی های رایانه ای و شاید بتوان گفت، از جذاب ترین بخش های ساخت بازی های رایانه ای همین گیم پلی است. شایدیک بازی با استفاده از کیفیت بصری بالا مطرح شود ولی بدون داشتن گیم پلی مناسب حتی با گرافیک خوب هم، شکست خواهد خورد(مانند سری Crysis).
هر سال بازی های زیادی جهت ارائه به بازار معرفی می شوند و با بازخوردهای متفاوتی روبرو می شوند، ولی نکته ای که متاسفانه در چند سال اخیر مخصوصا ۲ ساله اخیر، باعث نگرانی بسیاری از کارشناسان شده است، به نوعی از بین رفتن گیم پلی پویا و جذاب در بازی های رایانه ای است. ضعیف و بی کیفیت شدن سطح گیم پلی بازی ها به دلایل متعددی وابسته است. عواملی که باعث به اغما رفتن گیم پلی و به طبع آن پسرفت بسیاری از محصولات ارائه شده، توسط شرکت های بزرگ بازیسازی شده است.
در ادامه به بررسی عوامل مختلف این روند تدریجی می پردازیم.
حاشیه نشینی بزرگان
منظور از حاشیه نشینی بزرگان به این معناست که همواره افرادی شروع کننده سبکی در بازی های رایانه ای بوده اند یا در نوعی خاص از ژانرهای و سبکهای بازی شناخته می شوند و حرفی برای گفتن دارند. برای مثل می توان از شینجی میکامی برای سبک وحشت(البته در سبک های دیگر فعالیت چشمگیری داشته است) یا برای بازی های اول شخص می توان از جان کارمک با بازی Wolfenstein نام برد.
برای توضیح بهتر این بخش با استفاده از یکی از همین افراد بیشتر توضیح می دهم. برای مثال شینجی میکامی یا به قول خیلی از کارشناسان پدر ژانر وحشت. ایشان سری بازی های Resident Evil را ایجاد کرد و توانست اعتبار بسیار زیادی برای خود و این بازی کسب کند. بسیاری از شما دوستان می دانید که شینجی میکامی تا شماره چهارم از سری RE رهبری ساخت را برعهده داشت و بعد از آن افرادی دیگری به جای او آمدند. اما دلیل اصلی کجا بود؟
دلیل اصلی این بود که میکامی بر این اعتقاد بود که یک عنوان بازی تا سطح معینی دارای کشش خواهد بود ساخت شماره های مکرر برای آن، باعث افول گیم پلی و سطح کیفی برای گیمر خواهد شد. در ادامه حرف شینجی میکامی حقیقت پیوست و دیدیم در شماره پنجم و ششم این سری بازی افت کیفیت به نسبت نسخه های قبل گریبان گیر این بازی شد و بسیاری از طرفداراین این بازی را دلسرد و حتی در مواردی دشمن شرکت سازنده کرد.
در بسیاری از بازی ها این اتفاق رخ داده که سازنده اصلی بازی در صدد اتمام روند ساخت سری بازی خود بود که به دلایل مختلفی که در ادامه بررسی میکنیم، مجبور به ساخت نسخه بعدی شده است. این اتفاق گریبان گیربسیاری از افراد سرشناس در پروژه های مختلف شده است.
توجه نکردن به نظرات سازندگان اصلی بازی ها باعث نزول کیفی در گیم پلی و به طور کلی سطح بازی مربوطه شده است.
عدم ریسک پذیری سازندگان
تولید کنندگان بازی همواره سیاست های متفاوتی را در زمان های مختلف اتخاذ می کنند. این سیاست ها بعضا به فروش محصولات اولیه این شرکت مربوط می شود. برای مثال شرکتی بازی ای را عرضه می کند و با استقبال کاربران روبرو می شود . استقبال سبب انگیزه ای می شود که از طرفی هم درست خواهد بود. بازی ساز قدام به ساخت دنباله برای بازی اول خود می کند و استدلال این عمل هم، استقبال بازار از این محصول خواهد بود که دلیل موجهی است. اما اتفاقی که بعضا باعث شکست پروژه می شود از همین تصمیم تا حدی منطقی اتفاق می افتد. بازیساز با فکر اینکه محصول خود موفق بوده است، با همان داشته قبلی اعم از نیرو و تجهیزات و… و شاید کمی بیشتر و براساس همان داستان و جریان گیم پلی و به دور از تغییرات اساسی اقدام به تولید محصول دوم می کند و سبب می شود، که قسمت دوم از بازی اول عرضه شد با شکست روبرو شود. البته در بعضی موارد هم این اتفاق نمی افتد.
این سیاست در بسیاری از سری بازی ها رخ داده است که سازنده بدون ایجاد تغییر اساسی سبب افول محصول خود شده است. می توان از Call Of Duty Ghost نام برد که شاید نتوانست انتظارات را برآورده سازد.
عدم ریسک پذیری پابلیشرها
در سال های اخیر بارها ثابت شده است که شرکت های بزرگی چون EA ویا Activision بیشتر مایل به پخش بازی هایی هستند که قبلا بازخورد خوبی از آنها دریافت کرده اند. این شرکت ها اقدام به ساخت ادامه برای بازی های موفق خود در گذشته می نمایند تا به حداقل سود تضمین شده خود دست یابند. که به هرحال این عمل دارای محدودیت هایی خواهد بود. هرچقدر شرکت سازنده بتواند تحول فنی در محصول خود ایجاد کند و یا گیم پلی را ارتقا دهد، باز هم به جایی خواهد رسید که بازی ارائه شده دچار ضعف خواهد شد. متاسفانه این اتفاق را مخصوصا در بازی های پخش شده توسط این دو شرکت معتبر شاهد بودیم از جمله سری بازی های Battlefield و Call Of Duty شاهد بودیم.
در مواردی دیگر شاهد هستیم شرکت ها، بازی های قدیمی خود را دوباره سازی می کنند و یا به عبارتی ریمیک می کنند(remake). این اقدام در برخی موارد موفق عمل می کند و در مواردی نه. از موارد موفق می توان به دوباره ساختنه شدن سری بازی Tomb Raider اشاره کرد و از ریمیک های بد می توان به بازی Bionic Commando اشاره کرد.
همین دست اقدامات سبب شده است که بسیاری از عناوین معروف دچار ضعف در گیم پلی شده ، در آخر باعث بی کیفیت شدن محصول گردد. در پایان باید اشاره گیم پلی در بازی های رایانه ای ، به نوعی حکم قلب در بدن انسان را ایفا می کند. اما انگار در بسیاری از عناوین ساخته شده داخلی و خارجی به عملکرد این عضو مهم توجهی نمی شود.
مرگ تدریجی در گیم پلی متاسفانه چند سالی است که در بسیاری از عناوین معتبر همه گیر شده است و انگار برخی از گیمرها و سازندگان و حتی پابلیشرها ، به بزرگی نام محصول نگاه می کنند تا گیم پلی ارائه شده در آن!!!!
با این روند مطمئنا تا چند سال آینده بسیاری از عناوین بزرگ به شکست خواهند خورد به مانند Crysis و شرکت های تولید کننده این دست بازی ها ورشکست به مانند Crytec!
مطلب جالبی بود علی جان
البته بنظرم مطلبی بود که کسی که حدود سه یا چهار ماه فقط ریز خط خبرها رو هم دنبال میکرد میتونست خودش به نتیجه گیریش برسه ولی خب زحمت خوبی کشیدین برای جمع آوری مطالب و مطلع کردن بقیه دوستان نسبتا ناآگاه
در مورد کرایتک باید بگم که به شخصه هم Crysis 1 و Crysis 2 جزو 20 تا بازی برتر عمرم هستن چون گیم پلی خوبی داشتن و گرافیک و داستان بازی هم در سطح خوبی بود
ولی نسخه سوم رو موفق نشدم تموم کنم هنوز ولی تا چند مرحله ای که جلو رفتم مشکلی در گیم پلی ندیدم ، بعضی چیزا به بازی اضافه شده بودن ولی در کل نوآوری خاصی نبود و بنظرم کرایسیس 3 هم در کنار Battlefield 4 و CoD:Ghosts میتونه نمونه بارز “مرگ تدریجی گیم پلی ” باشه
مطالب خوبی بود
یکم پراکندگی داشت ولی موضوع مهمی رو بهش پرداختی
موفق باشی…..
ممنون از زحمات شما ، موفق باشيد.
منم با این توضیحات موافقم ولی فکر کنم دیگه از این که بشینیم پشت کنسول و بازی های روز انجام بدیم خسته شدیم و اصلا این سبک بازی ها برامون تکراری شده فکر کنم موقع ای کهps1 و بازی هاش اومده بود چون چیز جدیدی بود برامون جذابیت داشت خلاصه نمیدونم مشکل کجاست ولی هرچی هست خیلی پیچیدست چون تو این دو سه سال گذشته بازی های کمی تونست گیمر های حرفه ای و حتی من که گیمر معمولیم راضی کند :pain: :curse: 😥
عالی بود و کمی پراکنده ، همیشه مطالب شمارو میخونم واقعا مفیده .
یه نکته : سطح هزینه و سرمایه گذاریه بازی های بزرگ روز به روز داره بیشتر میشه و فکر میکنم این اون چیزیه که باعث میشه شرکت ها از راه های رفته و عناوین شناخته شده استفاده کنن ! در واقع مثل قدیم اعتماد بنفسی وجود نداره و دوست ندارن به خاطر یک ایده خلاق یک شرکت رو در معرض خطر قرار بدن ! یه طورایی حکم گوشی و محصولات دیگه رو پیدا کردن هر سال یه عنوان میزنن که سود کمپانی راکد نباشه !
سلام
البته من با 90 درصد متن بالا موافقم ولی فکر می کنم تازه داستان اویل 4 افت شدید داشت و هیچ ربطی به قسمتهای قبلیش نداشت و به نظر من عنوان 5 و 6 باعث نجات اویل شد البته بگم اگر اون dlc ها اویل 5 که برای pc ندادش کمی کار را خراب کرد . 6 هم عالی بود و چون Resident Evil Revelations را هم داد بهتر شد و اگر در آینده اون dlc ها اویل 5 را هم برای pc بدهد دیگر ترکونده .
ممنون بابت متن کاملتون لذت بردم . خسته نباشید .
dar evil 5 – 6 be jae zombie doshmana rpg dashtan :-/ bad migi 5-6 behtar bod?! faghat gerafic dashtan hich chize jadid nadashtan mohem dastane bazie na in ke faghat gerafic dashte bashe—-fekr mikonam shoma az jomle adami hasti ke faghat bazi mikoni aslan be rize kari barat mohem …. masalan { w } ro negah dari o faghat chap click koni hamin—mesle nokhte haye jadid call of duty— 🙂
من الان یکی از اون بزرگان هستم که در حاشیه نشستم! 😀
در کل کاملاً مسأله درستیه. اما این موضوع به سبک بازی هم بر می گرده. توی این چند ساله اخیر سبک هایی از بازی رواج پیدا کردن که گیم پلی سبک تری نسبت به بقیه اجزای بازی داشتن اما هنوز جزء دسته بازی محسوب می شن. مثل سبک interactive drama و بازی هایی مثل Heavy Rain و Beyond و Walking Dead. مشخصاً پیاده سازی گیم پلی پیچیده تر و جذاب تر به طوری که به هدف اصلی بازی که روایت یک داستان تعاملی هست، ضربه نزنه، کاری پیچیده و نیازمند ذهنی خلاقه.
من خودم به عنوان بازی ساز، هر موقع یک بازی رو بازی می کنم، با خودم فکر می کنم که اگه من بودم، برای جذاب تر شدنش چه کار می کردم و بعضی وقتها ایده هایی به ذهنم میاد که البته باید تست بشه و البته پیاده سازی هزینه بری داره!
در نهایت باید این نکته رو یادمون باشه که گیم پلی اصلی ترین قسمت یه بازیه، اما سبک های مختلف هر کدوم مخاطب خودشو داره.
دوست عزیزم حاشیه نشینی هم عالمی دارد 🙂
چرا الکی به سری کرایسس گیر میدین؟
آخه مگه چه هیزم تری به شما فروخته حالا چون خودتون باهاش مشکل دارید هی بهش گیر میدید
این همه بازی هست حالا چرا کرایسیس؟؟؟
واقعا ناعادلانه است که شما فقط به این بازی گیر بدین
یعنی دیگه بقیه بازی ها همشون خوبند فقط crysis بده؟؟
یکم انصاف داشته باشدید لطا اون بخشش رو پاک کنید
سلام
کسی الکی به موردی، به قول شما گیر نمیده!
حتما دلیلی داشتم که این موضوع را نوشتم . نقد همیشه نظرات یک فرده که میتونی موافقش باشی و میتونی موافقش نباشی که در هر دو صورت محترمه.
بابا Crysis و اینجور بازی ها تا دلت بخواد ریخته
البته بهتر بود علی ذاکری بازی ها رو مثال نمیزد که به کسی برنخوره
منم حالم بهم خورده از این بازی های تکراری و بی محتوا :sick:
بادمه بازی های پلی استیشن 1 هر کدوم یه عالمی داشتن ولی حالا این جور بازی ها دیگه تولید نمیشن یا خیلی کم هستن
یکی از همین بازی های که به شدت از ضعف گیم پلی ضربه خورد بازی انحصاریه Ryse: Son Of Rome بود که که با تبلیغات وحشتناک در زمان لانچ ایک باکس وان عرضه شد وخیلی ها رو از جمله فن های خود ایکس باکس هم لب به انتقاد گشودن . این نشون میده که حتی کاربرا هم صرفا به دنبال گرافیک نیستن . بحث سرگرم شدن هست این وسط . ممکنه این بازی رو برای چند روز داشته باشید و از گرافیک لذت ببرید ولی بعدش چی ؟ الیته این رو هم بگم که در چند سال اخیر بازی های نوآورانه ی زیادی عرضه شده که حتی با داشتن حداقل گرافیک فنی با تکیه بر گرافیک هنری شاهکارهای رو خلق کردند پس به نظرم نمیتونیم به این صورت نسبت به آینده ی بازی های رایانه نا امید باشیم . همونگونه که با اضافه شدن وسایل جانبی مثل Oculus Rift باید منتظر بازی های به شدت نو آورانه و سرگرم کننده باشیم
در آخر ممنون از مقاله ی خوبت . مثل همیشه عالیه
یادمه یکی از بچه های قدیمی میگفت، من بازی هایی رو که اونها با آدم بازی میکنن تا آدم با اونها بازی بکنه رو دوست دارم. بنظر من هم همینطوره، یه رسانه مثل بازی باید اینطوری باشه وگرنه آدم میره فیلم میبینه. مشکل اینه که تا چند وقت پیش توسعه دهنده ها در صدد پیشرفت بودن و به اصطلاح برای عشق به پیشرفت دادن کار میکردن. الآن اینطوری نیست، الآن چون به پیشرفت دست پیدا کردن مهمترین مسئله پوله. البته خیلی مسائل دیگه دخیل هستن، بعنوان مثال نبود ایده مناسب برای توسعه. اگه بصورت معقول نگاه کنیم، الآن خیلی از ایده ها ساخته شدن و پیدا کردن ایده جدید سخته.