مقاله

ضرورت وجود نظام رده بندی در کشور و ایرادات وارد به آن در چند ساله اخیر

ضرورت وجود نظام رده بندی در کشور و ایرادات وارد به آن در چند ساله اخیر 1

با تغییر مدیریت در بنیاد ملی بازی های رایانه ای و همچنین روی کار آمدن مدیریت جدید در اسرا، لازم دانستم تا با مقاله ای هر چند کوتاه و مختصر به معایب این طرح ملی اشاره کنم .
بازیهای کامپیوتری یا به عبارتی بهتر، بازیهای رایانه ای به طور جدی از حدود 30 سال قبل شروع به عرضه شدند.
رفته رفته هر قدر که این بازیها بیشتر پیشرفت می‌کردند این سوال بیشتر مطرح می شد که آیا طیف مصرف کننده این محصولات فقط کودکان و نوجوانان هستند؟
حال این امر چرا اینقدر مهم بود؟
دلیلش این بود که تمام بازیها برای یک رده بندی سنی به خصوص کودکان عرضه نمی شد و بازیسازان رفته رفته فعالیت حرفه ای خود را به طیف سنی بالای 12 سال سوق می دادند.
دلایل این امر روشن است. اولین علت این است که به خاطر پختگی سنی این رده سنی نسبت به ردهْ قبلی خود، یعنی کودکان این شرکت ها راحت تر می‌توانستند مفاهیم و اطلاعات دلخواه خود را به مخاطبان منتقل نمایند و اینکه این رده سنی، علاقه مندان بیشتری به بازی های رایانه ای داشت. به نحوی که امروزه طبق آخرین آماری که وزارت کشور آمریکا اعلام کرده است، میانگین سنی گیمرهای حرفه ای در این کشور حدود 33 سال است و جالبتر اینکه حدود 52 درصد گیمرهای حرفه ای این کشورها را زنان تشکیل می دهند.

esrb
بعضی از کشورها از جمله آمریکا این نیاز را احساس کرده اند که باید مصرف کننده این محصولات معلوم بوده و هر رده سنی به بازیهایی در رده مناسب خود بپردازد. بالاخره به طور جدی نظام رده بندی ESRB در آمریکا و در سال 1994 وارد عرصه رده بندی بازیهای رایانه ای شد و توانست نظر بسیاری از کارشناسان گیم، روانشناسان و مردم را نیز به خود جذب کند. دلیل این رضایت هم همکاری 2 گروه کاملا حرفه ای و کار کشته در این زمینه بودند. گروه اول متشکل از روان شناسان و جامعه شناسان و گروه دوم از کارشناسان گیم و گیمرهای حرفه ای بودند که با جلسات متعدد توانستند به یک نظام رده بندی واحد و پایدار دست پیدا کنند که اعتباری جهانی پیدا کرد و تمام شرکتهای بزرگ بازی سازی جهان قبل از عرضه، محصول خود را به این نظام تحویل می دهند تا رده بندی شود.
یکی از کارهای مهم این سیستم تمرکز بر این امر بود که باید کودکان و نوجوانانی که به بلوغ کامل فکری نرسیده اند؛ از طریق خانواده خود تحت نظارت قرار بگیرند تا بتوانند از بازیهای مناسب رده سنی خود استفاده کنند.
این طرح نه تنها شکست نخورد؛ بلکه با باز خوردهای خوبی در سطح جهانی روبرو شد و حتی گیمرهای حرفه ای تمامی کشورهای جهان برای این رده بندی اعتبار قائل هستند.
از دیگر نکات مثبت این رده بندی میتوان به ارتباط قوی با خانواده ها و تبلیغات گسترده آن اشاره کرد که بُعدی جهانی دارد.
این موارد را برای این بیان نمودیم که به ضرورت وجود رده بندی سنی در کشورمان اشاره کنیم که در کلیت آن جای هیچ بحثی نیست.
شاید وجود این رده بندی حتی برای کشور ما ضروری تر از کشورهای دیگر باشد. از ضرورت های آن می‌توان به مسایل دینی، اعتقادی و اجتماعی کشورمان اشاره کرد که نمی‌تواند با توجه به نمونه های غربی خود به بازیها نگاه کند و اینکه اکثر بازیهای موفق از کشورهای غربی و شرقی وارد ایران می‌شوند، ضرورت وجود نظام رده بندی در کشور را توجیح می کند.

هم چنین به دلیل اینکه متاسفانه مراکز عرضه بازیهای رایانه ای به صورت حرفه ای در کشورمان وجود ندارد یا بسیار اندک هستند؛ لزوم وجود نظامی هدفمند که با رویکردی روشن به رده بندی این محصولات بپردازد؛ کاملا احساس می شود.
در این نقد سعی داریم تا به مشکلات این طرح بپردازیم و بگوییم که در کلیت امر با وجود طرح رده بندی نه تنها مخالف نیستیم بلکه بسیار هم حمایتش خواهیم کرد.

Entitled-Gamer

اما
طرح اسرا با هدف است یا بی هدف؟
وقتی چند سال قبل شایعاتی مبنی بر رده بندی بازیهای رایانه ای شنیده می شد نوعی هاله امید در بین گیمرها و گیم دوستان ایرانی به وجود امد که آخر مسؤولین کشور ما به فکر این صنعت افتادند و اینکه خانواده های ایرانی می‌توانند بر کودکان خود نظارت کنند تا فرزندانشان هرنوع بازی را انجام ندهند و گیمرهای حرفه ای هم اطلاعات بیشتری در مورد بازی که انجام می‌دهند بدست آوردند تا اگر بازی را انجام می‌دهند بیش از حد تحت تاثیر مفاهیم این محصول قرار نگیرند.
ولی متاسفانه شرایط به نحو دیگری رقم خورد که نه تنها این وضعیت بهتر نشد بلکه شرایط بدی به وجود آورد.
این طرح از چند منظر قابل بررسی است.
شاید اساسی ترین مشکل در این طرح نیاست که در شاخه اصلی یا به نوعی تصمیم گیرنده، از کارشناسان بازی اصلا استفاده نشده و فقط از وجود کارشناسان روانشناسی و جامعه شناس استفاده شده و جای سوال اینجاست:

پس کارشناسان بازیهای رایانه ای پس کجایند؟

آیا دوستان روانشناس یا جامعه شناس می‌توانند بدون شناخت این محصولات شروع به رده بندی کنند!!!؟؟؟
این اطلاعات در سایت خود بنیاد موجود است و به نوعی با افتخار از آن یاد می‌شود و این در صورتی‌ست که نمونه های مشابه خارجی با استفاده 2 گروه کارشناسی به موازات هم و در آخر یک جلسه هماهنگی، این محصولات را رده بندی می‌کنند. البته بنیاد مدعی هست که گروهی از گیمرها در اولین قدم شروع به بررسی بازی می‌کنند و گزارشات خود را به نهاد بالاتر خود یعنی بررسی کننده نهایی تحویل می‌دهند و طبق نظر این دوستان و نظر کارشناسی روانشناسان تصمیم نهایی صورت می‌گیرد.
شاید یکی از اولین اشکالاتی که بتوان به طرح اسرا وارد کرد، نوعی حالت محرمانه و فاقد دسترسی به مسؤولین طرح اشاره کرد.
بگذارید جمله بالا را کامل توضیح دهم.

ircg
تا به حال در هیچ رسانه تصویری و هیچ مجله ای در خصوص بازیهای رایانه پروسه کامل بررسی یک بازی شرح داده نشده است.
حال شاید این سوال در ذهن شما تلقی شود که بارها مسؤولین بنیاد این سیستم را شرح داده اند در صورتیکه نوعی 2 گانگی محسوس در بین صحبتهای این دوستان و اعمالشان وجود دارد.
چطور امکان دارد یک بازی کامپیوتری عرضه شده در 1 تا 2 سال قبل، هنوز نه تنها رده بندی نشده بلکه بررسی هم نشده است که آیا مجاز است یا غیر مجاز؟؟؟ که از این دست نمونه ها زیاد است.
با این گونه کارکرد نتها نمی‌توانیم بازار را کنترل کنیم، حتی نمی توانیم به گیمرها هم خرده بگیریم که چرا از شرکتهای رسمی خرید نمی‌کنید!!!
در پایان فکر می‌کنم در بعضی از جهات اسرا ضعیف وارد شده است و این تفکر که شاید با این سیستم بتوان نظر هم خانواده ها و هم گیمرهای حرفه ای را جلب کرد امکان پذیر نیست و باید حتما تجدید نظری در این سیستم صورت بگیرد. در کل اسرا طرحی ملی بوده که باید بیشتر و بهتر از این اجرا می شد.

“متاسفانه”

علی ذاکری

منتقد - گیمر- بازیساز

10 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

  • کی احمیت میده.
    +25 یعنی عالی
    +18 یعنی خوب
    +15 یعنی ممتاز
    +12 یعنی متوسط
    +7 ضعیف
    +3 بدرد نخور
    البته این تو سر همه گیمراست هیچ کی نگاه نمیکنه به سن موزد نیاز واسه بازی که خود مشکلی بزرگ هست.

  • آقای ذاکری
    اتفاقا به شخصه شما رو از پژدوگیم میشناسم.
    خواهشا گیم ایمگ رو با اونجا مقایسه نکنید.
    جز سرو صدا و گیرای الکی دادن و توهین کردن توی اون سات و مقالاتش ندیده بودم.اگر اشتب نکرده باشم شما و امید عسگری اونجا فعالیت میکردین.80 ردصد نوشتهای شما توی اون سایت توهین و شخصی نگری بود.اصلا اونجا با ایجا قابل مقایسه نیست. واقعا از شما بعیده

    • در اینکه یکسری اشتباهات داشتم کاملا با شما موافقم چون انسان همیشه جایزالخطا است ولی در همون سایت انتقادهایی مطرح می شد که بسیاری در بستر به قول شما توهین بود، کاملا درست می فرمایید .
      ولی شاهد هستید بعد اون همه انتقاد کو گوش شنوا؟
      تقریبا تمام شرکت های شروع کننده بازیسازی در کشور یا ورشکست شدند و یا افراد شاخص آن گروه ها مهاجرت کردند و هیچ کس هم جوابگو انحطاط بازیسازی در کشور نشد !
      اینکه توهین کردیم درست ولی بر چه مبنایی توهین کردیم؟
      بله گیم ایمگ با سایت های دیگر کاملا متفاوت است و نظری حرفه ای به این مقوله دارد که کاملا در سیاست های مدیریت سایت بارها منعکس شده است.
      بازهم ممنون از تذکر به جا شما

  • اما راستی چرا هیچ کس راجع به نمایشگاه بازی های رایانه ای امسال که ظاهراً قربانی عجله دولت برای تعویض مدیر بنیاد و گذاشتن آدمهای خودشون شد چیزی نمی نویسه. بابا حداقل یه کم صبر می کردید نمایشگاه رو تو تابستاون برگزار می کردن بعد رفقای خودتون به پست و میزشون می رسوندید. اولش که خبر بد برگزاری نمایشگاه تو مهر رو دادن حالا هم به نظر میاد نمایشگاهی بیشتر از یه جشن چند ساعته مسخره و اختتامیه تو برج میلاد و یه نظرسنجی پیامکی مسخره تر چیز دیگه ای نباشه. یا من اشتباه می کنم ؟ بابا اخه چرا 4 نفر از رسانه های گیم از مسولین نمی پرسن چه خبره یا انتقاد نمی کنن؟

    • مشکل اونجاست که بارها پرسیدیم ولی هربار از هر مدیری در این بنیاد جوابی شنیدیم!
      سیاست مدیران بنیاد با مقاله و سوالات سایت ما و اعضا تحریریه سایت،تغییری نمی کند. سایت ما همیشه اگر در موردی نقدی به بنیاد داشته این موارد را منعکس کرده است و فکر میکنم بعد از سایت پژدوگیم که خودم یکی از تحریریه سایت بودم ،گیم ایمگ تنها منتقد فعالیت های نادرست بازیسازی و این صنعت در کشور است.

  • سلام
    آقا ذاکری امکان داره یه مقاله در مورد لایسنس منظورم درباره محتوای بازیهای ( GTA یا Watch Dogs که چرا از ماشین های یا شهر های واقعی استفاده
    نمی شه و اصلا لازم اجازه نامه برای استفاده از عناصر واقعی گرفته بشه) بنویسید

  • خیلی ممنون و خسته نباشی که اینهمه نوشتی.ولی فکر نمیکنی یکم بی موقع بود؟
    چون تازه آقای قربانی مصاحبه کرد باهاشون،الان این سوال واسم پیش اومد که چرا انقدر بازار اسرا گرم شده؟ ?:-)

    • اتفاقا به خاطر تضادهایی که توی مصاحبه و واقعیت هست این مقاله جالبه.
      توی مصاحبه مطالبی هست که بنده به عنوان سوال کننده یادم رفته بهشون اشاره کنم و توی این مقاله گفته شده.

    • سلام خدمت شما دوست گرامی
      همیشه بحث نظام رده بندی سنی وجود داشته ولی متاسفانه به دلایل مختلف، هیچ موقع به طور جدی مطرح نشده است.
      همزمان شدن این مطلب با مصاحبه به این دلیل است که این مطلب، انتقادی است در صورتی که مصاحبه جناب قربانی با آقای سید حسینی بیشتر اطلاع رسانی و نوعی تنش زدایی از این طرح در بین گیمرهای کشور است.