اکنون که تست آلفا بازی Battlefield 5 به اتمام رسیده و استودیو DICE برنامههای خود را برای تغییرات بازی تا قبل از انتشار آن اعلام کرده بهتر است نگاهی داشته باشیم به تمامی نکات و جزئیاتی که به واسطه برگزاری این تست آلفا به اشتراک گذاشته شده است. استودیو DICE در بلاگ خود تاکید داشته که تمامی بخشها و موارد حاضر در تست آلفا تنها بخش کوچکی از محصول نهایی را شامل میشوند. به طور کلی در این مطلب به ویژگیهای تعیبیه شده در گیمپلی بازی، از سلاحها و وسایل نقلیه گرفته تا موارد مختلف دیگر اشاره شده و مورد بررسی کلی قرار گرفتهاند. در ادامه با بررسی نسخه آلفا بازی Battlefield 5 همراه وی جی مگ باشید.
قابلیت Revive (تجدید حیات) و مهمات
بازی Battlefield 5 کاملترین نسخه سری به شمار میرود و به همین دلیل استودیو سازنده تغییرات اساسی در بعضی از مکانیکهای اصلی بازی اعمال کرده است. یکی از این تغییرات چگونگی عملکرد قابلیت Revive است که DICE به این شرح آن را توضیح میدهد «پس از تست آلفا ما تغییراتی را روی هر دو بخش کلاس Medic و شخصی که توسط آن به حیات باز میگردد اعمال میکنیم تا حس روانتری را منتقل کند. بهعلاوه برخی ایرادات نظیر مشکل عدم حرکت به مدت یک ثانیه برای پلیری که دیگری را به حیات بازگردانده رفع خواهند شد. ما مدت زمان لازم برای تجدید حیات یک جسد را به میزان 2.5 ثانیه کاهش داده و براساس آن، چنانچه لازم باشد تغییراتی را روی کلاس Medic ایجاد میکنیم تا به هماهنگی برسند. همچنین گاهیاوقات مدتی طول میکشد تا پلیری بتواند روند Revive را آغاز نماید. ما از این مشکل آگاه بوده و در تلاش هستیم تا این تاخیر را برطرف کنیم.»
نسخه آلفا بازی Battlefield 5 نشان میدهد که در قسمت مربوط به مهمات، بازی با تفاوتهایی رو به رو شده تا حس واقعگرایانهای به مخاطب خود انتقال دهد. در همین راستا مقدار محدودی از مهمات هنگام درگیری در اختیار پلیر قرار میگیرد. در رابطه با واکنشهای کلی صورت گرفته به کند و سست بودن درگیریها در جنگ، استودیو سازنده عنوان کرده است که «ما تعداد کمی از سلاحها را با یکدیگر ترکیب کرده تا به تعادلی در این زمینه دست پیدا کنیم. عواملی دیگر نیز وجود دارند که گلوله و مهمات در دسترس را تحت تاثیر قرار میدهند. برای مثال احتمال به دست آوردن مهمات از اجساد مرده برای برخی از کلاسهای مخصوص نسبت به دیگری بیشتر بوده و ما باید توازن مناسب در این رابطه را در بازی پیاده کنیم.»
قابلیت نیروی تقویتی و Time to Kill
در طول برگزاری تست آلفا، پلیرها این امکان را داشتند تا از دو نوع نیروی کمکی و تقویتی معرفی شده به نام The Churchill Crocodile Tank و V-1 Rocket استفاده کنند. ساختار طراحی این دو نوع نیروی کمکی بدین شکل بوده که به جای تنها یک درخواست کمکی ساده، امکان پیشرفت بیشتر در گیمپلی بازی را فراهم میکنند و نکات جدید آن با تحسین کلی مخاطبین همراه شد. لازم به ذکر است اشکالات گزارش شده برای V-1 Rocket مورد بررسی قرار گرفته و در محصول نهایی برطرف خواهد شد.
در رابطه با قابلیت Time to Kill سازندگان بازی اظهار کردند که با دو دسته شدن بازخوردهای گیمرها در تست نسخه آلفا بازی Battlefield 5 مواجه شدند. در حالی که برخی از پلیرها معتقد هستند در هنگام مواجه با دشمنان به سرعت کشته میشوند اما در مقابل عدهای دیگر عقیده دارند نحوه کارکرد قابلیت Time to Kill به درستی طراحی شده است. البته باز هم سازندگان میخواهند تا بهبودهای لازم را انجام دهند.
باید به این نکته نیز اشاره شود TTK تنها توسط میزان قدرتمندی اسلحه مشخص نمیشود. برای مثال این موضوع به سرعت واکنش گیمر هنگامی که به او شلیک میشود نیز مرتبط میشود. در نسخه آلفا بازی Battlefield 5، بازی به میزان سرعت واکنش پلیر برای ارزیابی موقعیت و اینکه بفهمد جهت تیراندازی از کدام جهت است توجه میکند. اتخاذ ارتباط مناسب با جهت آتش دشمن به پلیر کمک میکند بتواند با دشمن مقابله کرده و در عین حال مدت زمان بیشتری را زنده بماند. همچنین هنگامی که پلیر مورد اصابت گلوله قرار میگیرد تغییراتی در تنظیمات میزان لرزش دوربین ایجاد شده است. اگر موارد ذکر شده کافی نباشد میزان آسیب وارد شده توسط سلاحها نیز مورد بررسی قرار میگیرد.
یکی از دیگر فاکتورهایی که روی TTK تاثیر دارد حالت بازی است که پلیر مشغول تجربه آن است. چنانچه در حالت Breakthrough در حال دفاع و محافظت از یک منطقه باشید معمولا تنها از یک جهت مورد هدف آتش دشمن قرار میگیرید. حال اگر در همین منطقه در حالت Conquest مشغول دفاع باشید خطر از جهات مختلف شما را تهدید میکند. از طرفی دیگر حالت Conquest، حالتی نیست که شما بتوانید با تعداد کمتر یارهای خودی در مقابل شمار عظیمی از نفرات دشمن و آتش همزمان آنها قرار بگیرید. در تست نسخه آلفا بازی Battlefield 5 میزان دید پلیرهای دیگر، سیستم تعیین محل جدید و سایر متغییرها باعث دسترسی به یک قابلیت TTK صحیح شده که هم سازندگان و هم مخاطبین از آن رضایت دارند. در انتها به عنوان یک توصیه عمومی نیز باید گفت همواره سعی کنید محیط خود را به دقت مشاهده کنید، جهت درگیری خود را انتخاب کرده و سعی کنید همیشه در قالب گروهی به دشمن حمله کنید. این موارد همواره باعث میشود بتوانید مدت زمان بیشتری زنده بمانید.
سلاحها و وسایل نقلیه
تا قبل از عرضه بازی، نقشهها تکامل بیشتری پیدا کرده و درگیری با دشمن و دنبال کردن اهداف آسانتر خواهد شد. البته پلیرها به تجهیزات مختلفی نیاز خواهند داشت. استودیو DICE در خصوص سلاحها و وسایل نقلیه توضیح میدهد «تعداد بسیار فراوانی از سلاحها و گجتهای مختلف در تست آلفا مورد آزمایش قرار گرفتند. پلیرهای تست آلفا قادر بودند از اسلحههای مختلفی مانند تفنگ دوربرد Kar98k، دینامیت برای تخریب وسلیه نقلیه دشمن و نارنجکهای انفجاری و دودزا استفاده نمایند. نسخه آلفا بازی Battlefield 5 نشان میدهد که اهمیتی ندارد که چه سلاحی انتخاب میکنید. زیرا ما انحراف گلولهها به صورت تصادفی را که در عناوین قبلی سری وجود داشتند از نسخه آلفا بازی Battlefield 5 حذف کردیم. پلیر هر نقطهای را که نشانه بگیرد دقیقا به همان نقطه شلیک میکند.»
«نیروی کمکی و تقویتی دارای قدرت تهاجمی بیشتری هستند که توسط فرمانده گروه میتواند فراخوانی شود. البته فراخوانی نیروی کمکی نیازمند جمعآوری امتیاز گروهی است که از طریق عملکرد مناسب و مطلوب در اختیار پلیر قرار میگیرد. گیمر در تست آلفا میتوانست از دو نوع نیرو کمکی بهره ببرد. با استفاده از رهاسازی موشک V1 Rocket، دشمن مورد هدف انفجار ویرانگری قرار میگیرد. در مقابل Churchill Crocodile Tank یک شعلهافکن مجهز به Machine Gun را در اختیار پلیر قرار میدهد.»
کلاسها و قوانین مبارزه
آیا یک بازی شوتر اول شخص میتواند بدون کلاسهای مختلف کامل به نظر برسد ؟ در نسخه آلفا بازی Battlefield 5، سیستم جدید قوانین مبارزه (Combat Roles) به شما اجازه میدهد شیوه منحصر به فرد بازی خود را دنبال کنید. به بیان دقیقتر، تمامی این کلاسها خود به صورت زیرکلاسهای اختصاصی Assualt، Support، Medic و Scout توصیف میشوند. تست آلفا بازی شامل پنج مورد از این قوانین مبارزه بود. برای مثال Field Surgeon Combat Role منحصرا برای کلاس Medic طراحی شده تا بتواند با استفاده از سرنگ و جعبههای پزشکی، همتیمیهای خود را احیا کند. یا در مثالی دیگر Machine Gunner یک حالت برای کلاس Support بوده که با اسلحه MG34 تجهیز میشود و جعبه مهمات و Flare Gun در اختیار او قرار میگیرد.
به دنبال بازخوردهای دریافت شده از تست آلفا خصوصی، پیشرفت در بازی و ماموریتهای آن با بازنگری اساسی همراه شده است. همچنین چالشهایی برای تست شدن در تست آلفا آماده شده بود که شامل یک وظیفه ویژه (Special Assignment) و چندین دستورات روزانه میشد.Special Assignment به منظور انجام ماموریتهای جانبی متعددی در بازی تعبیه شده و با به چالش کشیدن سلاحها، وسیله نقلیه و سایر مهارتها دنبال میشود. با تکمیل آنها Dog Tag بازی Battlefield 5 به شما تعلق میگیرد و به اکانت شما افزوده میشود. دستورات روزانه نیز مینی-چلنجهای مختلفی را در بر میگیرد. برای مثال با مواردی همچون آسیب زدن به وسایل نقلیه دشمن یا کشتن تعدادی از آنان در کلاس مشخصی، شما را مورد آزمایش قرار داده و به چالش میکشد. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که بازی Battlefield 5 برای PS4، Xbox One و PC در تاریخ 19 اکتبر (27 مهر) منتشر میشود.
انقدر خبراى سايتتون تلگرافيه آدم باورش نميشه كه يه خبر بلند گذاشتيد. ولى دست مريزاد انشاالله ازين مطالب بيشتر ببينيم تو سايت.
ممنون از فرداد
داشتم فکر میکردم بالانس این بازی ها چقدر سخت میشه.
کوچکترین اعمال تغییراتی باعث میشه تجربه مخاطب عوض بشه. مثلا 2.5 ثانیه برای حیات یه جسد و تغییرات توی مدیک بازی چقدر میتونه بالانس بازی رو تغییر بده.
اینا واقعا تو خط مقدم تولید گیم هستن و توقع بسیار زیادی ازشون میره. :yes: :yes:
بتلفیلد کلا بخش آنلاینش خیلی خاصه، شاید در عرض یک دقیقه عاشقش بشید شایدم ساعت ها بازیش کنید و دوست نداشته باشید. من بعد از زمان Bad Company 2 اصلا راضی نبودم با Battlefield 1 هم با اینکه Premium Pass داشتم چندان رابطه عمیقی برقرار نکردم. باید ببینیم با این تغییراتی که دادن چه جوری میشه battlefield 5. واقعا توقع بالاس چون انتظار میره CoD Black Ops 4 با مغز بره تو دیوار.
حالا ببین این BO4 مثل چی بفروشه، از اون بازیهایی میشه که ملت سالها باهاش درگین میشن (متاسفانه)