با ادامه رشد صنعت گیم، این موضوع حاشیهای را نمیتوان انکار کرد که بازیهای ویدیویی ممکن است برای سلامتی خطراتی به دنبال داشته باشد. پس آیا انجام بیش از حد بازیها میتواند سلامت روانی به خطر بیندازد؟ موسسه جهانی سلامت چنین عقیدهای دارد. این موسسه قرار است انجام بیش از حد بازیها را یک اختلال رسمی اعلام کند.
طبقهبندی بینالمللی تشخیص بیماریها آخرین بار در سال 1990 بهروزرسانی شده و قرار است نسخه جدید آن سال آینده منتشر شود و انجام بیش از حد بازیهای ویدیویی به عنوان یک اختلال رسمی در آن ذکر خواهد شد. این فهرست اگرچه تاکنون تکمیل نشده اما پیشنویس اولیه آن که از شاخصهای متفاوتی استفاده میکند تا اختلال حاصل از انجام بیش از حد گیم در افراد را توصیف کند انتشار یافته است که بخشی از آن را میتوانید در ادامه مشاهده کنید.
« اختلال حاصل از گیم، یک الگوی رفتاری است که طی تداوم و اصرار مکرر بر انجام بیش از حد بازیهای ویدیویی چه به صورت آنلاین و یا چه آفلاین شکل میگیرد. در این رفتار این موارد مشاهده میشود: 1-کنترل لازم بروی چنین رفتاری ضعیف مشاهده میشود. 2- اولویت اختصاص یافته به گیم از محدوده آن فراتر میرود و انجام بازی، اولویت بیشتری نسبت به سایر علاقههای فرد و کارهای روزانه او پیدا میکند. 3- ادامه یا تشدید انجام بازیها علیرغم وقوع پیامدهای منفی آن
این الگوی رفتاری شدت کافی برای ایجاد اختلالی قابل توجه در شخص، خانواده، اجتماع، تحصیل، حرفه کاری و سایر محیطهای زندگی در خود به همراه دارد. این رفتار ممکن است ادامهدار, مقطعی یا مکرر اتفاق بیفتد. چنین رفتارهایی به مدت یک دوره حداقل 12 ماهه زیر نظر گرفته میشوند تا بهطور کامل تشخیص داده شوند. البته گاهی این مدت زمان در صورت وجود نشانههای لازم، کمتر در نظر گرفته میشود.»






نظری ارسال کنید