در میان بازیهای مبارزه تن به تن، سری Super Smash Bros همانند Mortal Kombat، Street Fighter و Tekken سالهاست که عرضه میشود و از محبوبیت بالایی در بین منتقدان و گیمرها برخوردار است. ولی برخلاف همتایان خود، این سری بسیار ساده و سرراست هستند و برای هر سن و درجه حرفهای بودن دربازیها بهراحتی در دسترس قرار دارند. باوجود محبوبیت Super Smash، کمتر تلاشی در سالهای گذشته برای آفریدن اثری مشابه انجامشده بود و تنها موردی که به ذهن نگارنده (از طرفداران پر و پا قرص این بازیها!) میرسد، عنوانی بر اساس Teenage Mutant Ninja Turtles است که روی کنسول Wii عرضه شد. خوشبختانه با فراگیر شدن بازیهای مستقل شاهد تلاش تیمهای مختلف در الهام گرفتن از Super Smash Brosهستیم که با پیشنمایشی از Brawlout جدیدترین اثر در این سبک در خدمت شما هستیم.
در Brawlout همانند Super Smash Bros، فقط دو حرکت برای هر شخصیت وجود دارد. فشردن چندباره یکی منجر به حرکت چند ضرب میشود و باقی حرکات با فشردن یکی از چهار جهت اصلی در حین ضربه زدن انجام میشوند. این سیستم و مکانیک کلی مبارزات است، برای مثال طبیعتاً با فشردن یکی از دکمههای حمله در حین فشردن حرکت رو به پایین، شخصیت شما به سمت پایین ضربه میزند، کاملاً سرراست! بدینصورت مبارزات به استفاده مناسب از حملات در جهات مختلف خلاصه میشوند. در این میان با توجه به تفاوت فنون میان شخصیتهای مختلف بازی، نحوه استفاده از حملات جهتدار بین آنها نیز متفاوت خواهد بود و طبیعتاً نیاز به تمرین و آشنایی با حرکات هرکدام خواهد داشت. برخلاف آثار مبارزهای دیگر، در Brawlout خبری از نوار سلامتی نیست. بهجای آن عددی به درصد مختص هر بازیکن وجود دارد که با ضربات بیشتر افزوده میشود. هر چه این رقم بالاتر برود شخصیت تحت کنترل در هنگام ضربه خوردن بیشتر پرتاب میشود. هدف از مبارزه با توجه به این مکانیک پرتاب کردن حریفان به بیرون از مرحله است.
در هر بازی مبارزهای، اصلیترین بخش شخصیتهای موجود در بازی هستند. Brawlout در حال حاضر 6 شخصیت مختلف دارد که به نظر میرسد همه الهام گرفتهشده از حیوانات مختلف هستند. مانند یک قورباغه چهار دست که شبیه کشتی کج گیرهاست، میمونی چوب زن و شخصیتی به نام Volt که شباهت فراوانی به Blanka از Street Fighter دارد با حرکتی کاملاً شبیه که بر روی زمین مینشیند و برق تولید میکند! همانطور که اشاره شد، چندضربهها و حرکات تمام شخصیت یکی هستند و نیازی به حفظ کردن ترکیب دکمههای مختلف برای هر کدام بهصورت جداگانه نیست. در حال حاضر میتوان گفت که مبارزات در حد قابل قبولی دارند و ضربهها بهاندازه کافی حس قدرت را انتقال میدهند. البته شاید افزودن افکتهایی مانند جرقه، گرد و خاک و لرزیدن صفحه در آینده به بهبود حس کلی مبارزات کمک کند که امید است در برنامه سازندگان باشد. نکته مهم دیگر که مشاهده شده این است که با توجه به اینکه اکثر مراحل از دو طرف خالی هستند و پرتاب کردن حریف از مرحله هدف مبارزات است، امکانات چندانی برای برگشتن به زمین پس از پرت شدن به بیرون وجود ندارد. بهجز شخصیت پرنده که میتواند با بال زدن بهآرامی در هوا حرکت کند، بقیه به نظر نمیآید که بهجز پرش دوباره راهی برای رساندن خود به زمین مبارزه داشته باشند. البته در آخرین نسخه موجود، قابلیت بالا رفتن از لبهها اضافهشده که به این مسئله کمک فراوانی میکند. نکته دیگر این است که برخلاف Super Smash Bros، هیچ آیتم و حرکت ویژهای در این بازی وجود ندارد. سازندگان Super Smash Bros به خوبی فهمیدند که سیستم مبارزات خالی در بلندمدت برای بازیکنان، بهخصوص غیر حرفهایها جذابیت نخواهد داشت اما در Brawlout خبری از این موارد بهجز حرکات خود شخصیتها نیست.
نکته جالب در مورد Brawlout اختصاص دادن امکانات جانبی فراوانی است که تلاش فراوان سازندگان برای تبدیل آن به مسابقات رقابتی را نشان میدهد. قسمت از صفحه اصلی بازی به اخبار و تاریخ مسابقات مختلف اختصاص دادهشده است که باوجود Beta بودن بازی بسیار تحسینبرانگیز است. نگاهی به سایت اصلی بازی نشان میدهد که سازندگان تقریباً در تمام نمایشگاهها و همایشهای مسابقات مبارزهای حضور دارند و حتی مسابقات غیرحضوری نیز در نظر گرفته و برای برندگان جایزهای تعیین کردهاند. در قسمتی دیگر امکان تماشای مسابقات در حال انجام زنده و یا غیرزنده که ضبط شدهاند وجود دارد که بهراحتی در دسترس هستند. علاوه از اینها، طبیعتاً قابلیت مبارزه آفلاین باهوش مصنوعی و یا دیگر بازیکنها و همچنین مبارزات آنلاین نیز در Brawlout وجود دارد. در حرکتی جالب این امکان وجود دارد که در حین پیدا کردن حریف آنلاین، مبارزات زنده و یا غیرزنده را تماشا کرد و یا به هوش مصنوعی مبارزه کرد. در حال حاضر این مسئله به عنوان یکی از نکات مثبت بازی شناخته میشود زیرا تعداد گیمرها در بهترین حالت بین 10-20 نفر و در مواردی حتی زیر 5 نفر است. پیدا کردن حریف برای مبارزه بسیار سخت و وقتگیر است و در مواردی مبارزهها با لگ همراه هستند. ازنظر ظاهری Brawlout کاملاً حالتی کارتونی و شاد دارد. در حال حاضر تعداد 4 مرحله مختلف در بازی وجود دارند که از روال بسیار معمول و شاید خستهکننده یخ، جنگل و… استفاده میکنند و شاید بیشازحد خلوت هستند، بهخصوص در پسزمینهها. هیچ قسمت متحرک و اشیای قابل تعامل (مانند تله، پلتفرم متحرک) در مراحل وجود ندارند. امید است در آینده مراحل از پویایی بیشتری برخوردار باشند.
در کل با توجه به بتا بودن بازی و عرضه آپدیتهای فراوان (هر دو هفته یک بار)، به نظر میآید که Brawlout در مسیر مناسبی برای تبدیلشدن به یک بازی مبارزهای الهام گرفتهشده از سری Super Smash Bros قرار دارد. بااینکه تلاش سازندگان برای تبدیل محصول خود به بازی رقابتی قابلتحسین است، شاید در این میان تمرکز بر محتوا بیشتر از قرار دادن امکانات جانبی اهمیت داشته باشد. نگاهی به صفحه انتخاب شخصیتها نشان میدهد که حداقل در حال حاضر برنامه برای اضافه کردن چهار شخصیت جدید در برنامه کار سازندگان قرار دارد. تعداد 10 شخصیت در هنگام عرضه کامل بازی به نظر عدد مناسبی میآید. روال پیشرفت بازی را در نظرخواهیم داشت و در هنگام عرضه نهایی Brawlout با نقد آن در خدمت شما خواهیم بود.
[mks_button size=”small” title=”Brawlout به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد و بررسی و پیش نمایش در اختیار VGMAG قرار گرفته است.” style=”squared” url=”” target=”_blank” bg_color=”#dd3333″ txt_color=”#FFFFFF” icon_type=”fa” nofollow=”1″]
نظری ارسال کنید