بازی Assassin’s Creed Unity به مدت سه سال است که توسط تیم اصلی یوبیسافت و سازندگان نسخه brotherhood برای کنسول های نسل حاضر و PC در حال توسعه است. دلیل اینکه بازی برای نسل قبل عرضه نمی شود، ایجاد یک فاصله تکنیکی بین دو نسل در این سری بازی و البته نمایش قدرت شرکت یوبیسافت است. داستان بازی همانند گذشته دارای پیش زمینه تاریخی قوی است. روایت انقلاب فرانسه از یک شرکت فرانسوی می تواند خیلی جذاب و دیدنی باشد. البته بازی در سیستم انیمیشن ها تغییراتی را به وجود آورده است. پنج هزار(5000) NPC(به صورت همزمان حاضر در یک صحنه) برای نشان دادن موج تظاهرات و انقلاب خارق العاده است. البته با عرضه بازی Assassin’s Creed 4 و ارائه 30 فریم ثابت(rock-solid) آیا باز هم تجربه امکان پذیر است؟ اصلا نیازی به این همه تغییر اضافی است؟ این ها نشان دهنده جاه طلبی ناشر بازی هستند؟
ما در E3 2014 فقط دموی بازی را شاهد بودیم و نتوانستیم خودِ بازی را تجربه کنیم. با توجه به اینکه بازی توسط یکی از اعضای یوبیسافت در حال انجام و نمایش بود(نمایش مرحله Reign of Terro)؛ اما باز هم می توان به نتیجه هایی رسید. اولین واکنش ما این بود که بازی به طور کلی با حال و هوا و فضای Black Flag متفاوت است. گذر از جنگل ها و مناطق دریایی و بازگشت به ریشه های بازی(البته به نوعی همچنان شاهد کار پرقدرت تیم طراحی یوبیسافت هستیم. بازسازی زندان Bastille و Notre Dame در یک شهر شلوغ دیگر ) یک تغییر تکنیکی را برای بازی و محیط آن به وجود آورده است.
جهان بازی و اجزای آن همه آشنا هستند. البته شما همچنان جهش زیادی را در این جهان نسبت به کنسول های PS3, Xbox 360 یا Wii U احساس نمی کنید. شما شاهد جهانی هستید که دارای مناطق تاریخی، ساختمان های بلند و لبه دار هستید که برای اجرای حرکت های پارکور Arno(شخصیت اصلی در این شماره از بازی) طراحی شده اند. این طرح ها برای شما چیز جدیدی نیست و یادآور محیط شماره های قبلی است. هیچ هم مهم نیست که کیفیت تکسچر ها تا چه اندازه بالارفته باشد. اگر از این موضوع بگذریم، بالاخره Unity تغییرات جدیدی را نشان می دهد که به خوبی نمایان هستند.
بازی بر روی یک PC با سخت افزار شبیه به کنسول ایکس باکس وان(حداقل اینطور گفته شده است) اجرا شده بود. هدف بازی هم رسیدن به کیفیت 1080P است. چیزی که تیم یوبیسافت برای دست یابی به آن، تمام تلاش خود را در نمایش دمو E3 بازی گذاشته بود(برای تحلیل این موضوع هنوز وقت هست و باید صبر کرد). جزییات بازی تعجب آور هستند. architecture های بازی(به صورت in-game) کاملا با دقت طراحی شده و توسعه یافته اند. دورنمای کلی شهر، خیلی با کار های گذشته تفاوتی ندارد اما بسیار زیبا و چشم نواز است.
یکی از مواردی که باعث شده است تا در بازی تغییر اساسی به وجود بیاید و البته تغییر ساده ای هم است، تغییر در طراحی حرکت و انیمیشن بازی است. در واقع با توجه به سطوح ناهموار سقف ها در شهر پاریس و بافت تاریخی شهر، کاراکتر جدیدی بازی یعنی Arno Dorian با تغییر در بخش فیزیک بازی توانسته است قدرت پارکور خود را به نمایش بگذارد. نکته خوب اینست که شاهد باگ نیستیم. حرکت در خیابان ها، بالارفتن از ساختمان ها و … همه خیلی خوب هستند(همانطور که مشاهده کردید).
در این شماره روند قبلی بازی پی گرفته شده است. بازی خیلی خوب نشان داد که تمام تلاش خود را برای بازگشت به مخفی کاری متمرکز کرده است. چیزی که از شماره های اول و دوم دیگر بر روی آن هیچ گونه مانوری صورت نگرفت. به طور کلی انیمیشن های جدیدی با توجه به این سیستم در نظر گرفته شده اند. به طوری که هر پرش با توجه به مسافت و زاویه آن دارای یک انیمیشن و حرکت مخصوص است. این حرکت ها را در شماره های قبلی شاهد نبودیم(به نوعی خاص و جدید هستند). البته تنها ضعف تکنیکی این بخش نبودِ per-object motion blur برای توسعه بخشیدن این قسمت است. چیزی که اگر بود شاید واقعا نسل بعد را به تصویر می کشید. اما خب کیفیت این کار هنوز هم قابل قبول است.
از طرف دیگر، شاهد لود شدن مکان های بازی به صورت تدریجی نیستیم و این موضوع باعث می شود تا ما جهان بازی را به هم پیوسته بدانیم. البته این موضوع با توجه به تغییری که در طراحی بازی به وجود آمده، امکان پذیر شده است. این موضوع خیلی خوب توانسته به اساسینیشن شما هم کمک کند. با استفاده از ویژگی دیدِ ویژه خود می توانید خیلی راحت تر از گذشته بر روی هدف متمرکز شوید و کار را تمام کنید.
نماهای داخلی ساختمان ها هم از طراحی خوبی برخوردار هستند، هرچند تمرکز بازی بر روی بافت تاریخی و خیابان ها است. جایی که انقلاب در حال وقوع است. ما قبلا در بازی اساسین کرید 3 حدود 100 NPC را به طور همزمان مشاهده کرده بودیم اما با توجه به این تعداد NPC، سازندگان بازی می خواهند دست به ثبت یک رکورد جدید بزنند. گردهمایی 1000 NPC در یک مکان! به علاوه اینکه هوش مصنوعی آنها هم افزایش یافته است. مردم این بار بیشتر از قبل به حرکات شما واکنش نشان خواهند داد(تجمع انقلابی ها، ارتش، سربازان، دزدی و …). البته با توجه به حجم و بزرگی کار، طبیعی است که باگ ها و ایراداتی هم وجود داشته باشد. NPC هایی که کمی از شما دور هستند رفتارهای ناگهانی و نامنظمی دارند. بعضی از دشمن ها هم وارد درگیری نمی شوند یا اگر شما به یکی از آنها نگاه کنید(بر روی آن قفل کنید) خیلی آماتور گونه خود را در معرض تیغ شما قرار می دهند. و به طور مشخص وقتی شما از ارتفاع بلندی به پایین نگاه می کنید یک سایه غیر معمول بر روی صفحه قرار می گیرد. سازندگان بازی غیر از برطرف کردن این موارد، باید خیلی از کار های دیگر را هم انجام دهند. پس انتظار نداشته باشید تمامی این مشکلات در زمان عرضه حل شده باشند.
باید دید با توجه به وسعت تغییرات یوبیسافت باز هم می تواند یک گیم پلی روان و قفل بر روی 30 فریم بر ثانیه را همانند اساسین 4 ارائه دهد؟ با توجه به جزییاتی که ما می دانیم جواب این سوال مشکل است. بازی بر روی یک PC که هنوز مشخصات آن مشخص نشده است اجرا شده بود. البته می دانیم که PC چون کنسول ایکس باکس وان از مشکل ESRAM رنج نمی برد. به طور مثال یک کارت گرافیک 100 دلاری مثل Radeon R7 260X به راحتی در زمینه گرافیکی کنسول ایکس باکس وان را کنار می زند. و نکته دیگر هم اینست که بعید به نظر می رسد در نمایش بازی از چنین کارت گرافیک (پایینی) استفاده شده باشد! اما با توجه به تحلیل های ما فریم-ریت بازی با توجه به صحنه های شلوغ، از 20 تا 50 متغیر است. هنوز هم زمان زیادی برای بهینه سازی بازی وجود دارد ولی با توجه به آنچه که دیدیم، خیلی قانع کننده نبود(فریم-ریت بازی).
در بسیاری از موارد بازی یک جهش داشته است. جهشی به وسعت یک نسل. حداقل از لحاظ visualی. با توجه به فضای بازی در مقایسه با نسخه قبل بهتر می توان ایرادات و بهبود های تکنیکی را حدس زد و متوجه شد. اما از طرف دیگر فرصت خوبی را هم برای عرضه یک بازی بهینه شده برای سازندگان بازی به ارمغان می آورد. البته هنوز ما برای حجم جزییات بازی اساسین کرید 4 احترام بیشتری قائلیم! اشتباه نشود؛ در شماره جدید هم این جزییات خوب هسند. تکسچر ها و نورپردازی محیط هم واقعا توجه گیمر را به خود جلب می کند. از لحاظ تکنیکی ما شاهد یک کار خیلی خوب بودیم. هر چند چندین اشکال هم وجود داشت(این مورد برای بازی های یوبیسافت و خصوصا این سری عادی است!).
اما سوال اصلی و بزرگتر اینست که آیا بازی در مبحث گیم پلی هم یک جهش بزرگ خواهد داشت؟ با توجه به آنچه که مشاهده کردیم، سازندگان برای این مهم عزم خود را جزم کرده اند. باید تا زمان عرضه بازی(28 اکتبر) صبر کرد.
خیلی ردیفه بی صبرانه منتظرشم :inlove:
حرف نداشت عالیییییی بود منتظرشم.
عالي بود فقط در چه تاريخي انتشار ميشود؟ ?:-)
کاشکی لباسش یه خورده خفن تر بود 😕
WooooooooooooooooooooooW محشره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evilgrin: :yes:
اگه حرکات پاراکور رو طبیعی تر کنن عالی میشه :yes:
مطلبش خوب بود ولی تریلرش قدیمی بود
حرف نداره
خیلی عالی بود
خیلی منتظرشم. :inlove:
آنالیز خوبی بود ممنون. فقط امیدوارم دشمنا مثل سری های این بازی خیلی آسون از پا در نیان.
لذت بردم :yes: