نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Folly of the Wizards

Folly of the Wizards

الهام‌گرفتن و ایده‌گرفتن از یک سبک همانند یک شمشیر دولبه است: اگر بتوانید علاوه بر ساختن سنگ بنای اصلی آن سبک، چیزی جدید و خلاقانه به آن اضافه کنید، یا حداقل مطمئن شوید که این سنگ از جنس خوبی ساخته شده است، ممکن است بتوانید برنده رقابت تنگاتنگ این روزها شوید. اما اگر نتوانید ایده و طرح خود را به خوبی اجرا کنید، بَنای شما همانند خانه‌ای پوشالی فرو می‌ریزد و تاریخ از ساخته شما به‌عنوان یک شکست یاد خواهد کرد. با ما همراه باشید تا ببینید که Folly of the Wizards در کدام یک از این دسته‌ها جا می‌گیرد.

این روزها شاید خودتان مشغول تجربه بازی Hollow Knight: Silksong باشید یا حداقل در اخبار چیزی از آن شنیده‌اید. در همین حین، بازی Folly of the Wizards به‌طرز مخفیانه روی پلتفرم‌های دیگر عرضه شده است. همانطور که حدس زدید، این بازی شباهت زیادی به بازی Hollow Knight دارد و مشخص است که الهام زیادی از آن گرفته است. اما متاسفانه نتوانسته سنگ بنای یک بازی Roguelike را به‌خوبی طراحی و پیاده‌سازی کند.

Folly of the Wizards

بی‌خردی جادوگر یا سازنده؟

بیایید اول نیمه پُر لیوان را ببینیم: طراحی و انیمیشن‌های Folly of the Wizards به‌شدت زیبا و خارق‌العاده هستند. از همان منو اصلی بازی گرفته تا انیمیشن نابودشدن دشمنان و باس‌فایت‌های بازی، شخصیت‌ها، محیط‌های متنوع بازی و محیط کاربری بازی با دقت، زیبا و با وسواس طراحی شده‌اند.

 شما در نقش یک جادوگر (Wizard) در مکانی زیبا از خواب بیدار می‌شوید و ظاهرا باید به ماموریتی بروید. در ابتدا شخصی را می‌بینید که شما را به یاد شخصیتی دیگر از بازی Hollow Knight می‌اندازد. این فرد به شما می‌گوید که هر وقت جادوگر دیگری شبیه به خودتان دیدید، از او بترسید و فرار کنید. اما شما به این حرف می‌خندید و می‌گذرید. کاراکتر شما، تنها شخصیت قابل‌بازی Folly of the Wizards نیست. شما با تمام کردن یک دست کامل و انجام ماموریت‌هایی می‌توانید شخصیت‌‌های جدید را باز کنید و از قابلیت‌های آن‌ها (که بسیار جذاب‌تر از شخصیت اولی‌ست) استفاده کنید.

 علاوه بر این بخش، که ظاهرا داستان Folly of the Wizards است، شما باید سعی کنید که رابطه خود را با NPCهای بازی که هر کدام داستان و پس‌زمینه خاصی دارند هم کنترل کنید. تا جاییکه ما می‌دانیم بازی در حال حاضر هفت پایان دارد که بر اساس میزان رابطه شما با این شخصیت‌ها (Affinity)، با وارد شدن به محل مخفی‌شدن آن‌ها، یکی از این پایان‌ها فعال می‌شود. این سیستم ما را به یاد بازی Mass Effect 3 می‌اندازد که میزان پاراگون شما می‌تواند در داستان بازی تاثیر بگذارد. بعضی NPCها شخصیت خیرخواه و بعضی شخصیت شرور دارند.

مرحله‌ها و لِوِل‌های بازی تنوع بسیار خوبی دارند. در بازی نُه مرحله و بخش مختلف وجود دارد که با شروع هر دست شما بصورت رندوم در یکی از آن‌ها بازی را آغاز می‌کنید و بعد از کُشتن غول هر مرحله، می‌توانید از سه در یکی را انتخاب کنید تا به بخش بعدی بروید. موضوع این بخش‌های بازی وقتی جذاب‌تر می‌شود که با یکی از مهم‌ترین عنصرهای بازی آشنا شوید: ضربه‌های آغشته به عناصر چندگانه!

Folly of the Wizards

هر از گاهی بعد از کُشتن دشمنان، باز کردن جعبه‌ها یا تعامل با NPCهای بازی، به شما یکی از عناصر چندگانه همچون آتش، آب، صاعقه یا خاک داده می‌شود. این عنصرها با شلیک اصلی شما ترکیب می‌شوند و تاثیر بسیار بالایی بر تجربه شما دارند. شما می‌توانید چند بار و چند عدد از این عنصرها را با هم ترکیب کنید، تا مثلا یک شلیک آب و صاعقه، یا یک شلیک آتش و خاک داشته باشید.

بسته به بخشی که در آن قرار دارید (صحرا، …) دشمنان شما و باس آن بخش نقطه ضعف و نقطه قوت بر علیه یکی از این عنصرها دارد، و این ذکاوت شماست که چگونه ترکیب این عنصرها را کنترل کنید تا بهترین دست ممکن را داشته باشید.

علاوه بر این، شما در هر دست Relicهایی دریافت می‌کنید که به شخصیت شما یک قابلیت ویژه یا یک حالت شلیک عجیب و گاهی خنده‌‎دار می‌دهند. مثلا شما ممکن است شانس بیاورید و یک عتیقه پیدا کنید که شلیک اصلی شما را تبدیل به اسکوپ بستنی می‌کند. یا یک عتیقه که با هر بار شلیک یک جادوگر کوچک معلق در هوا می‌سازد که به دشمنان شما شلیک می‌کند. بعضی از این Relicها، کار شما را آسان‌تر می‌کنند، ولی بعضی از آن‌ها شما را مجبور می‌کنند تا استراتژی و تاکتیک خود را تغییر دهید.

اما چیزی که شما را کمی در انجام این کار اذیت می‌کند، کنترل غیر روان و کُند بازی است. شخصیت Folly of the Wizards به‌شدت آهسته است، نمی‌تواند به جز پرش کار دیگری انجام دهد و این مسئله کنترل‌کردن او و شلیک‌کردن به دشمنان را بسیار سخت کرده است. ما با کنترلر PS5 نتوانستیم تجربه خیلی خوبی از گیم‌پلی بازی داشته باشیم. به‌عنوان یک بازی Action Roguelike، سازندگان بازی نتوانسته‌اند مکانیک روانی از آب دربیاورند.

این مسئله خود را در طراحی انیمیشن‌های دشمنان و باس‌ها نیز نشان می‌دهد: بطوریکه باس‌فایت‌های بازی گاهی بسیار ساده و قابل پیش‌بینی هستند و گاهی به شدت سخت هستند که ممکن است دسته خود را به سمت نقطه‌ای از اتاق پرتاب کنید!نقد و بررسی بازی Folly of the Wizards 1

چیزی که شاید بتواند این بازی را نجات دهد، موسیقی جذاب بازی است. پرواضح است که استدیو UpFox Labs زمان و انرژی زیادی برای ساختن موسیقی و نواهای این بازی گذاشته است. برای هر یک از نُه بخش اصلی بازی، یک موسیقی که با تِم و محیط همخوانی دارد ساخته شده است. در ضمن تمام Relicها، دشمنان و انیمیشن‌ها صداها و افکت‌های خاص و جذابی دارند.

در مجموع باید گفت که بازی Folly of the Wizards، علیرغم الهام‌گرفتن از بازی‌‌ای چون Hollow Knight، نتوانسته تجربه کم‌نقصی همانند آن بازی فراهم کند. گیم‌پلی بازی کند است و در سبک اکشن، این یک گناه کبیره است!

اما به جای نهادن سنگ بنای اصلی، سازندگان تصمیم گرفته‌اند تا خلاقیت خود را در بخش‌های دیگری چون سیستم رابطه شما با NPCها، عنصرهای چندگانه بازی و طراحی دیداری و شنیداری خوب بازی به نمایش بگذارند. و باید اعتراف کنیم که در این زمینه نسبتا موفق بوده‌اند. با این حال و به دلیل دور بودن از سنگ بنای اصلی این سبک بازی نمیتوانیم نمره ‌ای بهتر از متوسط تقدیم این بازی کنیم.

English Section

Folly of the Wizards by UpFox Labs is a roguelike action game heavily inspired by Hollow Knight. Players awaken as a wizard tasked with exploring beautifully hand-drawn worlds filled with enemies, bosses, and mysterious NPCs. The game features nine diverse levels, each offering randomized progression and elemental combat mechanics — allowing players to combine powers like fire, lightning, water, and earth for unique attack effects.

A standout system tracks relationships with NPCs, affecting the story and determining one of seven possible endings, similar to Mass Effect 3. However, despite its artistic beauty and impressive music design, the game struggles with sluggish controls and unbalanced boss fights, which hinder its action gameplay.

While Folly of the Wizards doesn’t reach the polish of its inspiration, its creative use of elements, engaging NPC system, and striking visual and audio design show the developers’ ambition and potential for refinement.

 


نقد و بررسی بازی ASKA روی PS5 و به  واسطه کد ارسالی ناشر انجام گرفته است.


بررسی بازی Folly of the Wizards

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی

ویژگی رابطه مثبت و منفی با NPCها
طراحی زیبای نُه بخش متفاوت
شخصیت‌های قابل بازی و غیرقابل بازی جذاب و با روح
گیم‌پلی و کنترل ضعیف شخصیت

Sending
User Review
2 (1 vote)

کاوه آرانیان

This Is My Motto : Do it Good or don't Do it at all
Contact me at araniankaveh@yahoo.com

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید