این روزها همه در تب و تاب هوش مصنوعی و ابزارهایی چون ChatGPT هستند و یکی از مشکلهایی که همه در تلاش برای حل آن هستند، جایگزین شدن انسانها و شغلهای ما با هوش مصنوعیست. تکنولوژی هوش مصنوعی هنوز آنقدر پیشرفت نکردهست که بهصورت کامل جایگزین انسانها شود، ولی در همین حین هم آثار هنریای در این خصوص ساخته شدهاند. اگر جزو افرادی باشید که صنعت بازیسازی را یک هنر حساب کنید (که احتمالا اگر در حال خواندن این نقد هستید جزو آن دسته هستید)، بازی Godbreakers را یکی از این آثار هنری خواهید دید.
در ابتدا ممکن است بگویید که کلمه Godbreakers به هوش مصنوعی چه ربطی دارد، اما اگر کمی بیشتر فکر کنید، برای ما همیشه کلمه خدا با بالاترین حد قدرت و هوش همراه بوده است، و هماکنون افرادی هوش مصنوعی را در مرحلهای بالاتر از انسانها میدانند. حالا بیایید و تصور کنید که 2000 سال به آینده رفتهاید و گروهی شما را مسئول کردهاند تا خدایان (هوش مصنوعی) را نابود کنید.
این بازی از همینجا شروع میشود: سه موجود عجیب و غریب و مرموز شما را مسئول نابود کردن خدایان میکنند. خوشبختانه در این راه به شما فرصت انتخابی میدهند تا سلاح و نحوه مبارزه خود را انتخاب کنید. شما میتوانید یکی از پنج نوع شخصیت را برگزینید و به جنگ خدایان بروید. اما برخلاف بازیهای چون God of War، این خدایان شبیه انسان یا خدایان اساطیری نیستند، بلکه هیولاهایی بافتهشده در هوش مصنوعی هستند که کنترل این دنیا را بهدست گرفتهاند.

این بازی شما را به شدت به یاد Hades و حتی Devil May Cry میاندازد: گیمپلی سریع، خشن و کُمبوهای متنوع بازی شما را قطعا مجذوب خود خواهد کرد. شخصیتهای متنوع بازی کُمبوهای خاص خود را دارند و شما میتوانید با شمشیر، تیروکمان و سلاحهای جالب دیگر به جنگ این خدایان و نیروهای آنها بروید. یکی از چیزهایی که بازی Godbreakers را خاص میکند، باسفایتهای زیبا و پیچیده آن است. بدون اسپویلکردن این نبردها باید بگوییم که شما به تمرکز و برنامهریزی برای شکستدادن آنها نیاز دارید.
یکی از ویژگیهای خوب این بازی که قطعا در لذتبردن بیشتر از آن کمک خواهد کرد، بخش Co-Op یا چندنفره بازی است که تا 4 بازیکن را پشتیبانی میکند. شما میتوانید با دوستان خود این بازی را تجربه کنید و کُمبوها و ترکیبهای خود را با هم تنظیم کنید تا بتوانید باسفایتهای دشوار و پیچیده بازی را نابود کنید. البته باید اعتراف کنیم که این بازی خیلی دشوار نیست و با کمی تمرین و تکرار میتوانید بازی را بهراحتی تمام کنید. البته بعد از تمامکردن بازی میتوانید بازی را بهشدت سفارشیسازی کنید تا دشوارتر و حتی جذابتر شود.
حتی گرافیک بازی هم درگیر و گرفتار مسئله هوش مصنوعی و تکنولوژی و ماشینیشدن همه چیز است: شما در صحرایی زیبا هستید که پر از سیم و ماشین و رُبات است و در باغ گُلی به نبر دشمنان میروید که پر از ماشینهای هوشمند و اتوماتیک است و باغبانی رباتی که مغزش توسط یک سیستم مرکزی کنترل میشود.
با وجود ماشینیبودن محیطهای بازی، همه چیز خیرهکننده و با جزئیات ساخته شده است. ذرات غبار در صحرا، جزئیات دشمنان و انیمیشنهای حمله رباتها همه به زیبایی بیش از حد طراحی شدهاند. و به این خاطر که کُمبوها و ترکیبهای متنوعی در بازی وجود دارند، هر کدام از آنها منحصر بهفرد هستند.
اما شاید هنوز ایده کلیای از گیمپلی بازی نداشته باشید، پس بهتر است که کمی به آن بپردازیم. همانطور که گفتیم Godbreakers در سبک Rogue-like است و شما با نابودکردن بعضی دشمنان بزرگ در مرحلهها و از بینبردن باسهای بازی آپگریدهایی بهصورت شانسی دریافت میکنید و باید بین یکی از دو گزینه یکی را انتخاب کنید. همانند بازی Folly of the Wizards که اخیرا نقد کردیم، این بازی هم 5 ویژگی اصلی دارد که هر کدام را میتوانید با آیتمهای مختلفی بهتر کنید.
این پنج ویژگی قدرت جادویی، سرعت و عنصرهای دیگر شما را تحت تاثیر قرار میدهند و شما را با هر بار بازی کردن و با هر دست باختن و تجربه کسب کردن بهتر و قویتر خواهند کرد. همانند همه بازیهای روگلایک، با هربار باختن و مُردن، به شما امتیازهایی داده میشود که میتوانید با آن شخصیت خود را قوی کنید.
شاید بتوان گفت که موسیقی بازی تنها بخشی از آن است که خیلی خاص نیست و متاسفانه سازندگان بازی در آن خیلی وسواس به خرج ندادهاند. موسیقی متن و مرحلههای Godbreakers خوب و جذاب هستند، ولی حرکتهای دشمنان شما بسیار بهیاد ماندنی نیستند. اما در این خصوص یک استثناء وجود دارد، که آن هم صداگذاری بازی است: شخصیتهای بازی (به جز شخصیت اصلی که صامت است،) صداهای خاص و متفاوتی دارند که هر کدام با شخصیت خود جفت و جور هستند.
مثلا یکی از اولین باسهای بازی که Uhr نام دارد و ظاهرا کتابخانهدار هوش مصنوعی بازی است، صدایی پُخته و مصمم همانند یک معلم مُسن ادبیات دبیرستان را دارد که چیزی به بازنشستگیاش نمانده است! و یا یکی از آن سه شخصیت که شما را زنده کرده است، صدایی شبیه به یک جادوگر زن از داستانهای هالووینی دارد.
در مجموع میتوان گفت که بازی Godbreakers یکی از بهترین عناوین Action Rogue-like است که تیم ما تا بهحال تجربه کرده است. اگر به بازیهایی چون Hades علاقه دارید که در آن قابلیت تکرارپذیری، گیمپلی متنوع با کُمبوهای جذاب جزو ویژگیهای اصلی بازی است، به شما پیشنهاد میکنیم که این بازی را امتحان کنید. البته پیشنهاد بهتر ما این است که این بازی را با دوستان خود بهصورت Co-Op تجربه کنید. عنوان Godbreakers از ما امتیاز خوب را میگیرد.
نقد و بررسی بازی Godbreakers روی PS5 و به واسطه کد ارسالی ناشر انجام گرفته است.
نقد و بررسی بازی Godbreakers
Summary
گیمپلی روان و پرجزئیات
طراحی زیبا و خیرهکننده
باسفایتهای پیچیده و دشوار
موسیقی متوسط
صداگذاری عالی و به یاد ماندنی












نظری ارسال کنید