بازیهای موبایل طرفداران خاص خود را دارند که در هنگام حمل و نقل روزمره، استراحت در زمان کار و درازکشیده روی مبل درحال دیدن تلویزیون گوشی خود را در دست دارند و از دنیای واقعی به دنیای مجازی پناه میبرند. در دنیای بازیهای موبایل و بازیهای مبارزهای، نام Shadow Fight سالهاست که میدرخشد و این بار سازندگان، Shadow Fight 4: Arena را به بزرگترین شبکه بازیهای کامپیوتری یعنی Steam آوردهاند. اما آیا یک بازی موبایل میتواند تجربه مشابهی روی PC به ما بدهد؟ همراه ویجیمگ باشید تا پاسخ این سوال را بدهیم.
یکی از بزرگترین نقاط قوت Shadow Fight 4: Arena، ارائهی بصری آن است. گرافیک بازی بسیار جذاب و مدرن است، و طراحان موفق شدهاند شخصیتها و محیطهایی با کیفیت بالا خلق کنند. هر قهرمان در بازی، حرکات، انیمیشنها و صداهای متنوع و منحصر به فرد خود را دارد. قهرمانان بازی ظاهر خوبی دارند و حرکات آنها بسیار خاص است. همچنین، بازی امکانات فراوانی برای شخصیسازی ظاهری (Appearance) مانند پوستهها، سلاحها و آیتم مورد علاقه نوجوانان امروزی یعنی ژستهای پیروزی (Emote) ارائه میدهد که باعث میشود بازیکنان بتوانند خود را بهتر بیان کنند.
قهرمانان بازی در دستهبندیهای مختلفی قرار میگیرند که بعضی کمی راحتتر از دیگران قابل خریداری هستند. با وجود این تفاوتها، و با درنظر گرفتن این نکته که این بازی یک عنوان Free to Play است، نکتهی مثبت این است که حتی شخصیتهای عادی نیز میتوانند تا سطح خوبی آپگرید شوند و بهخوبی در میدان نبرد استفاده شوند.
ساختار مبارزات در Shadow Fight 4: Arena برای گیمرهایی که به بازیهای مبارزهای کلاسیک عادت دارند، کمی محدود و کُند به نظر میرسد: شخصیتها به اندازهی کافی عمیق نیستند و معمولاً حدود ۶ یا ۷ حرکت عادی، یک حرکت ویژه و یک حرکت پیشرفته دارند، که این حرکت آخر شبیه به سری عنوانهای Mortal Kombat است.

با این حال، بزرگترین چالش در بخش گیمپلی، بهویژه در پلتفرم PC، سرعت پایین بازی و حس و حال موبایلی آن است. برای کاربران PC که به بازیهای مبارزهای سریع مانند Tekken عادت دارند، سازگاری با سرعت کُند شخصیتها در Shadow Fight 4 دشوار خواهد بود.
در خصوص کنترل بازی هم مشکلاتی وجود دارد. مثلا در بازیهای مبارزهای سریع، بازیکنان معمولا دکمهها را پشت سر هم فشار میدهند (Button Mash) میکنند. اما در این بازی، اگر دکمهای را پشت سر هم فشار دهید، ممکن است بازی آن را به عنوان نگه داشتن دکمه و اجرای یک حملهی سنگین (Heavy Attack) ثبت کند، در حالی که قصد بازیکن انجام یک حملهی سریع عادی بوده است.
سازندگان بازی بخشهای مختلفی در این بازی گنجاندهاند تا ساعتها شما را مسخ صفحه موبایل (در این مورد صفحه مانیتور) کنند. مهمترین بخش بازی حالت رتبهبندی شده یا Ranked است که نبردهای پشت سر هم 1v1 یا 3v3 در برابر سایر بازیکنان است. این بخش با استفاده از سیستم Matchmaking بر اساس رتبه شماست.
شاید بپرسید که برای بالابردن رتبه خود باید چه کنید؟ جواب این است که باید شخصیت موردعلاقه خود را انتخاب کنید و با دیگران بازی کنید و حتما آنها را ببرید تا شخصیت خود را آپگرید کنید و رتبه خود را بالا ببرید. آآ سیستم Matchmaking معمولاً مناسب عمل میکند و شما را با کسانی که در رتبه شما هستند مَچ میکند.
اما علاوه بر این بخش، یک حالت داستانی یا PvE هم وجود دارد که فرصتی برای کاوش در دنیای بازی به سبک روگلایک (rogue-like) است و برای یادگیری داستان شخصیتها یا تمرینکردن با آنها مفید است. البته باید اعتراف کنیم که بهنظر ما سازندگان بازی این بخش را فقط برای پُرکردن و اضافهکردن محتوا ساخته اند، چون این بخش کمی ضعیف و بیروح است. همچنین، باسهای بازی بعد از چند مرحله بسیار سخت میشوند و بدون پرداخت و خرید آیتمهای خاص، نمیتوانید این مرحلهها را رد کنید.
مثل اکثر بازیهای Free to Play، سازندگان Shadow Fight 4 چالشها و رویدادهایی در بازی ایجاد کردهاند و میکنند که هر هفته با قوانین و جوایز جدید بهروز میشود و جالب اینکه در برخی رویدادها، شما میتوانید شخصیتهایی را که هنوز باز نکردهاید، به صورت رندوم در تیم سهنفرهی خود امتحان کنید. این حالت تنها بخشی است که برای شرکت در نبردها نیاز به پرداخت با ارز درون بازی دارد.
عملکرد کلی Shadow Fight 4 از لحاظ پرفورمنس در نظر ما خوب بود. اصلیترین مسئلهی عملکرد، کرشکردنها یا قطع ارتباط در حین بازی است. زمانی که یک بازیکن در میان بازی به دلیل مشکل اتصال با اینترنت متوقف میشود، بازی اغلب تشخیص میدهد که اتصال کدام بازیکن بد بوده است و طرف مقابل را جریمه میکند، که این جریمه به صورت از دست دادن رتبه است. این مسئله بسیار آزاردهنده است، چرا که بازیکنان بابت مشکلی که کنترلی بر آن ندارند، مجازات میشوند و این موجب میشود پیشرفت در بازی سختتر شود.

Shadow Fight 4: Arena یک بازی رایگان است، اما متاسفانه ماهیت این بازیPay to Win است. این بازی به طور مداوم تلاش میکند تا بازیکن را وادار به پرداخت برای شخصیتهای جدید، آیتمها، و پیشرفت سریعتر کند. مثلا جعبههای لوت که بازیکنان را مجبور میکند برای باز کردن قفل تمام شخصیتها و آیتمها، جعبههایی را خریداری کنند و دعا کنند که کارت شخصیت مورد نظر را به دست آورند! این سیستم کارتهای تصادفی برای بسیاری آزاردهنده است و اغلب کارتهای تکراری دریافت میشود.
علاوه بر آن، خرید آیتمهای درون بازی به بازیکنان یک مزیت مستقیم میدهد. برای مثال، سلاحهای Epic که خریداری شدهاند، میتوانند 15 درصد افزایش قدرت بدهند، در حالی که سلاحهای عادی 5 درصد افزایش میدهند. همینطور تواناییهای پولی برخی قهرمانان مانند هلگا Helga که وقتی نوار سلامتیاش به 2 درصد میرسد، به مدت 5 ثانیه آسیبناپذیر میشود هم جزوی از این خریدهای اضافه هستند.
این مدل اقتصادی باعث میشود که پیشرفت بسیار کند باشد، مگر اینکه بازیکن آماده باشد تا تمام وقت خود را صرف گرایند (Grinding) کند. با این حال، نکتهی مثبتی که وجود دارد این است که تجربهی بازی به صورت کاملاً رایگان امکانپذیر است و میتواند سرگرمکننده باشد: مخصوصا اگر این عنوان را روی موبایل تجربه کنید.
در نهایت باید گفت که Shadow Fight 4: Arena یک بازی مبارزهای است که پتانسیل بالایی دارد. گرافیک خیرهکننده، طراحی شخصیتهای جذاب، و تنوع حالتهای بازی، آن را به یک عنوان موبایلی برجسته تبدیل کرده است. اگر هدف شما صرفاً لذت بردن از مبارزات منحصربهفرد است و اگر تصمیم بگیرید بدون صرف هزینه بازی کنید، همچنان میتوانید لحظات لذتبخشی را سپری کنید.
اما این بازی، بهویژه در PC، سه نقص بزرگ دارد که آن را از عالیبودن بازمیدارد: سرعت کُند مبارزات، مشکلات عملکردی و فنی، و مهمتر از همه، مدل اقتصادی Pay to Win که بر اساس لوتباکسها و Season Passها کار میکند و باعث میشود بازیکنان حرفهای با بودجهی بیشتر، مزیتهای چشمگیری داشته باشند. به هر روی، ما به این بازی امتیاز متوسط میدهیم.
نقد و بررسی بازی Shadow Fight 4: Arena روی PC و به واسطه کد ارسالی ناشرانجام گرفته است.
بررسی بازی Shadow Fight 4: Arena
برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی
طراحی بصری زیبا
شخصیتهای متنوع و منحصر
گیمپلی نسبتا کند
سیستم Pay to Win کمی آزاردهنده
پیشرفت کند ولی مستمر برای بازیکنان Free to Play












نظری ارسال کنید