نقد و بررسی

سقوط یک تایتان – نقد و بررسی Titanfall

بازی های آنلاین امروزه به قسمت بسیار بزرگی از این صنعت تبدیل شده اند، شاید در کمتر از 10 سال گذشته وجود یا عدم وجود قسمت مالتی پلیر برای بازی ها چندان مطرح نبود. گیمر ها از بازی های مورد علاقه خود مثل Metal Gear Solid و … انتظار قسمت مالتی پلیر نداشتند اما در نسل گذشته پیشرفت شبکه های بازی آنلاین به قدری تاثیر گذار بوده است که حتی بازی های مثل MGS  نیز مجبور هستند برای مقابله با رقیب های تجاری خود از قسمت مالتی پلیر استفاده کنند. بازی هایی همچون Call of Duty، Battlefield، Gears of War، Halo و … با تاثیر گذاری فراوان در قسمت مالتی پلیر باعث شده اند تا گیمر ها از یک عنوان تک نفره خوب، یک قسمت چند نفره خوب نیز انتظار داشته باشند. همانطور که می دانید بعد از موفقیت های بی چون و چرای Modern Warfare 2 و درگیری های اعضای استدیو Infinity Ward و ناشرشان Activision، آنها تصمیم گرفتند تا با ایجاد یک استدیو جدید به همراه با یک بازی جدید طعم پشیمانی را به Activision بچشانند. استدیو Respawn Entertaiment در سال 2010 تاسیس شد و تمام تمرکز خود را برای ساخت عنوان جدید خود یعنی Titanfall گذاشت. Titanfall یک بازی شوتر اول شخص است که تمام تمرکز خود را بر روی قسمت مالتی پلیر گذاشته است.

به ظاهر قدیمی، در باطن کاملا جدید

Titanfall در نگاه اولیه شاید یک بازی کلیشه ای در این سبک به شمار رود اما بهتر است که در مورد این عنوان چندان زود قضاوت نکنیم. Titanfall دارای نقشه ها و اسلحه هایی است که شاید در بازی های مشابه بارها و بارها مشاهده شده باشند اما کلید متفاوت بود در این عنوان در ویژگی های جدیدی است که به آن اضافه شده است. نکات ریز و شاید کوچکی که باعث می شوند این بازی حتی بعد از چندین و چند ساعت نیز بسیار جدید به نظر برسد. قدرت های کوچکی مثل قابلیت راه رفتن بر روی دیوار، پرش های بسیار بلند، بالا رفتن از قسمت های مختلف نقشه جز قابلیت های کوچک و جدید بازی هستند که باعث می شوند گیم پلی در این عنوان بسیار متفاوت به نظر برسد. این ویژگی ها موقعیت های جدید و جالبی در بازی پدیدار می کند که باعث می شود روح این بازی با تمام بازی های مالتی پلیر فرق داشته باشد. قابلیت حرکت و مبارزه در بازی باعث شده است تا سرعت در بازی به طرز اعجاب آوری زیاد شود. بازی به صورت کلی به گونه ای طراحی شده است که قایم شدن در گوشه ای از نقشه و منتظر ماندن برای دشمن ها(که به صورت عمومی به آن کمپ کردن گفته می شود) به صورت تقریبی از بین رفته است. گیمر ها ترجیح می دهند تا با استفاده از مکانیزم های جدید در Titanfall به صورت شاخ به شاخ با دشمن های خود رو به رو شوند و شاید این یکی از بزرگترین نکات مثبت در قسمت گیم پلی Titanfall باشد. این بازی توانسته است به صورت تقریبی مشکل کمپ کردن را که تمامی بازی های مالتی پلیر با آن رو به رو هستند را بر طرف کند.اما هیجان اصلی بازی از آنجا آغاز می شود که Titan ها وارد بازی می شوند. بعد از چند دقیقه از شروع بازی، گیمر عبارت Your Titan is Ready را می شنود و اینجاست که هیجان به اوج خود می رسد. از لحظه ای که Titan مربوط به هر یک از گیمر ها با انیمیشن بسیار زیبا به نقشه مسابقه می نشیند، به نوعی ریتم و سرعت بازی بسیار متفاوت می شود. تقابل تایتان ها در نبرد های بسیار بزرگ و سهمگین واقعا بازی را بسیار حماسی کرده است. استفاده درست از تایتان ها و زنده نگاه داشتن آنها تا بیشترین حد ممکن یکی از بهترین استراتژی ها برای پیروزی به شمار می رود. تایتان ها از لحظه فرود تا لحظه ای که نابود شوند و یا مسابقه به پایان برسد فقط و فقط توسط گیمری که آن را فراخوانده است قابل استفاده خواهد بود. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تایتان ها قبل از اینکه گیمر سوار تایتان خود شوند، سازندگان سپر محافظی برای آن ها طراحی کرده اند که از لحظه فرود تا لحظه ای که گیمر مورد نظر وارد تایتان خود می شود، از آن محافظت می کند. گیمر می تواند از تایتان خود به دو صورت استفاده کند. در روش اول گیمر می تواند با سوار شدن به صورت مستقیم وارد نبرد شده و مبارزه کند و یا با همکاری هم تیمی های خود هدف های مختلف موجود در نقشه را تصرف کند. در روش دوم که بسیار نیز جالب به نظر می رسد گیمر می تواند تایتان خود را ترک کرده و به عنوان مثال به آن دستور دنبال کردن و یا کاور دادن منطقه ای خاص را بدهد. شاید یکی از محبوب ترین روش استفاده از تایتان ها، استفاده از آنها به عنوان نگهبانی باشد که گیمر را در هنگام تسخیر پرچم حمایت می کند. به صورت کلی می توان گفت تایتان ها باعث شده اند تا لایه ای جدید به عمق گیم پلی در Titanfall اضافه شود به طوری که شاید طول عمر بازی را برای گیمر ها بسیار افزایش دهد.

انتخاب سلاح، کاری مشکل
در Titanfall ویژگی های دیگر همچون Perk نیز وجود دارد. گیمر می تواند با استفاده از آنها آنسوی دیوار را ببنید، سریع تر راه برود و یا حتی همانند نانو سوئیت در Crysis برای مدت محدودی از نظر ها مخفی بماند. به نظر می رسد در این قسمت Respawn  سعی کرده است تا با جدا کردن Perk های محبوب در بازی های مشابه به یک نتیجه بسیار مطلوب و صد البته متعادل برسد که می توان گفت این استدیو تا حد بسیاری در این کار موفق بوده است. همچنین در قسمت اسلحه، Titanfall بسیار قوی ظاهر شده است. تنوع اسلحه در بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و گیمر می تواند با استفاده از امکانات موجود در بازی اسلحه ها را شخصی سازی کند. انتخاب های بسیار عالی و کم نقص در سلاح ها حس تنوع پذیری در گیمر ها را به چالش می کشد. معمولا در بازی های مشابه مثل CoD یا Battlefield گیمر ها یک یا چند سلاح مورد علاقه پیدا می کنند و سعی می کنند تمام بازی های خود را با سلاح های مورد نظر به پایان برسانند. اما در Titanfall اوضاع کمی فرق می کند. محدوده انتخاب سلاح ها در قسمت های مختلف مثل Rifles که شامل Assault Rifle و Sniper Rifle می شود در حد معقولی قرار دارد. اما نکته ای که باعث می شود انتخاب همیشگی برای گیمر ها سخت شود، متفاوت بودن سلاح ها از یکدیگر و تاثیر گذاری متفاوت آنها است. این نکته باعث می شود تا گیمر  یک سلاح را به عنوان سلاح همیشگی خود انتخاب نکند و برای رسیدن به نتیجه بهتر شاید در هر مسابقه از اسلحه جدیدی استفاده کند.

تایتان، در سه مدل

در این قسمت به بررسی عمیق تایتان ها می پردازیم. تایتان ها در بازی شامل سه مدل مختلف می شوند که به نوعی شامل تایتان های سبک، متعادل و سنگین می شود. این دسته بندی مربوط به نوع اسلحه ها و زره مورد استفاده در تایتان ها تلقی می شود. هر کدام از تایتان ها دارای قدرت هسته ای متفاوتی از یکدیگر هستند. به عنوان مثال تایتان های سنگین دارای زره بسیار قوی تری نسبت به مدل های دیگر هستند. همچنین تایتان ها دارای قدرت های مخصوص به خود هستند که در مواقع ضروری بسیار به کار می آیند. این قدرت ها در واقع همان Perk هایی هستند که برای سرباز ها نیز انتخاب می شوند، اما Perk ها برای تایتان ها به صورت جداگانه انتخاب می شود و در نهایت هر تایتان می تواند از دو Perk استفاده کند. این Perk ها شامل نگه داشتن گلوله های دشمن در هوا و بازگرداندن آنها به سمت دشمن، جلوگیری از صدمه دیدن، پرتاب موشک و… می شوند. انتخاب کردن تایتان ها در بازی همانند سلاح ها خواهد بود. گیمر همواره به دنبال این خواهد بود که با انتخاب تایتان های مختلف در بازی های گوناگون به ترکیب های جدیدی در بازی دست پیدا کند. این نکته نیز به عمق گیم پلی در بازی افزوده است و باعث شده است تا عمر بازی افزایش پیدا کند.

آخرین بازمانده
Titanfall از لحاظ مود های مختلف حرف خاصی برای گفتن ندارد و این نکته برای یک بازی با نوآوری های بسیار جالب، چندان خوب به نظر نمی رسد. بازی دارای 5 مود مختلف است که تمامی آنها را در سری بازی های Call of Duty شاهد بوده ایم. اما یکی از این 5 مود مورد نظر دارای ویژگی های جدیدی است که بسیار خوشایند به نظر می رسد. Last Titan Standing نام این مود است که در آن گیمر ها مسابقه خود را با تایتان های خود آغاز می کنند و هر گیمر با یکبار نابود شدن به صورت کلی از دور مسابقه خارج می شود. استفاده درست از تایتان، قدرت های آنها و انتخاب استراتژی درست برای حمله و دفاع یکی از بزرگترین ویژگی های این مود بسیار هیجان انگیز به شمار می رود.
در کنار مود ها، 15 نقشه مختلف برای Titanfall در نظر گرفته شده است که به صورت کلی بسیار خلاقانه طراحی شده اند. در بازی های مشابه مانند Call of Duty گیمر همیشه به صورت کلیشه ای و بر روی زمین حرکت می کند و با استفاده از سنگر ها پیش روی می کند. اما در Titanfall به خاطر وجود ویژگی های خاصی گیم پلی که قبلا به آنها اشاره شده است، نقشه ها به گونه ای طراحی شده اند که بازی در هر لحظه و در هر جا احساس خطر می کند. حتی این خطر ها می توانند به صورت عمودی و 90 درجه برای بازیکن به وجود بیایند که بسیار هیجان انگیز است! یکی از نکات اذیت کننده در بازی کم بودن تعداد گیمر ها در سرور ها است. تمامی سرور ها به 12 نفر محدود شده اند و در کنار آنها تعدادی سرباز در نقشه وجود دارند که توسط هوش مصنوعی بازی کنترل می شوند. Respawn می توانست با بزرگتر کردن جمعیت سرور ها حداقل به 16 نفر تجربه ای حماسی تر برای گیمر به وجود آورد اما به گفته آنها محدود کردن سرور ها به 12 نفر برای حل مشکلات دوباره پیوستن به مبارزات در نظر گرفته شده است. سیستم جدید و هوشمند Titanfall به گیمر ها اجازه می دهد تا بعد از شکست خوردن بلافاصله در نقطه ای امن دوباره به میدان نبرد بازگردند و با توجه به این سیستم هوشمند، استفاده بیشتر از 12 نفر می توانست مشکلاتی برای این قسمت به وجود بیاورد.

Titanfall از لحاظ گرافیکی بسیار خوب به نظر می رسد. یک بازی شلوغ با جزئیات بسیار فراوان در حالی که این عنوان هم بر روی کنسول ها و هم بر روی کامپیوتر های شخصی بسیار خوب به نظر می رسد، حتی با سخت افزار های نه چندان قوی نیز مشکل خاصی ندارد! گرچه برای بازی کردن Titanfall در آخرین درجه کیفیت گرافیکی به سیستم بسیار قوی احتیاح است اما بازی به صورت کلی سازگاری خوبی با سخت افزار های مختلف دارد. اما گرافیک بازی چندان نیز خالی از اشکال به نظر نمی رسد. بافت ها آنچنان که باید و شاید برای بازی های نسل بعدی خوب به نظر نمی رسند و در کنار آن نور پردازی حالتی بسیار ایستا دارد به طوری که در بعضی از صحنه ها این حس به گیمر القا می شود که نورپردازی بازی به صورت کاملا ثابت انجام می شود در بر اساس آن نیز سایه ها نیز کیفیت قابل قبول ندارد. در قسمت موسیقی Titanfall در حد مورد انتظار ظاهر شده است. موسیقی بازی همان چیزی بود که گیمر ها انتظار آن را می کشیدند. موسیقی متن همخوانی خوبی با محیط بازی دارد. در قسمت صداگذاری نیز Titanfall بسیار خود ظاهر شد است. صداگذاری نبرد های سنگین با وجود چندین و چند تایتان در نقشه بسیار عالی انجام شده است.

Titanfall نگاهی جدید به آینده بازی های مالتی پلیر خواهد بود. شاید بازی های چند سال آینده با معیار هایی که توسط Titanfall ثبت شده است مورد نقد و بررسی قرار بگیرند. اضافه کردن ویژگی های کوچک که باعث تغییر بنیادی در گیم پلی شده است تا استفاده از ربات های غول پیکر، نبرد های بسیار سریع و نفس گیر در عین حال استراتژیک در کنار تنوع بسیار خوب اسلحه از نکات مثبت Titanfall به شمار می رود گرچه نکاتی مثل مشکلات درقسمت مود ها و محدود کردن تعداد گیمر ها به 12 نفر در هر سرور، بزرگترین نکات منفی Titanfall هستند. تجربه Titanfall برای تمامی افرادی که از بازی های مالتی پلیر لذت می برند یک “باید” به شمار می رود.
نکات مثبت: وجود ویژگی های کوچک و کار آمدی مثل قابلیت راه رفتن بر روی دیوار که باعث شده اند هسته بازی متفاوت به نظر برسد، سرعت بسیار بالای گیم پلی، برطرف کردن تقریبی مشکل کمپ کردن در بازی، پیاده سازی بسیار جالب تایتان ها در بازی، تایتان ها توانسته اند به عمیق تر شدن گیم پلی کمک شایانی بکنند،

 

  • 86%
    - 86%
86%

خلاصه

نکات مثبت:
انتخاب خوب Perk ها و تنوع اسلحه
طراحی خلاقانه نقشه ها
صداگذاری خوب میدان های نبرد – اسلحه ها و تایتان ها

نکات منفی:
تعداد مود های بسیار کم و تکراری بودن تقریبا تمامی آنها
محدود کردن تعداد گیمر ها به 12 نفر در هر سرور

Sending
User Review
0% (0 votes)
برچسب‌ها

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید