در دنیای بازیهای مستقل، آثار چندنفره آفلاین یا به قول معروف Local Couch ها اخیراً تولدی دوباره و محبوبیت فراوانی پیدا کردهاند و انواع و اقسام بازیها بر اساس مبارزه و همکاری بین گیمرها روی استیم قرار گرفتهاند. طبیعی است که با افزایش آثار مختلف در یک سبک کم کم باید شاهد تکرار ایدهها باشیم. در این میان Crawl که به تازگی از Early Access درآمده توانسته باعرضه تجربهای خاص و جدید خود را از همتایانش متمایز کند. در Crawl از یک تا 4 گیمر در طبقات مختلف سیاهچاله به جنگ با موجودات جهنمی میپردازند و با جمعآوری تجربه سطح خود را به 10 میرسانند تا بتوانند غول سیاهچاله را به چالش بکشند. گیمرها با انجام این کار و به دست آوردن طلا در حین مبارزات میتوانند اسلحه، جادوها و امکانات مختلفی را از آهنگر هر طبقه خریداری کنند. این جادوها از جمله شلیک تیر جادویی جایگزین حرکت جاخالی شخصیت بازی میشوند و امکاناتی مانند سپری که به دور هر شخصیت میچرخد و از آسیب دیدن او جلوگیری میکند. نکته مهمCrawl این است که همبازیان (چه کنترلشده توسط افراد دیگر چه هوش مصنوعی) در نقش دشمنان و تلههای مختلف ظاهر میشوند! در شروع هر بازی 4 گیمر به مبارزه با یکدیگر میپردازند و بازندهها به روح تبدیل میشوند. گیمر زنده مانده از قسمتی به دیگر قسمت میرود و در هر مکان، دیگران میتوانند با قرارگیری روی پنتاگرام نمایش داده شده تبدیل به موجودی شوند و به گیمر اصلی حمله کنند. در موارد دیگر نیز میتوانند با کنترل کردن اشیا و تلههای مختلف، سعی در کشتن گیمر مقابل کنند. هر روح که موفق به زدن ضربه مرگبار شود زنده میشود و روال همینطور ادامه پیدا میکند. در پایان یکی از گیمرها به اتاق Boss راه پیدا میکند و بقیه اعضای بدن و قسمتهای مختلف آن را کنترل میکنند و مبارزه با شرکت همه انجام میشود. نکته جالب این است که در بین طبقات، هر گیمر فرصت دارد تا سه موجود انتخابشده خود در ابتدای بازی را با یکی از دو موجود از پیش تعیینشده ترکیب و قویتر کند.
![مبارزه با دوستان در سیاهچاله – نقد و بررسی Crawl 20 نقد و بررسی Crawl](http://vgmag.ir/wp-content/uploads/2017/05/Crawl-Review-vgmag.ir-6.jpg)
ایده اصلی تقابل بین گیمرها هسته اصلی Crawl را تشکیل میدهد. مبارزه با همبازیها در ضمن اینکه میدانید بهزودی نوبت خودتان است که در وسط حمله قرار بگیرید بسیار جذاب و مفرح است. ممکن است در ابتدا فکر کنید که میتوان با حمله نکردن به گیمر اصلی به او برای پیشرفت کمک کرد، ولی زمان زیادی نمیگذرد که همه برای تصاحب نقش او شروع به همکاری میکنند. درگیری میان گیمرها و این مسئله که بهمحض تبدیلشدن به شخصیت مقابل باید بر ضد کسانی که لحظه پیش همکار شما بودند و یا بالعکس احساسی بهدست میدهد که دربازیهای دیگر همتایی ندارد. در این میان، با توجه به اینکه هر اتفاقی بیفتد در پایان Unlock ها و موجودات جدید برای همه در دسترس خواهند بود سبب میشود که گیمران نقش روح احساس شکست نکنند. بازی پیشرفت مرحلهای ندارد و در هر شروع از اول آغاز میشود، ولی امکانات، غول پایانی، جادوها، اسلحهها و نحوه قرارگیری قسمتهای مختلف هر طبقه تا حدی تصادفی خواهند بود. همین باز کردن و دیدن انواع و اقسام دشمنان و امکانات مختلف در بازی یکی از دلایل خوب برای چند بار بهپایان رساندن آن است. دیدن ترکیبهای مختلف موجودات نیز با توجه به داشتن دو انتخاب در هر مرحله از ارتقا نیز از جذابیتهای بازی در بلندمدت است. برای مثال دیدن اینکه یک مار کوچک میتواند در مرحله پایانی از ارتقای خود به چه تبدیل شود سبب میشود که بارها و بارها به سمت بازی برگردید. درحرکتی بسیار خوب، در صورت کم داشتن همبازی و یا حتی نداشتن فردی دیگر، میتوانید برای بقیه هوش مصنوعی فعال کنید و درجه سختی آن را با توجه به نیاز تنظیم کنید. هوش مصنوعی موجود در بازی باوجوداینکه نمیتواند جای گیمران واقعی را بگیرد ولی به حد کافی خوب طراحیشده است.
![مبارزه با دوستان در سیاهچاله – نقد و بررسی Crawl 21 نقد و بررسی Crawl](http://vgmag.ir/wp-content/uploads/2017/05/Crawl-Review-vgmag.ir-3.jpg)
بزرگترین نکته منفی بازی شاید تکراری بود مراحل آن است. ازنظر بصری و ظاهری قسمتهای مختلف هر طبقه یکسانند و فقط از لحاظ اندازه و شکل هندسی فرق دارند و پس از مدتی تکراری میشوند. این مسئله به محتوای خود بازی هم قابل امتداد است، بهخصوص تعداد غولها که محدود به سه نوع میشود. نکته دیگر که باز هم به گرافیک ارتباط دارد، شلوغی بیشازحد در حین برخی درگیریهاست بهنحویکه شخصیت شما در بین افکتها و شخصیتهای دیگر گم میشود. نداشتن حالت آنلاین هم خود برای کسانی که دسترسی به افراد کافی برای بازی ندارند خود میتواند از جذابیت بازی کم کند چون بازی کردن باهوش مصنوعی قسمت مهمی از لذت Crawl را تا حدی کاهش میدهد. نکتهای که باید به آن شاره کرد، گرافیک پیکسلی بازی است که ازنظر روانی انیمیشنها جزو بهترینها در سبک خود است. حرکات شخصیت بسیار نرم طراحیشدهاند و در کنار کنترل روان احساس بسیار خوبی به گیمر میدهند. موجودات عجیب غریب و حرکات آنها هم با وجود پیکسل کم استفاده شده در حد عالی کارشده است. غولهای مختلف نیز کاملاً متفاوت هستند و هرکدام استراتژی مخصوص خود را میطلبند. جالب اینجاست که یکی از این غولها از Gabe رییس استیم الهام گرفتهشده است! در مقابل موسیقی استفاده شده است که نکته خاصی نداشته و در برخی موارد حتی آزارنده هم میشود.
![مبارزه با دوستان در سیاهچاله – نقد و بررسی Crawl 22 نقد و بررسی Crawl](http://vgmag.ir/wp-content/uploads/2017/05/Crawl-Review-vgmag.ir-1.jpg)
سازندگان Crawl توانستهاند که ایده Couch Co-op را دستخوش تغییر کنند و اثری متفاوت و جذاب ارائه دهند. ایده اینکه دشمنان در حقیقت همان گیمران اطراف شما هستند لحظات شاد و جذابی را در بازی به وجود میآورد. باوجود تکراری شدن محیط بازی و دشمنان، همان تقابل بین همبازیها ارزش Crawl را بالا میبرد. البته مسئله خود در هنگام استفاده کردن از هوش مصنوعی بهجای گیمر واقعی مشکلساز میشود که خود نبود قسمت آنلاین در بازی را گوشزد میکند. از گرافیک پیکسلی بازی نیز نمیتوان گذشت که از کیفیت بالایی برخوردار است. به جرات میتوان گفت که Crawl یکی از بهترین انتخابهای شما برای بازی محلی با دوستانتان است و حتی تکنفره هم امتحان آن کاملاً ارزش دارد.
[mks_button size=”small” title=”Crawl به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.” style=”squared” url=”” target=”_blank” bg_color=”#dd3333″ txt_color=”#FFFFFF” icon_type=”fa” nofollow=”1″]
-
80%
خلاصه
نکات مثبت
ترکیب VS و Co-op که نظیری در بازی های دیگر ندارد
طراحی موجودات مختلف و غول های عجیب و غریب
گرافیک پیکسلی و انیمیشن عالی
هوش مصنوعی با سه درجه سختی برای کنترل بقیه گیمر ها در صورت نداشتن همبازی
نکات منفی
عدم وجود بخش آنلاین
محدود بودن محتوا و مراحل
نظری ارسال کنید