شاید یکی از اتفاقات معمول در دنیای بازیها در سالهای اخیر و نسل قبل، ساده و سرراست کردن بازیها بهخصوص در سبک نقش آفرینی بوده. این اتفاق از Morrowind به Skyrim گرفته تا Fallout 2 به Fallout 3 کاملاً ملموس بود و در این میان طرفداران سبکهای کلاسیک نقش آفرینی را سرخورده کرد. طبق معمول، رواج بازیهای مستقل و نیمهمستقل و استفاده از امکاناتی مانند Kickstarter سبب شد که ساخت این بازیها از سر گرفته شود. با نقد و بررسی بازی Pillars of Eternity 2 Deadfire همراه وی جی مگ باشید.
آثاری مانند Divinity Original Sin و Pillars of Eternity به لطف همین موج ساخته و عرضه شدند و طرفداران این سبک با هجوم به سمت اینگونه بازیها سبب موفقیتشان شدند. حالا پس از موفقیت چشم انگیز Pillars of Eternity، شماره دو این بازی با نام Pillars of Eternity 2 Deadfire بعد از تقریباً سه سال و به همراه یک Kickstarter موفق به میدان بازگشته تا بهگونهای پاسخ به شماره دو Divinity بسیار موفق باشد.
Pillars of Eternity 2 Deadfire دنبالهای مستقیم برای Pillars of Eternity است بهگونهای که در صورت وجود داشتن فایل ذخیره از شماره قبلی از آن استفاده میکند. باوجود اینکه بازی تلاشش را در راستای آشنا کردن مخاطب جدید با دنیای خود میکند، متأسفانه همین وابستگی فراوان به شماره یک برای تازهواردها مشکلساز میشود. شخصیتها و اسمهای مختلف مکان و غیره بهسرعت وارد داستان میشوند و باعث سردرگمی کسی میشوند که با این دنیا آشنایی قبلی ندارد. بااینوجود، Pillars of Eternity 2 Deadfire بهسرعت هدف را در اختیار مخاطب میگذارد: یکی از خدایان این سرزمین به نام Eothes به قلعه شما حمله میکند و درراه خود تخریب و آشفتگی بر جا میگذارد. وظیفه شما به عنوان Watcher باقدرت ارتباط با دنیای مردگان، پی بردن دلیل این اعمال Eothes است.
همانگونه که انتظار میرود، زمان زیادی طول نمیکشد که در پی هدف اصلی، درگیر انواع و اقسام ماجراها میشوید در این میان باشخصیتهای فراوانی آشنا خواهید شد که برخی به گروه شما میپیوندند. مأموریتها زمان زیادی از گیمپلی را تشکیل میدهند و از جذابترین قسمت بازی هستند. از تلاش برای نجات خدمه کشتی موردنیاز گرفته تا کمک به صلح بین دو خانواده ثروتمند که تفاوت بسیاری بین آنها وجود دارد. از آن جالبتر، قابلیت اتمام مأموریت با روشهای مختلف در اکثر موارد است که طبیعتاً انتخابهای سختی پیش روی مخاطب قرار میدهد و کنار آن قابلیت تکرار بازی را بالا میبرد.
دسترسی به شهرها و مکانهای مختلف محل این مأموریتها توسط دریانوردی در نقشه دنیای بازی امکانپذیر است. اولین مأموریت اصلی بازی تعمیر کشتی و تکمیل خدمه آن است که راه را برای سفر آزادانه به قسمتهای مختلف دنیا باز میکند. مدیریت کشتی ازنظر چینش خدمه، تأمین نیازهای نیروها (آب، غذا، مهمات و…) بخش مهمی از بازی را تشکیل میدهند. کشتی قابلیت ارتقا دارد و میتوان حتی نمونههای بهتر و بزرگتری را از آن در طول بازی خریداری کرد. در کمال تعجب، مبارزات دریایی به صورت نوبتی و متنی انجام میشود و خبری از کنترل مستقیم کشتی نیست. باید از میان یک سری متن انتخابهایی در مورد اعمال مختلف انجام داد که حالتی مصنوعی و تصادفی به این قسمت بازی میدهد. در مقابل هنگام ورود نیروها به درون کشتی دشمن، سیستم مبارزه معمول بازی پی گرفته میشود.
پس از پیاده شدن روی خشکی، سیستم کلاسیک آشنای بازیهای سبک CRPG در انتظار شما خواهد بود. درحرکتی جالب که در ابتدا ترسناک به نظر میآید، بازی هیچگونه علامتی برای نشان دادن هدف در اختیار شما قرار نمیدهد. بااینوجود، راهنمایی کافی در متن مأموریت و سرراست بودن مسیر رسیدن به هدف در اکثر موارد از سردرگمی و گمشدن بیشازحد جلوگیری میکند. این خود حس و حال خوبی به مخاطب میدهد و دنیای بازی را ارگانیک تر میکند، چیزی که بازیهای معروف نقش آفرینی فاقد آن هستند. البته در این میان مشخص نبودن شخصیتهایی که میتوان با آنها صحبت کرد، سبب شده در هر محیطی مجبور به کلیک کردن روی تمام افراد حاضر در صحنه شوید. البته قرار دادن موس روی شخصیتها و دیدن اینکه برخلاف بقیه نام خاصی دارند، راهنمایی برای پیدا کردن افراد اصلی است.
گفتگو باشخصیتهای مختلف شامل انتخابهای بسیاری هستند که برخی به قدرت شما در قسمتهایی مانند ،Insight Diplomacy و غیره مربوط میشوند. این المانها در موارد مختلف میتوانند کمک کنند تا بدون درگیری مأموریت را به اتمام رسانید. البته در این میان طبیعتاً مواردی پیش میآید که نیاز به مبارزه خواهد بود و بسیار پیچیده و در عین حال استراتژیک هستند. تعداد بسیار زیادی توانایی در هر کلاس وجود دارد و حتی میتواند هوش مصنوعی دست سازی برای همراهان طراحی کرد. در مقابل، قابلیت نگهداشتن زمان در مبارزات نیز وجود دارد و میتوان با دقت روی استراتژی مناسب کار کرد. یکی از موارد جالب وجود قدرتهایی است که محیط بزرگی را تحتالشعاع قرار میدهند و میتوانند به نیروهای خودی آسیب برسانند که عمق استراتژی مبارزات را دوچندان میکند.
این سیستم مبارزه درعینحال میتواند نقطه منفی و یا مثبتی برای مخاطب باشد. پیچیدگی آن عمق فراوانی برای علاقهمندان خواهد داشت ولی ممکن است برای تازهواردها زیاد از حد باشد. قسمت Skill tree هر شخصیت حاوی بخشهای بسیاری است و قدرتهای فراوان و توضیحات مختلفی برای آنها وجود دارد که نیاز به بررسی و مطالعه فراوانی را به وجود میآورند. شاید ساعتها طول بکشد تا کم کم با سیستم مبارزه Pillars of Eternity 2 Deadfire آشنا شوید که مهر تاییدی بر بزرگی و عمق بازی است. علاوه بر این، قابلیت مخفیکاری تا حدی ساده ولی کاربردی نیز در بازی وجود دارد و مکانیکهای در دسترس را افزایش میدهد.
این نکات شما را در مقابل نقش آفرینی بزرگی قرار میدهد که ساعتها میتواند شما را سرگرم کند. رسیدن به شهرهای جدید و گشت و گزار در آنها و آشنا شدن با حال و هوای شهر و درگیر شدن در مأموریتهای مختلف، حس و حال حضور در دنیایی متفاوت و زنده را به مخاطب میدهد. طولی نخواهد کشید که کمکم با سیاستها و نژادهای مختلف بازی آشنا میشوید و شروع به انتخابهای مختلف در جهت ساختن ماجراهای خود خواهید کرد. البته در این میان مانعی وجود دارد که بعضا خود را نشان میدهد.
این مانع تأثیرپذیر نبودن دنیا در مقابل برخی انتخابهای شماست. برای مثال در مأموریتی باید خدمه مورد نیاز کشتی را از زندان آزاد کنید که برای آن میتوانید پولی بپردازید، دیوار زندان را منفجر کنید و یا کلید زندان را بدزدید. در کمال تعجب باز کردن قفل زندان جلوی چشم نگهبان هیچ عکسالعملی از جانب او را به دنبال نخواهد داشت! این مسئله در چندین مورد دیگر اتفاق میافتد و از غرق شدن در دنیای بازی میکاهد.
دنیای Pillars of Eternity 2 Deadfire بسیار زیبا و دیدنی است. انواع و اقسام محیطها در بازی وجود دارد که گشت و گزار در این دنیا را لذتبخش میکند. حالت فانتزی بهخوبی با حس و حال دنیای دزدان دریایی ترکیب شده و به بهترین شکل در پردازش محیط عمل میکند. در کنار این البته باید به مدلهای سهبعدی شخصیتها اشاره کرد که متأسفانه چندان جالب نیستند. با اینکه جزئیات این مدلها پایین است اما با توجه به دور بودن دوربین چندان خود را نشان نمیدهد. در این میان انیمیشنهای مختلف نیز آنچنان روان نیستند و حالتی خشک و مصنوعی دارند. در مقابل، صداگذاری و موسیقی بازی بسیار عالی و بینقص کارشده. موسیقیها با تم حماسی و فانتزی در خدمت حال و هوای بازی هستند و صداپیشگان تقریباً بدون استثنا کار خود را به نحو احسن انجام دادهاند.
بدون شک Pillars of Eternity 2 Deadfire کاملاً در رسیدن به هدف خود موفق بوده. ارائه تجربه CRPG کلاسیک، بدون سادهسازی به همراه مقادیر زیادی محتوا و قابلیت تکرار بسیار بالا اثری را ساخته که میتواند صدها ساعت مخاطب را سرگرم کند. تازهواردها حس سردرگمی بسیاری در دنیای Pillars of Eternity 2 Deadfire خواهند داشت و شاید بهتر باشد قبل از آغاز آن، Pillars of Eternity را به اتمام برسانند تا با این دنیا و داستان آن آشناتر شوند.
قرار دادن قابلیت کشتیرانی در کنار حالت کلاسیک حرکت در خشکی یکلایه دیگر به بازی اضافه کرده که هرچند تا حدودی مصنوعی است اما در کل اثر مثبتی روی تجربه بازی داشته. مأموریتهای فراوان با اینکه بعضا روی دنیای بازی تاثیری ندارند و نیاز به مطالعه مقدار زیادی متن و گوش دادن به ساعتها دیالوگ در کل تجربهای بسیار لذتبخش و عمیق را در Pillars of Eternity 2 Deadfire به وجود آورده است. بدون شک، این بازی موفق شده تا بازگشت دوباره سبک کلاسیک CRPG به اوج را ادامه بدهد و نشان دهد که محبوبیت این سبک مقطعی نبوده.
PC Review
Pillars of Eternity 2: Deadfire به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.
نقد و بررسی بازی Pillars of Eternity 2 Deadfire
-
80%
خلاصه
نکات مثبت:
دنیای عظیم و زنده، آماده برای ماجراجویی
قسمت کشتیرانی جذاب
انواع و اقسام مأموریتهای جانبی که ساعتها سرگرمی به همراه دارد
دیالوگها و شخصیتهای جالب
نکات منفی:
نیاز به آشنایی با شماره یک
مدلهای سهبعدی و انیمشین های ضعیف
تأثیر نداشتن برخی مأموریتها روی دنیای بازی
قسمت مبارزات دریایی نهچندان جالب
نظری ارسال کنید