خیلی وقت است که بازار عناوین سبک ترس تبدیل شده به کپیهای دست چندم ( همانند MADiSON ) از دمویی با نام .P.T دمویی که قرار بود در نهایت عنوان جدیدی از سری بازیهای Silent Hill باشد، که توسط کوجیما و کارگردان مشهور سینما، گیلرمو دل تورو ساخته شده بود، اما به علت مشکلاتی که برای کوجیما و شرکت کونامی بوجود آمد، این پروژه برای همیشه کنسل شده و به خاطرات پیوست. بعد از این اتفاقات بود که شاهد موج عظیمی از عناوین ترسناکی شدیم که سعی در الهام گیری از این دمو داشتند، اما تقریبا هیچ کدام موفق نشدند.
عنوان MADiSON، نیز دقیقا یکی از این عناوین است. عنوانی که سعی دارد با روایت داستانی به ظاهر ترسناک و زندانی کردن بازیکن در یک خانه که از همه جای آن و بدون هیچ دلیلی صداهای قژفژ خانه چوبی دائما در حال تکرار است، بازیکن را بترساند، اما باید گفت حداقل برای نگارنده این مطلب این تلاشها کاملا بیفایده و تکراری شدهاند!
البته نباید فراموش کرد که MADiSON توسط تنها دو نفر، متشکل از یک برنامهنویس و یک طراح سه بعدی ساخته شده است، اما این مهم باعث نادیده گرفتن مشکلات و روند بسیار کند و اتفاقات بیدلیل و لوس بازی نمیشود.
داستان ما بدون هیچ پیشزمینهای از یک اتاق بسته شروع میشود. کاراکتر چشمانش را باز کرده و خود را در اتاقی که با نور یک تلویزیون روشن شده پیدا میکند! بعد از خارج شدن از اتاق و پخش چند کاست صوتی متوجه میشوید که داستان ما ارتباطی با موضوعات جن و شیطان و تسخیر دارد!
دقیقا از همینجاست که صداگذاری کاراکتر اصلی شروع به پیادهروی برروی مختان خواهد کرد! بدون اغراق ۹۰٪ جملات دیالوگهایی که کاراکتر با خود در حال صحبت کردن است، سوالی است و گویی این شخص از ابتدا تا انتهای بازی در حال گریه و ناله کردن است! گاهی نیز سازنده، به واسطه دیالوگها مخاطب را یا کودن بحساب آورده و یا به زور سعی در نشان دادن جزئیات بازی خود دارد.
برای مثال در حال راه رفتن در یک راهرو هستید و بر دیوارهای این راهرو علامتهای کف دست وجود دارد، حالا واکنش کاراکتر به این قضیه چیست؟ «برروی دیوار علامت کف دست وجود دارد!!!» حدود ده متر جلوتر این علامتها دیگر نیستند، «علامتها دیگر وجود ندارند!». این دیالوگهای پوچ و بیمعنی به قدری تکرار میشوند که بعد از اتمامی بازی، صرفا به همین دلیل، به هیچ وجه تمایلی برای تجربه دوباره آن نخواهید داشت!
در بخش گیمپلی با هیچ المان خاصی روبرو نیستیم. قدم زنی و یافتن آیتمهای مختلف از چپ و راست خانه و حل معماهای بازی برای ادامه راه. البته اگر بخواهیم منصف باشیم، باید گفت تعدادی از این معماها دارای طراحی بسیار خوبی هستند و حل آنها شما را سرگرم خواهد کرد. شاید تنها نکته مثبت این عنوان همین معماها باشند. برای حل آنها نیز کاراکتر ما یکی دوربین در دست دارد که با عکاسی از جاهای مختلف بازی میتواند از رمز و راز آنها باخبر شود.
اما نکتهای که حل این معماها را تا حدودی برای ما سخت کردند، کیفیت بسیار پایین بافتها و تکستچرهای بازی بودند! متاسفانه نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت ویجیمگ، نسخه Playstation 4 بود و ما به واسطه قابلیت Backward این عنوان را برروی کنسول PS5 تجربه کردیم.
اینکه این مشکلات باگ بودند یا خیر، متاسفانه فعلا اطلاعاتی در دست نداریم اما با توجه به شواهدی که در جایجای بازی مشاده کردیم، به نظر میرسد سازندگان MADiSON را بصورت کاملا مستقیم از روی پلتفرم پیسی برروی کنسولها پورت کرده و حتی زحمت تست نیز به خود ندادهاند، زیرا در کنار تکستچرهای ناخوانا که حل معماها را برایتان دشوار و گاهی کاملا به شانس محول میکند و مشکلات کرش و بسته شدن بازی، حتی نام تروفیهای بازی به عنوان اچیومنت (نام دیگر تروفیها برروی پلتفرمهای PC و Xbox) باقی ماندهاند!
حالا بعد از تحمل کردن تمامی مشکلات به پایان بازی رسیدهاید و انتظار پاسخی برای سوالات خود هستید، نه، انتظارات خود را پایین بیاورید، هیچ پاسخ سرراستی انتظارتان را نمیکشد، و بدین صورت سفر ۲ ساعت شما به پایان میرسد!
کلام آخر
عنوان MADiSON با اینکه توسط فقط دو نفر ساخته شده و در چنین مواردی با در نظر گرفتن این مهم اقدام به نقد و بررسی میکنیم، متاسفانه باید گفت مشکلات این عنوان، حداقل برروی پلتفرم Playstation به قدری زیاد بود که به غیر از چند معما، هیچ لذتی برایمان بدنبال نداشت! تا جایی که به راحتی میتوان گفت که این عنوان را فراموش کنید!
نقد و بررسی بازی MADiSON روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.
MADiSON Review
برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی
چند معمای خوب
گرافیک بد
صداگذاری بد
دیالوگهای توخالی
داستان بی سر و ته
شروع و پایان بیمعنی
نظری ارسال کنید