بازی The legend of Zelda: Majora`s Mask یکی از متفاوتترین و نوآورترین آثار چه در میان سری زلدا و چه در مقایسه با باقی بازیها بود. قرار دادن مکانیک حرکت در زمان و بازگشت به ابتدای ماجرا و از بین رفتن دنیای بازی در هنگام تمام شدن مدتزمان محدود ایده اصلی بود. حال Omensight با الهام مستقیم و واضح از Majora`s Mask آمده تا تجربهای بیشتر متکی بر Hack and Slash ارائه دهد. با نقد و بررسی بازی Omensight (Omensight Review) همراه وی جی مگ باشید.
داستان Omensight تا حدی پیچیده و پر از شخصیتهای متخلف، اتفاقات و نامهای فراوان است و در ابتدا دنبال کردن آن تا حدی گیجکننده است. داستان در حد بسیار سادهشده، در مورد کشته شدن ظاهری جادوگر قوی به نام Vera است و از آن مهمتر، از بین رفتن دنیا توسط ظهور موجودی به نام Valon که حالت آخرالزمان دارد. این اتفاقات در میان جنگ و درگیری چند گروه قرار دارند و وظیفه شما بهعنوان شخصیتی ماورایی به نام Harbinger حل کردن معمای پشت سر کشته شدن Vera و جلوگیری از میان رفتن دنیا است.
شما در نقش Harbinger، ساعات آخر قبل از آخرالزمان را در کنار چهار شخصیت اصلی داستان میگذرانید و در هر قسمت اطلاعات مختلفی از دید این شخصیتها کسب خواهید کرد. این شخصیتها یکطرف مبارزهای چندگانه هستند و هرکدام سهمی در وقایع در حال اتفاق دارند. با افزایش اطلاعات، در مواردی میتوانید با نشان دادن برخی اتفاقات بهطرف مقابل در روال داستان تغییر ایجاد کنید و بر دانستههای خود بی افزایید. پس از بین رفتن دنیا، زمان به قبل بازمیگردد و میتوانید اطلاعات جدید را در شروع دوباره مراحل مخصوص هر شخصیت بکار گرفته و به مسیرهای جدیدتر دست پیدا کنید.
این افزودن اطلاعات تدریجی در طول بازی بهخوبی کارشده و کمکم شمارا با پسزمینه اتفاقات مختلف آشنا میکند. از طرفی، همراهی هر فرد اصلی درگیر داستان و تجربه لحظات آخر از دید هرکدام، به طرز جالبی در روشن کردن ماجرا عمل میکند. در مواردی نیز میتوان بین نشان دادن اطلاعات کسبشده و یا حمله بهطرف مقابل انتخاب کرد که به اتفاقات و اطلاعات جدید منجر میشود. در کل، قوییترین قسمت بازی این دنبال کردن داستان بهصورت تا حدی غیرخطی و تدریجی است.
در این میان البته مهمترین بخش کسب اطلاعات بهصورت بسیار مصنوعی کارشده است. در طول هر مرحله، تعدادی درب بسته با قفلی به رنگ خاص دیده میشود. این درها همگی به قسمتهایی مهم از داستان منجر میشوند و توانایی باز کردن آنها کمکم در طول بازی آزاد میشود. این مسئله حالتی غیرطبیعی و محدودکننده به توانایی پیشرفت کردن در مراحل میبخشد و سبب میشود که حس کنترل نحوه پی بردن به رمز و رموز پشتصحنه آنچنان تأثیرگذار نباشد.
تمام اینها در کنار سیستم مبارزاتی Hack and Slash قرار دارد. قابلیت اجرای کمبو ها با ترکیب دو نوع ضربات سنگین و سبک وجود دارد که البته تعداد این چند ضربها آنچنان زیاد نیست. آنچه سیستم مبارزات را متفاوت میکند دستیابی به قدرتهای مختلف در حین بالا بردن Level شخصیت است. برخی این قابلیتها مانند آهسته کردن زمان و یا کشتن چند دشمن همزمان بسیار کاربردی است و برخی دیگر مانند قابلیت بلند کردن شیء یا دشمن و پرتاب به آن به سمتی، آنچنان کاربرد ندارد.
سیستم مبارزه در کل بهخوبی وظیفه خود را انجام میدهد. انواع و اقسام افکتها، آهسته شدن زمان در حین جاخالی بهموقع و کمک گرفتن از 4 شخصیت اصلی که یک نفر از آنها بنا به مرحله انتخابی در کنار شما هستند نیز مبارزات با متفاوتتر میکند که البته در این مشکلاتی وجود دارد. Harbinger بعد از هر ضربه برای زمان اندکی مکث میکند که از روانی مبارزات میکاهد. در کنار آن امکان تمرکز بر یک دشمن وجود ندارد و در حین انجام چند ضربها ناگهان خودبهخود یک دشمن دیگر موردحمله قرار میگیرد.
بزرگترین مشکل Omensight تکراری شدن آن در نیمه دوم است. ماجراهای داستان در تعداد محدودی مرحله میگذرد و نیاز به تکرار آنها سبب میشود که پس از مدتی مراحل و محل قرارگیری دشمنان در آن تکراری شوند. البته بازی این امکان را میدهد که در مواردی با پریدن از بخش اعظمی از مراحل، به قسمت مهم آن رسید. بااینوجود باز تکراری شدن بازی در قسمتهای آخری حس میشود. داستان بازی نیز باوجود شروع خوب، در اواخر تا حدی ناامیدکننده است. در کنار آن، این داستان چندان باعقل جور درنمیآید. برای مثال حضور دربهای قفل در مکانهای مختلف که هیچکسی قدرت دسترسی به آن را ندارد ( از اصلیترین راههای ادامه داستان) با هیچ منطقی خوانایی ندارد.
ازنظر ظاهری Omensight روال استفاده از بافتهای تخت و ساده ولی بارنگهای تند را پیشگرفته است. استفاده مناسب از نورپردازی در کنار این رنگبندی سبب شده است که باوجود ساده بودن مدلها و بافتها، حالت گرافیک خاص و مناسبی در شمای کلی بازی به وجود آید. صداگذاری Omensight به طرز غافلگیرکنندهای در قسمت صداپیشگان قوی است. باوجود تعدادی شخصیت با صداگذاری متوسط، بقیه کاملاً متفاوت و با لهجههای خاص هستند و کار خود را بهخوبی انجام میدهند.
Omensight راهی بسیار سخت را پیشگرفته که انجام آن بسیار طاقت فرساست. سبک سفر در زمان معمولاً در قالب بازیهای ماجرایی انجام میشود و نه اکشن که تکراری شدن Omensight نیز خود تأییدی بر این مسئله است. باوجود عدم وجود منطق در برخی قسمتهای داستان و تکراری شدن روال گیمپلی، در کل میتوان گفت که Omensight بهعنوان اثری مستقل در طول زمان 7-8 ساعته خود در حد قابلقبول وظیفه سرگرم کردن مخاطب به انجام داده است.
PC Review
Omensight به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.
-
7/10
خلاصه
نکات مثبت:
داستان غنی با تم سفر در زمان
سیستم مبارزات ساده ولی جذاب
صداگذاری بسیار خوب
نکات منفی:
داستان در نیمه دوم تا حدی کم میآورد
مبارزات و مراحل در نیمه دوم تکراری میشوند
روال مصنوعی پیشروی اتفاقات در مواردی
کلا ساختههای Spearhead Games یه شباهت عجیبی به هم دارن و معمولا هم تو نیمه راه کم میارن. همین وضعیت برای Stories: The Path of Destinies هم اتفاق افتاده بود.
به نظر میرسه بازی بیشتر داستان محور باشه تا گیم پلی محور. فکر میکنم اگر سازندگان وقت و پول بیشتری داشتن میتونستن بازی رو بهتر از آب در بیارن.
داستان بازی بر اساس نقدی که خوندم جذاب به نظر میرسه. فکر میکنم ارزش تست یا بازی رو داشته باشه.
ممنون از نقد :yes:
نقد رو مگه خودتون ننوشتيد؟!?
نه. تمامی مقالات و نقدها رو من منتشر میکنم. بعضی وقتا فراموش میکنم اسم نویسنده رو به جای خودم قرار بدم.
ممنون که تدکر دادی.
با تشکر از نقد ولی اصلا با نمره ای که دادین مواففق نیست. بازی در بهترین حالت از نظر من 6 بگیره. البته در بهترین حالت. ولی به هر حال نقد سلیقه است و دم شما گرم این بازیها رو نقد میکنین.
کلا من خودم از سیستم امتیاز دادن خیلی خوشم نمیاد، واقعا فرق گذاشتن بین 6-7 و یا حتی 7-8 خیلی سخت میشه و خیلی جاها تجربه بازی مثلا از داستان ارزش بیشتری داره در کنار گیمپلی. بیشتر متن نقد رو منبع قرار دادن بهتر از فقط امتیاز خالی هست.