بررسی ویدئویی نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Skull and Bones + ویدئو

Skull and Bones

بعد از عرضه بازی Sea of Thieves در سال 2018 و عملکرد متوسط این بازی انتظار میرفت بازی Skull and Bones بتواند جای خالی این ژانر یعنی ژانر دزدان دریایی را پر کند و یک بازی درخور در این ژانر باشد. خصوصا اینکه Ubisoft سابقه ساخت یک بازی مرتبط بسیار موفق یعنی Assassin’s Creed Black Flag را هم در کارنامه خود داشت.

بعد از عرضه بازی Skull and Bones تمامی تصورات و تخیلات راجع به این بازی اشتباه از آب درآمدند و نشد آن چیزی که باید بشود. در ادامه با نقد و بررسی این بازی همراه وی‌جی‌مگ باشید.

در ابتدا باید بگوییم که بازی کاملا آنلاین است و برای اینکه وارد بازی شوید باید اینترنت داشته باشید. البته که این مورد نقطه ضعف محسوب نمی‌شود ولی تجربه بازی با اوصاف و در این روزهای اینترنت داخل ایران کمی اذیت کننده خواهد بود. بازی با یک آموزش ساده شروع می‌شود و در همان شروع بازی اولین چیزی که توی ذوق شما خواهد زد، گرافیک متوسط و قدیمی بازی خواهد بود.

گرافیک بازی به واقع در حد بازی های اول نسلی PS4 و XBOX One است. شاید اغراق نباشد که بگویم گرافیک محیطی و نمایش طبیعت بازی در Just Cause 3 که حدودا 9 سال پیش عرضه شده شانه به شانه گرافیک این بازی‌ست.

نقد و بررسی بازی Skull and Bones + ویدئو 1

شاید با خود بگویید قیاس گرافیکی این سبک بازی با دیگر بازی‌ها آنچنان درست نیست. ولی دقیقا اشتباه همینجاست. نسل جدید، سخت افزار جدید، برنامه‌نویسی‌های جدید بهتر از اینها را برای جذب مخاطب در این سبک بازی می‌طلبد. از همه اینها بگذریم. بازی در دریا جریان دارد و نه تنها از پتانسیل زیبایی‌های دریا و سواحل استفاده نشده بلکه بسیار ضعیف‌تر از حد معمول آنها را نشان داده.

دریای طوفانی، امواج بزرگ، ساحلهای سنگی و شنی، غروب و طلوع خورشید و بسیاری از جلوه‌های دیدنی دیگری که می‌توانست به جذابیت بصری بازی اضافه کند کاملا ساده انگارانه و در حد متوسط کار شده. در بخش طراحی ‌های کاراکترها و محیط‌های غیر دریایی وضع بدتر از اینهاست و به طور کلی بهتر است از گرافیک دریایی لذت ببرید تا محیط‌های غیر دریایی.

این بی‌نظمی و کم دقتی در طراحی بازی آنجایی جایی به چشم خواهد آمد که می‌فهمید تقریبا یک سوم زمان بازی در خشکی و در حال گرفتن ماموریت و یا قبول خدمات و یا خرید و فروش و به طور کلی انجام جریان بازی هستید. چون تمام آنها در خشکی انجام می‌شود.

روند کلی بازی گرفتن ماموریت و انجام آن و دریافت پاداش است. حمله می‌کنید، می‌کشید، آتش ‌میزنید، معامله می‌کنید، به مبدا بر‌می‌گردید و خبر انجام می‌دهید و یا محموله را می‌رسانید. این روند کلی دزدان دریایی‌ست. با این تفاوت که در Skull And Bones تقریبا هیچ داستان خاصی را ادامه نمی‌دهید و قرار نیست به دنبال کار خاصی باشید.

شاید بزرگترین صغف این بازی همین عدم وجود یک داستان منسجم برای انجام آن باشد. در حالیکه وجود یک داستان منسجم و جذاب می‌توانست بسیار بسیار در جذب مخاطب برای این بازی کمک کند و سازندگان به طور کلی به فکر آن نبوده‌اند. یک رییس دزدان دریایی در یک جزیره که پایگاه امن شماست دستوراتی می‌دهد که می‌توانید انجام دهید یا ندهید. امپراطوری این رئیس به خطر افتاده و شما ماموریت بهبود امور را دارید.


یوتیوب


عملا دیالوگهایی که هنگام صحبت یا رییس رد و بدل می‌شود و یا حتی با آدمهای دیگر در سایر جزیره‌ها بی‌معنی و خارج از تاثیر هستند و انتخاب‌های شما هم تاثیر خاصی ندارد و ماموریتها همانی که هست اعلام می‌شود. البته ناگفته نماند که کاراکتر اصلی شما بی صدا و لال است و نگارنده بعد از حدودا 50 ساعت بازی هیچ صدایی از کاراکتر اصلی نشنید.

برای انجام ماموریتها اصلی یا فرعی به کشتی و ادوات و پیشرفت در ساخت و تولید توپ و وسایل جنگی نیاز دارید که این مورد نقطه قوت بازی محسوب می‌شود. انواع کشتی با اندازه‌های مختلف، توپ‌های متفاوت با قدرتهای کاملا دسته بندی شده برای انواع تاکتیکهای جنگی، شخصی‌سازیهای مختلف برای کشتی‌ها جهت اضافه کردن قدرت یا سرعت یا استقامت آنها و بسیاری موارد دیگر در این بخش بسیار مناسب و درخور کار شده‌اند.

به دست آوردن کشتی‌های جدید و ادوات جدید نیازمند دزدی بیشتر، ماموریت بیشتر، گشت و گذار بیشتر خرید فروش بیشتر و صرف وقت بیشتر است و این مورد شاید بالانس‌ترین فاکتور Skull and Bones باشد. مثلا گاهی برای به دست آوردین یک Bluprint ساخت کشتی یا یک توپ دور برد مجبور باشید تا انتهای نقشه و یک جزیره کوچک سفر کنید و آن را از یک ملوان کشتی شکسته‌ی پیزوری بخرید.

در حین این گشت و گذارها به اقصی نقاط دریاها و نقشه با صحنه‌های جالبی نیز روبرو می‌شوید و برخی افسانه‌های دریایی مثل کروکودیل عظیم 50 متری دریاهای جنوبی روبرو می‌شوید که اگر لول کشتی و توانایی شما بالا نباشد با یک حمله نابود می‌شوید. البته که برخی از این موارد نیز در ماموریتهایی پیش روی شما قرار می‌گیرند و باید آنها را از بین ببرید.

یکی از گیج کننده‌ترین موارد بازی نقشه‌بازی‌ست که ساز و کار آن به نظر چیز پیچیده‌ای نیست ولی بعد از اینکه مثلا تعدد ماموریتهای قبول کرده توسط شما از حدی بالاتر می‌رود به طور کلی گیج کننده شده و همپوشانی ماموریتها شما را گیج خواهد کرد. و از آنجایی که در بازی شما مینی‌مپ ندارید (شاید به خاطر حفظ اصالت بازی) استفاده شما از مپ بسیار سخت و گیج کننده بود.

شاید وجود مینی مپ به جذابیت بیشتر بازی بسیار کمک می کرد ولی سازندگان ترجیح دادند که در بازی یک جهت‌نمای ساده در صفحه‌ی اصلی باشد که به واقع نه اینکه به کار نیاید ولی آنچنان کارآمد نیست. در مسیرهای طولانی و با پین کردن مقصد، کاآرمدی جهت نما کمی مشخص می‌شود.

یکی از مهمترین بخشهایی که بسیاری از گیمر‌ها منتظر آن بودند بخش درگیری‌های دریایی در بازی بود که به طبع وقتی یک بازی در ژانر دزدان دریایی‌ست باید بسیار جذاب باشد. اشتباه بسیاری از گیمرها و حتی منتقدین اینست که در این بخش بازی را با Black Flag مقایسه می‌کنند و این مقایسه کاملا اشتباه است.

بازی Skull and Bones از هیچ منظری شبیه به AC: Black Flag نیست و به نظر هم نخواسته شبیه آن باشد. در نبردهای دریایی این موضوع به وضوح دیده می‌شود و نوع یورش و درگیری‌ها در این بازی با آنچه در AC تجربه کرده‌ایم متفاوت است. تک تک پیشرفتها و ادوات شما در مواجهه با دیگر کشتی‌ها نقش داد و گاهی یک اشتباه می‌تواند منجر به غرق شدن کشی شما شود.

درگیریهای دریایی در S&B لذت خاصی دارند. اگر کشتی شما مجهز باشد و توپخانه خوبی داشته باشید و به طور کلی Level بالایی داشته باشید از غرق کردن کشتی دشمنان و یا حمله کردن به بندرگاه‌های مختلف و غارت آنها بسیار لذت خواهید برد. لذتی که در غرق کردن کشتی‌های دشمنان هست در به آرامی از کنارشان گذشتن نیست.

در بازی باید برای هر ماموریتی لول خاصی داشته باشید و شانس برای انجام یک ماموریت بالاتر از سطح شما بسیار بسیار خواهد بود. به معنای واقعی نمی‌توانید بی‌گدار به آب بزنید و باید برای هر ماموریت یا نبردی سطح آن را داشته باشید. علاوه بر این در دریای شلوغ بازی هر آن امکان حمله‌ی دزدان دریایی دیگر، هیولای دریاهای شمالی، ناوگان دشمنان رئیس شما و بسیاری از اتفاقات وجود دارد.

همچنین ماموریتهای ناگهانی وسط دریا نیز گاهی شما را غافل گیر خواهد کرد. البته با وجود تمام این اتفاقات، بعد از ضرف مدت زمان زیادی در این بازی، دیگر چیزی آنچنان چشم‌گیر شما را برای ادامه بازی قلقلک نخواهد داد و با توجه به ضعف بازی در  طراحی‌های بصری و جلوه‌های گرافیکی و صوتی، شاید تجربه‌ی مجدد این بازی اصلا برای شما دلچسب نباشد.

در Skull and Bones همه چیز و همه کس صدا دارند به جز کاراکتر اصلی. از کارگر و آهنگر و بقال و نقاش و کشتی ساز گرفته تا مرغان دریایی و ماهی‌ها و دلفین و وال و هیولای دریایی و همچنین ملوانان کشتی های دیگر. به طور کلی صدا گذاری بازی در حد نرمالیست و در هنگام سفرهای طولانی ملوانان شما با خواندن سرود و موزیک‌های دزدان دریایی شما را سرگرم می‌کنند.

کلام پایانی

شاید توقع شما از Skull and Bones یک بازی دزد دریایی جذاب باشد. یک بازی که قرار است با جلوه‌های بصری در دریاهای دور دست و ساحلهای بی‌نظیر چشمان شما را نوازش دهد و یا یک بازی با داستانی جذاب و پر تعلیق که شما را وادار به خرج کردن زمان زیادی در بازی بکند. ولی واقعا اینگونه نیست.نقد و بررسی بازی Skull and Bones + ویدئو 3

اگر بخش سفارشی سازی بازی و نوع پیشرفت در آن، کمی پایینتر از سطح حال حاضر بود به جرات می‌توان گفت این بازی یک شکست تمام عیار بود. به لطف بخش سفارشی سازی و خرید فروش و همچنین بخش حمله و یورش به دیگر کشتی‌ها و غرق کردن آنها، این بازی تا حدودی توانسته چیزی برای عرضه داشته باشد.

سهل‌انگاری و شاید ضعف تکنیکی سازندگان در بسیاری از بخش‌های بازی قابل مشاهده است و گویا آنها حتی با اینکه بازی متفاوتی با AC: Black Flag ساخته‌اند ولی روی مقایسه با آن برای فروش حساب باز کرده‌ بودند. مقایسه‌ای بس بیهوده و کور.

اگر اهل وقت تلف کردن در دریایی بزرگ و انجام ماموریتهای تکراری مثل بکش، بخر، ببر، بیاور، غرق کن، منفجر کن، جستجو کن هستید و آنچنان گرافیک و داستان یک بازی در این سبک برای شما مهم نیست، می‌توانید از این بازی برای مدتی لذت ببرید و از ساخت و پیشرفت دادن کشتی خودتان و قتل و غارت کشتی‌های دیگر و گشت و گذار در دریایی بزرگ و البته ناشناخته لذت ببرید.

اگر اینگونه نیست تا 5 دلاری شدن این بازی 70 دلاری صبر کنید. شاید آن موقع ارزش وقت صرف کردن و بازی‌ کردن را داشته باشد. البته شاید.

English Section

Skull and Bones may promise an exciting pirate game, but its customization and progression might fall short of expectations. However, aspects like ship trading and raiding are noteworthy.

Yet, there are noticeable shortcomings and technical flaws compared to Assassin’s Creed: Black Flag. If you enjoy repetitive missions and prioritize gameplay over graphics and story, the game might be enjoyable. Otherwise, wait for a deeper discount before diving in.


نقد و بررسی بازی Skull and Bones روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.


 

Skull and Bones Review

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی

درگیری‌های جذاب دریایی
ماموریتهای بسیار زیاد و بعضا بی‌خود و تکراری
سیستم ساخت و ساز و پیشرفت بسیار کامل
گرافیک قدیمی برای نسل 9
کم‌کاری در طراحی بخش خشکی
عدم وجود داستان گیرا و درگیر کننده

Sending
User Review
0/10 (0 votes)
میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

یک × 5 =