South of the Circle عنوانی روایتی-تعاملی ساخته استدیوی State of Play است که در دوران جنگ سرد اتفاق میافتد. در این عنوان مستقل و خوش ساخت داستانی درگیر کننده از افرادی روایت میشود که بازیچه دروغ و فریب دولتهایشان شده و در برابر یکدیگر میایستند. دورانی که قلب انسانها سردتر از هر نقطه منجمدی روی زمین بوده، حتی سردتر از جنوبیترین نقطه جنوبگان.
شما در South of the Circle کنترل Peter را بر عهده دارید و برهههای مختلف از زندگی این محقق عاشق پیشه را تجربه خواهید کرد. از دوران بچگی و سختگیریهای پدر تا دوران تحصیل و کار در دانشگاه و تلاش برای یافتن الگوی حرکت ابرها در دنیایی که فقط به دنبال یافتن سریعترین راه برای کشتن بیشترین تعداد آدمها است.
این قطعات داستانی با ترکیب خوبی روایت میشوند و گریز به گذشته، حال و آینده به گونهای انجام میشود که بخشهای مختلف داستان مثل تکههای پازل کنار هم قرار بگیرند و پایانی تاثیرگذار در گوشهی ذهن مخاطب باقی بگذارند. البته بعضی اوقات، در مواقع حساس و تعیین کننده سرنوشت Peter برخی فلشبکها از انسجام روایت و ضرب آهنگ آن میکاهد، اما غیر از این با روایت حساب شده و شسته رفتهای روبرو هستیم.
در زمان حال هواپیمای Peter در اطراف یک مرکز تحقیقاتی دولت انگلستان در قطب جنوب سقوط میکند و او باید با پای پیاده مسیرهای طولانی را بین نقاط مختلف طی کرده و به دنبال راه نجاتی بگردد. در طول این مسیر برفی و منجمد است که به زندگی خود و انتخابهایی که در طول آن داشته فکر میکند ولی همه چیز روی سنگ حک نشده است، شما به عنوان بازیکن گذشته او را رغم میزنید و با توجه به این انتخابها زمان حال و پایان داستان تغییر خواهد کرد.
مکانیزم اعمال این تغییرات در داستان و تعامل با آن به سادگی هر چه تمامتر کار شده است و با نگه داشتن یکی از 3 دکمه تحت اختیار شما صورت میگیرد. این 3 دکمه محدود به «نفی»، «دودل بودن» و «تایید» است و تنها راه ارتباطی شما با دنیای بازیست که بعضی اوقات دقت چندانی ندارد و شاید انتخاب شما به طور کاملا معکوس به بازی انتقال داده شود.
برای مثال برای سوالهای دو پهلو و مبهم تنها همین 3 پاسخ را خواهید داشت و احتمال اینکه نتوانید نظر خود را به خوبی انتقال داده و روند کل داستان را ناخواسته تغییر دهید بسیار است. علاوه بر این، در بازی هیچ پازل و یا قسمت گیج کنندهای وجود ندارد و صرفا باید به مکالمهها گوش داده و شخصیت بازی را در محیطها هدایت کنید.
گرافیک هنری South of the Circle در وضع بسیار خوبی بسر میبرد. به لطف رنگبندی جذاب و استایل هنری مینیمال، بازی همان چیزی است که میخواهد باشد: نه آنقدر فنی است که در مقایسه با عناوین چشمنواز گران قیمت کم بیاورد و نه آنقدر محقر و بدون روح است که تکراری و خسته کننده شود.
انیمیشنهای شخصیتها در حد توان یک استدیوی مستقل در حد متوسط رو به پایین قرار دارند و حرکات مقوایی و محدود شخصیتها از انتقال کامل حس و حالشان میکاهد. حالت چهره و چشم و دهان هم در حد یک خط و چند نقطه است و بزرگترین کاستی در انتقال حالتها مختلف احساسی به بازیکن به شمار میروند. جدا از این در چند قسمت از بازی مشکلاتی در هماهنگی صدا و حرکت و روایت وجود دارد، ولی چندان مشکل ساز نیستند.
موسیقی متن، صداگذاری و صداپیشگی بازی در حد خوب و قابل قبولی قرار دارد. موسیقیهای نواخته شده به خوبی درونمایه داستان را بیرون میکشند. صداگذاری محیطی به خوبی کار شده و حس غوطهوری کافی برای لذت بردن از داستان را القاء میکند. در کنار این صداپیشگی حرفهای و پر رنگ و لعاب شخصیتها در به یاد ماندنی شدن بعضی از صحنههای اصلی داستان نقش مهمی ایفا میکنند.
South of the Circle یک بازی مستقل از سازندگانی خوش ذوق است، کسانی که با علم به بودجه محدود خود، تمرکز اصلی را در خلق داستانی با ارزش و روایتی تعاملی گذاشتهاند و با اتکاء به کارآیی و نوآوری در مینیمالترین حد ممکن، محصولی قابل قبول و قابل تامل روانه بازار کردهاند. برای تمام کسانی که عاشق فیلمهایی چون « As Far as My Feet Will Carry Me» و یا سبک بقا و یا «Epic War Movies» هستند به شدت پیشنهاد میشود.
نقد و بررسی بازی South of the Circle روی PS4 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.
South of the Circle Review
برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی
دیالوگها به خوبی طراحی و پرداخته شدهاند
داستان منسجم و درگیر کننده
مکانیزم تعاملی بازی ایراد دارد و برای انتقال کامل نظر بازیکن مبهم و گنگ است
طراحی مینیمال چهرهها و محدودیت انیمیشن کمی از تاثیرگذاری روایت میکاهد
نظری ارسال کنید