نقد و بررسی

دارک سولز در آینده – نقد و بررسی The Surge

دارک سولز در آینده – نقد و بررسی The Surge 1

به جرات می‌توان گفت که در این اواخر هیچ بازی‌ای به‌اندازه مجموعه Souls نتوانسته روی صنعت بازی تأثیر گذاشته و منجر به آفرینش سبک جدیدی در این زمینه شود. طبیعی است که با محبوبیت و نوآوری، افراد دیگری شروع به الهام گرفتن و ساخت اثر خود در این سبک‌های جدید می‌شوند. یکی از اولین شرکت‌هایی که سعی در رسیدن به این هدف مهم داشت Deck 13 بود که در سال 2014 اولین تلاش خود با نام Lords of the Fallen را عرضه کرد که عنوانی متوسط از آب درآمد. حال Deck13 با The Surge برگشته تا  با استفاده از تجربه کسب کرده، دوباره برای اثبات نام خود در کنار From Software در ساخت بازی شبیه به مجموعه Souls کوشش کند.

نقد و بررسی The Surge
The Surge

اولین چیزی که The Surge را با دیگر عناوین مشابه کاملاً متمایز می‌کند، فضای بازی است که در آینده قرار دارد. دیگر از شمشیر و جادو، موجودات عجیب‌وغریب و محیط‌های قصر مانند خبری نیست و به‌جای آن داستان در شرکتی کاملاً صنعتی و فوق پیشرفته به نام Creo اتفاق می‌افتد. شخصیت اصلی داستان به نام Warren، معلولی بر ویلچر است که اولین روز کاری خود را در Creo شروع کرده. وارن به‌محض نصب Exosuit انتخابی پس از حضور در سر کار، ناگهان از هوش می‌رود و پس از مدت‌زمانی نامعلوم در حالی به هوش می‌آید که همه‌چیز در Creo به‌هم‌ریخته است. ربات‌ها حالت تهاجمی پیدا کرده‌اند و اکثر انسان‌ها به‌ محض دیدن Warren به او حمله می‌کنند.  در کل داستان The Surge  آن‌چنان نکته خاصی ندارد و در حد کافی پیش‌زمینه‌ای برای گیم پلی در اختیار قرار می‌دهد. اگر با سری Souls آشنا باشید، تقریباً باگیم پلی The Surge مشکلی پیدا نمی‌کنید. مبارزات بر اساس ضربات حساب‌شده و مدیریت استقامت انجام می‌شود و تک تک دشمن‌ها می‌توانند در کمتر از چند ضربه محدود کار شما را بسازند. علاوه بر استقامت، منبع انرژی نیز وجود دارد که با ضربه‌های مداوم پر می‌شود. مهم‌ترین مکانیک تازه در این بازی، قابلیت هدف‌گیری اعضای مختلف بدن دشمن است که با تمرکز ضربات بر هرکدام در صورت پر شدن انرژی به حد کافی می‌توان با انجام یک حرکت تمام‌کننده آن قسمت از بدن را جدا کرد. اگر عضو هدفگیری شده از Exosuit پوشیده شده بود و یا اسلحه‌ای داشته باشد، احتمال آن وجود دارد که بتوانید به نقشه ساخت آن دسترسی پیدا کنید و یا در صورت داشتن نقشه، مواد اولیه برای ارتقا آن اسلحه یا تکه Exosuit را به‌دست آورید. مانند Souls، با کشتن دشمن‌ها Tech Scrap جمع آوری می‌کنید که برای ارتقای Power core، قطعات Exo suit و اسلحه‌ها بکار می‌رود و مانند مجموعه Souls، در صورت کشته شدن، یکبار فرصت دارید تا بازگردید و Tech Scrap خود را جمع کنید و البته در این حین تمام دشمن‌هایی که کشته‌اید دوباره زنده می‌شوند. Power Core  همانند درجه شخصیت شما عمل می‌کند و با بالا بردن آن  سلامتی، استقامت و قدرت شما بالاتر می‌رود و می‌توانید درهای خاصی را در طول مراحل باز کنید. علاوه بر آن قسمت‌هایی در بدن برای قرار دادن تراشه‌های مختلف آزاد می‌شوند که قدرت‌هایی مانند  بازگشت خودکار سلامتی، کاهش سرعت خالی شدن انرژی و… را می‌دهد.

نقد و بررسی The Surge
The Surge

اولین و مهم‌ترین نکته مثبت The Surge، متفاوت بودن در حین شباهت با سری Souls است. سیستم مبارزات به‌جای حرکات سنگین و سبک، انواع افقی و عمودی دارد و با ترکیب این دو موفق به انجام چند ضرب‌های مختلفی می‌شوید و حالتی متغیرتر به درگیری‌ها می‌دهید. با توجه به اینکه برای ارتقای تکه‌های مختلف Exosuit و سلاح‌ها علاوه بر Tech Scrap  به مواد اولیه هرکدام نیاز دارید، هر مبارزه به‌نوعی ریسک در مقابل پاداش تبدیل می‌شود، زیرا از بین بردن دشمن با حمله به قسمت‌های پوشیده شده از قطعات مختلف سخت‌تر می‌شود و این مسئله هر مبارزه را به حالتی پازل مانند تبدیل می‌کند. با توجه به اینکه هدف قرار دادن اعضای مختلف مانند پا می‌تواند فرصتی برای از کار انداختن لحظه‌ای دشمن کند، استراتژی‌های مختلفی برای مبارزه با تک تک دشمن‌ها وجود دارد و با وجود محدود بودن نسبی تنوع دشمن‌ها، مبارزات تازگی خود را در حفظ می‌کنند. نیاز به حدی خاص از انرژی برای انجام حرکات تمام‌کننده و موقتی بودن آنها، شمارا تشویق می‌کند که تهاجمی باشید نه منفعل. ربات‌های مختلف در طول مراحل، مبارزات را بیش ‌از پیش متفاوت می‌کنند. با توجه به اینکه ربات‌ها اشکال مختلف و غیرانسانی دارند، در ابتدا کاملاً مشخص نیست که چگونه حمله می‌کنند و چه نقاط ضعفی دارند و نیاز به‌دقت و مطالعه حرکات دارند. اضافه کردن انرژی علاوه بر استقامت نیز بعدی جدید به مبارزات اضافه می‌کند. نحوه مدیریت انرژی و تصمیم برای اینکه از ذخیره موقت جمع‌آوری‌شده در چه جهت استفاده شود خود منجر به شخصی‌سازی درگیری‌ها با توجه به علاقیات شما می‌شود؛ برای مثال یکی از چیپ‌ها امکان این را می‌دهد که با مصرف مقداری از انرژی به‌دست‌آمده، بخشی از سلامتی خود را بازگردانید اما در مقابل  حرکات تمام‌کننده به انرژی نیاز دارند.

نقد و بررسی The Surge
The Surge

باوجود جذابیت سیستم مبارزه، مشکلاتی نیز در آن وجود دارد. مهم‌ترین مشکل قفل شدن شخصیت در حین انیمیشن حرکت‌هاست. برخی سلاح‌ها و ضربات تا حدی زمان‌گیر هستند و در صورت فشردن دکمه حمله، حرکات به‌قول‌معروف در صف قرار می‌گیرند و امکان کنسل کردن و عقب‌نشینی وجود ندارد. پس پیش می‌آید که باوجود تشخیص حمله دشمن راهی برای جاخالی ندارید و ضربه را نوش جان می‌کنید. در کمال تعجب برخی حرکات نیز به نظر دوتایی می‌آیند و بیشتر از آن چیزی که انتظار دارید زمان می‌برند. در کل حالتی سنگین در حملات وجود دارد که از حس کنترل کامل بر نحوه مبارزه می‌کاهد .قابلیت بلاک کردن نیز در بازی وجود دارد ولی در کمال تعجب پس از چند ساعت پیشروی به شما معرفی می‌شود. بلاک کردن، استقامت را به مرور کاهش می‌دهد و در حین آن می‌توانید از ضربات پایین و بالا جاخالی دهید. این پیچیدگی و معرفی دیرهنگام سبب می‌شود که این قابلیت تا حدی بلااستفاده بماند.  نکته دیگر این است که سلاح‌هایی که از دشمن‌ها به‌دست می‌آورید در دستان شما بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کند که خود فضای بازی را مصنوعی می‌کند. زمانی که شما اسلحه‌ای در دست دارید حریف روبرو با همان اسلحه در دو ضربه کار شما را تمام می‌کند، حس خوبی به گیمر دست نمی‌دهد. مانند Souls ها، ذخیره بازی و  خرج کردن مواد جمع شده در نقاط محدودی انجام می‌شوند، ولی برخلاف آنها The Surge  تعداد بسیار کمتری از این نقاط دارد. متأسفانه طراحی صنعتی و خشک مراحل سبب می‌شود که پیدا کردن راه تا حدی سخت شود و در مواردی با از دست دادن میانبر بارها و بارها در طول مرحله سردرگم شوید. طراحی مراحل هم مانند هزار تو است و نمی‌تواند گیمر را در مسیر مناسب قرار دهد و پیش می‌آید که بدون اینکه بدانید بیش‌ازاندازه در طول مرحله پیش روید و کشته شوید. درحرکتی کاملا بی‌معنی برای رسیدن به مکانی که Tech Scrap خود را از دست داده‌اید، تنها 3 دقیقه وقت دارید، مسئله‌ای که عملا بارها باعث می‌شود منابع خود را از دست دهید. پس اگر در فاصله زیادی از شروع کشته شوید باید قید Tech Scrap جمع‌آوری‌شده را بزنید!

نقد و بررسی The Surge
The Surge

ازنظر گرافیکی The Surge به خوبی حس و حال فضای آینده‌ای را انتقال می‌دهد که روبه‌زوال رفته است. کیفیت بافت‌ها، افکت‌ها و انیمشن ها همه در حد بالایی قرار دارد. لازم است از انیمیشن‌های متفاوت حرکات تمام‌کننده سخن گفت که تعداد بالایی دارند و با توجه به عضو هدف‌گیری شده و اسلحه استفاده‌شده متفاوت و بسیار خشن و خون‌آلود هستند. در مواردی که البته کم هم نیستند، انیمشن‌ها به خوبی هماهنگ نمی‌شوند و شاهد این هستید که هوای کناری دشمن را می‌شکافید و ناگهان کله او از بدن جداشده و به بالا می‌پرد! در مقابل،  انتخاب این فضای آینده‌محور باوجود متفاوت بودن، مشکل یکنواخت شدن محیط‌ها را به همراه داشته. متأسفانه سازندگان نتوانسته‌اند از حد فضای اداری و کارخانه‌ای خشک و تا حدی خسته‌کننده بیشتر پیش بروند و به‌جز تعداد معدودی، باقی مراحل در این‌گونه محیط‌ها می‌گذرند.  با توجه به اینکه تمرکز بازی بر استفاده از Exosuit است، دشمن‌ها آدم همه شکل و شمایلی شبیه به هم دارند. نکته منفی در این میان این است که پوشیده شدن آنها در زیر اجزای آهنی مختلف تشخیص حرکاتشان را سخت می‌کند و به‌صورت توده‌ای مبهم زرد یا نقره‌ای‌رنگ دیده می‌شوند. بزرگ‌ترین جنبه تفاوت آنها اسلحه‌ای است که در دست دارند، نه شکل ظاهری. در مقابل دست طراحان در ساخت دشمن‌ها ربات مانند و Boss های غیرانسانی باز بوده و با انواع مختلفی مواجه هستید که همه الهام گرفته‌شده از ماشین‌های سنگین و غیر سنگین صنعتی هستند و به انتقال حس تجاری بودن و کارخانه ای محیط کمک می‌کنند. اکثر وسائل مبارزه در اصل مانند ابزار صنعتی هستند که به‌عنوان وسیله مبازه استفاده می‌شوند نه اسلحه واقعی. این خود در راستای انتقال حس و حال گیر کردن شما در کارخانه ای صنعتی کمک می کند و توجیحی برای عدم وجود تفنگ در دنیای The Surge است. در قسمت صداگذاری The Surge به خوبی عمل کرده است. آهنگ‌های مختلف موجود با فضای بازی هماهنگی دارند و به‌خصوص در حین Boss Fight ها شور و حال خاصی به مبارزه می‌بخشند و در حین گشت و گزار در مراحل نیز حالتی ترسناک و مرموز را انتقال می‌دهند. افکت‌ها و صداگذاری در بقیه قسمت‌ها هم عالی و بی‌نقص کارشده‌اند. در حین حرکت شخصیت ها صدای ربات مانند Exosuit به گوش می‌رسد و صدای کوبیده شدن تکه‌های آهنی سنگین در حین مبارزات وزن خاصی به هر ضربه می‌دهد. با توجه به اینکه افراد مختلفی به‌جز دشمن‌ها در برخی مراحل وجود دارند، قابلیت انتخاب دیالوگ‌های مختلف برای سخن گفتن با آنها وجود دارد و شاید تنها نقطه‌ضعف The Surge در قسمت صداگذاری مشخص می‌شود. صداپیشگان چندان مناسب انتخاب‌نشده‌اند، به‌خصوص شخصیت اصلی که با لحنی ساده و بدون هیجان در مقابل اتفاقات عجیب‌وغریب اطرافش صحبت می‌کند. حتی متن دیالوگ‌های او عاری از هرگونه احساس ترس و سردرگمی است در مقابل این‌همه ماشین و انسان که قصد کشت او رادارند، عکس‌العمل چندانی به‌جز کمی ناراحتی از خود نشان نمی‌دهد. به نظر می‌آید که برای یک معلول جسمانی که قدرت حرکت پیداکرده و در محیطی مرگبار گیرکرده، فردی بسیار خونسردی است!

نقد و بررسی The Surge
The Surge

مهم‌ترین نکته قبل از به سراغ The Surge آمدن این است که بدانید با چه بازی‌ای طرف هستید. درجه سختی The Surge بسیار بالاست و در حین پیشروی بالاتر هم می‌رود. بارها و بارها کشته می‌شوید و مجبور خواهید بود مسیر طی شده را از اول شروع کنید. نیاز است که به قول معروف Grind کنید و شخصیت و امکانات خود را ارتقا دهید تا فرصت شکست دشمن‌ها را داشته باشید. اگر با این مسائل مشکلی ندارید و یا از طرفداران سری Souls هستید، The Surge انتخابی مناسب برای تجربه‌ای شبیه ولی در حین حال متفاوت است. باوجود مشکلاتی جزئی در سیستم مبارزات و طراحی مراحل، Deck 13  موفق شده است که تجربه‌ای نو و جذاب برای طرفداران بازی‌های سخت و چالش‌برانگیز عرضه کند.

  • 70%
    - 70%
70%

بررسی اجمالی The Surge

نکات مثبت
ترکیب قابلیت جمع‌آوری اسلحه‌ها و امکانات جدید و ارتقای آنها با سیستم مبارزه
استفاده از فضای متفاوت آینده که در مقایسه با آثار همانند تازگی خاصی دارد
گرافیک هنری و فنی مناسب محیط بازی
درجه سختی بالا و مرگبار بودن هر دشمن که نیاز به استراتژی و تفکر در حین مبارزه دارد
صداگذاری و موسیقی با کیفیت

نکات منفی
برخی مشکلات که درجه سختی را بدون منطق افزایش داده‌اند
یکنواخت شدن محیط های بازی پس مدتی
اشکالاتی در انیمشن ها به‌خصوص در هنگام انجام حرکات تمام‌کننده
گیج کننده بودن پیدا کردن مسیر در مراحل به دلیل شباهت کلی قسمت های مختلف به یکدیگر
داستان نه چندان جذاب، دیالوگ های خشک و مصنوعی

Sending
User Review
60% (5 votes)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

5 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

8 + 5 =

  • امکانش هست که بعد از انتشار مطلبی نویسنده ش رو عوض نکنید؟ تا جایی که یادم میاد آقای قربانی این نقد رو منتشر کرده بودند. پیش تر هم این اتفاق افتاده بود و به شخصه گیج شده بودم که نویسنده اصلی کدومه و کی ویرایش کرده.

    • نویسنده ها عوض نمیشن.
      چون مطالب اصلی رو من باید پابلیش کنم روی سایت بعضا پیش میاد که من با نام خودم پابلیش میکنم و یهو میبینم که اشتباه کردم.مثلا همین مطلب رو من ننوشتم. اقای سلطانی نوشتن و من موقع انتشار یادم رفت نویسنده رو درست انتخاب کنم و به نام خودم منتشر شد.
      این اتفاق چندین بار افتاده و شاید باز هم بیافته. چون مطالب رو من ویرایش نوشتاری و عکسی میکنم و کارهای سئو رو انجام میدم.
      پوزش ما رو بپذیرید

  • به جرات می‌توان گفت که در این اواخر هیچ بازی‌ای به‌اندازه مجموعه Souls نتوانسته روی صنعت بازی تأثیر گذاشته و منجر به آفرینش سبک جدیدی در این زمینه شود.

    چه سبک جدیدی؟!

    • سبک نقش آفرینی غربی با تکیه بر المان های نقش آفرینی ژاپنی و صد البته سیستم آزمون و خطا که از باخت به نوعی برای پیش بردن داستان از جهات مختلف استفاده میکنه.البته اگه نظر شخصی خودمو بخوای این چند مسیره بودن بازی و به نوعی راه های تو در تو بیشتر به سبک مترویدوانیا شبیه که تو دنیای سه بعدی اومده . 🙂
      ممنون بابت نقد