مقاله

مایوس کننده های سال 2013

مایوس کننده های سال 2013 1

2013 را می توان یکی از سال های خاکستری صنعت گیم نامید. سالی که بر خلاف میل خیلی ها به پایان رسید. نسل بعد کنسول ها عرضه شدند. خب ما نمی خواهیم بگوییم سال 2013 به این بدی ها بود. اما اتفاقات ناخوشایندی هم در این سال رخ داد.

لوکاس آرتز بسته شد!lucas artsخبر های خوبی از LucasArts به گوش نمی رسید. استدیویی که محبوب خیلی ها در دهه 90 و اوایل سال 2000 بود. Disney به دلیل مشکلاتی این استدیو را تعطیل کرد. اما ناراحت کننده تر این بود که دیگر خبری از بازی Star Wars 1313 نبود. به هر حال این موضوع ناراحت کننده بود. همانند اتفاقی که برای شرکت Thq رخ داد.

Watch Dogs تا سال 2014 تاخیر خورد watchdogsدر حالی که همه یک ماه قبل از عرضه نسل بعد منتظر بازی واچ داگز بودند. این بازی تا سال 2014 به دلیل مشکلات مالی یوبیسافت تاخیر خورد. برای اولین بار E3 2012 بود که نگاه ها به سمت این بازی جلب شد. البته خیلی ها هم این کار را از ترس عرضه بازی GTA V می دانند.

کینکت ایکس باکس وانkinect2کینکت ایکس باکس وان نسبت به ایکس باکس 360 دارای تغییرات زیادی بود. کینکت و ایکس باکس وان طوری طراحی شده اند که در زمان اسنتند-بای کردن کنسول باز هم کینکت آماده اجرای دستورات است اما این وسیله بدون نقص هم نیست. البته بیشتر اوقات کینکت به خوبی وظیفه خود را انجام می دهد ولی به طور کلی نباید انتظار آن چنانی از کینکت داشت. برخی اوقات آماده به کار بودن کینکت باعث می شود تا ایکس باکس وان دچار مشکلاتی شود، بنابراین شما مجبور هستید تا کینکت را غیر فعال کنید!

Company of Heroes 2coh2کیست که pc داشته باشد و بازی های استراتژیک را دوست نداشته باشد؟! یکی از بازی هایی که به طرز ماهرانه ای جنگ جهانی دوم را به نمایش می گذارد. همه ی کسانی که عاشق نسخه اول شده بودند بی صبرانه منتظر شماره 2 و تکرار گیم پلی بی نقص بازی بودند. اما هیچ کس منکر این موضوع نیست که بازی تغییر چندانی نکرده بود! بازگشی به عقب.

Wii U همچنان در سراشیبیwii uنینتندو یکی از سخت ترین دوران خود را با کنسول Wii U تجربه می کند. باید دید نینتندو چه در سر دارد تا بتواند در مقابل دو کنسول نسل بعدی سونی و مایکروسافت قد علم کند. در حقیقت می توان گفت نینتندو با این کنسول شانس چندانی ندارد. پس از گذشت یکسال و با عرضه بازی هایی که حتی از لانچ تایتل های نسل بعد هم امتیاز بیشتری گرفتند، این کنسول فروش خوبی را حتی در سرزمین مادری اش تجربه نکرد تا نگرانی ها بیشتر شود. نینتندو و خلاقیت این بار به بن بست رسیده اند؟ باید دید………
البته یک طرح می تواند این کنسول را نجات دهد:
اجرای بازی های گذشته بر روی این کنسول یا ری-میک کردن آن ها برای وی یو. در این یکسال گیمر ها هنوز به پاسخ این سوال نرسیده اند که چرا نمی توانند بازی های خاطره انگیز نینتندو در طی سالیان گذشته را دوباره تجربه کنند. بر روی پلتفرم های گذشته سونی نیز بازی های زیادی هستند که می توانند دوباره عرضه شوند.

Battlefield 4battlefield4مطمئنا این بازی در بخش مولتی پلیر جای هیچ صحبتی باقی نمی گذارد. بازی از 64 گیمر در مولتی پلیر پشتیبانی می کند و می توان آن را بر روی TV های خانگی با بهترین کیفیت به نمایش گذاشت. اما بازی همانند نسخه های گذشته و حتی بدتر از آن ها دارای مشکلات فنی وتکنیکی و انواع باگ ها بود. طوری که تاکنون 18 پچ برای آن عرضه شده است. بخش سینگل پلیر بازی هم آنچنان که وعده داده شده بود ظاهر نشد و می توان گفت بازی فقط دارای مد مولتی پلیر است.

Aliens: Colonial Marinesalleinاین بازی هنوز هم می تواند جذاب باشد. Gearbox تجربه ای متفاوت را به شما ارائه می دهد. اما ما شاهد بدترین هوش مصنوعی، داستانی وحشتناک و افتضاح و باگ های زیاد و گرافیکی معمولی بودیم تا بازی به لیست بدترین های سال 2013 بپیوندد.

افت بازی های ورزشیea sport
در سال 2013 شاهد عرضه بازی های ورزشی چون FIFA ،NBA 2K ،NHL و MLB منتشر شدند که هر کدام با پذیرش ریسک دست به تغییراتی زده بودند. اما EA سال خوبی را در بخش ورزشی سپری نکرد. آنها دو بازی Tiger Woods PGA Tour و NCAA Football را دیگر عرضه نخواهند کرد. بازی ورزشی هم که برای نسل بعد منتشر شد دارای ایرادات زیادی بود که لذت بردن از بازی را سلب می کرد. به طور کلی بازی های ورزشی به غیر از فوتبالی ها دارای افت بسیاری بودند. اما هر دو نسخه فیفا و PES توانستند رقابت نزدیکی را حداقل در نمرات داشته باشند! طبیعی است که به دلیل پیشرفت های فیفا در چند سال اخیر کونامی نتواند با چند تغییر به سری فیفا برسد.

آپلود ویدیو بر روی نسل بعد در حالت بتاست….ps4 gamepadشبکه Twitch به این راحتی ها اجازه آپلود ویدیو شما بر روی یوتیو*ب را نمی دهد. شما به راحتی نمی توانید به ویدیو ها و تصاویری که خارج از این سرویس قرار گرفته اند دسترسی داشته باشید. سونی و Twitch باید فکری بکنند. اخیرا هم که این سرویس باعث جنجال هایی شده و به دلیل بی توجهی گیمرها برخی از فعالیت های آن ها در زندگی شخصی شان بر روی شبکه Twitch انتشار یافت. در تازه ترین آنها یک زوج در حال انجام مسائلی دیده شدند که حدود 1000 کامنت را در بر داشت!
از آن طرف وضعیت ایکس باکس وان بدتر است. شما ویدیو هایی را که با استفاده ازSkyDrive آپلود می کنید تغییر حجم، کیفیت و … می دهند و در برخی موارد بسیار زشت می شوند. مشکلی که تحلیل گران آنالیز تکنیکی بازی بتلفیلد 4 با آن دست و پنجه نرم کردند!
در واقع بر روی هیچ کدام از دو کنسول نسل بعد شما نمی توانید تجربه آپلود یک ویدیوی دلخواه را داشته باشید.

South Park دوباره تاخیر خوردsouth parkاین بازی دوباره تاخیر خورد تا دلایل دو کارگردان بازی مسخره به نظر برسد. تجربه نشان داده است بازی هایی که زیاد تاخیر می خورند خوب از آب در نمی آیند یا حتی اگر نمرات خوبی را دریافت کنند باز هم گیمر ها حس خوبی نخواهند داشت.

The Ouya!ouyaشیپ کردن یک کنسول به این راحتی ها نیست. حتی عرضه بازی های بزرگ برای لانچ تایتل ها هم کار سخت تریست. Ouya با وضعیت خوبی شروع نکرد. کنسولی که خیلی ها به آن امید بسته بودند. یک شروع ناکام، نامکامی هم به همراه دارد.
این کنسول از پشتیبانی واحد بی بهره است و بازی های خوبی برایش عرضه نشده است در واقع هنوز نتوانسته نگاه ها ره بعد از عرضه به خود جلب کند. از آن طرف بازار بازی های موبایل که اکثرا هم بر پایه همین اندروید هستند، تبدیل به رقیبی جدی شده اند. با عرضه نسل بعد حتی خیلی از گیمر ها دوباره رو به سمت PC آورده اند. در این میان فقط کنسول Ouya از سهم بازی بی نصیب مانده است.

1UP برای مدتی از کار افتاد1upبرای لحظاتی سایت 1UP از کار افتاد اما مجددا به حیات خود ادامه داد.

ویتا هنوز درگیر…vitaکنسول دستی سونی که تقریبا در حال مرگ بود با عرضه PS4 تقریبا جان تازه ای گرفت. با وجود اینکه قبل از این بازی های انحصاری برای این کنسول دستی عرضه شدند ولی وضع فروش تعریفی نداشت. تقریبا همان اشتباه نینتندو را می توان اینجا مشاهده کرد. سخت افزار ضعیف. حتی سازندگان بازی های مستقل هم نتوانستند وضع را بهتر کنند. در واقع این کنسول به تنهایی مرده است و باید دید تا چه حد دیگر به کمک کنسول نسل بعد سونی می تواند دوام آورد.

The Last Guardian….؟the Last Gurdianهنوز مشخص نیست که شماره بعدی این بازی در حال توسعه است یا نه. مسئولان سونی هر کدام جواب های سر بالا به این پرسش می دهند. بسیاری از فن های سونی منتظر عرضه این بازی بر روی نسل بعد هستند. باید دید چه می شود.

The SimCityThe SimCityامسال شاهد عرضه یک بازی کامل بودیم. همه شگفت زده منتظرعرضه این بازی بودند. اما بازی با مشکلات زیادی عرضه شد. باگ های فراوان یکی از نمونه های این مشکلات است. سرور های بازی در برخی اوقات مشغول بودند. هوش مصنوعی بازی خوب نبود. هر بار انتظار می رفت سازندگان با ارائه آپدیتی این مشکلات را رفع کنند اما با مشکل دیگری به نام فریم ریت مواجه می شدند.


مترجم و نویسنده : محمد جلیلی


محمد سلیمی

محمد سلیمی

گیمر و منتقد بازی-عکاس,فیلم بردار و تدوینگر

4 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

3 × 1 =

  • اقا من نمی فهمم چرا battlefield 4 توی این لیست بود؟
    بتلفیلد امسال به نظر من خیلی بهتر از نسخه سومش بود. گیم پلی خیلی بهتر شده بود و صحنه های سینمایی هم بیشتر شده بودن. تخریپ پذیری عالی و صدا گذاری خوبشم که هیچی
    باگم والا من جز یکی دو بار که کرش کرد چیز دیگه ای ندیدم.
    ولی جاش باید COD Ghosts توی این لیست بود که نسخه امسالش ماورای افتضاح شده بود. توی گیم اسپات هم از کاربران 5.4 گرفته. واقعا که جاش اینجا خالی بود