پیش نمایش

استراتژی کنسولی؛ حالا یا هیچ‌وقت – پیش‌نمایش Halo Wars 2

پیش‌نمایش Halo Wars 2

کنسول‌های نسل هفتمی، میزبان تعداد زیادی از «اولین»‌های صنعت بازی بودند. «اولین حسگرهای حرکتی با تولید انبوه»، «اولین شوترهای سینماتیک» و … از جمله مواردی بودند که کنسول‌های نسل هفتمی آن‌ها را از «اولین» به یک استاندارد جدید برای دنیای هنر هشتم بدل کردند. یکی دیگر از اولین‌ها در نسل پیشین، استراتژی‌های کنسولی بودند. عناوینی که شاید قدمت آن‌ها روی این پلتفرم‌های خانگی به چند دهه‌ی قبل برمی‌گشت؛ اما در نسل هفتم کنسول‌ها بار دیگر در معرض توجه قرار گرفتند و به دغدغه‌ی فعالان این هنر-صنعت بدل شدند. الکترونیک آرتز با توسعه‌ی چند عنوان از مجموعه‌ی محبوب C&C سعی در گرفتن بازار داشت و یوبی‌سافت نیز پروژه‌ی بلندپروازانه RUSE را به دنیای بازی‌ها معرفی کرد. با این حال و با وجود تعداد نسبتا بالای بازی‌های استراتژی در مقایسه با نسل‌های گذشته، تنها دو تیم و در دو زیرشاخه‌ی متفاوت از این سبک موفق عمل کردند. تیم فیرکسیس با ساخت نسخه‌ی فرعی Revolution از سری Civilization و البته انسمبل که با رویکردی متفاوت به سراغ مجموعه‌ی محبوب Halo رفت. فیرکسیسی‌ها در سال‌های پایانی حیات کنسول‌های نسل هفتمی، XCOM را هم معرفی کردند تا لیست بازی‌های استراتژی‌های نوبتی به استراتژی‌های هم‌زمان غالب شود. حال پس از گذشت قریب به ۸ سال از عرضه‌ی اولین نسخه از Halo Wars نوبت به تیم خوش‌نام کریتیو اسمبلی رسیده است تا به پرچم‌دار بازار استراتژی‌های نوبتی در دنیای کنسولداران بدل شود. مسیری دشوار که البته با توجه به سوابق این تیم و بستر مناسبی چون مجموعه هیلو، رسیدن به آن چندان هم دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد.

استراتژی کنسولی؛ حالا یا هیچ‌وقت - پیش‌نمایش Halo Wars 2 1

برخاسته از خاکستر

اگر خاطره‌ی ناخوش‌آیند Stormrise (استراتژی هم‌زمان ناموفقی که تیم کریتیو اسمبلی برای کنسول‌های نسل هفتمی عرضه کرد) را از یاد ببریم، دیگر عناوین ساخته شده توسط این استودیو همواره از بهترین‌های این سبک بوده‌اند. نکته‌ی جالب توجه در رابطه با نسخه‌ی دوم هیلو وارز آن است که طبق قرارداد تیم توسعه‌دهنده با مایکروسافت، استودیو ۳۴۳ نیز در تمامی مراحل ساخت همراه کریتیو اسمبلی خواهد بود و به‌نوعی نقش ناظر (سوپروایزر) پروژه را بر عهده خواهد داشت. با حضور تیمی چون ۳۴۳ که در حال حاضر سکان‌دار مجموعه‌ی «هیلو» در تمامی پلتفرم‌ها و سبک‌هاست، می‌توان به داستان و روایت بازی امیدوار بود. برخلاف نسخه‌ی اول که داستانی پیش از آغاز سه‌گانه‌ی مسترچیف را روایت می‌کرد، این‌بار به خط زمانی کنونی سری هیلو نزدیک‌تر هستیم و بازی ماجراهایی پس از پایان نسخه پنجم را روایت خواهد کرد. سال ۲۵۵۹ است و نزدیک به ۳۰ سال از وقایع نسخه اول – Combat Evolved – می‌گذرد. کاپیتان جیمز کاتر و هیئت همراهش در شرایطی وارد ماجراجویی‌های جدید خود می‌شوند که وقایع نسخه پنجم – Guardians – به‌تازگی پایان یافته است و دیگر خبری از نبرد بین کاوننت و انسان‌ها نیست. اصلی‌ترین دشمن بازی در هیلو وارز ۲، گروهی به نام «تبعید شده‌ها» (Banished) خواهد بود. این گروه که توسط فرمانده آتریوکس رهبری می‌شود، دردسرهای بسیاری برای جوخه‌ی آشنا هیلو وارز ایجاد خواهد کرد و عموم کنش‌های داستانی نیز پیرامون درگیری‌های تیم با این گروه رخ می‌دهد. مهم‌ترین نکته در رابطه با خط داستانی بازی، بازگشت نژاد Brute به بازی است. آتریوکس خود یک بروت است و رفتارهایی مشابه با دیگر هم‌نوعان عموما عصبانی‌اش(!) بروز می‌دهد. علاوه بر این، تمامی المان‌های داستانی بازی برای یک روایت از جنس مجموعه‌ی هیلو آماده هستند و می‌توان امید داشت که با توجه به جلوه‌های بصری قدرتمند بازی و میان‌پرده‌های خوش‌تصویری که اخیرا در تریلرها دیده‌ایم، یک داستان تمام و کمال از این مجموعه‌ی محبوب پیش‌رویمان قرار بگیرد.

استراتژی کنسولی؛ حالا یا هیچ‌وقت - پیش‌نمایش Halo Wars 2 2

جایی برای کاوننت‌ها نیست

همان‌طور که اشاره کردیم، دیگر خبری از کاوننت‌ها نیست و در این نسخه اصلی‌ترین دشمن شما «تبعید شده‌ها» هستند. بازای دارای ۱۳ مرحله‌ی متنوع خواهد بود که تمامی آن‌ها از قابلیت همکاری چندنفره (کو-آپ) پشتیبانی می‌کنند. فرم طراحی مراحل به‌شکلی است که در هر کدام از آن‌ها،‌ اهداف اصلی با یک‌دیگر متفاوت و البته تابع روایت بازی خواهند بود. نکته‌ای که آقای الیستر هوپ، کارگردان ارشد هیلو وارز ۲، روی آن تاکید فراوانی دارد، بالانس دقیق و چرخه‌ی «سنگ، کاغذ، قیچی»گونه‌ی مکانیک مبارزات در بازی است. در واقع هر یک از واحدهای نظامی بازی، در برابر یک واحد خاص قدرتمند و دیگری بسیار آسیب‌پذیر هستند و همین مورد بالانس بسیار خوبی در بازی ایجاد خواهد کرد. تیم کریتیو اسمبلی هنگامی که از بالانس بودن گیم‌پلی بازی در بخش چندنفره مطمئن شد، بسیاری از المان‌های آن را به حالت‌های چندنفره نیز بسط داد. نکته‌ی حائز اهمیت در رابطه با هیلو وارز و به‌طور کل تمامی عناوین سری هیلو آن است که خیل عظیمی از گیمرها بازی را برای تجربه بخش چندنفره‌ی آن بازی می‌کنند و به همین دلیل تمرکز تیم توسعه‌دهنده نیز روی این بخش بسیار بالا بوده است. علاوه بر حالت‌های آشنا چندنفره که پیش از این نیز در هیلو وارز به‌چشم می‌خوردند، شاهد اضافه شدن یک مود کاملا جدید به‌نام Blitz نیز هستیم. این حالت بازی، تلفیقی خواهد بود از گیم‌پلی بازی‌های کارتی و ژانر استراتژی. در واقع علت اصلی شکل‌گیری چنین مودی، جذب آن دسته از گیمرهایی است که به مدیریت منابع و هم‌چنین ساخت یک ارتش قدرتمند پیش از آغاز نبرد علاقه‌ای ندارند و ترجیح می‌دهند تا از همان ابتدا بر طبل جنگ بکوبند. در Blitz گیمر در بین کارت‌هایی که در اختیارش قرار می‌گیرد و با توجه به سیستم مانا/انرژی‌گونه‌ی بازی، یکی را انتخاب می‌کند و با مدیریت صحیح نیروها، به نبرد با دیگر گیمرها می‌پردازد. با توجه به تجربه‌ای که از این حالت در تست بتا بازی داشتیم، می‌توانیم بگوییم که اصلی‌ترین مورد در رابطه با این بخش، بالانس بسیار خوب و البته سرعت بالای بازی است.

استراتژی کنسولی؛ حالا یا هیچ‌وقت - پیش‌نمایش Halo Wars 2 3

نبردی برای بقا

سرنوشت بازی و نظر منتقدان در رابطه با آن هر چه هم که باشد، Halo Wars 2 یک هیلو تمام عیار خواهد بود. نظارت مستقیم تیم ۳۴۳، ساخت کات‌سین‌ها توسط تیم بلور و البته کمپین‌های تبلیغاتی وسیع مایکروسافت برای بازی در سراسر آمریکای شمالی، از جمله مواردی هستند که بازی را به یک پکیج کامل در بین عناوین اخیر ردموندی‌ها بدل می‌کند.

باید منتظر ماند و دید در شرایطی که لیست انحصاری‌های اکس باکس وان در برابر رقیب دیرینه‌اش روز به روز کمتر می‌شود و سامورایی‌ها در نقطه مقابل با چند عنوان موفق انتظار گیمرها را می‌کشند،‌ هیلو وارز ۲ تا چه حد در جذب مخاطب و البته افزایش محبوبیت برند اکس باکس موفق خواهد بود.

امیر گلخانی

امیر گلخانی

روزنامه نگار و منتقد بازی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

11 − هفت =