شرکت Milestone که یدی بسیار طولانی در عرصه ساخت عناوین شبیهساز و آرکید در سبک موتورسیکلت را داراست، اینبار با عرضه RIDE 5 و بعد از غیبتی تقریبا 3 ساله در سری عناوین RIDE، به میادین شبیه ساز موتورسیکلت رانی بازگشته است.
عنوان «راید» که آخرین بار در سال 2020 برای کنسولهای نسل قبلی منتشر شده بود، اینبار فقط برای کنسولهای جدید بازار و پلتفرم پی سی عرضه شده و تا جای ممکن سعی در استفاده از این سختافزارها دارد. شاید آن ویدئوی مشهور موتور سواری در زیر باران و از زاویه دید اول شخص را که مدتی در میادین اینترنتی دست به دست میشد را دیده بودید که از نسخه قبلی همین سری بازیها اما در حالت Replay مد ضبط شده بود. حالا RIDE 5 آمده تا اینبار نه در حالت Replay بلکه در حالت RealTime همان حس و حال را در بازیکنان بیدار کند.
همیشه و در چنین عناوینی، یعنی عناوین مسابقهای و Racing، اصلیترین بخش ماجرا، بخش Career آن بشمار میرود. باید بگوییم که RIDE 5 دارای یکی از بزرگترین، عظیمترین، طولانیترین و بهترین کمپینهایی است که در یک عنوان ریسینگ با آن روبرو شدهایم، است. کریر بازی به چهار فصل مجزا تقسیم شده که هر فصل حالت ارتقا یافته فصل قبل از نظر میزان قدرت موتور و نوع موتورها است.
هر یک از این فصلها بصورت میانگین دارای 20 مرحله و در هریک از این مراحل شاهد حداکثر چهار مسابقه مختلف هستیم. بعد از تجربه 40 ساعته از این عنوان باید بگویم که هنوز موفق به راهیابی به آخرین فصل کریر نشدهام! اما ماجرا در اینجا به پایان نمیرسد! بعد از اتمام هریک از فصلها، فصل ثانویهای برایتان معرفی میشود که دارای مسابقات خاصی از جمله موتورهای قدیمی و ساخت 1969 هستند!
سیستم جایزهدهی کاملا با در نظر گرفتن مزاج بازیکن طراحی شده است. بدین صورت که برای اتمام هر یک از مراحل، باید میزان امتیاز کافی را برای باز شدن مرحله بعدی بدست آوردید، و این میزان همراه است با باز شدن یک موتور جدید که شامل همه برندهای مشهور حاضر در بازی هستند. همین امر باعث شده تا برای پیشروی در کمپین هیجان کافی را در اختیار داشته باشید.
مراحل در RIDE 5 تشکیل شده از انواع پیستهای واقعی و خیالی که بعضی از آنها واقعا چالش برانگیز هستند؛ مخصوصا اینکه آب و هوای داینمیک و میزان خورده شدن لاستیکها و هوشمصنوعی خاص بازی را نیز به آن اضافه کنید! در ادامه متن، در این مورد توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد.
RIDE 5 دارای 233 موتور از برندهای مختلف است و این تعداد در بستههای اضافه شوندهای که در آینده برای آن منتشر خواهند شد به حدود 270 عدد خواهد رسید که عددی قابل ستایش است. برندهای موجود بازه بزرگی از شرکتهایی همچون BMW گرفته تا KTM و Triumph، را شامل میشوند. از آنجایی که این عنوان به ادعای سازنده یک بازی شبیهساز کامل است، هر یک از این برندها و مدلها دارای هندلینگ خاص خود هستند که با افزایش حجم موتور و تغییر نوع آیرودینامیک و طراحی بنده، تاثیر کاملا واضح و مشخصی را بر نوع گیمپلی میگذارند.
همانطور که بالاتر اشاره شد، RIDE 5 دارای آب و هوای داینمیک است و نوع آن نیز تاثیر مستقیمی بر گیمپلی دارد. ممکن است در یک هوای معمولی و نیمه ابری مسابقه را شروع کنید و با بدتر شدن هوا حالا مجبورید در نوع پیچها و میزان گازی که به موتور میدهید، دقت بیشتری را به خرج دهید چون یک اشتباه کوچیک باعث زمین خوردنتان خواهد شد. «راید 5» در زمینه اشتباهات بشدت سختگیرانه عمل میکند و جای هیچ عفوی باقی نمیگذارد.
کوچکترین اشتباه میتواند باعث از دست رفتن کلیت مسابقه شود. البته شرکت Milestone آنقدرها هم بیرحم نیست و برای اینکه تمامی بازیکنان بتوانند از این عنوان لذت ببرند، تنظیمات بسیار بسیار زیادی را برای تنظیم درجه سختی در اختیار قرار داده است که میتوانید با پایین آوردن میزان شبیهسازی، از سختی آن کم و نیز از قابلیت بازگشت استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که حتی در این حالت نیز با چالشهای بسیار زیادی روبرو خواهید شد که یکی از بخشهای بشدت جذاب RIDE5 را شامل میشود.
محاسبه زمان ترمز، نوع ورود به پیچ و میزان فاصله شما از رانندگان مقابل و پشت سر، نوع هوا، لغزندگی جاده، میزان سلامت لاستیکها و … مواردی هستند که هر یک مسابقه را، حتی بر روی درجههای آسان برایتان تبدیل به یک چالش جذاب و تکراری نشدنی میکند. شاید در ابتدا، مخصوصا اگر اولین بار است که این عنوان را تجربه میکنید، به هیچوجه نتوانید حتی یک پیچ را بپیچید، اما مطمئن باشید با کمی تمرین و تکرار و حوصله، حتی رفته رفته درجه سختی را بالاتر نیز خواهید برد!
حالا هوشمصنوعی بشدت سخت بازی را نیز به آن اضافه کنید تا با یک جهنم موتورسیکلت رانی روبرو شوید. هوشمصنوعی نیز همانند درجه شبیهسازی، دارای تنظیماتی مختلفی است که میتوانید به نسبت مورد نیاز آن را تنظیم کنید. جدای درجه سختی، یک گزینه نیز برای میزان حالت روانی سوارکاران در نظر گرفته شده که تاثیر مستقیمی برروی واکنش آنها به هنگام نزدیک شدنشان به شما دارند.
میتوانند بشدت اگرسیو بوده و موتور شما را از جاده خارج کنند و یا میتوانند خونسرد بوده و از تصادفات و برخورد با دیگران دوری گزینند. اما چیزی که در میان مورد توجه بود، سختی هوشمصنوعی حتی برروی پایینترین درجه است! شما هیچگاه با یک سری راننده احمق طرف نخواهید بود و همین مهم باعث حفظ جذابیت مسابقات شده است. البته جای کتمانی ندارد که این سختی میتواند برای خیلی از بازیکنان تازه کار آزار دهنده باشد و حتی ممکن است بازی را در میانه راه رها کنند که امتیاز مثبتی برای شرکت سازنده نخواهد بود!
در این بین باید تحسین و اشارهای خاص به استفاده کامل سازندهگان از کنترلرهای دوئالسنس برروی کنسول پلیاستیشن 5 داشته باشیم. میزان گاز، نوع سختی ترمز در حالتها و سرعتهای مختلف و بخصوص میزان ضربهای که ترمزهای ABS به تریگرهای دسته وارد میکنند هیچگاه برایتان تکراری نخواهد شد!
گرافیک RIDE 5 به واسطه استفاده از سختافزارهای نسل جدید توانسته شمای بصری زیبایی را به تصویر بکشد. البته وجود مدلهای کم کیفیت در اطراف محیط و پیستها هنوز هم گه گاهی به چشم میخورد. نوع مدلینگ موتورها کیفیت قابل قبولی دارند اما همانند جمله قبل، هنوز هم برای استفاده از پتانسیل کامل سختافزار کنسولها جای کار دارند. هوای داینمیک که چندین بار در متن و تاثیر آن برگیمپلی اشاره کردیم، در بخش گرافیکی نیز تاثیر خود را گذاشته و به زیبایی کلی بصری آن افزوده است.
هوای بارانی و ابری، بشدت بازی را طبیعی به تصویر میکشد، به طوری که مدام میخواهید در چنین هوایی رانندگی کنید! ابرهای حجمدار و حرکت آنها نیز از تاثیرگذارترین المانها گرافیکی است. ممکن است مسابقه را در یک هوای آفتابی شروع کنید و رفته رفته به وضوح حرکت ابرها و سایه آنها بر محیط و بعد شروع رعد و برق و باران را ببینید. صداگذاری نیز در حد قابل قبولی است. اگر از دوستدارن دنیای موتورسیکلت هستید، به احتمال زیاد بتوانید نوع برند و مدل موتور را از صدای آن تشخیص دهید!
بد نیست اشارهای که به چند باگ کوچک اما پرتکرار در RIDE 5 نیز داشته باشیم. تا روز عرضه تقریبا سه عدد بروزرسانی برای بازی منتشر شد اما در هیچ کدام از این بهروزرسانیها باگهایی که بشدت تکراری و کاملا مشهود بودند برطرف نشدند! از جمله گیر کردن صدای لاستیک و لرزه دسته، وقتی که از روی پلاستیک کنار پیچها رد میشوید و یا خراب شدن خط سرعت برروی زمین که به بازیکن برای تنظیم میزان سرعت خود کمک میکنند. امیدواریم در بروزرسانیهای آینده این مشکلات نیز برطرف شوند.
ناگفته نماند که RIDE 5 دارای بخش چندنفره نیز هست که میتوانید با دیگر بازکنان به رقابت بپردازید، همچنین میتوانید لابیهای خودتان را ساخته و تنظیمات و قواعد مسابقه را خودتان تعیین کنید. در چند مسابقهای که ما انجام دادیم، سرورهای بازی هیچ مشکلی نداشتند و به خوبی پاسخگوی مسابقات 16 نفره بود.
کلام آخر
عنوان RIDE 5 را میتوان به نوعی بهشت دوستداران موتورسیکلت دانست. بخش Career بسیار بزرگ و پرتعداد بزرگترین امتیاز برای این بازی است. با اینکه هنوز هم این عنوان با یک سری مشکلات نظیر سختی بیش از اندازه هوشمصنوعی و باگهای تکراری دست و پنجه نرم میکند، اما کاملترین بستهای است که میتوانید در سبک موتورسیکلت از آن لذت ببرید.
به نظر میرسد که شرکت Milestone در مسیری قدم برداشته که چیزی به پایان راه نمانده و تنها با کمی تلاش بیشتر، خواهد توانست بهترین بازی شبیهسازی موتورسیکلت را با ادعای کامل در اختیار طرفدارانش قرار دهد.
نقد و بررسی بازی RIDE 5 روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.
نقد و بررسی RIDE 5
برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی
کمپینی عظیم پرتنوع
تعدادی باگ کوچک اما بشدت تکراری
گرافیک بسیار خوب مخصوصا در هوای بارانی
هوشمصنوعی بشدت چالش برانگیز
اختیارات زیاد برای تنظیم درجه سختی بازی
تعداد و تنوع بالای موتورها
سلام ، متشکرم 🙏🏻 بابت نقد 🙏
به نظرم یه بررسی بکنید ببینید محتوا برای یوتیوب بسازید خوبه یا خیر ، چون گیم ایمگ و ویجی مگ بهترین محتوا ها رو داشتن که همون ویدیو ها با امکانات چندین سال پیش کیفیتی داشتن که در حد ویدیو های حال حاظر بود
خلاصه خیلی دلمون برای بچه های ویجی مگ و گیم ایمگ و آقا میثم و.. تنگ شده
انشالله همیشه سلامت باشید 🙏 🌺
احتمالا همین کار رو بکنم
در حال آماده سازی هستم برای ویدئو برای یوتیوب
سلام اقا ميثم عزيز بي شك بعد از مدت ها اين بهترين خبري كه از شما مي شنوم لطفا فعاليت در يوتيوب رو شروع كنيد باور كنيد اگر كم كم ويديو هاي نيم ساعت كه تعداد شون از دست من در رفته ولي اخرين بار فكر كنم 160 تا هم رد كرده بودن در يوتيوب اپلود مي شدن خيلي بهتر بود به جاي اپارات كه هيچ كمكي به شما توليد كننده محتوا نميكنه ما در يوتيوب شما رو حتما دنبال ميكنيم اميدوارم خيلي سريع چنل به درامد زايي و بازديد بالا برسه ايتم هاي زير خاكي و صندلي داغ و همينطور نيم ساعت شما خاطره هاي خيلي خوبي طي سال ها واسه من ساختن و در قلب من هميشه جايگاه ويژه اي داريد.به اميد بازگشت پر قدرت شما اقا ميثم عزيز و به اميد شروع ماجراجويي جديد با شما در يوتيوب موفق و سلامت و سربلند باشيد دوستتون داريم …
به به به به … بسیار عالی خیلی خوشحال شدم آقا میثم ، ما که از دیدن ویدیوهای شما سیر نمی شیم ، انشالله همیشه سالم و موفق باشید 🙏🏻 🌺
کاش عمو میثم یه برنامه توی تلویزیون داشتین که هر هفته میدیدیمت،ویدیو هاتون از خیلی برنامه های تلویزیون و ماهواره جلوتره با کیفت تره خنده دار تره
آقا میثم یه سوال داشتم،
خیلی خوشحالم که سایت فعاله.
ولی یه بحثی… کلا با گیمهای الآن ارتباط نمیگیرم، و شدم یه رترو باز اصیل، دلیلش چیه؟ افسردگی؟
مثلا گیمی مثل Ninja Gaiden Black رو خیلی دوست دارم با OG XBOX، ولی الدن رینگ رو نه، یا رزیدنتهای کلاسیک رو دوست دارم، ولی جدیدهاش رو نه. بعضیها مسخرهم میکنن میگن پول نداری کنسول جدید بخری بدبخت، ولی واقعا اینطوری نیست، کلا با گیمهای جدید ارتباط محکمی نمیگیرم، مگه گیم خیلی خاصی باشه. مثلا Wo Long خیلی خوبه به نظرم. مشکل من چیه؟ افسردگی؟ احساس میکنم قدیم همه چیش قشنگتر بود…
والا در مورد افسردگیت من نمیتونم نظری بدم.
در مورد علاقه به بازی های قدیمی میشه گفت خیلی ها همینن. من بارها و بارها و بارها و بارها gowها رو بازی کردن و هنوز رگناروک رو نصفه رفتم. این افسردگی نیست. علاقه ست. علاوه بر اون سن گیمری تموم میشه. این یه حقیقته. از یه سنی به بعد که تو آدمای مختلف فرق میکنه علاقه به بازی کردن کم میشه. حوصله چالش جدید رو نداری. حوصله بازیهای سخت رو نداری. شخصا 100 ساعت it takes two با دخترم بازی کردم ولی حال ندارم مثلا بشین yakuza بازی کنم. میگم بیخیال.
و نکته آخر که این هم درصدی تاثیر داره اینه که همه مون به خاطر اتفاقات کرونا و اتفاقات سال پیش و اوضاع داغون مملکت کم حوصله ایم. آدم کم حوصله دنبال چالش نمیره. میخواد به یه ثبات برسه و کمی آرامش پیدا کنه. بعدش شاید برای چالش جدید آماده بود. تقریبا همه جوونها داغونن. داغون.
گریه تلخ من از خنده غم انگیز تر است
ممنون که جواب دادی آقا میثم.
ولی اینجوری نمیشه، باید یه لایو اینستایی چیزی بذاری بیشتر با هم بحرفیم، بازم دم مرامت گرم جواب منِ افسرده رو دادی.