نقد و بررسی

نقد و بررسی RIDE 5

ride 5

شرکت Milestone که یدی بسیار طولانی در عرصه ساخت عناوین شبیه­ساز و آرکید در سبک موتورسیکلت را داراست، اینبار با عرضه RIDE 5 و بعد از غیبتی تقریبا 3 ساله در سری عناوین RIDE، به میادین شبیه­ ساز موتورسیکلت رانی بازگشته است.

عنوان «راید» که آخرین بار در سال 2020 برای کنسول­های نسل قبلی منتشر شده بود، اینبار فقط برای کنسول­های جدید بازار و پلتفرم پی سی عرضه شده و تا جای ممکن سعی  در استفاده از این سخت­افزارها دارد. شاید آن ویدئوی مشهور موتور سواری در زیر باران و از زاویه دید اول شخص را که مدتی در میادین اینترنتی دست به دست می­شد را دیده بودید که از نسخه قبلی همین سری بازی­ها اما در حالت Replay مد ضبط شده بود. حالا RIDE 5  آمده تا اینبار نه در حالت Replay بلکه در حالت RealTime همان حس و حال را در بازیکنان بیدار کند.

همیشه و در چنین عناوینی، یعنی عناوین مسابقه­ای و Racing، اصلی­ترین بخش ماجرا، بخش Career آن بشمار می­رود. باید بگوییم که RIDE 5  دارای یکی از بزرگترین، عظیم­ترین، طولانی­ترین و بهترین کمپین­هایی است که در یک عنوان ریسینگ با آن روبرو شده­ایم، است. کریر بازی به چهار فصل مجزا تقسیم شده که هر فصل حالت ارتقا یافته فصل قبل از نظر میزان قدرت موتور و نوع موتور­ها است.

هر یک از این فصل­ها بصورت میانگین دارای 20 مرحله و در هریک از این مراحل شاهد حداکثر چهار مسابقه مختلف هستیم. بعد از تجربه 40 ساعته از این عنوان باید بگویم که هنوز موفق به راهیابی به آخرین فصل کریر نشده­ام! اما ماجرا در اینجا به پایان نمی­رسد! بعد از اتمام هریک از فصل­ها، فصل ثانویه­ای برایتان معرفی می­شود که دارای مسابقات خاصی از جمله موتور­های قدیمی و ساخت 1969 هستند!

RIDE 5

سیستم جایزه‌­دهی کاملا با در نظر گرفتن مزاج بازیکن طراحی شده است. بدین صورت که برای اتمام هر یک از مراحل، باید میزان امتیاز کافی را برای باز شدن مرحله بعدی بدست آوردید، و این میزان همراه است با باز شدن یک موتور جدید که شامل همه برند­های مشهور حاضر در بازی هستند. همین امر باعث شده تا برای پیشروی در کمپین هیجان کافی را در اختیار داشته باشید.

مراحل در RIDE 5 تشکیل شده از انواع پیست­های واقعی و خیالی که بعضی از آ­ن­ها واقعا چالش برانگیز هستند؛ مخصوصا اینکه آب و هوای داینمیک و میزان خورده شدن لاستیک­ها و هوش­مصنوعی خاص بازی را نیز به آن اضافه کنید! در ادامه متن، در این مورد توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد.

RIDE 5 دارای 233 موتور از برندهای مختلف است و این تعداد در بسته­های اضافه شونده­ای که در آینده برای آن منتشر خواهند شد به حدود 270 عدد خواهد رسید که عددی قابل ستایش است. برند­های موجود بازه بزرگی از شرکت­هایی همچون BMW گرفته تا KTM و Triumph، را شامل می­شوند. از آنجایی که این عنوان به ادعای سازنده یک بازی شبیه­ساز کامل است، هر یک از این برند­ها و مدل­ها دارای هندلینگ خاص خود هستند که با افزایش حجم موتور و تغییر نوع آیرودینامیک و طراحی بنده، تاثیر کاملا واضح و مشخصی را بر نوع گیم­‌پلی می­‌گذارند.

RIDE 5

همانطور که بالاتر اشاره شد، RIDE 5 دارای آب و هوای داینمیک است و نوع آن نیز تاثیر مستقیمی بر گیم‌­پلی دارد. ممکن است در یک هوای معمولی و نیمه ابری مسابقه را شروع کنید و با بدتر شدن هوا حالا مجبورید در نوع پیچ­ها و میزان گازی که به موتور می­دهید، دقت بیشتری را به خرج دهید چون یک اشتباه کوچیک باعث زمین خوردنتان خواهد شد. «راید 5» در زمینه اشتباهات بشدت سختگیرانه عمل می­کند و جای هیچ عفوی باقی نمیگذارد.

کوچکترین اشتباه می­تواند باعث از دست رفتن کلیت مسابقه شود. البته شرکت Milestone آنقدر­ها هم بیرحم نیست و برای اینکه تمامی بازیکنان بتوانند از این عنوان لذت ببرند، تنظیمات بسیار بسیار زیادی را برای تنظیم درجه سختی در اختیار قرار داده است که می­توانید با پایین آوردن میزان شبیه­سازی، از سختی آن کم و نیز از قابلیت بازگشت استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که حتی در این حالت نیز با چالش­های بسیار زیادی روبرو خواهید شد که یکی از بخش­های بشدت جذاب RIDE5 را شامل می­‌شود.

محاسبه زمان ترمز، نوع ورود به پیچ و میزان فاصله شما از رانندگان مقابل و پشت سر، نوع هوا، لغزندگی جاده، میزان سلامت لاستیک­ها و … مواردی هستند که هر یک مسابقه را، حتی بر روی درجه­های آسان برایتان تبدیل به یک چالش جذاب و تکراری نشدنی می­کند. شاید در ابتدا، مخصوصا اگر اولین بار است که این عنوان را تجربه می­کنید، به هیچ­وجه نتوانید حتی یک پیچ را بپیچید، اما مطمئن باشید با کمی تمرین و تکرار و حوصله، حتی رفته رفته درجه سختی را بالاتر نیز خواهید برد!

RIDE 5

 حالا هوش‌­مصنوعی بشدت سخت بازی را نیز به آن اضافه کنید تا با یک جهنم موتورسیکلت رانی روبرو شوید. هوش­مصنوعی نیز همانند درجه شبیه­سازی، دارای تنظیماتی مختلفی است که می­توانید به نسبت مورد نیاز آن را تنظیم کنید. جدای درجه سختی، یک گزینه نیز برای میزان حالت روانی سوارکاران در نظر گرفته شده که تاثیر مستقیمی برروی واکنش­ آن­ها به هنگام نزدیک شدنشان به شما دارند.

می‌­توانند بشدت اگرسیو بوده و موتور شما را از جاده خارج کنند و یا می­توانند خونسرد بوده و از تصادفات و برخورد با دیگران دوری گزینند. اما چیزی که در میان مورد توجه بود، سختی هوش‌مصنوعی حتی برروی پایینترین درجه است! شما هیچ­گاه با یک سری راننده احمق طرف نخواهید بود و همین مهم باعث حفظ جذابیت مسابقات شده است. البته جای کتمانی ندارد که این سختی می­تواند برای خیلی از بازیکنان تازه کار آزار دهنده باشد و حتی ممکن است بازی را در میانه راه رها کنند که امتیاز مثبتی برای شرکت سازنده نخواهد بود!

در این بین باید تحسین و اشاره­ای خاص به استفاده کامل سازنده­گان از کنترلر­های دوئال­سنس برروی کنسول پلی­استیشن 5 داشته باشیم. میزان گاز، نوع سختی ترمز در حالت­ها و سرعت­های مختلف و بخصوص میزان ضربه­ای که ترمز­های ABS به تریگرهای دسته وارد می­کنند هیچ­گاه برایتان تکراری نخواهد شد!

گرافیک RIDE 5 به واسطه استفاده از سخت­افزار­های نسل جدید توانسته شمای بصری زیبایی را به تصویر بکشد. البته وجود مدل­های کم کیفیت در اطراف محیط و پیست­ها هنوز هم گه گاهی به چشم می­خورد. نوع مدلینگ موتور­ها کیفیت قابل قبولی دارند اما همانند جمله قبل، هنوز هم برای استفاده از پتانسیل کامل سخت­افزار کنسول­ها جای کار دارند. هوای داینمیک که چندین بار در متن و تاثیر آن برگیم­پلی اشاره کردیم، در بخش گرافیکی نیز تاثیر خود را گذاشته و به زیبایی کلی بصری آن افزوده است.

 

هوای بارانی و ابری، بشدت بازی را طبیعی به تصویر می­کشد، به طوری که مدام می­خواهید در چنین هوایی رانندگی کنید! ابرهای حجم­دار و حرکت آن­ها نیز از تاثیرگذارترین المان­ها گرافیکی است. ممکن است مسابقه را در یک هوای آفتابی شروع کنید و رفته رفته به وضوح حرکت ابرها و سایه­ آن­ها بر محیط و بعد شروع رعد و برق و باران را ببینید. صداگذاری نیز در حد قابل قبولی است. اگر از دوستدارن دنیای موتورسیکلت هستید، به احتمال زیاد بتوانید نوع برند و مدل موتور را از صدای آن تشخیص دهید!

بد نیست اشاره­ای که به چند باگ کوچک اما پرتکرار در RIDE 5 نیز داشته باشیم. تا روز عرضه تقریبا سه عدد بروزرسانی برای بازی منتشر شد اما در هیچ کدام از این به‌روزرسانی‌­ها باگهایی که بشدت تکراری و کاملا مشهود بودند برطرف نشدند! از جمله گیر کردن صدای لاستیک و لرزه دسته، وقتی که از روی پلاستیک کنار پیچ­ها رد می­شوید و یا خراب شدن خط سرعت برروی زمین که به بازیکن برای تنظیم میزان سرعت خود کمک می­کنند. امیدواریم در بروزرسانی­های آینده این مشکلات نیز برطرف شوند.

نقد و بررسی RIDE 5 1

ناگفته نماند که RIDE 5 دارای بخش چندنفره نیز هست که می­توانید با دیگر بازکنان به رقابت بپردازید، همچنین می­توانید لابی­های خودتان را ساخته و تنظیمات و قواعد مسابقه را خودتان تعیین کنید. در چند مسابقه­ای که ما انجام دادیم، سرورهای بازی هیچ مشکلی نداشتند و به خوبی پاسخگوی مسابقات 16 نفره بود.

کلام آخر

عنوان RIDE 5 را می­توان به نوعی بهشت دوستداران موتورسیکلت دانست. بخش Career بسیار بزرگ و پرتعداد بزرگترین امتیاز برای این بازی است. با اینکه هنوز هم این عنوان با یک سری مشکلات نظیر سختی بیش از اندازه هوش­مصنوعی و باگ­های تکراری دست و پنجه نرم­ می­کند، اما کاملترین بسته­ای است که می­توانید در سبک موتورسیکلت از آن لذت ببرید.

به نظر می­رسد که شرکت Milestone در مسیری قدم برداشته که چیزی به پایان راه نمانده و تنها با کمی تلاش بیشتر، خواهد توانست بهترین بازی شبیه­سازی موتورسیکلت را با ادعای کامل در اختیار طرفدارانش قرار دهد.

English Section

The title RIDE 5 can be considered a form of paradise for motorcycle enthusiasts. The Career section, which is very extensive and diverse, is the biggest advantage of this game.

Although this title is still grappling with certain issues such as excessive artificial intelligence difficulty and repetitive bugs, it is the most comprehensive package that you can enjoy in the motorcycle genre. It seems that the Milestone company has taken a step along a path where very little remains, and with just a bit more effort, it will be able to present the finest motorcycle simulation game to its fans with complete confidence.


نقد و بررسی بازی RIDE 5 روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.


نقد و بررسی RIDE 5

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی

کمپینی عظیم پرتنوع
تعدادی باگ کوچک اما بشدت تکراری
گرافیک بسیار خوب مخصوصا در هوای بارانی
هوش­مصنوعی بشدت چالش برانگیز
اختیارات زیاد برای تنظیم درجه سختی بازی
تعداد و تنوع بالای موتورها

فردین باقریان

فردین باقریان

فردین باقریان - نویسنده و منتقد در حوزه ویدئو گیم

8 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

بیست + 3 =

  • سلام ، متشکرم 🙏🏻 بابت نقد 🙏

    به نظرم یه بررسی بکنید ببینید محتوا برای یوتیوب بسازید خوبه یا خیر ، چون گیم ایمگ و ویجی مگ بهترین محتوا ها رو داشتن که همون ویدیو ها با امکانات چندین سال پیش کیفیتی داشتن که در حد ویدیو های حال حاظر بود

    خلاصه خیلی دلمون برای بچه های ویجی مگ و گیم ایمگ و آقا میثم و.. تنگ شده

    انشالله همیشه سلامت باشید 🙏 🌺

      • سلام اقا ميثم عزيز بي شك بعد از مدت ها اين بهترين خبري كه از شما مي شنوم لطفا فعاليت در يوتيوب رو شروع كنيد باور كنيد اگر كم كم ويديو هاي نيم ساعت كه تعداد شون از دست من در رفته ولي اخرين بار فكر كنم 160 تا هم رد كرده بودن در يوتيوب اپلود مي شدن خيلي بهتر بود به جاي اپارات كه هيچ كمكي به شما توليد كننده محتوا نميكنه ما در يوتيوب شما رو حتما دنبال ميكنيم اميدوارم خيلي سريع چنل به درامد زايي و بازديد بالا برسه ايتم هاي زير خاكي و صندلي داغ و همينطور نيم ساعت شما خاطره هاي خيلي خوبي طي سال ها واسه من ساختن و در قلب من هميشه جايگاه ويژه اي داريد.به اميد بازگشت پر قدرت شما اقا ميثم عزيز و به اميد شروع ماجراجويي جديد با شما در يوتيوب موفق و سلامت و سربلند باشيد دوستتون داريم …

      • به به به به … بسیار عالی خیلی خوشحال شدم آقا میثم ، ما که از دیدن ویدیوهای شما سیر نمی شیم ، انشالله همیشه سالم و موفق باشید 🙏🏻 🌺

  • کاش عمو میثم یه برنامه توی تلویزیون داشتین که هر هفته میدیدیمت،ویدیو هاتون از خیلی برنامه های تلویزیون و ماهواره جلوتره با کیفت تره خنده دار تره

    • آقا میثم یه سوال داشتم،
      خیلی خوشحالم که سایت فعاله.
      ولی یه بحثی… کلا با گیم‌های الآن ارتباط نمی‌گیرم، و شدم یه رترو باز اصیل، دلیلش چیه؟ افسردگی؟
      مثلا گیمی مثل Ninja Gaiden Black رو خیلی دوست دارم با OG XBOX، ولی الدن رینگ رو نه، یا رزیدنت‌های کلاسیک رو دوست دارم، ولی جدیدهاش رو نه. بعضی‌ها مسخره‌م می‌کنن می‌گن پول نداری کنسول جدید بخری بدبخت، ولی واقعا اینطوری نیست، کلا با گیم‌های جدید ارتباط محکمی نمی‌گیرم، مگه گیم خیلی خاصی باشه. مثلا Wo Long خیلی خوبه به نظرم. مشکل من چیه؟ افسردگی؟ احساس می‌کنم قدیم همه چیش قشنگ‌تر بود…

      • والا در مورد افسردگیت من نمیتونم نظری بدم.
        در مورد علاقه به بازی های قدیمی میشه گفت خیلی ها همینن. من بارها و بارها و بارها و بارها gowها رو بازی کردن و هنوز رگناروک رو نصفه رفتم. این افسردگی نیست. علاقه ست. علاوه بر اون سن گیمری تموم میشه. این یه حقیقته. از یه سنی به بعد که تو آدمای مختلف فرق میکنه علاقه به بازی کردن کم میشه. حوصله چالش جدید رو نداری. حوصله بازیهای سخت رو نداری. شخصا 100 ساعت it takes two با دخترم بازی کردم ولی حال ندارم مثلا بشین yakuza بازی کنم. میگم بیخیال.
        و نکته آخر که این هم درصدی تاثیر داره اینه که همه مون به خاطر اتفاقات کرونا و اتفاقات سال پیش و اوضاع داغون مملکت کم حوصله ایم. آدم کم حوصله دنبال چالش نمیره. میخواد به یه ثبات برسه و کمی آرامش پیدا کنه. بعدش شاید برای چالش جدید آماده بود. تقریبا همه جوونها داغونن. داغون.
        گریه تلخ من از خنده غم انگیز تر است

      • ممنون که جواب دادی آقا میثم.
        ولی اینجوری نمیشه، باید یه لایو اینستایی چیزی بذاری بیشتر با هم بحرفیم، بازم دم مرامت گرم جواب منِ افسرده رو دادی.