نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Far Lone Sails

نقد و بررسی بازی Far Lone Sails 1

بازی Far: Lone Sails با پسربچه‌ای آغاز می‌شود که به نظر بر سر قبر پدر خود ایستاده است. پس از لحظاتی با حرکت به سمت راست و خروج از شهرکی متروک، سفر او با سوارشدن بر ماشین بخار بزرگی آغاز می‌شود. این ماشین بزرگ چند طبقه دارد و با انرژی جمع شده از انواع اقسام اشیا مختلف کار می‌کند، از بشکه‌های سوخت گرفته تا جعبه‌های چوبی. سرعت مصرف انرژی این ماشین تا حدی بالا است که دائماً نیاز به سوخت‌گیری دارد، ولی در ادامه بازی می‌توان برای حرکت از بادبانی که بر ماشین نصب می‌شود استفاده کرد، البته در مواردی که باد موافق بوزد. علاوه بر این بادبان، قسمت‌های مختلفی مانند وسیله تعمیر، شلنگ آب برای خاموش کردن آتش‌ها و… نیز در طول سفر به ماشین اضافه می‌شوند. با نقد و بررسی بازی Far Lone Sails همراه وی جی مگ باشید.

بررسی بازی Far Lone Sails

گیم‌پلی Far: Lone Sails دو قسمت کلی دارد. یک قسمت پر نگه‌داشتن منبع سوخت ماشین و به‌قول‌معروف گاز دادن برای پیشروی است. در صورت حرکت با سرعت حداکثر کم‌کم بخار جمع شده در ماشین به حداکثر می‌رسد که با فشردن دکمه‌ای تخلیه گشته و برای لحظاتی سرعت حرکت ماشین بالا می‌رود. علاوه بر آن، باید دقت کرد که در موارد نیاز و در صورت موافق بودن جهت وزش باد از بادبان برای پیشروی استفاده کرد تا در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود. این حرکت دائم در ماشین و رسیدگی به قسمت‌های مختلف حس و حال جالبی در حین پیشروی و لذت بردن از مناظر مختلف به مخاطب می‌دهد و واقعاً حس یک مسافر را انتقال می‌دهد.

قسمت اصلی دوم، لحظاتی است که پیشروی در مسیر دچار مانع می‌شود و باید با حل پازل ساده‌ای راه را برای ادامه سفر هموار کرد. در تمامی موارد، کارهای موردنیاز برای باز کردن راه ساده هستند و تفکر در مورد آن‌ها دقایق اندکی بیشتر به طول نمی‌انجامد. گاهی اوقات نیاز است که از قسمت‌های مختلف ماشین مانند سیم‌بکسل آن استفاده کرد و گاهی، فقط گشت‌وگذار در اطراف راه‌حل را نشان می‌دهد. در کل این موانع به‌خوبی هرچند وقت یک‌بار از تغییر در روال بازی ایجاد می‌کنند هرچند چندان درگیر کنند نیستند.

بررسی بازی Far Lone Sails

البته به‌جز این دو مورد، قسمت نامحسوس دیگری در بازی وجود دارد و آن لذت بردن از مناظر و موسیقی زیبای بازی است. هر موقع که باد موافق نیاز به پر نگه‌داشتن منبع سوخت را از میان می‌برد، می‌توانید با رفتن به سقف عرشه مانند ماشین از این لحظات آرام استفاده کنید. متفاوت شدن محیط اطراف بازی و تغییرات جوی همه و همه به دست هم می‌دهند تا این لحظات از بهترین قسمت‌های Far: Lone Sails است.

شاید در کنار این سادگی، اندکی تأسف برای دست رفتن استفاده از فرصت برای افزودن کمی پیچیدگی به بازی وجود داشته باشد. نیاز به سوخت‌گیری و رسیدگی به ماشین تا حدی رگه‌هایی از Survival را به یاد می‌آورد و با توجه به لذت‌بخش بودن فعالیت در ماشین، محل خوبی برای افزودن مکانیک‌های بیشتر به بازی بود. گسترش دادن سناریوهای موجود مانند قسمت بارش تگرگ نیز می‌توانست روال بازی را بیش‌ازپیش تغییر دهد. برخلاف بازی‌های هم سبک،  Far: Lone Sails پتانسیل بالاتری برای به‌قول‌معروف “بازی” تر شدن داشته که متأسفانه تا حدی از بین رفته است.

بررسی بازی Far Lone Sails

شکل ظاهری Far: Lone Sails از رنگ‌بندی مرده و تعداد رنگ‌های بکار رفته محدودی استفاده می‌کند. شمای کلی همه‌چیز سیاه‌وسفید به نظر می‌آیند که در میان آن رنگ قرمز استفاده‌شده برای قسمت‌های مهم کاملاً متمایز است. البته این انتخاب آگاهانه و عمدی از طرف سازنده‌ها بوده است. به‌جز شخصیت اصلی بازی و تعدادی حیوان و پرنده، موجود دیگری در بازی وجود ندارد و همه‌چیز در مناظر و اشیای مختلف خلاصه می‌شود. در کنار این شکل ظاهری، موسیقی بسیار زیبای بازی قرار دارد که به بهترین شکل ممکن حس و حال قسمت‌های مختلف رو منتقل می‌کند. از حس خوب و لذت‌بخش هوای مناسب و مناظر زیبا گرفته تا قسمت ترسناک طوفان و باران و محیط تاریک و دلگیر.

Far: Lone Sails بسیار ساده و سرراست است. برخلاف همتایانش، داستان خاصی به دنبال ندارد و به‌جز یکی دو مورد، چیز مرموزی برای تفکر و دنبال کردن در بطن آن نیست. آن تجربه‌ای که هست، سفری کوتاه (کمتر از 3 ساعت) در دنیایی خالی از سکنه، زیبا و همزمان غمگین به همراه گیمپلی ساده است که برای جلوگیری از خستگی وجود دارد، نه بیشتر. شاید این عدم وجود داستان در پی Far: Lone Sails خود برای علاقه‌مندان بازی‌های این سبکی ناامیدکننده باشد و مخاطبان طالب بازی‌هایی با گیمپلی پیچیده را راضی نکند، در کل ولی تجربه آن به طرز عجیبی آرامش‌بخش و زیباست. شاید در مواردی فقط حضور در دنیایی مبهم و زیبا به همراه گیمپلی سطحی و ساده کافی باشد…

PC Review

Far: Lone Sails به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.

English Section

Far: Lone Sails obviously takes inspirations from the Playdead style games such as Limbo and Inside. You as a mysterious child-like figure start on a journey to an unknown destination, with next to nothing story or background. The 2-3 hour journey involves a big machine reminiscence of steampunk genre. This machine constantly burns through fuel-anything can be used as fuel- and requires constant maintenance. Every once in a while, the path is blocked by something and you need to get out and get your hands dirty to clear the path.

Overall, this is the basic gameplay of this Far: Lone Sails. Soon it will become obvious that the gameplay in Far: Lone Sails is not the star of the show, but the experience is what shines here. The drab but eerily beautiful vistas compounded by beautiful music is what playing this game all about. There is no mysterious story apart from some hints of what is going on the world here and there, and the puzzles for clearing the path are not really mind bending in anyway.

Going to the starboard of the machine and just soaking in the view is more or less what the game is about. However, this is at the same time a negative point in the game. One cannot help to wonder if some opportunities to add some more depth to the gameplay is lost with the focus on giving the player an experience more than an involved gameplay. There are some hints of survival mechanics with how the machine needs to be maintained, and the puzzles could be a bit more sophisticated. Far: Lone Sails lacks any depth of the games it takes inspiration from.

Story is shallow at best with no deeper mysterious meanings, and the gameplay is pretty straightforward that acts mainly as a way to mix up the simple act of progressing through the game. It is also rather short, clocking under 3 hours at best. It might not satisfy those who love probing such games for the hidden meanings and hints, and those who are looking for a more involved gameplay. But, sometimes this could ne enough. Sometimes, maybe a relaxing journey through a beautiful place with great music is all you need…

70%

خلاصه

نکات مثبت:
فضاسازی بسیار زیبا و دیدنی
موسیقی عالی که با حال و هوای قسمت‌های مختلف هماهنگ شده
به طرز عجیبی آرامش‌بخش

نکات منفی:
ساده بودن گیم‌پلی کلی
بسیار کوتاه در حد کمتر از 3 ساعت

آیت سلطانی

آیت سلطانی

3 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

سه × 4 =

  • با خوندن نقد و دیدن اسکرین شات‌هاش و ویدئویی که بعدش ازش دیدم به شدت ترغیب شدم که تجربه‌ش کنم
    بازیش از نظر طراحی هنری خیلی خوشگله و فضاسازی و اتمسفر جالبی داره..
    مرسی آیت جان :yes:

  • من فار رو بازی کردم. برای طرح سوال از سازنده اش و مصاحبه. بازی جذاب بود ولی بسیار کوتاه و ساده.
    البته سازنده میخواسته بازی رو زیاد پیچیده نسازه. حالا یا نمیتونسته و بلد نبوده یا اینکه واقعا نمیخواسته زیاد پیچیده بشه. از یه سری المانهای ثابت این سبک باز ی خوب استفاده کرده. مثلا استفاده از زمان/مکانیک برای حل معما یا مثلا درگیر کردن گیمر با مسائل غیر خطی تو داستان مثل جمع کردن سوخت برای دستگاه بخار یا آتیش گرفتن ماشین بخار.
    کلا من خوشم اومد.
    من بهش 60 تا 65 میدم. چون بازی خیلی کوتاهه و جا داشت برای بیشتر شدن.
    ممنون از نقدت آیت جان :yes:

    • کلا بازی های این سبکی و پیرو بزرگان مثل Inside و غیره معمولا کوتاه هستن و بیشتر دنبال گفتن داستانی کاملا گنگ هستن که بیشتر به خود مخاطب بر می گرده نحوه برداشتش. مشکل اصلی این بازی شاید این بود که داستان آنچنانی در پشتش نبود…