نقد و بررسی

جاده فرعی – نقد و بررسی DiRT Showdown

در نسل حاضر، سري بازي هاي DiRT توانست نظر بسياري از بازيباز ها و منتقدان را به خود جلب کند و با گيم پلي روان و در عين حال بسيار پيچيده در درجه سختي هاي بالا لحظات خاطره انگيزي براي طرفداران سبک arcade به ارمغان بياورد. حال بعد از گذشت 1 سال از عرضه DiRT 3 سازندگان تصميم گرفته اند تا يک Spin off براي بازي محبوب خود عرضه کنند تا اينبار DiRT حال و هواي جديدي به خود بگيرد.

سختي هاي فراموش شده

Showdown با نگاه به باکس شات شايد شباهت بسيار زيادي با DiRT هاي قبلي داشته باشد اما از لحاظ گيم پلي و نوع مسابقات تغييرات بسيار زيادي در بازي مشاهده مي شود. مي توان گفت براي بعضي از بازيباز ها که از سخت بودن بازي در درجات سختي بالا ناراضي بودند، Showdown يک بازي ايده آل به شمار مي رود و در نقطه مقابل بسياري از بازيباز از آسان شدن بيش از حد بازي احساس نارضايتي مي کنند. گيم پلي بازي تا حد زيادي آسان شده است و بازيباز مي تواند به راحتي و حتي بدون رها کردن دکمه گاز حتي سخت ترين پيچ ها رو در بازي طي کند و در عين حال به هيچ مشکلي برنخورد. اين مورد تا حد بسيار زيادي گيم پلي بازي را کسل کننده مي کند اما در کنار آن هنوز امکان Drift هاي بسيار تماشايي در پيچ هاي بازي وجود دارد که با توجه به آسان شدن بيش از حد بازي استفاده از آنها بيشتر حالت نمايشي پيدا کرده است در صورتي که در نسخه هاي گذشته DiRT انجام Drift در پيچ ها يک امر ضروري به شمار مي رفت.

در Showdown ماد هاي متفاوتي در نظر گرفته شده است تا بازي را بيش از پيش از عناوين قبلي متفاوت کند. اما اين ماد ها باعث شده اند تا بازي بيشتر شبيه به Burnout شود تا يک DiRT  کلاسيک! البته در کنار ماد هاي جديدي که بازي اضافه شده است، بعضي از ماد هاي کلاسيک نيز در بازي وجود دارند که لذت خاص خود را دارند. تمرکز Showdown بيشتر بر روي مسابقاتي است که در آن بازيباز نياز به نابود کردن ماشين حريف دارد. مي توان گفت قالب اصلي بازي بسيار شبيه به Burnout طراحي شده و در کنار آن بعضي از ماد ها با ايده هاي جديد طراحي شده اند. به عنوان مثال در قسمت Demolition مسابقاتي به نام Rampage وجود دارد که در آن بازيباز همراه با 7 حريف در يک ميدان مسابقه قرار خواهند گرفت و به ازاي هر خسارت وارد شده بر ماشين هاي حريف، امتيازي به بازيباز تعلق خواهد گرفت و حتي با نابود کردن يک ماشين امتياز هاي متفاوتي لحاظ خواهد شد يا ماد Hoonigan که مسابقات زير مجموعه آن بيشتر از مسابقاتي تشکيل مي شوند که بازيباز براي به پايان رساندن آنها نياز به انجام حرکات نمايشي بسياري دارد.

ماد Hoonigan يکي از لذت بخش ترين قسمت هاي بازي است که حتي مي تواند طرفداران سري هاي قبلي را نيز تا حد زيادي راضي نگه دارد. در قسمت Hoonigan سه نوع مسابقه به نام هاي Trick rush، Head 2 Head و Smash Hunter وجود دارد که پر هيچان ترين اين مسابقات بدون شک Head 2 Head خواهد بود. در اين مسابقات دو مسير کاملا جدا از هم براي دو راننده در نظر گرفته مي شود تا با حرکات نمايشي اين مسير را طي کنند، در انتهاي دور اول امتيازي به دو راننده داده مي شود و در اين قسمت راننده ها بايد در مسير راننده قبلي مسابقه را شروع کرده و سعي کنند تا امتياز بيشتري نسبت به راننده قبلي به دست آورند. مسابقات Head 2 Head بسيار زيبا و خوش ساخت طراحي شده است و پيروزي در اين مسابقات نياز به دقت و مهارت بسيار زيادي دارد. يکي از مواردي که باعث مي شود تا اين مسابقات نسبت به ديگر مسابقات پرطرفدارتر باشد شايد سخت بودن نسبي اين مسابقات در مقايسه با ديگر همتايان باشد. يکي از نکات مثبت بازي تعداد زياد مسابقاتي است که در هر ماد وجود دارد. اين مورد باعث شده است تا بازيباز حق انتخاب بين ماد هاي مختلف داشته باشد و اگر بازيباز از يک ماد احساس خستگي کرد، ماد هاي جديد همراه با مسابقاتي جديد وجود دارد تا از آنها لذت ببرد.

برادر دو قلو

شايد نيازي به تعريف و تمجيد از گرافيک بسيار زيباي سري بازي DiRT نباشد اما بايد گفت DiRT  هميشه گرافيک بسيار زيبا و قابل قبولي را ارائه داده است و در کنار آن گرافيک بازي در هر نسخه پيشرفت هاي چشم گيري نسبت به نسخه قبل داشته است که اين تغييرات اکثرا مورد استفبال قرار گرفته اند. اما اينبار تغييراتي در قسمت گرافيکي بازي مشاهده نمي شود و اين مورد نيز کمي عجيب به نظر مي رسد. DiRT 3 از گرافيک بسيار خوبي برخوردار بود و حال مي توان گفت Showdown بدون هيچ تغييري از همان گرافيک استفاده مي کند. البته اين نکته نمي تواند مشکل خاصي براي بازي ايجاد کند اما به نظر مي رسد که Codemasters مي توانست مشکلات کوچک گرافيکي بازي که شايد اغلب حتي به چشم نمي آيند را برطرف کند، اما در هر صورت گرافيک بازي همچنان عالي به نظر مي رسد. در قسمت فيزيک طراحي خسارت هاي وارد شده به ماشين ها و در کنار آن صحنه هاي تصادف تقريبا بسيار خوب انجام شده است و کمتر ايرادي مي توان به آن گرفت. صداگذاری بازی نیز به خوبی انجام شده است و اما در بعضی مواقع باگ های خاصی نیز در قسمت صداگذاری مشاهده می شود. موسیقی متن بازی نیز هماهنگی خاصی با مسابقات دارد.

در انتها مي توان گفت Showdown شباهت خاصي به بازي هاي پيشين نداشته است و اگر بازيباز ها انتظار يک DiRT کلاسيک را داشته اند بسيار نا اميد خواهند شد اما در کنار آن طراحي مسابقات به شيوه جديد و ماد هاي متنوع و زيباي بازي نيز روح جديدي به بازي بخشيده اند، شايد اگر نام بازي DiRT نبود، اين بازي مي توانست به موفقيت هاي بيشتري دست يابد.

 

 

 

  • 75%
    - 75%
75%

خلاصه

نکات مثبت:
طراحي مسابقات جديد
اضافه شدن ماد هاي جديد همراه با مسابقات هيجان انگيز و لذت بخش

نکات منفي:
توجه کم به مسابقات کلاسيک
آسان شدن بيش از حد

Sending
User Review
0% (0 votes)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

3 × 4 =