نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Observer System Redux روی ‍PS5

Observer System Redux

شاید تا کنون برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام تجربه یک عنوان، به علت مشکلاتی که پیش رویتان قرار می‌گیرد، از خود بپرسید که آیا سازندگان، قبل از انتشار این بازی، حتی یه بار هم که شده خودشان به انجام و تست آن پرداخته‌اند؟ عنوان Observer (ناظر)، از همین دست بازی‌ها برروی نسل قبل بود. نقد و بررسی بازی Observer System Redux روی ‍PS5 همراه وی جی مگ باشید.

اگر عنوان «Layers of Fear» را تجربه کرده باشید، با شرکت «Bloober Team» آشنا هستید. تیمی که در ماه‌های گذشته عنوان The Medium را بصورت انحصاری برای پلتفرم‌های Xbox و PC منتشر کرد. این تیم در کنار عنوان ذکر شده، تصمیم گرفت تا عنوان Observer را که در سال 2017 منتشر کرده بودند را با تغییراتی در گرافیک و افزودن تکنیک‌های روز، برروی کنسول‌های PS5 و Xbox Series منتشر کنند.

اگر برروی نسل پیش این عنوان را تجربه نکرده‌اید، باید بگویم که چیزی از دست نداده‌اید و با یک فاجعه از نظر تکنیکی طرف می‌شدید. بازی از مشکلات تکنیکی گرافیکی بسیار بسیار شدیدی رنج می‌برد که باعث می‌شد شما از خود، سوال معروف «آیا قبل از انتشار، خودتان این بازی را تجربه کرده‌اید؟» را خطاب به سازندگان بپرسید! افت فریم‌های وحشت‌ناک و دردآور که در هر ورود و خروج شما به یک اتاق یا راه‌رو انجام می‌گرفت.

گاها این افت‌فریم‌ها با لحظه ذخیره اتوماتیک نیز همرمان می‌شدند که در این صورت بازی، عملا و بدون اغراق خشک شده و امکان داشت هیچ وقت از این حالت خارج نشوید! مشکلات زمانی حادتر می‌شدند که متوجه می‌شدید سازندگان برای بازی، بازه و محدوده‌ی فریم در نظر نگرفته‌اند؛ بدین ترتیب در یک اتاق شما تجربه شصت فریم بر ثانیه و در خارج از اتاق تجربه پانزده و بیست فریم داشتید!

این در حالی است که این عنوان از نظر گرافیکی و بصری چیز خاصی را ارائه نمی‌داد و شاید بتوان گفت با عنوانی با گرافیک بسیار معمولی و حتی در بعضی مواقع پایین‌تر از استاندار‌های روز طرف بودیم! اما به هرحال این تیم تصمیم گرفت تا دست و رویی بر سر این عنوان کشیده و با استفاده از قدرت سخت‌افزاری کنسول‌های نسل نهم، آن را دوباره منتشر کند. با ما همراه باشید تا نگاهی دوباره این عنوان داشته باشیم.

Observer System Redux

دنیای جذاب سایبرپانک

داستان در آینده‌ای دور و کشور لهستان اتفاق می‌افتد. شما کنترل کاراکتری به نام «لازارسکی» را برعهده خواهید داشت که عضو پلیس و در عین حال یک «ناظر» است! ناظرین کسانی هستند که به واسطه تکنولوژی‌های موجود، در رویاها و ذهن افراد مختلف نفوذ می‌کنند تا از خاطرات و گذشته آن‌ها اطلاع یابند یا تغییراتی را در آن ایجاد کنند.

استفاده از قطعات مکانیکی بر روی بدن انسان‌ها و مشکلاتی که انسان‌ها در آینده با آن‌ها دست و پنجه نرم خواهند کرد از موضوعات اصلی این عنوان است. شرکت «کایرون» نیز وظیفه ساخت قطعات مختلف برای انسان‌ها را برعهده دارد و در این بین یک ویروس باعث خسارات بسیار بالا و جبران ناپذیری بر بدن انسان‌های مکانیکی می‌شود. در ادامه، تمامی این موضوعات، باعث بوجود آمده پیکره داستان بازی شده، مثل پازل در کنار یکدیگر قرار گرفته و آن را جلو خواهند برد.

داستان از آنجایی آغاز می‌شود که لازارسکی مثل هرروز در اتومبیل خود نشسته و منتظر دستوری از طرف بالاست. ناگهان ارتباطی ناشناس از طرف پسرش – که به نظر می‌رسد سال‌ها مفقود شده بود – با او برقرار می‌شود و صحبت‌های عجیب و غریبی را با لازارسکی در میان می‌گذارد. لازارسکی با پیگیری محل تماس، خود را به یک ساختمان پر از اجازه نشین و نامساعد و خراب رسانده و با ورود به واحد پسرش، با جسدی بدون سر مواجه می‌شود.

آیا این جسد متعلق به پسرش است؟ اگر نیست پس کیست و پسرش کجاست؟ این‌ها سوالاتی هستند که در ادامه به دنبال جواب آن‌ها خواهید بود. کلیت داستان و رمز و رازهایی که در پی کشف آن‌ها خواهید بود به راحتی می‌توانند شما را تا پایان بازی همراهی کنند و از این حیث امتیاز مثبتی را می‌توان به این بازی داد.

آپارتمان پر است از واحدهایی که افراد اجازه‌نشین در آن‌ها زندگی می‌کنند و شما قادر هستید با تعدادی از آن‌ها صحبت کنید و از وضعیت زندگی و اتفاقات گذشته با خبر شوید؛ به طوری که می‌توان گفت لور داستان و دنیا و اتمسفر این بازی به واسطه همین صحبت‌ها و همسایگان برایتان بازگو خواهد شد و شما فقط باید شنونده باشید! اگر بگوییم این بازی را از یک حیث می‌توان شبیه‌ساز پیاده‌روی خطاب کرد، زیاد هم بیربط نگفته‌ایم! بخش دیگری‌ از داستان را نیز باید با سرک کشیدن به کامیپوتر‌های موجود در محیط و خواندن ایمیل‌ها و فایل‌های شخصی بدست آورید!

از تغییراتی که کلیت داستان در نسخه بازسازی شده به خود دیده، اضافه شدن چندین ماموریت فرعی و داستان است که به میزان گیم‌پلی شما خواهد افزود. بعضی از این داستان ها جذاب و بعضی دیگر فقط هستند که باشند. اما در کل اضافه شدن لورهای بیشتر به داستان به ارزش آن افزوده است.

Observer System Redux

توهمی آشنا

فعالیت‌هایی که در طول Observer System Redux باید به انجامشان مشغول شوید، بررسی صحنه‌های جرم و وقوع حادثه برای کشف اتفاقاتی است که قبل از رسیدن شما به این ساختمان افتاده، که در نهایت منجر به پرده برداشتن از راز پسرتان خواهد شد.

برای این کار دو سیستم اسکن مکانیکی و ارگانیک در اختیارتان قرار دارد که با بررسی قطعات مکانیکی اطراف و محل جراحات و لکه‌های ریخته شده مقتولین، خود را به هدف نزدیک‌تر خواهید کرد. در این بین شما باید با ورود به ذهن افراد مختلف، در رویا و خاطراتشان نفوذ کرده و اتفاقات چند ساعت پیش، تا لحظه وقوع جرم را بازساری کنید. اینجاست که متوجه شباهت این بخش از بازی به «Layers of Fear» خواهید شد، زیرا اکنون در یک مکان غیرواقعی و سورئال قرار دارید.

زمان و مکان برایتان معنی ندارد و دست سازنده برای ایجاد توهم و ترس باز است. تقریبا اکثر صحنه‌هایی که برایتان بوقوع خواهد پیوست را قبلا در عنوان لایه‌های ترس دیده‌اید. وقتی به یک بن‌بست می‌رسیدیم، مطمئن بودم که راهی در پشت سرمان باز شده است! تقریبا هیچ ایده جدید و خاصی در این توهم‌ها وجود ندارند و بیشتر تکرار و مکررات هستند. صحنه‌های بینظم و ترتیب به همراه افکت‌های صوتی برفکی و پارازیت مانند که به غیر از ایجاد اعصاب خوردی و اذیت گوش و چشم شما هیچ نکته مثبتی را در خود ندارند.

در بخش گیم‌پلی باید اشاره‌ای نیز داشته باشیم به استفاده هرچند کم اما بجای سازنده از کنترلر DualSense که درک شما از اتمسفر را بالاتر می‌برند. از لرزش‌های ریز گرفته تا مقاومت و قفل شدن Trigger هنگامی که سعی در باز کردن یک در قفل شده را دارید، تجربه‌ای لذت بخش اما کوتاه از خود ارائه می‌دهد.

Observer System Redux

جهش گرافیکی

همانطور که در مقدمه توضیح دادیم، این عنوان برروی نسل قبل مشکلات بشدت زیادی را بهمراه داشت. بلوبرتیم با استفاده از قدرت سخت افزاری کنسولهای نسل جدید قادر شده تا فریم بازی را تا حدودی برروی 60 ثانیه قفل کند و تجربه لذت‌بخش‌تری را به بازیکن انتقال دهد. هرچند هنوز هم در بعضی از مکان‌های شاهد افت‌فریم‌های محسوسی هستیم!

در کنار آن تکنولوژی Ray Tracing در بازی وجود دارد و بازتاب‌ها و نورهایی که در دنیای سایبرپانکی خود را بیشتر به چشم می‌کشند، رنگ و لعاب تازه‌ای به کلیت گرافیک Observer System Redux داده است. البته ناگفته نماند که فعال کردن قابلیت ری‌تریس به معنی پایین آمدن فریم ریت تا 30 ثانیه است که به طرز عجیبی این فریم به مانند نسل قبل، در جای‌جای محیط بازی متفاوت است و ممکن از در بعضی از مکان ها حتی تا 60 نیز بالا برود!نقد و بررسی بازی Observer System Redux روی ‍PS5 1

دیالوگ‌ها و صداگذاری‌ها در وضعیت بهتری نسبت به دیگر بخش‌های بازی قرار دارند، مخصوصا اینکه بدانید صداپیشه اصلی بازی کسی نیست جز Rutger Hauer که پیشتر او را به واسطه نقشش در فیلم Bladerunner می‌شناسیم. شاید اغراق نکرده‌ام اگر بگویم یکی از دلایلی که این بازی را به اتمام رساندیم، صداپیشگی بی‌نقص او بود!

کلام آخر

اگر هنوز در نسل هشتم بودیم مطمئنن این عنوان را به هیچ کس (مخصوصا برروی کنسول‌ها) پیشنهاد نمی‌کردیم، اما با حل شدن مشکلات تکنیکی و اضافه شدن چندین لور داستانی، در دورانی که هنوز بازی‌های نسل جدید راهی بازار نشده‌اند، می‌توان نیم‌نگاهی نیز به آن داشت، البته این هم اضافه کنیم که باید انتظارات خود را در سطح متعادلی نگاه دارید!


نقد و بررسی بازی Observer System Redux روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.


 

Observer System Redux Review

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی

داستان خوب
گرافیک قابل قبول
صداپیشگی Rutger Hauer

فردین باقریان

فردین باقریان

فردین باقریان - نویسنده و منتقد در حوزه ویدئو گیم

9 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

چهارده − یک =

    • حاجی چی زدی سایت مدت هاست که تعطیل وهیچ بازدید نداره خیلی هنر میخواد سایت گیم به این خوبی را خراب کرد جز تاسف حرفی نمی مونه.

      • سلام
        میثم خان برای عید که همه تو خونه هستند برنامه ای نداری ایتم ویژه عید صندلی داغی رترویی،یا یک ایتم با فردین ضبط کنی خاطرات تون از عیدهای گذشته و بازی هایی که در این ایام بازی کردید صحبت کنید به نظرم برای همه جالب باشه .
        پیشاپیش سال نو همگی مبارک

      • حالا من که نفهمیدم به سوال “از چه منظر؟” م چرا 4 تا منفی گرفتم اما از طرف خودم اگه بخوام حرف بزنم، اینکه یه مدت نقد نبود رو سایت یه دلیلش ریلیز نشدن بازی جدید بود و دومین دلیل هم نبود امکان دسترسی به PS5 بود با وضعیتی که برای خرید ها پیش اومده تو خارج از ایران. با هزار بدبختی تونستم یکی جور کنم که تا جایی که میشه نقد اماده کنم برای سایت. با اینکه فعلا نیاز خاصی هم با این وضعیت بازی ها نمیدیدیم برای خریدش. حالا این طرز از برخوردتون برام عجیبه.

      • عزیز دوستان بیشتر از اقا میثم انتظار دارند که ویدیو ضبط کنه پادکست بسازه و سایت به روال ببل برگردونه .

      • برای سال جدید تصمیماتی هست.
        چند نفر هم میخواستن بیان کار کنن همگی رفتن و ازشون خبری نشده. اولش با اشتیاق و ما خبر مینویسیمو مقاله مینویسیم اومدن ولی کلا سوت شدن و هیچ خبری ازشون نشده.
        کلا بدون پول دادن کسی کار نمیکنه. حق هم دارن. خرج و مخارج بالاست. ما همینکه میتونیم سایت رو فقط بالا نگه داریم توان داریم. بیشتر خیر. حالا شاید سال جدید کمی تولید محتوای تصویری رو ببریم بالا.

      • اره دقیقا زیادم نمیشه انتظار داشت به خصوص اینکه از نظر مالی امسال یکی از سخت ترین سال هایی بود که تجربه کردیم ایشالا که سال جدید این مشکلات حل بشه وبا خوبی و خوشی برای همه شروع بشه و سایت وی جی مگ در اوج ببینیم .