نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Frostpunk

نقد و بررسی بازی Frostpunk 1

همیشه بازی‌هایی که از روال معمول خارج شوند از جذابیت بیشتری برخوردارند، حتی اگر نتوانند در سطح عالی قرار گیرند. این مسئله در مورد Frostpunk کاملاً صادق است که دو سبک Survival و City management را به یکدیگر پیوند زده و تجربه‌ای نوساخته است. در این میان، استفاده از برخی مکانیک‌های اثر قبلی سازندگان این بازی یعنی This War of Mine نیز سبب متفاوت‌تر شدن بیش‌ازپیش این بازی در نگاه مخاطبان شده است. با نقد و بررسی Frostpunk همراه وی جی مگ باشید.

Frostpunk تجلی ترس بشریت از پدیده تغییر غیرطبیعی آب ‌و هوای زمین است. پس‌ازاینکه هوای زمین به‌تدریج سرد می‌شود، ساکنان لندن مجبور می‌شوند از شهر خارج‌ شده و به سمت مکانی جدید که توسط ژنراتور عظیمی گرم می‌شود کوچ کنند. این ژنراتور زغالی، تنها دفاع این مردم در مقابل سرمای شدید 30 درجه زیر صفر است. شما به‌عنوان سردسته این مردم، وظیفه نظارت و تصمیم‌گیری در مورد ساخت‌وساز و چگونگی اداره امور روزمره این کلونی کوچک را دارید تا بتوانید بارقه‌ای امید در دل شهروندان ایجاد کنید.

نقد و بررسی بازی Frostpunk 2

در Frostpunk، دشمنی به‌جز سرمای شدید ندارید. طبق معمول سبک Management، منابع اصلی شامل زغال، چوب و آهن برای ساخت‌وساز و گرم نگه‌داشتن شهر موردنیاز است و تلاش اصلی برای جمع‌آوری این منابع خواهد بود. در کنار آن غذای خام  و پخته نیز از نیازهای شهروندان است. روال گیم‌پلی استفاده مناسب از نیروی کاری در قسمت‌های مختلف در کنار تحقیق برای به دست آوردن تکنولوژی های مختلف است که در بلندمدت برای مبارزه با سرمای بسیار شدیدتر(100 درجه زیر صفر!) در طول 40 روز بازی نیاز است. در کنار این قابلیت فرستادن کاوشگران به اطراف برای پیدا کردن منابع و بازماندگان دیگر وجود دارد.

نکته‌ای که Frostpunk را متفاوت از همتایان خود می‌کند، تأثیر سرما بر تمام قسمت‌های مختلف بازی است. این سرما سبب بیماری شهروندان می‌شود و می‌تواند ساختمان‌های مختلف را از کار بیندازد. راه‌های مختلفی برای مبارزه با سرما  وجود دارد، از ساخت منابع گرمایی مختلف و قرار دادن آن‌ها در خیابان‌ها گرفته تا ارتقا دادن ژنراتور اصلی. بازی درحرکتی جالب، نقشه حرارتی شهر را در اختیار قرار می‌دهد و به‌سادگی می‌توان از وضعیت گرمایشی اطلاع پیدا کرد. مریض شدن و یا حتی مرگ شهروندان از بدترین اتفاقات ممکن برای شهر است، پس تمامی تلاش برای جلوگیری از این اتفاقات خواهد بود.

نقد و بررسی Frostpunk

علاوه بر این، شهروندان دو درجه امید و نارضایتی نیز دارند که باید مدیریت شود، امید در صورت انجام کارهای مثبت بالا می‌رود و کارهای نامحبوب(به‌کارگیری بچه‌ها، تبدیل ساعت کاری به 24 ساعت در مواردی و…) نارضایتی را بالا می‌برند. دقت به این دو بسیار مهم است زیرا در صورت به حداکثر رسیدن نارضایتی شما توسط شهروندان اعدام می‌شوید! در راستای این دو، کتاب قانون در بازی وجود دارد که در مقابل مشکلات مختلف انتخاب‌های مختلف قرار می‌دهد. مانند تصمیم‌گیری در مورد اینکه بچه‌های شهر تا چه حد کار کنند، با جنازه‌ها چکار باید کرد و از این قبیل. هر تصمیم اثر منفی و مثبتی به همراه دارد و باید در مورد هرکدام به‌دقت فکر کرد و شرایط را در نظر گرفت.

بدین گونه است که Frostpunk از حالت معمول هم سبکان خود خارج می‌شود و حالتی Survival در آن قرار می‌گیرد. لحظه‌به‌لحظه بازی در مورد تصمیمات سخت و ریسک‌های بزرگ است. فکر اینکه اگر تصمیم متفاوتی گرفته می‌شد در حال حاضر وضع بهتری داشتید هیچ‌وقت شمارا رها نخواهد کرد! برای مثال 24 ساعته کردن روز کاری ممکن است منجر به مرگ فردی شود و یا آمار افراد مریض را بالا ببرد.  این خود سبب می‌شود که حداقل در ابتدا، تجربه شما به شکست منجر شود و مجبور به شروع دوباره بازی با نقشه‌ای جدید برای موفقیت شوید. این خود دلیلی خوب بر طولانی‌تر شدن زمان بازی است که در حالت عادی بین 3-4 ساعت خواهد بود. امتحان کردن راه‌های جدید و دیدن نتیجه آن‌ها نیز می‌تواند دلیل خوبی برای شروع دوباره بازی باشد.

نقد و بررسی بازی Frostpunk 3

Frostpunk به دلایل ذکرشده برای شروع دوباره نیازمند است زیرا در کل تا حدی محدود و یکنواخت است. فقط یک نقشه در بازی وجود دارد و به‌جز تغییر دما، روال اتفاقات و اعمال موردنیاز برای موفقیت تغییر چندانی نمی‌کنند. علاوه بر این، ایجاد تفاوت در بازی بیرون رفتن عمدی از راه موفقیت در تلاش قبلی است تا اتفاقات جدید و چالش‌های جدید مشاهده شود که راه چندان جالبی برای متفاوت کردن تجربه نیست. شاید تکراری شدن و محدودیت گیمپلی در Frostpunk از بزرگ‌ترین نکته‌های منفی آن باشد. البته در این میان دو سناریو اضافه با شرایط خاص نیز برای تغییر در روال بازی وجود دارند که می‌توانند خود تا حدی روال گیمپلی را تغیر دهند.

در کنار تکراری شدن گیم‌پلی، Frostpunk از تعدادی مشکلات دیگر نیز رنج می‌برد. در هنگام پیشرفت شهر، شباهت بیش‌ازحد ساختمان‌ها به یکدیگر سبب می‌شود که پیدا کردن ساختمان موردنظر در حین آن‌همه شلوغ سخت و به همراه تعداد زیاد کلیک تصادفی در بین مملو ساختمان‌ها شود. علاوه بر این، تمامی انتخابات و مواقع موجود در بازی آن‌قدرها ارگانیک نیستند. در مواردی این اتفاقات به‌جای نشان دادن تأثیر خود، به چند خط توصیف محدود می‌شوند و حداقل در ظاهر اثر آن‌ها بر بازی مشخص نیست. به‌طور خلاصه می‌توان گفت ایجاد بار احساسی Frostpunk در مواردی دچار نقص می‌شود.

نقد و بررسی Frostpunk

ازنظر بصری Frostpunk در حد ایده آلی قرار دارد. علاوه بر جزییات کوچک در شهر مانند حرکت و کار کردن شهروندان در خیابان‌ها، سفر آن‌ها در شب به همراه فانوس و … شاید قویی‌ترین نقطه انتقال دادن حس و حال سرما به مخاطب باشد. برف با فیزیک جالبی در مقابل حرکت شهروندان تغییر شکل می‌دهد و با گرم شدن محیط آب‌شده و زمین زیر آن مشخصی می‌شود. در کنار آن، انواع و اقسام افکت‌های تصویری نیز بکار گرفته‌شده‌اند که دید مخاطب را جالب کرده‌اند. برای مثال با سرد شدن هوا گوشه‌های تصویر یخ می‌زند و با بالا رفتن دما این یخ‌ها به قطرات آب تبدیل می‌شوند. در قسمت موسیقی تا حدی ضعیف‌تر کارشده است که چند آهنگ غمناک و با تم یکنواخت دائماً تکرار شده که به‌زودی خسته‌کننده می‌شوند. در کنار افکت‌های صوتی هوا و صداهای مختلف در طول شهر طبیعی و مناسب هستند.

Frostpunk بازی انتخابات و تصمیم‌های سخت است. هرکدام از آن‌ها می‌تواند در آینده ضربه مهلکی به امور روزمره شهروندان بزند. تلاش برای گسترش شهر، بنا کردن ساختمان‌های مختلف، خوشحال نگاه‌داشتن شهروندان در حین نگرانی دائم برای مقابله با سرمای کشنده حالتی کاملاً Survival به این بازی مدیریتی داده است که همانند آن کمتر دیده‌شده است. باوجود تکراری شدن گیمپلی، سناریوهای مختلف و قابلیت مقابله با مشکلات به روش‌های گوناگون تا حدی توانسته تجربه بازی را تو و تازه نگه دارد. شاید بزرگ‌ترین موفقیت Frostpunk، شخصی  و احساسی سازی  تجربه مکانیکی و خشک سبک مدیریت شهری است و مخاطب را از نقش ناظر بالاسر، به درون مشکلات شهروندان می‌آورد.

 

PC Review

Frostpunk به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.

نقد و بررسی بازی Frostpunk

English Section

City management games are mostly very mechanical, putting the players in a distant position high above their subjects. This is not the case with Frostpunk, where you as the leader of the few last surviving humans have to fight with extreme cold weathers while trying to stay hopeful and content. Taking cues from the previous games by the developers, This War of Mine, managing the city is as much important as dealing with emotional needs of the citizens.

There are the usual suspects in Frostpunk`s regular to city management genre: resource gathering, building an infrastructure and managing the economy. What is different here is the emphasis on fighting the subzero cold weather and the choose-your-adventure style of the game. From the various events and different paths in laws that can be enacted, Frostpunk feels different from its regular peers. There are always tough decisions that need to be made, and the consequences can be very dire in the future.

The game manages to transfer the sense of extreme cold weather and the hopelessness of being among the last survivors of humanity. Keeping the generator running is the most important task, and sacrifices will need to be made to keep everyone alive and warm. Meanwhile, there will be needs of citizens that need tending, so this becomes a constant struggle to keep things moving along so relative happiness and prosperity can be achieved. In spite of all this, the game suffers from lack of variety.

There will be a working formula that leads to your victory, which can be achieved in around 4-5 hours. So upon restarting you have to go out of your way to veer from the proven path in search of a different experience, which is not an optimum way of giving the game replay-ability. Fortunately there are three scenarios which spice things up, and there is the ability to try out different paths in various events in game and see how things change.

Overall, Frostpunk is a very interesting mix between a city management sim and survival genre, with some choose-your-adventure thrown in for good measure. By bringing you in the drama and increasing the emotional impact of tough decision that the game will lay before you, Frostpunk manages to be a very different experience from the norm that is well worth the time.

  • 80%
    - 80%
80%

خلاصه

مثبت:
ترکیبی نو از سبک مدیریت شهری و Survival
انتخاب‌های سخت و متخلف که تأثیر بزرگی روی بازی دارند
گرافیک مؤثر در انتقال حال و هوای سرد و حالت Steampunk
بسیار احساسی و شخصی‌تر از همتایان سبک خود

منفی:
تکراری شدن روال بازی
ضعف رابط کاربری و شباهت بیش‌ازحد ساختمان‌های بازی به یکدیگر
مصنوعی بودن تعدادی از اتفاقات جریان طول بازی

Sending
User Review
0% (0 votes)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هفت + 9 =

  • سلام.خسته نباشید…نقد نسبتا خوبی بود اگرچه با نکات منفی مخالفم به عنوان مثال مصنوعی بودن برخی اتفاقات در طول بازی فکر نکنم چندان نکته منفی باشه!!!!!!!یا شباهت بیش‌ازحد ساختمان‌های بازی به یکدیگر

    منتظر نیم ساعت باشیم یا چی؟؟؟؟ 😀 😀 😀 :laugh: