نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Uncharted 4: A Theif’s End

بررسی بازی Uncharted 4: A Theif's End

اولین بار در سال 2013 بود که تیزری از بازی Uncharted 4 به نمایش گذاشته شد و نوید یک بازی فوق العاده دیگر را به طرفداران این سری می داد. بازی ای که همانند شماره های قبلی به صورت انحصاری توسط شرکت خوش سابقه Naughty Dog ساخته و این بار برای نسل هشتم سونی عرضه شده است. در چند تریلری که قبل از عرضه بازی به نمایش درآمد، قدرت گرافیکی این بازی در نسل هشتم به نمایش گذاشته شد و اشتیاق طرفداران این سری را دو چندان کرد، اما چند روز پس از عرضه آیا این بازی توانسته است طرفداران خود را راضی نگه دارد؟ همراه وی جی مگ باشید با بررسی بازی Uncharted 4: A Theif’s End.

 

Initial release date: May 10, 2016 – 21 Ordibehesht 1395
 Series: Uncharted
Publisher: Sony Interactive Entertainment
Manufacturers: Sony Corporation, Naughty Dog
————

آغاز یک شگفتی

وقایع شماره چهارم بازی چند سال پس از شماره سوم اتفاق می افتد. پس از سالها ماجراجویی، Nathan Drake به زندگی نرمال برگشته و پس از ازدواجش با Elena Fisher، دوستی که در شماره های گذشته همراه همیشگی اش بوده به کار در کشتی مشغول شده است. کاری که بر خلاف میل ذاتی اش خبری از ناشناخته ها نمی دهد. در همان ابتدا، فلش بکی ما را به دوران کودکی Nathan و زمانی که در نوانخانه بود می برد و در آنجا با برادرNathan Drake ، یعنی Samuel Drake آشنا می کند. Sam و Nathan به شدت شبیه هم هستند و مشخص است که در تمام این سالها الگو Nathan برای ماجراجویی برادرش بوده است.
اما در این مدت Sam کجا بود؟ فلش بک دیگری داستان بازی را به پانزده سال قبل از وقایع بازی می برد. زندانی در پاناما که Nathan و Sam و دوست مشترکشان Rafe Adler در حین یک ماجراجویی در آن زندانی شده اند، بی خبر از آن که سرنوشت عجیبی پیش روی آنها قرار دارد. زندان بان زندان از راز گنجی که Nathan و Sam به دنبال آن هستند با خبر شده و از Nathan درخواست می کند که در ازای آزادی، نصف سهم گنجی که به دست می آورند را به او بدهد .
در پی این اتفاق آنها از این درخواست ممانعت می کنند و در این کشمکش زندان بان به دست Rafe کشته می شود. در پایان، در حین فرار در حالی که Rafe و Nathan موفق به فرار از زندان می شوند، در آخرین لحظه گلوله ای با Sam برخورد می کند و ظاهرا در زندان کشته می شود. پانزده سال بعد زمانی که Nathan Drake در زندگی روتین خود غرق شده است، Sam جلوی خانه اش ظاهر می شود و توضیح می دهد که چگونه از وقایع زندان جان سالم به در برده است. Sam پس از تیر خوردن در زندان زنده مانده بود و در زندان با یکی از بزرگترین کارتل های مواد مخدر آشنا می شود. درپی این آشنایی راه فرار سم فراهم می شود ولی بی خبر از اینکه در ازای این آزادی Sam وظیفه دارد گنج بزرگ دزد دریایی ای به نام Henry Avery که در گذشته درپی اش بود پیدا کند و تحویل این گروه بدهد و در این راه به کمک Nathan نیاز دارد. در نهایت دو برادر به همراه دوست قدیمیشان Victor Sullivan، ماجراجویی جدیدی را آغاز می کنند، و در ادامه بازی متوجه خواهید شد که …
در این شماره داستان با یک قافلگیری و سردرگمی شروع می شود و شما را به عمق شخصیت Nathan نزدیکتر می کند. روابط بین دو برادر، صحبتها و همکاری هایی که در طول بازی شاهد آن هستیم به جذابیتهای این شماره افزوده است. فراز و فرود داستان بازی با کارگردانی Neil Druckman و Bruce Straley به بهترین شکل انجام شده است و شخصیت پنداری در بالاترین سطح خود قرار دارد . تقابل خانوادگیNathan در انتخاب بین همسر یا برادر، حضور Saly دوست داشتنی و تاثیر گذار و حضور شخصیت های منفی با شخصیت پردازی نسبتا مناسب سبب شده تا با داستانی پر محتوا و جذاب تر روبه رو شویم. داستان بازی از دیدگاه گیم ایمگ شایسته دریافت نمره کامل می باشد.

سلام نسل هشت

در اولین سکانسی که از بازی نمایش داده می شود هیجان زده و متعجب خواهید شد، چرا که گرافیک Uncharted 4 به معنای واقعی کلمه فوق العاده است. نسل هشت با تمام سر و صدایی که به پا کرد نتوانسته بود موفقیتی که مخاطبان منتظرش بودند را به دست آورد. اما Uncharted 4 به معنای واقعی شروعی برای نسل هشتم محسوب می شود. چرا که در این بخش یکه تاز و بی همتاست. موتور Uncharted 4 به صورت اختصاصی و توسط شرکت Naughty Dog ساخته شده و نمایشی خیره کننده از بازی ای نسل هشتمی را نشان می دهد.
همانند شماره های قبلی در این شماره هم مناطق زیادی طراحی شده و در مراحل مختلف بازی از هوای برفی و فضایی خشک و کویری وارد فضایی سر سبز و استوایی خواهید شد. طراحی چهره ها در بالاترین سطح قرار دارند و تمامی قسمت ها و اجزای اصلی صورت جز به جز طراحی شده اند. احساسات به زیبایی در فرم صورت نمایان هستند و به درک بهتر بازی کمک شایانی کرده است. اما زیباترین بخش در بازی جلوه های بصری است که از دیدن آن ها سیر نخواهید شد.
بافت ها در بالاترین کیفیت ممکن طراحی شده اند و نمی توان مشکلی از آن گرفت. با وارد شدن در فضای خشک و برفی اسکاتلند و مشاهده مناظر زیبا و طراحی بی نقص هنگام بارش برف و جستجو در محیط سرد و بی رحم این قسمت متحیر خواهید شد و در نقطه عکس این فضا، زمانی که در پوشش گیاهی ماداگاسکار حضور دارید و شاهد رنگ بندی چشم نواز و چشم اندازی زیبا که تا دور دستها قابل مشاهده است هستید، هیجان مبارزات و اکتشاف فضاهای جدید برای شما بیشتر خواهد گشت.
کات سین های بازی به صورت Real Time و با فریم ریت 30 اجرا می شوند، گرچه در پاره ای از مواقع و در فضاهای شلوغ مقدار کمی افت فریم دیده می شود که در مقابل شگفتی های گرافیکی این بازی قابل گذشت هستند. فیزیک بازی به بهترین شکل ممکن طراحی شده و تقریبا تمامی اشیای موجود در بازی از تخریب پذیری قابل قبولی برخوردارند. حرکات بدن شخصیتهای بازی به خوبی طراحی شده و در هنگام پرشها یا سر خوردن از مناطق مرتفع شاهد انیمیشنهای زیبا و بسیار طبیعی از کارکترهای بازی هستیم .
تاثیر آب و هوا در حرکت کاراکتر شما فوق العاده است. در هوای بارانی و زمین گل آلود یا زمانی که در آب شنا می کنید به خوبی سنگینی و کند شدن کاراکتر را حس می کنید. فیزیک وسایل نقلیه هم با توجه به سبک بازی به زیبایی طراحی شده و تاثیرات جوی و محیطی را به خوبی می توان روی آن حس کرد. جزئیات بازی به حدی خوب و زیبا کار شده اند که جای هیچ حرفی را باقی نمی گذارد.
گرافیک Uncharted 4 را می توان انقلابی در نسل هشتم دانست، چرا که با فاصله زیادی توانسته موجب رضایت مخاطبان شود و انتظارات از بازیهای این نسل را چند پله فراتر ببرد. در بخش گرافیکی نیز گیم ایمگ نمره کامل را به این بازی می دهد.

اضافه کردن المانهای جدید در گیم پلی

در این شماره سازندگان بازی سعی کرده اند با اضافه کردن المانهای جدید در گیم پلی بازی و تنوع بیشتر در مبارزات و الگو برداری از شماره های پیشین این بازی و بازی موفق The Last Of Us تنوع بیشتری به این بخش بدهند. استفاده مناسب از طناب در این شماره از بازی، برای پریدن و گذر از بین صخره ها و یا از پا در آوردن دشمنان هیجان بازی را دوچندان کرده است. نکته قابل توجه این شماره هوش مصنوعی بالای همراهان شما در مبارزات است. همانند بازی موفق The Last Of Us همراهان شما در مبارزات تن به تن به کمک شما خواهد شتافت و شاهد comboهای دو نفره برای از پا در آوردن دشمنان هستیم.
در Uncharted 4 فضای بزرگتری طراحی شده و گستردگی مناطق بازی و آزادی عمل شما چندین برابر شده است و محدود به فضای کمی نیست. در مراحل بازی با حرکت در بیشه زار ها قابلیت حرکت به صورت مخفیانه به بازی اضافه شده است و اگر دوست ندارید تا با دشمنان درگیر شوید می توانید، یک به یک آنها را از پا درآورید. همچنین قابلیت مارک کردن دشمنان هم قابلیت جدیدی است که در این شماره به بازی اضافه شده است و کمک می کند موقعیت دشمنان را در هر لحظه مورد بررسی قرار دهید و در فرصت مناسب به آنها حمله کنید.
اگر علاقه ای به حرکت در بین بیشه زار ها ندارید و از کشت و کشتار مخفیانه لذت نمی برید، نگران نباشید. چرا که هنوز هم می توان مراحل را به صورت کاملا اکشن طی کرد و به لطف اسلحه های متنوعی که در بازی گنجانده شده، جذابیت این بخش نیز بیش از پیش شده است. تفاوتی که در درگیری های تن به تن نسبت به شماره های گذشته در بازی شاهد هستیم هوش مصنوعی بهتر دشمنان است. دشمنان در هنگام تیر اندازی دقت بیشتری در هدفگیری شما به خرج می دهند و به موقع کاور گیری می کنند .
المانهای غافلگیر کننده زیادی در گیم پلی بازی گنجانده شده که به کمک جلوه های سینمایی، هیجان بسیار زیادی را در حین بازی کردن به شما منتقل خواهد کرد. استفاده از وسایل نقلیه مختلف مثل ماشین، قایق و … تنوع بالایی به بازی داده و از خستگی و یکنواخت شدن بازی جلوگیری می کند. همچنین معماها در این شماره کمی نسبت به قبل سخت تر شده اند و بدون تمرکز و دقت کافی نمی توان از پس آنها بر آمد. بخش داستانی بازی نیز 22 مرحله یا Chapter وجود دارد که می تواند شما را حدود 20 الی 22 ساعت به راحتی زمین گیر کند البته اگر در حالت نرمال و سریع بازی کنید و به دنبال Treasure ها نباشید.
بخش مولتی پلیر بازی هم پیشرفتهایی نسبت به نسخه های گذشته داشته است که در نسخه بتا شاهد آن بودیم، اضافه شدن نقشه در گوشه تصویر و خرید تجهیزات اضافی در حین بازی از این دست تغییرات هستند، همچنین در این شماره در جنگهای تن به تن می توانید از قلاب برای کشتن حریفان استفاده کنید. بازی در بخش مولتی پلیر با فریم ریت 60 اجرا می شود و این امر سبب شده تا گرافیکی پایین تر نسبت به بخش تک نفره را شاهد باشیم. در هر مپ 10 نفر قابلیت بازی دارند که نسبت به نسخه قبلی هیچ تغییری نکرده است. با توجه به نکات گفته شده و گیم پلی گیرای این بازی نمره کامل به حق برای این بازی درج می شود.

موسیقی ای بی همتا

موسیقی شماره چهارم Uncharted توسط Henry Jackman یکی از با سابقه ترین موزیسین های هالیوود ساخته شده است که در فیلمهای متعددی وظیفه ساخت و تنظیم موسیقی را به عهده داشته است. Batman Dark Night، Kong Fu Panda، Pirates Of Caribbean و … از جمله کارهای اوست که در ساخت آنها با Hans Zimmer همکاری داشته است. یکی از المانهایی که همیشه سری بازی های Naughty Dog را جذاب و دوست داشتنی می کند، موسیقی متن بازی است. در Uncharted 4 نیز همانند نسخه های گذشته شاهد این موسیقی گوش نواز و زیبا هستیم. همچون نسخه های پیشین بازی، در این نسخه هم با توجه به اقلیم و فضایی که در آن قرار دارید، موسیقی تغییر می کند . تغییر موسیقی آرام به موسیقی هیجانی در درگیری ها به زیبایی انجام می شود.
همچنین صداهای محیطی مثل صدای باد،باران و قدم زدن در فضاهای خشک یا در محیطهای جنگلی به زیبایی صداگذاری شده و حس محیط را به شما منتقل می کند. صداگذاری در بین بازی و در کات سین ها به بهترین شکل انجام شده و همخوانی کاملی با فیزیک و حالت صورت کاراکتر ها دارد. در گیم پلی بازی دیالوگهای زیادی گنجانده شده و همین امر سبب شده تا در هیچ قسمتی از بازی احساس خستگی نکنید. با دقت بیشتر در بازی متوجه می شوید که هیچ صدایی در بازی سرسری گرفته نشده است و کوچکترین جز بازی نیز دارای صدای مناسب خود است. نمره کامل برازنده بخش موسیقی و صدای این بازیست.

حسرتی ماندگار

در نهایت عنوان Uncharted 4 را می توان موفق ترین و با کیفیت ترین بازی نسل هشتم تاکنون دانست که تا سالها در خاطرات دوستداران گیم خواهد ماند. گرافیک فوق العاده، گیم پلی جذاب و اضافه کردن المانهای جدید در بازی، صداگذاری فوق العاده و داستانی گیرا و حل کردن پازلهای داستانی شماره های گذشته و مولتی پلیر اعتیاد آور، این عنوان را یکی از به یاد ماندنی ترین شماره های این سری تبدیل کرده است. عنوانی که یکی از کاندیدهای اصلی بهترین بازی سال 2016 خواهد بود و تا مدت ها معیاری برای سنجش بازی های نسل هشتم خواهد ماند.
Naughty Dog ثابت کرد که می تواند در کنار استفاده از تمامی قابلیتهای کنسول نسل هشتم سونی، بازی ای با کیفیت به دور از بزرگ نمایی و اغراق عرضه کرد و تجربه بدی مثل 1886 Order که فاقد استانداردهای یک بازی انحصاری بود را از ذهن ها پاک و دیگر شرکتهای بازی سازی را به رقابتی سخت دعوت کند. باید منتظر ماند و دید که آیا عنوان دیگر این شرکت یعنی بازی The Last Of Us بار دیگر تجربه ای ناب و به یاد ماندنی را برای دوست داران گیم رقم خواهد زد ؟


بررسی بازی Uncharted 4: A Theif’s End

  • 100%
    - 100%
100%
Sending
User Review
98.2% (5 votes)
محمد سلیمی

محمد سلیمی

گیمر و منتقد بازی-عکاس,فیلم بردار و تدوینگر

6 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

نوزده − هجده =

  • جناب این بازی انچنان هم بازی خوبی نیست . واقعا نا امید شدم وقتی اینو بازی کردم اولا که سری انچارتد باید صخره نورد خطابش کرد بیش از ۵۰ درصد گیم پلی صخره نوردی میکنه جناب دریک و فیلمنامه بسیار ضعیف اره فیلمنامه بخصوص اخرش که ادای تنگا رو در میارن و بیخیال گنج میشن . کلا بهترین سری انچارتد ۲ بود ۳ هم بد نبود ولی ۴ کپی ضعیفی بود فقط گرافیک که ملاک نیست . یارو تمام دشمنا رو قتل العام میکنه برای گنج اونوقن اخرش میگه جونم بیشتر ارزش داره . واقعا که با انصاف بخوام نظر بدم کپی بسیار ضعیف . اره نسبت به بازی های دیگه خوبه . ولی معایب مضحکی داره. در کل بد نیست . گرافیکشم خیلی فرقی نکرده . اونجوری نیست که تو سایت انقد ازش تعریف میکنین. من بلک فلگ رو بیشتر دوست داشتم لا اقل نمیگفت جونم بیشتر گنج ارزش داره. از ۱۰ بهش ۶ میدم نه بیشتر چون همش کپی و صخره نوردیه . Laugh
    0 0

    • برادر، فکر کنم شما یا زبانت ضعیفه یا اصلاً به دیالوگ ها توجه نکردی، چون ظاهراً هیچی از داستان نفهمیدی.

  • نقد جالبی بود :yes: ممنون به سرعت عمل
    ولی خیلی سریع بازی رو انجام دادین و فکر کنم پدر بازی رو در اووردین.این همه عکس رو خودتون گرفتین از بازی یا دانلودیه.

    • ممنون
      تمام عکسها رو خودمون کپچر کردیم. هیچ کدوم از جایی نیست.
      البته حدود 500 تا عکس بود که اینا انتخاب شد.
      خیلیاشون که قرار ندادیم اسپویل بود و نمیشد قرار داد. داستان بازی رو لو میداد.

    • حقیقت تلخه . نظر شخصیمو گفتم . وقتی من ۱و ۲ و۳ و۴ رو بازی کردم . بهترینش ۲ بوده . تمامش کپی بود اون مرحله زیر زمین اوری که کپی بازی اویل 5 بود . مرحله کامیون جنگی که میوفته دنبالش کپی مرحله تانک انچارتد 2 بود . اون مرحله کلیسا و ناقوس هم کپی بود دقیقا از انچارتد 2 . در مورد صخره نوردی هم که نظری نمیدم تایم بگیر ببین چقد داری بالا پایین میری با پرش های غیر واقعی . در مورد زبان هم بهتره تا کسی رو ندیدی در موردش قضاوت نکنی. تو که زبانت قویه همون لذت ببر از سر کار رفتن .

  • ممنون از نقد خوبتون. باید این نکته رو اضافه کنم که واقعا موشن کپچرهای این بازی جای ستایش داره و به نظرم یکی از قویترین هایی بوده که دیدم. :yes: