به عنوان یک طرفدار ژانر نقش آفرینی که بیش از صدها ساعت پای هرکدام از ساختههای تاد هاوارد آن هم روی چندین پلتفرم از PC گرفته تا Xbox 360 و PS4 وقت گذاشتهام، دنیای پویا، داستان و کارکترهای گیرا، سیستم ارتقای نسبتا جذاب، Faction (گروه)های جذاب با ماموریتهای جالب توجه همه و همه باعث شدند چنان جذب ساختههایش شوم که تا کسب تروفی پلاتینیوم آنها پیش بروم(بجز Oblivion که فاقد سیستم تروفی بود)، حتی کسب این تروفی برایم کافی نبود و روی دیگر پلتفرمها هم این بازیها را برای صدها ساعت تجربه کردم. به عنوان گیمری که دوازده سال پیش با تجربه Oblivion، این شاهکار بیمانند تاد هاوارد و Bethesda طرفدار ژانر نقش آفرینی شدم تنها یک جمله درباره بازی Fallout 76 باید بگویم: به هیچ عنوان سمتش نروید. همراه وی جی مگ باشید. (Fallout 76 Review)
وقتی نوری در میان تاریکی باقی نمانده
با این که در زمان معرفی بازی Fallout 76 تا حدودی به موفقیت آن امیدوار بودم اما هر چه زمان بیشتر گذشت و نمایشهای جدیدتری در دسترس عموم قرار گرفت. کم کم شک و تردید درباره این بازی به دلم راه یافت. تا زمانی که بتای بازی عرضه شد و تقریبا تمام این شک و تردیدها رنگ واقعیت به خود گرفتند. ایرادات من به این بازی بسیار زیاد است و ممکن است بازگو کردن تمامی آن ها از حوصله مطلب خارج باشد. لذا نخست از محاسن این بازی مینویسم تا سپس با خیال راحت بازی را از دم تیغ خود بگذارنم.
![نقد و بررسی Fallout 76 20 fallout 76 review](https://vgmag.ir/wp-content/uploads/2018/11/Fallout-76_20181117213448.jpg)
خالی و بی روح
بزرگترین نقطه قوت بازی Fallout 76، نقشه بسیار بزرگ آن است که مساحتی تقریبا چهار برابر نقشه Fallout 4 دارد. برخلاف قسمت قبل این بار خبری از یک یا دو موقعیت جغرافیایی نیست. از کوهستانهای سرد و جنگلهای همیشه سبز ویرجینای غربی که بگذریم به مناطق آلوده معادن ذغال سنگ و بیابانهای شمال نقشه میرسیم. لذا از بابت تنوع زیست محیطی Bethesda این بار به خوبی عمل کرده و محیط بازی به هیچ عنوان یکنواخت نیست.
از سوی دیگر سیستم لول آپ و کارتهای پرک (Perk) هم به خوبی در بازی Fallout 76 پیادهسازی شدهاند و به نوعی ادامه دهنده همان سیستمی هستند که در قسمت چهارم استفاده شده بود. سومین و آخرین نقطه قوت که نمیتوان به خاطر مشکلات بازی از آن لذت کامل برد، بخش کرفتینگ (Crafting) و لوت کردن است. بنا به دلایل نامعلومی سازندگان تصمیم گرفتند در این قسمت به تمام اشیا از جمله منابع اولیه هم وزن اختصاص دهند لذا تنها پس از چند ساعت آن هم درحالی که تنها چند عدد اسلحه و لباس دارید متوجه میشوید که بیش از حد مجاز وسیله حمل میکنید.
سیستم کرفتینگ هم در وضعیت خوبی قرار دارد و میتواند تا ساعتها کاربران را، حتی آنهایی که از گیم پلی بازی خشمگین هستند را سرگرم کند. با این حال اولین ایراد اساسی و مهم بازی در این نقطه خود را نشان میدهد. تمامی این آیتمها، لباسها و تسلیحات از Fallout 4 به این بازی آمدهاند. من با تمام این وسایل قبلا کار کردهام و برایم جذابیتی ندارند. حتی معماری ساختمانها و اشیا درون بازی هم به نحوی هستند که گویی از بوستون (Fallout 4) به این قسمت منتقل شدهاند.
تکراری، تکراری و تکراری
حس و حالی که در هنگام تجربه Fallout 76 دارید، دقیقا همان حسی است که به هنگام تمام کردن مراحل اصلی Fallout 4 به شما دست میدهد، خالی و بیهدف در گوشه و کنار نقشه میچرخید و ماموریتهای احمقانه انجام میدهید. گیمپلی و مکانیزم این بازی بیش از هرچیز برای من یادآور تجربه ناموفق قسمت اول Destiny است اما حداقل شوتینگ در ساخته Bungie بینقص بود و گرافیک آن هم برای زمان عرضه در سطح خوبی قرار میگرفت.
این دو مورد را که کنار بگذاریم مراحل بازی و سیستم آنلاین دو بازی کاملا شبیه هم هستند. در بازی Fallout 76 مانند یک کودکی که به اصطلاح او را دنبال نخود سیاه میفرستند باید گوشه و کنار نقشه را به دنبال مدیر والت 76 بگردید و در نهایت ردپای او را با گوش دادن به نوارهای صوتیاش یافته و در این میان باید با برخی دشمنان هم بجنگید. تمام بخش داستانی همین است.
برای یافتن نوار صوتی به یک بخش نقشه میروید و با خیل عظیمی از دشمنان که به صورت مداوم Respawn میشوند میجنگید. این بازی نام Fallout را به یدک میکشد اما کوچکترین شباهتی به آن ندارد. مبارزات با اسلحه با این که نسبت به قسمت سوم بهبود یافته اما به هیچ عنوان جذاب نیستند بخصوص اکنون که سیستم VATS به صورت همزمان کار میکند و خبری از توقف یا آهسته ساختن زمان نیست. پس به هیچ عنوان دل خودتان را برای لذت بردن از شوتینگ بازی خوش نکنید.
![نقد و بررسی Fallout 76 21 fallout 76 review](https://vgmag.ir/wp-content/uploads/2018/11/Fallout-76_20181118145707.jpg)
گلیچ 76
بازیهای Bethesda به داشتن گلیچ و باگ مشهور هستند. باگهایی جالب و بامزه که گهگاهی هم در روند بازی اختلال ایجاد میکردند و کاراکترهای فرعی داستان را یا از حرکت میانداختند یا مسیر ماموریت را تغییر میدادند اما هیچ وقت این باگها موجب شکنجهتان نمیشدند. در Fallout 76 همه چیز توسط باگها محاصره شدهاند پس از سپری کردن حدود 20 ساعت زمان پای این بازی، تاکنون با دشمنی مواجه نشدهام که با باگ درگیر نباشد. انگار به جای بمب اتمی، بمب گلیچ و باگ روی ایالت ویرجینای غربی ریختهاند.
این باگها همه چیز را از مبارزه تا ماموریت تحت الشعاع خود قرار میدهند. به عنوان مثال در یکی از ایونتهای آنلاین بازی مامور اسکورت کردن یک ربات شدم اما ناگهان ربات در میان یک درخت گیر کرد و عملا ماموریت به بن بست رسید یا زمانی دیگر تصمیم گرفتم برای رهایی از مبارزه با گروه عظیم اسگورجها با فست تراول به مقصد خودم برسم. صحنهای که با آن مواجه شدم، غرق شدن کاراکترم در برزخ یک ساختمان بود. بله درست حدس زدید، بازی من را در میان یک ساختمان غیرقابل دسترس ظاهر ساخته بود.
این مسائل با وجود این که قابل برطرف ساختن با عرضه آپدیت هستند اما نشان میدهد بتسدا چه قدر بیاهمیت به نظر گیمرها و کیفیت فنی بازیهایش است. گرافیک بازی به معنای واقعی کلمه تاریخ مصرف گذشته و زشت است. حتی استفاده از این موتور در بازی Fallout 4 هم با انتقادات گسترده رو به رو شد اما Bethesda به هیچ عنوان حاضر به شنیدن انتقادات نیست. اکنون حتی گفته شده که در ساخت The Elder Scrolls 6 هم از همین موتور استفاده خواهد شد. تمام مشکل گرافیک بد بازی نیست، افت فریم وحشتناک عملا تجربه بازی را به یک شکنجه تمام عیار تبدیل میکند.
آن هم در حالی که افت فریمها تنها مربوط به درگیری نیستند و حتی در راه رفتن یا دویدن هم با این موضوع مواجه میشوید. این بازی عملا ناقص به بازار عرضه شده و حتی یک نفر در بتسدا حاضر به عذرخواهی بابت عرضه چنین بازی بیهدف و تاریخ مصرف گذشتهای نیست. البته دلیل آن هم تا حدودی روشن است، تا زمانی که افراد به اصطلاح فن بوی با عرضه هر بازیای که حتی سطل زباله هم آن را پس میزند، زبان به تحسین و تمجید سازندگان باز میکنند، هیچ عجیب نیست که Bethesda بدون هیچ نگرانی دست به عرضه چنین عناوینی میزند. بازی Fallout 76 یک دنیای متنوع از نظر زیستی اما به شدت خالی و تکراری است.
من به عنوان یک گیمر میخواهم با NPCها برای خرید و فروش سروکله بزنم یا نظرات رهگذران را بشنوم، درست مانند نگهبانان شهر وایت ران در Skyrim که هراز گاهی میگفتند:« منم مثل تو یک ماجراجو بودم تا اینکه تیر به پایم خورد.» من به عنوان طرفدار ژانر نقش آفرینی چنین چیزی در بازی میخواهم نه یک مشت ربات زشت و شبیه همدیگر که نهایت ارتباطشان با قهرمان داستان گفتن عباراتی مانند «مراقب باش» یا «روزخوبی داشته باشید.»است.
![نقد و بررسی Fallout 76 22 fallout 76 review](https://vgmag.ir/wp-content/uploads/2018/11/Fallout-76_20181118120841.jpg)
رباتهای دزد
سیستم خرید و فروش بازی هم یک جوک به تمام معنا است. برای خرید و فروش آیتمها باید سراغ برخی رباتها بروید که این کار را انجام میدهند اما صبر کنید اینها فروشندگان عادی نیستند، دزدانی سرگردنه هستند که یک کلت کمری را از شما به قیمت 2 در نوشابه (ارز رسمی بازی) میخرند و همان را با قیمت 80 در نوشابه به شما میفروشند. برهمین اساس کسب پول در این بازی یکی از سختترین کارهای ممکن است. آن هم در حالی که برای فست تراول کردن باید پول پرداخت کنید. شاید با خود تصور کنید با فست تراول نکردن هم میتوانید سر کنید اما کافی است چندبار یک مسیر یکسان را طی کنید و هردقیقه با دشمنانی رو به رو شوید که در کسری از ثانیه Respawn میشوند، آن موقع در صف Fast travel میایستید.
شوخی به نام فال اوت آنلاین
از سیستمهای احمقانه گیمپلی که بگذریم به مهمترین المان بازی یعنی بخش آنلاین میرسیم. درجه سختی بازی به هیچ عنوان بالا نیست و اگر به مناطق بازی براساس لول مورد نیازشان سفر کنید، به هیچ عنوان کشته نخواهید شد، خب در این حالت چه کسی حاضر است با یک فرد غریبه تیم تشکیل دهد؟ وقتی خودش میتواند از پس دشمنان بربیاید برای چه لوتهایش را بی دلیل با یک یا دو نفر دیگر شریک شود؟
سیستم PvP بازی هم باز یک شوخی احمقانه است. کمپانی Bethesda تلاش کرده با برخی محدودیتها این سیستم را در بازی پیاده سازی کند اما وقتی ایده از اول اشتباه باشد، هرچه قدر هم که محدودیت و قانون برایش تنظیم کنی باز موفقیتآمیز نخواهد بود. همان طور که میدانید برای درگیر شدن با بازیکنان دیگر باید به آنها درخواست دوئل دهید یا آنها پاسخ شلیکتان را بدهند. این مسخره ترین سیستمی است که میتوان ساخت. میپرسید چرا؟ چون فرد شروع کننده دوئل شانس بسیار کمی برای پیروزی دارد.
تصور کنید من برای شروع دوئل به سمت یک بازیکن شلیک میکنم. او زره خود را تن میکند، قویترین سلاحش را برمیدارد و با استفاده ازVATS چند گلوله در مغزم خالی میکند. من هم تا به خودم بیایم از گردونه دوئل خارج شدهام. حتی سیستم ساخت کمپ هم پر از ایراد است، بسیاری از کاربران گزارش دادهاند که گیمرهای با درجه بالا به سمت کمپهای آنان حمله و همه چیز را خراب میکنند، این کاربران بخت برگشته هم کاری جز نگاه کردن از دستشان برنمیآید.
![نقد و بررسی Fallout 76 23 fallout 76 review](https://vgmag.ir/wp-content/uploads/2018/11/Fallout-76_20181118115518.jpg)
این بازی را نخرید
ایرادات بازی بسیاربسیار زیاد هستند که وقت کافی برای نگارش تمامشان نیست اما اگر بخواهیم خلاصه نگاهی به بازی بیاندازیم باید بگوییم: دنیای بازی و ماموریتهایش به شدت تکراری و خسته کننده هستند. به هیچ عنوان هدف این بازی مشخص نیست، آیا یک بازی نقش آفرینی است یا هدفش روی سیستم آنلاین است؟ باگ های بازی به حدی زیادند که از کنترل خارج میشوند. گرافیک کاملا تاریخ مصرف گذشته است و تمام این مسائل نشان میدهد که Bethesdaنه تنها ایرادات بازیهای گذشته خود را برطرف نکرده، بلکه صدها مورد جدید هم به این بازی افزوده. بازیای سراسر ایراد و اشکال که به هر قیمت ممکن باید از آن دوری کنید.
PS4 Review
نقد و بررسی Fallout 76
-
3/10
خلاصه
نکات مثبت:
سیستم جالب لول آپ و کارتهای پرک (Perk Cards)
نقشه عظیم با تنوع زیستی و جغرافیای گسترده
سیستم لوتینگ و کرفتینگ نسبتا سرگرم کننده
نکات منفی:
گرافیک کاملا از رده خارج
افت فریم وحشتناک و بیدلیل حتی در زمان دویدن
عدم وجود NPC و بسنده کردن به رباتهای شبیه به هم
نبود داستان و اتکا به نوارهای صوتی
دشمنان به صورت گلهای Respawn میشوند
دنیای خالی و خسته کننده
تمام آیتمها و حتی ساختمانها از Fallout 4 به این بازی راه یافتهاند و عملا هیچ چیز جدیدی نمیتوان درآن یافت
سیستم PvP کاملا خراب و پر از ایراد
کمپها به راحتی توسط گیمرهای لول بالا قابل تخریب هستند و کاربران کاری جز تماشا از دستشان بر نمیآید
سیستم خرید و فروش بیرحم و کاملا غیرمنطقی
تکراری، تکراری و باز هم تکراری
سلام همین طور که تو نیم ساعت گفتم اینجا هم میگم کلا من تو سبک rpg ۲تا بازی رو تست کردم یکی ویچر که دیگه نمیسازنش و یکیم فال اوت۴ که اخریش رو گند زدن البته من فال اوت ۴ رو نتوستم تموم کنم نمیدونم چرا حال ندارم تا ته برم??
من سوالم اینه که مگه اینا elder scrolls online بیرون ندادن؟ نقد ها و گیمپلی یوتیوب رو که نگا میکنی انگار بازی رو فن افزار شریف ساخته! چجوری میشه؟ انگار دفعه ی اولشون بود که کلا بازی ساختن
چرا فن افزار شریف و میریزی تو ماستا؟ به نظرم شرکت هویج کوهی رو می گفتی بهتر بود.
یه استدیو ایرانی هم که داره تو این وضعیت خوب کار میکنه رو مسخره میکنید؟؟!
دوستان با عرض معذرت نویسنده این نقد کیه؟
دانیال کریمی طار
توی عکس اسمش هست
درسته اخه اسمش ترکیب اسم دوتا از خوبانه تعجب کردم :evilgrin:
“تا زمانی که افراد به اصطلاح فن بوی با عرضه هر بازیای که حتی سطل زباله هم آن را پس میزند، زبان به تحسین و تمجید سازندگان باز میکنند، هیچ عجیب نیست که Bethesda بدون هیچ نگرانی دست به عرضه چنین عناوینی میزند.” :rotfl: :yes: :yes:
تمام بازی توی این یک جمله خلاصه شده!
ممنون بابت نقد :yes:
به نظر میاد کریمیطارها کلا منتقدهای خوبی ازشون در میاد 😀
ممنون از نقد . واقعا حتی تو یک ساعت اول این بازی هم می شد متوجه شد که واقعا هیچ حرفی برای گفتن نداره . اونم در زمانی که بازی هایی مثل Red Dead منتشر شدند و انتظارات از بازی ها چندین برابر شده. واقعا امیدوارم Bethesda این مسیر رو تغییر بده تا در آینده شاهد ورشکستگی یا تعطیلی استودیوهای این شرکت نباشیم.
نویسنده نقد کیه؟ ادمین؟
یارو واقعه دیوونه بوده بازی به این ناقصی داده
نقد دارک سایدرز کی می رید؟ امروز می رسه؟
تازه از این به بعد کار بتسدا شروع میشه این گندی که بالا آورده رو جمع کنه
نقد به شدت عالی بود واقعا لذت بردم
یک دنیا ممنون از نویسنده عزیز??
اقای طالبیان به نظرت اینا تا اخر از این بازی پشتیبانی میکنن!؟
پیت هاینز گفته بود برای همیشه از بازی پشتیبانی میکنیم???
100 درصد پشتیبانی میکنن و احتمال زیاد هم مثل The Elder Scrolls Online به مرور بهتر میشه اما باز هم مشکل عرضه یه بازی با این وضعیت که بعد از یک هفته 50 درصد تخفیف خورده و برطرف نمیکنه