نقد و بررسی

نقد و بررسی Fallout 76

fallout 76 review

به عنوان یک طرفدار ژانر نقش آفرینی که بیش از صدها ساعت پای هرکدام از ساخته­‌های تاد هاوارد آن هم روی چندین پلتفرم از PC  گرفته تا Xbox 360  و PS4  وقت گذاشته­‌ام، دنیای پویا، داستان و کارکترهای گیرا، سیستم ارتقای نسبتا جذاب، Faction (گروه)های جذاب با ماموریت‌های جالب توجه همه و همه باعث شدند چنان جذب ساخته‌هایش شوم که تا کسب تروفی پلاتینیوم آنها پیش بروم(بجز Oblivion  که فاقد سیستم تروفی بود)، حتی کسب این تروفی برایم کافی نبود و روی دیگر پلتفرم‌­ها هم این بازی‌­ها را برای صدها ساعت تجربه کردم. به عنوان گیمری که دوازده سال پیش با تجربه Oblivion، این شاهکار بی‌مانند تاد هاوارد و Bethesda طرفدار ژانر نقش آفرینی شدم تنها یک جمله درباره بازی Fallout 76 باید بگویم: به هیچ عنوان سمتش نروید. همراه وی جی مگ باشید. (Fallout 76 Review)

وقتی نوری در میان تاریکی باقی نمانده

با این که در زمان معرفی بازی Fallout 76 تا حدودی به موفقیت آن امیدوار بودم اما هر چه زمان بیشتر گذشت و نمایش‌های جدیدتری در دسترس عموم قرار گرفت. کم کم شک و تردید درباره این بازی به دلم راه یافت. تا زمانی که بتای بازی عرضه شد و تقریبا تمام این شک و تردیدها رنگ واقعیت به خود گرفتند. ایرادات من به این بازی بسیار زیاد است و ممکن است بازگو کردن تمامی آن ها از حوصله مطلب خارج باشد. لذا نخست از محاسن این بازی می‌­نویسم تا سپس با خیال راحت بازی را از دم تیغ خود بگذارنم.

fallout 76 review
fallout 76 review

خالی و بی روح

بزرگ‌ترین نقطه قوت بازی Fallout 76، نقشه بسیار بزرگ آن است که مساحتی تقریبا چهار برابر نقشه Fallout 4  دارد. برخلاف قسمت قبل این بار خبری از یک یا دو موقعیت جغرافیایی نیست. از کوهستان‌های سرد و جنگل‌های همیشه سبز ویرجینای غربی که بگذریم به مناطق آلوده معادن ذغال سنگ و بیابان­‌های شمال نقشه می‌­رسیم. لذا از بابت تنوع زیست محیطی Bethesda این بار به خوبی عمل کرده و محیط بازی به هیچ عنوان یکنواخت نیست.

از سوی دیگر سیستم لول آپ و کارت­های پرک (Perk) هم به خوبی در بازی Fallout 76 پیاده‌سازی شده‌اند و به نوعی ادامه دهنده همان سیستمی هستند که در قسمت چهارم استفاده شده بود. سومین و آخرین نقطه قوت که نمی‌توان به خاطر مشکلات بازی از آن لذت کامل برد، بخش کرفتینگ (Crafting) و لوت کردن است. بنا به دلایل نامعلومی سازندگان تصمیم گرفتند در این قسمت به تمام اشیا از جمله منابع اولیه هم وزن اختصاص دهند لذا تنها پس از چند ساعت آن هم درحالی که تنها چند عدد اسلحه و لباس دارید متوجه می­شوید که بیش از حد مجاز وسیله حمل می­‌کنید.

سیستم کرفتینگ هم در وضعیت خوبی قرار دارد و می‌تواند تا ساعت‌ها کاربران را، حتی آنهایی که از گیم پلی بازی خشمگین هستند را سرگرم کند. با این حال اولین ایراد اساسی و مهم بازی در این نقطه خود را نشان می­‌دهد. تمامی این آیت‌م­ها، لباس‌­ها و تسلیحات از Fallout 4  به این بازی آمده‌­اند. من با تمام این وسایل قبلا کار کرده‌­ام و برایم جذابیتی ندارند. حتی معماری ساختمان­‌ها و اشیا درون بازی هم به نحوی هستند که گویی از بوستون (Fallout 4)  به این قسمت منتقل شده‌اند.

تکراری، تکراری و تکراری

حس و حالی که در هنگام تجربه Fallout 76  دارید، دقیقا همان حسی است که به هنگام تمام کردن مراحل اصلی Fallout 4  به شما دست می­‌دهد، خالی و بی‌هدف در گوشه و کنار نقشه می­‌چرخید و ماموریت­‌های احمقانه انجام می‌­دهید. گیم‌پلی و مکانیزم این بازی بیش از هرچیز برای من یادآور تجربه ناموفق قسمت اول Destiny است اما حداقل شوتینگ در ساخته Bungie بی‌نقص بود و گرافیک آن هم برای زمان عرضه در سطح خوبی قرار می‌گرفت.

این دو مورد را که کنار بگذاریم مراحل بازی و سیستم آنلاین دو بازی کاملا شبیه هم هستند. در بازی Fallout 76  مانند یک کودکی که به اصطلاح او را دنبال نخود سیاه می‌فرستند باید گوشه و کنار نقشه را به دنبال مدیر والت 76 بگردید و در نهایت ردپای او را با گوش دادن به نوارهای صوتی­‌اش یافته و در این میان باید با برخی دشمنان هم بجنگید. تمام بخش داستانی همین است.

برای یافتن نوار صوتی به یک بخش نقشه می‌­روید و با خیل عظیمی از دشمنان که به صورت مداوم Respawn می­‌شوند می­‌جنگید. این بازی نام Fallout  را به یدک می­‌کشد اما کوچک‌ترین شباهتی به آن ندارد. مبارزات با اسلحه با این که نسبت به قسمت سوم بهبود یافته اما به هیچ عنوان جذاب نیستند بخصوص اکنون که سیستم VATS به صورت همزمان کار می­‌کند و خبری از توقف یا آهسته ساختن زمان نیست. پس به هیچ عنوان دل خودتان را برای لذت بردن از شوتینگ بازی خوش نکنید.

fallout 76 review
fallout 76 review

گلیچ 76

بازی­‌های Bethesda به داشتن گلیچ و باگ مشهور هستند. باگ­‌هایی جالب و بامزه که گهگاهی هم در روند بازی اختلال ایجاد می­‌کردند و کاراکترهای فرعی داستان را یا از حرکت می‌­انداختند یا مسیر ماموریت را تغییر می­‌دادند اما هیچ وقت این باگ‌ها موجب شکنجه­‌تان نمی‌­شدند. در Fallout 76  همه چیز توسط باگ‌ها محاصره شده‌­اند پس از سپری کردن حدود 20 ساعت زمان پای این بازی، تاکنون با دشمنی مواجه نشده‌­ام که با باگ درگیر نباشد. انگار به جای بمب اتمی، بمب گلیچ و باگ روی ایالت ویرجینای غربی ریخته‌­اند.

این باگ­‌ها همه چیز را از مبارزه تا ماموریت تحت الشعاع خود قرار می‌­دهند. به عنوان مثال در یکی از ایونت‌­های آنلاین بازی مامور اسکورت کردن یک ربات شدم اما ناگهان ربات در میان یک درخت گیر کرد و عملا ماموریت به بن بست رسید یا زمانی دیگر تصمیم گرفتم برای رهایی از مبارزه با گروه عظیم اسگورج‌­ها با فست تراول به مقصد خودم برسم. صحنه­‌ای که با آن مواجه شدم، غرق شدن کاراکترم در برزخ یک ساختمان بود. بله درست حدس زدید، بازی من را در میان یک ساختمان غیرقابل دسترس ظاهر ساخته بود.

این مسائل با وجود این که قابل برطرف ساختن با عرضه آپدیت هستند اما نشان می­‌دهد بتسدا چه قدر بی‌اهمیت به نظر گیمرها و کیفیت فنی بازی­‌هایش است. گرافیک بازی به معنای واقعی کلمه تاریخ مصرف گذشته و زشت است. حتی استفاده از این موتور در بازی Fallout 4  هم با انتقادات گسترده رو به رو شد اما Bethesda به هیچ عنوان حاضر به شنیدن انتقادات نیست. اکنون حتی گفته شده که در ساخت The Elder Scrolls 6 هم از همین موتور استفاده خواهد شد. تمام مشکل گرافیک بد بازی نیست، افت فریم وحشتناک عملا تجربه بازی را به یک شکنجه تمام عیار تبدیل می‌­کند.

آن هم در حالی که افت فریم‌ها تنها مربوط به درگیری نیستند و حتی در راه رفتن یا دویدن هم با این موضوع مواجه می­‌شوید. این بازی عملا ناقص به بازار عرضه شده و حتی یک نفر در بتسدا حاضر به عذرخواهی بابت عرضه چنین بازی بی­‌هدف و تاریخ مصرف گذشته‌­ای نیست. البته دلیل آن هم تا حدودی روشن است، تا زمانی که افراد به اصطلاح فن بوی با عرضه هر بازی­‌ای که حتی سطل زباله هم آن را پس می‌­زند، زبان به تحسین و تمجید سازندگان باز می­‌کنند، هیچ عجیب نیست که Bethesda بدون هیچ نگرانی دست به عرضه چنین عناوینی می‌­زند. بازی Fallout 76 یک دنیای متنوع از نظر زیستی اما به شدت خالی و تکراری است.

من به عنوان یک گیمر می‌­خواهم با NPCها برای خرید و فروش سروکله بزنم یا نظرات رهگذران را بشنوم، درست مانند نگهبانان شهر وایت ران در Skyrim که هراز گاهی می­‌گفتند:« منم مثل تو یک ماجراجو بودم تا اینکه تیر به پایم خورد.» من به عنوان طرفدار ژانر نقش آفرینی چنین چیزی در بازی می­‌خواهم نه یک مشت ربات زشت و شبیه همدیگر که نهایت ارتباطشان با قهرمان داستان گفتن عباراتی مانند «مراقب باش» یا «روزخوبی داشته باشید.»است.

fallout 76 review
fallout 76 review

ربات‌های دزد

سیستم خرید و فروش بازی هم یک جوک به تمام معنا است. برای خرید و فروش آیتم‌ها باید سراغ برخی ربات‌­ها بروید که این کار را انجام می­‌دهند اما صبر کنید این­ها فروشندگان عادی نیستند، دزدانی سرگردنه هستند که یک کلت کمری را از شما به قیمت 2 در نوشابه (ارز رسمی بازی) می­‌خرند و همان را با قیمت 80 در نوشابه به شما می­‌فروشند. برهمین اساس کسب پول در این بازی یکی از سخت‌­ترین کارهای ممکن است. آن هم در حالی که برای فست تراول کردن باید پول پرداخت کنید. شاید با خود تصور کنید با فست تراول نکردن هم می­توانید سر کنید اما کافی است چندبار یک مسیر یکسان را طی کنید و هردقیقه با دشمنانی رو به رو شوید که در کسری از ثانیه Respawn می­شوند، آن موقع در صف Fast travel  می‌­ایستید.

شوخی‌ به نام فال اوت آنلاین

از سیستم­‌های احمقانه گیم‌پلی که بگذریم به مهم‌ترین المان بازی یعنی بخش آنلاین می‌­رسیم. درجه سختی بازی به هیچ عنوان بالا نیست و اگر به مناطق بازی براساس لول مورد نیازشان سفر کنید، به هیچ عنوان کشته نخواهید شد، خب در این حالت چه کسی حاضر است با یک فرد غریبه تیم تشکیل دهد؟ وقتی خودش می­‌تواند از پس دشمنان بربیاید برای چه لوت‌هایش را بی دلیل با یک یا دو نفر دیگر شریک شود؟

سیستم PvP بازی هم باز یک شوخی احمقانه است. کمپانی Bethesda تلاش کرده با برخی محدودیت­‌ها این سیستم را در بازی پیاده سازی کند اما وقتی ایده از اول اشتباه باشد، هرچه قدر هم که محدودیت و قانون برایش تنظیم کنی باز موفقیت‌آمیز نخواهد بود. همان طور که می‌دانید برای درگیر شدن با بازیکنان دیگر باید به آنها درخواست دوئل دهید یا آنها پاسخ شلیکتان را بدهند. این مسخره ترین سیستمی است که می‌­توان ساخت. می‌­پرسید چرا؟ چون فرد شروع کننده دوئل شانس بسیار کمی برای پیروزی دارد.

تصور کنید من برای شروع دوئل به سمت یک بازیکن شلیک می‌­کنم. او زره خود را تن می­‌کند، قوی‌ترین سلاحش را برمی‌دارد و با استفاده ازVATS  چند گلوله در مغزم خالی می‌­کند. من هم تا به خودم بیایم از گردونه دوئل خارج شده­‌ام. حتی سیستم ساخت کمپ هم پر از ایراد است، بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که گیمرهای با درجه بالا به سمت کمپ‌­های آنان حمله و همه چیز را خراب می­‌کنند، این کاربران بخت برگشته هم کاری جز نگاه کردن از دستشان برنمی­‌آید.

fallout 76 review
fallout 76 review

این بازی را نخرید

ایرادات بازی بسیاربسیار زیاد هستند که وقت کافی برای نگارش تمامشان نیست اما اگر بخواهیم خلاصه نگاهی به بازی بیاندازیم باید بگوییم: دنیای بازی و ماموریت‌هایش به شدت تکراری و خسته کننده هستند. به هیچ عنوان هدف این بازی مشخص نیست، آیا یک بازی نقش آفرینی است یا هدفش روی سیستم آنلاین است؟ باگ های بازی به حدی زیادند که از کنترل خارج می‌­شوند. گرافیک کاملا تاریخ مصرف گذشته است  و تمام این مسائل نشان می­دهد که Bethesdaنه تنها ایرادات بازی‌­های گذشته خود را برطرف نکرده، بلکه صدها مورد جدید هم به این بازی افزوده. بازی­ای سراسر ایراد و اشکال که به هر قیمت ممکن باید از آن دوری کنید.

PS4 Review

نقد و بررسی Fallout 76
  • 3/10
    امتیاز نهایی - 3/10
3/10

خلاصه

نکات مثبت:
سیستم جالب لول آپ و کارت­های پرک (Perk Cards)
نقشه عظیم با تنوع زیستی و جغرافیای گسترده
سیستم لوتینگ و کرفتینگ نسبتا سرگرم کننده

نکات منفی:
گرافیک کاملا از رده خارج
افت فریم وحشتناک و بی­دلیل حتی در زمان دویدن
عدم وجود NPC و بسنده کردن به ربات­های شبیه به هم
نبود داستان و اتکا به نوارهای صوتی
دشمنان به صورت گله­ای Respawn می­شوند
دنیای خالی و خسته کننده
تمام آیتم­ها و حتی ساختمان­ها از Fallout 4 به این بازی راه یافته­اند و عملا هیچ چیز جدیدی نمی­توان درآن یافت
سیستم PvP کاملا خراب و پر از ایراد
کمپ­ها به راحتی توسط گیمرهای لول بالا قابل تخریب هستند و کاربران کاری جز تماشا از دستشان بر نمی‌آید
سیستم خرید و فروش بی­رحم و کاملا غیرمنطقی
تکراری، تکراری و باز هم تکراری

Sending
User Review
1.83/10 (3 votes)
تحریریه وی جی مگ

تحریریه وی جی مگ

14 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پانزده − چهار =

  • سلام همین طور که تو نیم ساعت گفتم اینجا هم میگم کلا من تو سبک rpg ۲تا بازی رو تست کردم یکی ویچر که دیگه نمیسازنش و یکیم فال اوت۴ که اخریش رو گند زدن البته من فال اوت ۴ رو نتوستم تموم کنم نمیدونم چرا حال ندارم تا ته برم??

  • من سوالم اینه که مگه اینا elder scrolls online بیرون ندادن؟ نقد ها و گیمپلی یوتیوب رو که نگا میکنی انگار بازی رو فن افزار شریف ساخته! چجوری میشه؟ انگار دفعه ی اولشون بود که کلا بازی ساختن

  • “تا زمانی که افراد به اصطلاح فن بوی با عرضه هر بازی­‌ای که حتی سطل زباله هم آن را پس می‌­زند، زبان به تحسین و تمجید سازندگان باز می­‌کنند، هیچ عجیب نیست که Bethesda بدون هیچ نگرانی دست به عرضه چنین عناوینی می‌­زند.” :rotfl: :yes: :yes:
    تمام بازی توی این یک جمله خلاصه شده!

    ممنون بابت نقد :yes:
    به نظر میاد کریمی‌طارها کلا منتقدهای خوبی ازشون در میاد 😀

  • ممنون از نقد . واقعا حتی تو یک ساعت اول این بازی هم می شد متوجه شد که واقعا هیچ حرفی برای گفتن نداره . اونم در زمانی که بازی هایی مثل Red Dead منتشر شدند و انتظارات از بازی ها چندین برابر شده. واقعا امیدوارم Bethesda این مسیر رو تغییر بده تا در آینده شاهد ورشکستگی یا تعطیلی استودیوهای این شرکت نباشیم.

    • نقد به شدت عالی بود واقعا لذت بردم
      یک دنیا ممنون از نویسنده عزیز??
      اقای طالبیان به نظرت اینا تا اخر از این بازی پشتیبانی میکنن!؟
      پیت هاینز گفته بود برای همیشه از بازی پشتیبانی میکنیم?‍??

      • 100 درصد پشتیبانی می‌کنن و احتمال زیاد هم مثل The Elder Scrolls Online به مرور بهتر میشه اما باز هم مشکل عرضه یه بازی با این وضعیت که بعد از یک هفته 50 درصد تخفیف خورده و برطرف نمی‌کنه