سالی دیگر و باز هم شمارهای دیگر از سری بازیهای World Rally Championship که به اختصار WRC گفته میشود. این سری که بازی رسمی این مسابقات محسوب میشوند توسط دو شرکت KT Racing و Kylotonn و در سبک شبیهساز ساخته میشوند. به جرئت میتواند گفت این سری تا بدینجا راه زیاد و پرفراز و نشیبی را طی کرده و در هر شماره پیشرفتهایی در بخش گیمپلی و کریر به خود دیده است؛ با اینکه هنوز هم نواقصی در باقی بخشها به چشم میخورد. همراه ویجیمگ باشید با نقد و بررسی WRC 10.
ناگریز است که در ابتدای مقاله اشارهای به دیگر عنوان رانندگی در سبک رالی، یعنی سری DiRT داشته باشیم که سال قبل با تغییر جهتی که در کلیت خود داد، راه خود را برروی کنسولهای نسل جدید باز کرد و بیشتر به یک فستیوال آرکید شبیه بود تا شبیهساز رالی. بدین صورت، هم اکنون تنها عنوان شبیهساز و نزدیک به واقعیت در این سبک تنها WRC 10 است! با نقد و بررسی این عنوان با ویجیمگ همراه باشید.
نکتهای در این شماره یعنی WRC 10 خودنمایی میکند، تاکید بازی بر دهمین سالگرد این سری است که به واسطه اضافه کردن مسابقات واقعی و کلاسیک رالی در 50 سال گذشته، آن را جشن میگیرد. مثل همیشه قدرتمندترین قسمت بازی، بخش Career است که از رالی مبتدی شروع شده و با بالارفتن از پلههای WRC 3 و WRC 2، باید خود را به مسابقات قهرمانی رالی برسانید.
در این راه با انتخابات و مینی گیمپلیهایی نیز سروکار دارید که در بخش منو انجام گرفته و تاثیرات مستقیمی بر ادامه راه شما خواهد داشت. برای مثال میتوانید تیمخود را تشکیل داده و با توجه به قابلیتهای هر فردی که به تیم اضافه میکنید، میزان XP دریافت کرده از مسابقات و یا ارتباط با اسپانسرهای خود را بهبود ببخشید.
از سوی دیگر شاخه ارتقای مهارت را داریم که با بدست آوردن امتیازات کافی میتوانید این شاخه را گسترش دهید تا بیش از پیش در مسابقات پیشرفت کرده و کاررا برای خودتان راحتتر کنید. همانطور که بالاتر گفته شد این شماره دارای مسابقات واقعی از مشهورترین مسابقات رالی جهانی است و در بخش Career نیز این مسابقات را تجربه خواهید کرد و میتوانید از مسابقات مشهوری که با اتومبیلهای لانسیا و آئودی در تاریخ رالی ثبت شدهاند لذت ببرید که حس و حال خاصی را به همراه دارد.
در کنار بخش Career، مثل همیشه بخش آنلاین را داریم اما به علت کمبود بازیکن در روزهای ابتدایی و قبل از انتشار، موفق به تجربه کامل آن نشدیم اما با توجه به تجربهای که از شمارههای قبلی داریم، با بخش آنلاین کاملا معمولی مثل دیگرعناوین ریسینگ شبیهساز طرف هستیم. اما نکته مثبتی که باید به آن اشاره کرد این است که میتوانید از این عنوان بصورت Splitscreen، با دوستان و خانواده خود نیز لذت ببرید.
به بخش گیمپلی که برسیم با گیمپلیای شبیهساز و البته تا حدودی سخت طرف هستیم که ادامه رو دو شماره قبلی یعنی WRC8 و 9 است و اگر از حرفهایهای این سبک نباشید میتواند شما را تا مرز جنون پیش ببرد! اما نگران نباشید، اگر تمایل به تجربه این عنوان دارید اما از شبیهساز بیزار هستید، سازندگان برای شما نیز تنظیماتی را در نظر گرفتهاند. بدین صورت که با تغییرات تنظیمات رانندگی، میتوانید آن را به یک عنوان کاملا آرکید تبدیل کرده و از بازی لذت ببرید.
از آنجایی که این عنوان را برای کنسول پلیاستیشن 5 تجربه کردیم، نباید به راحتی از کنار قابلیتهایی که سازندگان برای کنترلر DualSense در نظر گرفتهاند گذر کرد. به جرئت میتوانم بگویم که یکی از اصلیترین جذابیتها و دلایلی که ساعتها این بازی را ادامه دادم استفاده بسیار دقیقا و هیجانانگیز از قابلیتهای دسته بود. نوع لرزش در هر یک از جادهها متفاوت است.
برروی آسفالت با لرزشی کاملا معمولی و در جادههای خاکی با لرزشهای شدیدتری روبرو هستید که این لرزش با رفتن برروی جاده برفی نیز متفاوت است. از سوی دیگر استفاده از Adaptive Trigger برای میزان پدال گاز و ترمز حس و حال خاصی را به تجربه این عنوان اضافه کرده است.
ممکن است اتومبیلتان دچار سانحه شود و هنگامی که میخواهید دهنده عقب به جاده برگردید، تریگر سمت چپتان کاملا قفل شده و با فشار آوردن به آن دنده سرجای خود رفته و تریگر عمل کند! صدای گرد و خاک و سنگ ریزههایی که به زیر اتومبیل برخورد میکنند نیز از اسپیکرهای داخلی دسته حس و حال خاصی را به کلیت این قضیه اضافه میکند.
WRC 10 در بخش گرافیکی باید گفت برروی نسل جدید کنسولها با آن چیزی که انتظار داشتیم مواجه نشدیم. از آنجایی که این عنوان برروی کنسولهای نسل قبل نیز منتشر شده است، با گرافیکی میان نسلی طرف هستیم که از پتانسیل کامل کنسولهای جدید استفاده نمیکند.
رنگبندی بازی طبیعی و در بیشتر صحنهها کاملا رئال و طبیعی جلوه میدهند اما نوسان گرافیک و پایین بودن کیفیت مدلهای محیط کاملا مشخص است و توذوق میزند. برروی کنسولهای نسل جدید قابلیت 120 فریم نیز در بازی در نظر گرفته شده است که برای استفاده از آن به تلویزیون یا مونیتورهای 120 هرتز نیاز خواهید داشت.
مشکلی که به شخصه در بعضی از مسابقات داشتم، مسابقات شبانه بودند. این مسابقات بشدت تاریک هستند و نور چراغهای اتومبیل نیز کمکی به این قضیه نمیکند. نبود تنظیمات نور و HDR نیز باعث میشود تا نتوانید میزان نور و کنتراست مورد نظر خود را بدست آوردید و مجبورید با تنظیمات تلویزیون خود بازی کنید، که در این صورت نیز نور مسابقات روزانه شما را کور خواهد کرد.
ناگفته نماند که بشدت در WRC 10 مشخص است و امیدواریم با بروزرسانیهای آینده این مورد برطرف شود. شبیه سازی تخریب اتومبیلها نیز به خوبی طراحی شده و کافی است تا کمی بیدقت باشید تا در همان ابتدای راه اتومبیلتان کاملا به درد نخور شود. البته این مورد را نیز میتوانید از بخش تنظیمات خاموش کنید تا به طور کامل با یک عنوان کاملا آرکید طرف باشید.
صداگذاری مثل همیشه از نکات مثبت این بازی است و صدای اتومبیلها، جادههای خاکی و سنگ ریزهها به خوبی هرچه تمام کار شدهاند. صداپیشگان چه در منوی بازی و چه دستیار جاده خوانتان به خوبی کار خود را انجام دادهاند و مشکلی از این بابت متوجه این بازی نیست.
کلام آخر
اینکه این عنوان ارزش تجربه دارد یا خیر سوال بسیار سختی است که بیشتر به خود شما بستگی دارد. اگر از طرفداران پروپاقرص رالی هستید، شاید بتوان گفت WRC10 یکی از بهترین گزینههای روی میز مخصوصا برروی کنسول PS5 به علت استفاده از کنترلر DualSense است. این عنوان در هرشماره با وجود کموکاستیها پیشرفت خوبی به خود میبینید و امیدواریم در آینده نیز این پیشرفت با انتقال کامل گرافیک به نسل جدید کنسولها بیش از پیش به چشم آید.
نقد و بررسی بازی WRC 10 روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.
WRC 10 Review
برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی
گرافیک نسل قبلی برروی کنسول های جدید
استفاده بهینه از دسته DualSense!
نبود تنظیمات نور و کنتراست!
داشتن انتخاب بین آرکید و شبیهساز
مسابقات مشهور 50 سال اخیر رالی!
نظری ارسال کنید