اخبار بازی

برنامه Xbox Game Pass روی نینتندو و سونی تاثیری ندارد

برنامه Xbox Game Pass روی نینتندو و سونی تاثیری ندارد

وی جی مگ: شرکت مایکروسافت اخیرا اعلام کرده بود که از این پس عناوین انحصاری این شرکت بلافاصله بعد از عرضه در روز نخست در سرویس Xbox Game Pass هم قرار خواهند گرفت. به گزارش وی جی مگ، این خبر موج بزرگی را در صنعت گیم به راه انداخت. نوع دیدگاه مایکروسافت به بازی‌ها نحوه توزیع آن و اینکه مایکروسافت به بازی‌ها به عنوان سرویس‌های دیگر خود چون Office، SharePoint، Azure و Skype و.. نگاه می‌کند. این دیگاه به نوعی نیز ارزش 60 دلاری بازی‌ها را زیر سوال برده و رفتاری مشابه Netflix و Spotify را با فیلم و موسیقی یادآور می‌شود. هم‌چنین روی فروش فیزیکی بازی‌ها نیز تاثیر خواهد داشت تا آن‌جایی که پس از انتشار این خبر، یک خرده‌فروش استرالیایی، تمامی محصولات مایکروسافت را تحریم کرد.

اما سوال اینجاست وقتی می‌توان با پرداخت ماهانه ده دلار، به بازی‌های انحصاری یک شرکت دسترسی پیدا کرد دیگر چه لزومی دارد کاربر برای تهیه آن 60 دلار پرداخت کند؟ آیا این رویکرد مایکروسافت روی نینتندو و سونی نیز تاثیری خواهد داشت؟ باید به این نکته توجه کرد راهی که مایکروسافت برای بازی‌ها به عنوان یک سرویس آنلاین در پیش گرفته کاملا در ساختار بازی‌های این کمپانی دیده می‌شود و زمینه را برای ایجاد پرداخت‌های درون‌ برنامه‌ای و بسته‌های الحاقی پولی مهیا می‌کند. عناوینی چون Gears، Halo، Forza و بسیاری از بازی‌های دیگر شرکت مایکروسافت با توجه به رویکرد آنلاین خود، کاملا زمینه را برای خریدهای درون برنامه‌ای فراهم می‌کنند. اما این مسئله در مورد سونی و نینتندو چندان صدق نمی‌کند.

رویکرد سرویس‌هایی چون Xbox Game Pass هیچ‌گاه باعث از بین رفتن بازی‌های داستانی تکنفره نمی‌شود. حتی مایکروسافت نیز عناوین داستانی دارد. اگرچه تعدادی از بازی‌های سونی نیز ممکن است پتانسیل برخورداری از پرداخت درون برنامه‌ای را در خود داشته باشند اما به صورت کلی، بخش اعظمی از عناوین انحصاری سونی، بازی‌های داستان‌محور تکنفره هستند و نمی‌توان به این بازی‌ها به عنوان یک سرویس نگاه کرد. به عنوان مثال عناوینی چون Bloodborne، Horizon و Ratchet and Clank را درنظر بگیرید. با توجه به قیمت 60 دلاری این بازی‌ها، کمتر کاربری راضی می‌شود تا چندین بسته الحاقی داستانی را با قیمت 15 الی 20 دلار خریداری نماید. بنابراین سرویس چون Game Pass چندان برای بازی‌های سونی منطقی به نظر نمی‌رسد.

این مسئله دقیقا برای نینتندو نیز صدق می‌کند. اگرچه نینتندو نیز عناوینی چون Splatoon و ARMS را دارد که شاید برای چنین سرویسی و ایجاد پرداخت درون برنامه‌ای مناسب باشند اما این موضوع کاملا برخلاف رویکرد نینتندو و سیاسیت کاریش در قبال بازی‌های انحصاری و IP های خود است. اگر دقت کنید می‌بینید بازی‌های این شرکت به مدت طولانی قیمت کامل خود را حفظ می‌کنند و حتی کمتر شاهد تخفیف بازی‌های این شرکت هستیم. نینتندو ترجیح می‌دهد تا مخاطبش 60 دلار کامل را برای بازی آن خرج کند. حتی اگر این مسئله باعث شود کاربر پس خرید بازی دیگر هیچ‌گاه رو همان بازی مبلغ اضافه‌ای پرداخت نکند چراکه خبری از بسته‌های الحاقی و پرداخت درون برنامه‌ای برای آن  بازی نخواهد بود و این دقیقا استراتژی نینتندو طی سالیان گذشته است.

بنابراین اگرچه این اقدام مایکروسافت مهم بوده، اما به نظر نمی‌رسد تاثیری روی سیاست‌های سونی و نینتندو داشته باشد.

منبع

فرداد معبودی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید