نقد و بررسی

بازسازی مشکل دار اثری کلاسیک – نقد و بررسی Wonder Boy The Dragon’s Trap

نقد و بررسی Wonder Boy The Dragon’s Trap

بازسازی بازی‌ها و یا ارتقا گرافیکی آن‌ها از نسل‌ قبل در دنیای بازی‌های کامپیوتری تبدیل به امری معمول شد. با توجه به اینکه هر نسل دسترسی به آثار قدیمی سخت‌تر می‌شود، دوباره عرض بازی‌های کلاسیک فرصتی است برای امتحان دوباره آن‌ها برای تازه‌واردها و باتجربه‌ها. این به خودی عملی بسیار خوب برای زنده نگه‌داشتن خاطرات و تاریخ بازی‌هاست و می‌تواند بسیار مثبت باشد. در این میان البته با توجه به پیشرفت روز افزون بازی‌ها نه‌تنها ازنظر گرافیکی، بلکه ازنظر گیم پلی تجربه آثار قدیمی بدون تغییر ممکن است با مشکلاتی همراه باشد و این مسئله در مورد Wonder Boy کاملاً صادق است. این بازی دوباره‌سازی Wonder Boy 3 است که در سال 1989 عرضه شد. باوجود جذاب بودن روال کلی بازی، وفادار ماندن به‌تمامی مکانیک‌های قدیم سبب شده در مواردی ضرباتی بر پیکره این بازسازی وارد شود.

نقد و بررسی Wonder Boy The Dragon’s Trap

در Wonder Boy پسرک (دخترکی) به دنبال از بین بردن اژدهای پلیدی است و در این میان باید چند دشمن قوی را از میان بردارد. داستان بازی بسیار سطحی و در حد چند صفحه ثابت در ابتدا بیان می‌شود و در کل اهمیتی ندارد. البته از یک بازی متعلق به سال 1989 هم انتظار بیشتری نمی‌رود! این پسرک مجهز به شمشیر و سپر، از دنیایی به دنیای دیگر می‌رود و پس از کشتن هر Boss به موجودی جدید باقدرت خاصی تبدیل می‌شود که راه را برای ادامه بازی باز می‌کند. موجوداتی همچون اژدهایی کوچک آتش پرتاب کن، موشی که می‌تواند از برخی سطوح در هر زاویه‌ای بالا برود، موجودی ماهی مانند که می‌تواند شنا کند و تعدادی دیگر. پس از مدتی پیشروی دربازی باید دقت کرد که در راه پیشرفت نیاز به کدام موجود دارید، البته نمی‌توان به‌دلخواه از موجودی به دیگری تغییر شکل داد، بلکه این کار در نیمه دوم بازی در مکان‌های خاصی انجام می‌شود. در بازی حالتی نقش آفرینی ساده‌شده مرتبط با خرید شمشیر، سپر و زره با قدرت‌های مختلف نیز وجود دارد که برای پیشرفت لازم هستند و با جمع‌آوری طلا خریداری می‌شوند. در کل روال بازی-طبیعتا- بسیار شبیه بازی‌های دهه 80-90 است: حرکت در مراحل با تم معمول آب، آتش و امثال آن و مبارزه با دشمنان با حرکات ساده و از پیش تعیین‌شده.

نقد و بررسی Wonder Boy The Dragon’s Trap

گیم پلی Wonder Boy بسیار ساده و سرراست است. هر شخصیت دو حرکت کلی ساده یعنی پرش و حمله دارد و در مواردی یک قابلیت برای حرکت در محیط (برای مثال پرواز کردن یا شنا کردن). در طول مراحل با از بین بردن دشمنان به‌صورت تصادفی تعدادی قدرت‌های مختلف به دست می‌آید مانند شلیک تیر، آتش و گردباد و یا رعد برقی باقابلیت ضربه زدن به دشمنان موجود در صفحه. البته تعداد استفاده از این قابلیت ها محدود است و در کل برای پیشرفت الزامی نیستند. مبارزات نیز کاملاً سرراست ساده هستند و دشمنان پیچیدگی خاصی ندارند. حتی Boss ها نیز مسیر حرکتی یکنواختی دارند و حداکثر دو حرکت از پیش تعیین‌شده انجام می‌دهند. البته این به این معنا نیست که بازی خود آسان است. برعکس مدت چندانی نخواهد گذشت که درجه سختی بازی بسیار بالا می‌رود که دلیل آن کم شدن بیشتر و بیشتر سلامتی در اثر برخورد با دشمنان است و یا قسمت‌های پلت فرمری که کوچک‌ترین اشتباه در آن‌ها منجر به مرگ می‌شود. به‌جز خود گیم پلی، مانع دیگر جلوی پیشرفت در بازی پیدا کردن راه و انتخاب شخصیت مناسب برای عبور از موانع است. در طول مراحل قسمت هایی هستند که برای دسترس نیازمند قدرت موجود خاصی هستند و باید به یاد داشته باشید در کجا از کدام موجود استفاده کنید.

نقد و بررسی Wonder Boy The Dragon’s Trap

بزرگ‌ترین مشکل و نکته منفی بازی در مورد نحوه ذخیره پیشرفت در آن است. همه به یاد داریم که در کنسول‌های قدیمی از ذخیره بازی خبری نبود و در بهترین حالت امکان داشت با دریافت پسورد مناسب پس از رسیدن به مراحل جدید بازی را از ابتدای هر مرحله ادامه داد. Wonder Boy بااینکه خوشبختانه این روال را با ذخیره کردن پیشرفت در قسمت‌های خاصی کنار گذاشته اما متأسفانه به نظر می‌آید که سازندگان آن اعتقادی به Quick save و یا حتی Checkpoint نداشته‌اند! بدین گونه در صورت کشته شدن در طول مرحله و یا بدتر، در حین مبارزه با Boss باید از ابتدای آن قسمت دوباره شروع به پیشروی کنید. به‌عبارت‌دیگر فقط در هنگام کشتن Boss بازی ذخیره می‌شود! این مسئله خود به‌تنهایی تا حد زیادی لذت بازی را کم می‌کند، مخصوصاً اینکه در نیمه دوم درجه سختی بسیار بالاتر می‌رود. درقدیم به دلیل نبود فنّاوری و پس‌مانده طراحی بازی از دوران آرکید و تلاش برای طولانی کردن بازی‌هایی که به جرئت 1-2 ساعت بودند درجه سختی بالابود ولی در این دور و زمانه دلیلی برای این مسئله وجود ندارد.

نقد و بررسی Wonder Boy The Dragon’s Trap

گرافیک کارتونی و شاد Wonder Boy از نقاط قدرتمند آن محسوب می‌شود. به‌جرئت می‌توان گفت که این بازی حاوی یکی از زیباترین بخش هنری در میان آثار دوبعدی این روزها است. انیمیشن‌های بازی، به‌خصوص شخصیت اصلی نیز بسیار روان و زیباست. درحرکتی جالب، با زدن دکمه‌ای در حین بازی می‌توان به‌صورت آنی گرافیک بازی را به حالت قدیمی آن درآورد و این عمل به‌صورت پویا در حین اجرا بدون قطع انجام می‌شود که بسیار تحسین‌برانگیز است. این قابلیت به حدی است که حتی می‌توان بخشی از صفحه را با گرافیک جدید و بخشی دیگر را با گرافیک قدیمی تنظیم کرد! البته این قابلیت استفاده چندانی ندارد و بعید است کسی مدت زیادی از گرافیک قدیمی استفاده کند ولی به‌هرحال دیدن آن و مقایسه با گرافیک زیبای جدید خالی از لطف نیست. ازنظر آهنگ گذاری نیز روالی مشابه انجام‌شده است. آهنگ‌ها هم به‌صورت بازسازی و به‌روز شده و هم به‌صورت 8 بیت قدیمی برای انتخاب وجود دارند.

نقد و بررسی Wonder Boy The Dragon’s Trap

Wonder Boy بازی بدی نیست، حتی شاید در این روزگار بازی‌های پیچیده امتحان آن لذت دوچندانی داشته باشد. تجربه آن نشان می‌دهد که در سال 1989، در ایده‌های جالبی برخوردار بوده ولی متأسفانه همه مکانیک‌های آن مناسب زمان حال نیستند. اصرار سازندگان بر وفادار بودن بیش‌ازحد به روال قدیم به‌خصوص با عدم قرار دادن checkpoint در طول مراحل سبب شده که تجربه لذت‌بخش و سرراست بازی با دست‌انداز مواجه شود. این مسئله تا حدی تأثیر منفی دارد که توصیه Wonder boy را سخت می‌کند، ولی با این‌ وجود نمی‌توان از نقاط مثبت آن چشم پوشاند. در کل می‌توان گفت این بازی اثری خوب ولی همراه با نقاط ضعف است.

نقد و بررسی Wonder Boy The Dragon’s Trap

Wonder Boy The Dragon’s Trap به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.

Wonder Boy The Dragon’s Trap Review (English Version)

Remasters and remakes are par for the course these days. Since with each passing year access to classics titles gets more difficult, re-releasing games is a good step for rejuvenating the memories of old games for both new and old players. However, games have evolved with passing years both in gameplay and graphics department and this will in some cases result in the re-releases to feel old and clunky. This is apparent in the case of Wonder Boy: The Dragon`s Trap. Being a remake of a game from 1989, strict adhesion to the original title has led to this remake to stumble along the way while doing many things right.

In WonderBoy, the player assumes the role of a boy or a girl who is looking to fight the evil bad dragon and freeing the land and on this path he/she will encounter a few bosses that need some good spanking. The story is frankly quite superfluous and it is just there, but not much is expected from the game from the 90`s. The protagonist goes to fight the enemies and the bosses while equipped with a sword and a shield, although not long passes until he gets a power to turn into various humanoid creatures with special powers. These include a mouse that can walk on specific blocks no matter the orientation, a fish that can swim among some other ones. The creature powers are required for advancing further in game although you cannot turn into each one at will at any time since there are special rooms that serve as a way to cycle between creatures. There is very simple RPG element in the game in the form of weapon, shield and armor upgrade that is crucial for progress and they can be bought by gathering gold. All in all the gameplay is pretty straightforward: advancing through the levels centered around fire, water and earth theme and fighting enemies with simple patterns along the way.

The gameplay in Wonderboy is pretty simple. Each character has two main moves, jumping and attacking (with a sword) and one specific traversing move such as flying or swimming. There are also specific powers that are dropped from enemies with limited ammo. These powers include a fireball, a small tornado that hits enemies a few times and a jolt of electricity that hits all the enemies visible on the screen. However, these are not really needed in order to progress through the game overall. The fight with the enemies is pretty simple as well since all follow a simple pattern and attacks, even the bosses are similar with at best two different attacks. Although don’t take this as sign that the game is easy. On the opposite it does not take long for the challenge to ramp up. This has mostly to do with how enemies do much more damage and platforming sections where mistakes lead to massive health loss and death.

Probably the most glaring downside of the game is the way it handles the progress saving. Back in the old days, there wasn’t really a save system in place because of the hardware limitations. At best upon reaching a new level, a password was shown to the player that could be used to access that level the next time the game was played. Wonder boy fortunately saves game, but only does so after each boss`s defeat. Seems like the devs do not really believe in checkpoints so each time you die during a level or worse, at a boss fight you have start the level all over again. In this day and age, not having checkpoints at least before a boss fight is a pretty odd decision and undermines the whole experience.

The graphics of the game are among the best 2D art currently on the market. Clearly a lot of love and care has been put towards redrawing the sprites and adding details to the levels. The animations of all the characters, specially the protagonists are very smooth and beautiful as well. As a nice touch, the game has the ability to switch between the old and new graphics by the press of a button and impressively this is done while the game is running without any pause. There is even the possibility of having a section of the screen to run on the old graphics! As neat as this is, I don`t think it will be used by many to play through the whole game. A similar process has been applied to the sound design as well. All the music tracks have been updated and there is the ability to switch between the 8 bit era music and modern music at will.

Wonder boy: the Dragon`s Trap is by no means a bad game. Especially in this day and age with all the complicated games, it is nice to try out a simple fun game. The game certainly had some great designs back when it was released, however not all of them translate well to modern times. The strict adherence to the old ways and the lack of checkpoints almost ruins the whole experience and leads to tons of frustrations, particularly in the second half of the game. Overall, it could be said that this remake is a fun and yet flawed game that could be worth your time, provided you have the patience for it.

Positive
Gorgeous art and animations – Simple yet fun gameplay reminiscence of the 90`s

Negative
Lack of checkpoints during levels leads to numerous frustrations
  • 65%
    - 65%
65%

خلاصه

نکات مثبت:
گرافیک هنری بسیار زیبا و چشم‌نواز
گیم پلی سرراست، یادآور آثار دهه 90

نکات منفی:
عدم وجود checkpoint در میانه مراحل
طراحی قدیمی گیم‌پلی
نبود قابلیت جدید خاص در جریان بازی

Sending
User Review
0% (0 votes)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

1 × پنج =