بازی های شبیه ساز کشاورزی این روزها مخصوصا روی گوشی های موبایل، طرفداران زیادی دارد و برخی از این دست بازی ها، در دنیا بسیار پر طرفدار هستند. بازی های کشاورزی معمولا از یک اصل ثابت پیروی می کنند: بکار،درو کن، محصول خود را بفروش و مزرعه خود را گسترش بده. استودیو بازیسازی تاد که در رزومه خود بازی فروت کرفت را دارد و توانست موفقیتهای زیادی برای این بازی بدست بیاورد، در ساخت بازی جدید خود، پرسیتی به سراغ ژانر استراتژی رفته که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. با نقد و بررسی بازی پرسیتی همراه ما باشید.
در تمامی بازی های هم سبک، کاربر دارای منابع محدود است و باید با کمترین امکانات بازی خود را شروع کند. شروع پرسیتی با یک دهکده کوچک و چند ساختمان آغاز می شود. گیمر با در اختیار داشتن سه زمین کشاورزی و یک مرغ باید شروع به تولید محصولاتی همچون گندم و تخم مرغ کند و با فروش این محصولات علاوه بر بدست آوردن سکه، سطح تجربه (XP)خود را افزایش دهد تا بتوانید ساختمان ها و محصولات جدید را آزاد کنید. ساخت و ساز بازی به ۵ دسته تقسیم می شود: مسکونی، کشاورزی،غذایی،صنعتی و تزیینی. مسکونی شامل انواع و اقسام خانههای میشود که شما میتوانید در دهکده خود ایجاد کنید. جمعیت نقش مهمی در بازی ایفا می کند و باید برای ساخت برخی محصولات و یا ساختمان ها، دارای تعداد مشخصی از افراد باشید.
کشاورزی شامل زمین و گاوداری و مشابه این مکان های می شود. در بخش غذایی امکان ساخت ساختمان های که تولید مواد غذایی همچون نانوایی و لبنیات وجود دارد. صنعتی امکان ساخت کارگاه های چوب بری و اهنگری و مشابه این دست صنایع را خواهید داشت و در آخر تزیینی که برای زیباسازی دهکده شما محصولاتی دارد که می توانید با پرداخت سکه، از این وسایل استفاده کنید. در این بازی خبری از جنگ و حمله نیست و فقط هدف تجارت است. برای توسعه دهکده نیاز به داشتن برخی ادوات خواهید داشت که شامل میخ، طناب و تبر خواهید داشت که در شروع بازی می توان به دو صورت به لوازم دست یافت. اول فروش محصولات به افراد مختلفی که از شما درخواست دارند و اگر شانس با شما یار باشد علاوه بر سکه برخی از این ادوات هم برای شما آزاد گردد، دوم باز شدن جاده ابریشم و راه افتادن کارونسرا که میتواند در ازا دادن برخی محصولات کشاورزی به کاروان تاجران، این ادوات را به همراه بیاورد.
در این بخش یک بیسلیقگی وجود دارد آن هم نبود تغییرات لحظه ای روی ساخت و سازهای بازی است. به عنوان مثال سعی در پاکسازی جنگل کرده تا از زمین این جنگل برای ساخت و ساز استفاده کنم، اتفاقی که بعد از زدن دستور عمل اینکار افتاد این بود که یک هیچ گونه تغییر و تحول روی جنگل رخ نداده و فقط به دور این محدوده یک حصار چوبی کشیده شد. هیچ کارگری مشغول کار نشد و فعل و انفعالی رخ نداد. در انتها هم یک روبان قرمز به دور این زمین کشیده شده که با کلیک روی این محدوده، افکت آتیش بازی نمایش داده میشود. بر خلاف بازی های مشابه خارجی که هر دستوری از طرف کاربر باعث یک فعل انفعال بر روی مردم شهر و دهکده می شود. از دیگر نکات منفی گیمپلی میتوان به نبود هیجان کافی در روند پیشرفت بازی اشاره کرد. شما صاحب یک تجارت هستید یا همیشه برای شما همه چیز بر طبق میل شما است و هیچ اتفاق بدی برای شما نمی افتد؟ مطمئنا جواب منفی است.
تجارت همیشه با سود همراه نیست، نکتهای که در این بازی خلافش رخ می دهد. شما دهکده خود را گسترش میدهید و محصولات جدید تولید کرده و میفروشید و هیچ اتفاق بدی برای دهکده شما رخ نمیدهد، در صورتی که در واقعیت آیا زمین کشاورزی مورد هجوم آفات قرار نمیگیرد و یا سیل یا طوفان و حتی آتش سوزی در واقعیت رخ نمیدهد؟ اگر به این نکته توجه می شد، گیم پلی به مراتب جذاب تری شاهد بودیم. در بازیهای استراتژیک، شهروندان یک جامعه نقش اساسی و حیاتی را بازی میکنند، اما در پرسیتی این نقش جدی گرفته نشده است. برای مثال برای ساخت یک کارگاه جدید به افزایش اسمی جمعیت نیاز دارید و باید خانه سازی برای افزایش جمعیت انجام دهید ولی هیچ گونه توجهی به رفتار جمعیت در بازی نشده است.
این یک اصل در بازی های مشابه خارجی است که هر فعالیت شما باعث ایجاد تغییر در سطح خوشحالی و یا ناراحتی مردم شهر شما خواهد شد، اما در این بازی فقط جمعیت نقش کلیدی برای خلق صنایع جدید داشته و هیچ گونه چالشی را برای گیمر ایجاد نمی کند که جمعیت دهکده شما از این تصمیمات شما راضی هستند یا خیر؟ البته باید توجه داشت که سازندگان این بازی در خلق دومین اثر خود، سعی در ساخت یک بازی استراتژیک استاندار هرچند کوچک داشته اند و امید است که اگر به دنبال ساخت ادامه این بازی یا مشابه این بازی می روند، به نکات ذکر شده توجه کنند. در زمان بندی احداث ساختمان ها کمی زیاده رویی رخ داده، و برخی از ساختمان ها که جز بناهای اولیه بازی به شمار میروند برای ساختشان، باید زمان زیادی را صبر کنید و یا، از الماس های حساب کاربری خود خرج کنید.
به مانند بازی های مشابه، این امکان برای گیمر وجود دارد تا با پرداخت هزینه، و خریداری جم، روند گیمپلی را سرعت بخشد. نکته منفی این بخش زمانی خود را نشان میدهد که سازندگان این بازی برای این منظورکه گیمر را سریعتر به پرداخت پول مجاب کنند، زمان ساخت بناهای اولیه را به شکلی افزایش دادهاند که برای ساختشان باید زمان زیادی صبر کرد و یا از طرفی دیگر، میزان دریافت جم در برخی بناها را به شدت بالا بردهاند که سریعتر وارد پرداخت پول به بازی شوید. البته که سازندگان با قراردادن قابلیت پخش ویدیو تبلیغاتی برای مخاطب، و سرعت بخشیدن به روند گیمپلی برای مخاطب، سعی در برطرف کردن این نقیصه در بازی خود کردهاند.
از نکات مثبت این بازی میتوان به طراحی هنری این بازی اشاره کرد. پرسیتی به خوبی توانسته محیطی فانتزی را خلق کند و کاربر را به دوران هخامنشی ببرد. به طور کلی طراحی هنری بازی جذابیت بالایی دارد و حتی به طراحی لباس ها و ساختمان ها بسیار توجه شده و سعی شده به خوبی دوران حکومت هخامنشیان را به تصویر بکشد. سبک هنری این بازی به شکلی خلق شده است که، میتواند برای گیمرهای خارج از ایران نیز جذاب بوده و باعث آشنا شدن هرچه بیشتر با دوره هخامنشیان باشد. رابط کاربری بازی در عین سادگی خوب طراحی شده و دارای جذابیت خوبی است، دیگر نکته مثبت این بازی استفاده بهینه از سخت افزارهای گوشی های مختلف پلتفرم اندروید است.
این بازی را روی مدلهای مختلفی از گوشیهای اندروید به راحتی بازی تجربه کردهایم و هیچ گونه مشکل فنی برای اجرا آن نداشتهایم، دقیقا برعکس بسیاری از هم سبک های داخلی این بازی که دارای کدنویسی بهینه نبوده و به شکل نامناسبی روی دستگاههای مختلف اجرا می شوند که حتی نمیتوان برای چند دقیقه به تجربه آنها پرداخت. دیگر نکته مثبت بازی به جذاب بودن گیمپلی ارتباط دارد که بعد از چند ساعت بازی کردن جذابیت خود را از دست نمیدهد. حتی با نداشت حوادث غیرمترقبه که قبلا اشاره کردیم. موسیقی بازی دارای ریتمی ملایم و آرامش بخش است. اگر برخی نمونه های داخلی این سبک بازی را تجربه کرده باشید به این نکته پی میبرید که سازندگان این بازی حتی شناخت نسبی از سبک بازی خود نداشتهاند و این مسله باعث بروز خستگی و دلزدگی در گیم میگردد، نکته ای که کاملا برعکس در این بازی رخ میدهد این است که، آهنگ بازی سعی در خلق یک فضای آرامش بخش برای گیمر دارد تا بتواند ساعتها بازی کند و تصمیمات درستی اتخاذ کند.
به هیچ عنوان موسیقی بازی باعث خستگی در کاربر نمیشود و این جزو نکات مثبت این بازی است. صداپردازی به شکل خوبی در بازی اجرا شده و وقتی فعالیت های مختلفی اعم از کشاورزی، دامداری و غیره را انجام میدهید با افکت های صوتی خوبی مواجه میشوید که سعی شده هرچه بیشتر فان و جذاب باشد. نکته منفی آخر این بازی را که میتوان اشاره کرد، مشاهده برخی باگ های کوچک است، که احتمالا در بهروزرسانیهای آینده حل خواهد شد. در مجموع بازی پرسیتی بازی خوش ساختی است که استودیو تاد توانسته در دومین تجربه بازیسازی خود عرضه کند و کاربر را می تواند ساعت ها با خود همراه سازد. این بازی علاوه بر پلتفرم اندروید، بر روی سیستم عاملios نیز عرضه شده.
خلاصه
نکات مثبت:
سبک هنری جذاب و خلاقانه مخصوصا طراحی دوران هخامنشی
کدنویسی بهینه و استفاده مناسب از سخت افزار تلفن های همراه و تبلتها
موسیقی خوش ساخت و مناسب سبک بازی همچنین صداگذازی جذاب
نکات منفی:
یکنواخت شدن گیمپلی به دلیل نبود برخی حوادث و اتفاقات در روند بازی
وجود نداشتن برخی افکت های بصری در زمان ساخت یک ساختمان یا کارگاه
نبود نقش جدی برای جمعیت در گیمپلی بازی
متعادل نبود میزان زمانبدی احداث ساختمان ها و همچنین میزان دریافتی
بالاخره این هم یک بازی هست ، حالا اگه ضعیف ساخته شده و خسته کننده هست ، کمی باید به سازندگانش وقت بدهیم و ازشون حمایت کنیم تا انرژی بگیرند و نقدهای ما روتوی نسخه های بعدی بازی هاشون اعمال کنند .
شخصا این بازی رو تا به حال تجربه نکردم ، شاید چون از این سبک بازی ها خوشم نمی آد ولی الان با دیدن این نقد از آقای زاکری عزیر ، مایل شدم بازی رو از بازار بگیرم و بررسی اش کنم .
کاربر و بازی ساز ، هم تون موفق باشید.
منتقد بازی ها ، تو هم پیروز باشی !
احمد
بازی ساز مستقل
حمایت از یک اثر با استاندارد و کیفیت پایین به خاطر اینکه روحیه بدیم باعث پیشرفت هیچکس و هیچ چیزی نشده الکی خودمونو گول نزنیم.
احسنت :yes:
نمونه اش هم وضعیت خودروهای داخلیمون که اثر من اشمس و کیفیت آزشون میباره 😀
دقیقا، متاسفانه فلسفه حمایت از تولید ملی درست جا نیوفتاده
جواد جان حالا این بازی خوبیا شما فکر کنم کلی گفتی 🙂
به هر حال دوست عزیز هر کسی وظیفه ای دارد . بازیساز یک وظیفه و منتقد وظیفه ای دیگر. سعی ما این بوده و هست، که نقد منصفانه ای داشته باشیم و سعی کنیم تمام جوانب و نقاط ضعف و قدرت بازی را بیان کنیم و تصمیم نهایی برای تجربه کردن بازی را، به خود گیمر واگذار کنیم.
کاملا با شما موافقم. باید حمایت بشن.
حالا شما سوال من رو جواب بدین ممنون میشم:
آیا چون قراره حمایت بشن نباید ضعفهای بازی هاشون گفته بشه که برطرف کنن؟
اگر منظور شما از حمایت کردن کور بودن و ندیدن هست باید بگم خیر. ما از این چیزا نداریم. همینجوری شده که وضعمون اینه.
بنا بر حمایت باشه ما خبر کار میکنیم. پوشش خبری میدیم. دعوتمون کنن مراسم میریم. گزارش میگیریم.
اینا رو اسمش رو میزاریم حمایت.
ولی دلیلی نمیبنیم که چشممون رو ببندیم و به اسم اینکه داریم حمایت میکنیم کور بشیم و بدی های بازی ها رو نبینیم.
امیدوارم بازی های خوبی از شما ببینیم و افتخار کنیم.
شما هم موفق باشید.
ممنون از بررسی
شاید نزدیک به 100 تا 150 ساعت این بازی رو بازی کردن و حدود 100 150 هزار تومن هم توش خرج کردم. مسلما اگر من نقد میکردم سخت گیرانه تر میرفتم جلو و علی کمی اغماض کرده.
به طور مثال شما به جایی خواهید رسید که حتی صبر کردن هم کفاف نمیده و باید پول خرج کنید. وگرنه اصلا و ابدا پیشرفت نمیکنید.
یا مثلا اگر بازی رو انگلیسی بازی کنید با جملات و کلماتی روبرو میشید که عجیب هستن.
یه سری مشکلات دیگه هم داره که به شدت رو مخت میره و از بازی دور میشی.
حتی من اوایل تئوری توطئه داشتم که این بازی یه بازی خارجیه و نتونسته موفق باشه و شرکت سازنده این بازی رو کلا خریده با کدها و تمام چیزهاش و کمی ایرانیش کرده و داده تو بازار.و فقط برای یوزر ایرانیه بدون بازی و خوبه. اونم برای مدتی کوتاه.
همون خوب شد من نقدش نکردم. وگرنه یک بهش میدادم از 5
با توضیحات شما اقای قربانی یکم زیادش 😉
امتیازی نگیره سنگین تره :-))
بالاخره یه بررسی از علی آقای ذاکری دیدیم…البته اونقدراهم که فکر میکردم با بولدوزر از روی بازی های ایرانی رد نشدید…شدید؟؟؟ 😀
سلام
راستش چون کار اصلی من در حوزه سرمایه گذاری روی پروژه های بازیسازی است و نمونه مشابه این سبک را تولید کردیم، دید من کمی منطف تر شد نسبت به یک منتقد صرف. واقعا ساخت یک بازی در این سبک، کار طاقت فرسایی است و شروع کردن به ساخت این سبک بازی با رسیدن به این کیفیت به نظرم کار کوچکی نبود.