مقاله

آنالیز تکنیکی تریلر Call of Duty: Modern Warfare

آنالیز تکنیکی تریلر Call of Duty: Modern Warfare

پس از انتشار اولین تریلر بازی Call of Duty: Modern Warfare، فرصت خوبیست تا با بررسی آن متوجه شویم که اکتیویژن چه کارهای جدیدی برای این فرانچایز انجام داده است. توسعه دهنده بازی Infinity Ward قصد دارد تا شروع تازه­‌ا‌ی به بازی ببخشد. با اکشن سریع و هیجان انگیز همیشگی، بازگشت به زمان رویایی و دوست داشتنی نسخه اول از مجموعه مدرن وارفر و حضور دوباره کاپیتان پرایس. توسعه دهندگان موتور جدیدی را برای بازی در نظر گرفته‌­اند. هنوز زمان زیادی برای توسعه و انتشار بازی باقی­مانده است اما تحلیل تکنیکی تریلر منتشر شده می تواند نویدبخش موفقیت موتور جدید بازی باشد. دموی منتشر شده نمایشی از انجام بازی بر روی یک PlayStation 4 Pro است. خبری از سینماتیک های فیک یا اجرای بازی روی یک PC قدرتمند نیست. همین موضوع می‌تواند نشانگر یک نقطه عطف در سری جدید این فرانچایز محبوب باشد. جسارت نمایش بازی بدون هیچ هیاهوی فیک هنری!

اگر شما تریلر بازی را مشاهده کرده باشید حتما متوجه تفاوت جلوه‌های هنری شده اید. سازندگان با موتور جدید بازی قصد دارند تا رئالیسم و جزییات بیشتری را به بازی اضافه کنند. موتور بازی با دید اینکه دقیقا شبیه ساز محیط واقعی باشد طراحی شده است. شروع این امر هم با تغییر در سیستم فیزیکی بازی و رندرکردن اشیا به صورت مستقیم است که موتور بازی نه تنها بتواند شکل اجسام بازی را به خوبی رندر کند بلکه ویژگی­هایی مثل زبری، زمختی، نرمی و بازتاب نور را هم به صورت یک مجموعه یکپارچه و هماهنگ با سیستم جدید لایتینگ بازی ارائه دهد.

چه ما در مورد جزییات محیط یا استفاده از سینماتیک‌های حین گیم‌پلی صحبت کنیم، موتور جدید بازی همه این ویژگی ها را  با جزییات ریز دربر می‌­گیرد. در این قسمت، هدف فقط رئالیسم نیست بلکه ثبات نمایش هنری و گرافیکی هم برای سازندگان مهم بوده است. نمایش جزییات ریز و جدید بازی نیازمند طراحی قوی از اشیا است. به کمک ترکیب الگوریتم­های مختلف، بازی مدرن وارفر قادر است تا پنج برابر نسخه های قبلی از طراحی هندسی-فیزیکی بهتر استفاده کند (صحنه های شلوغ درگیری بازی را تماشا کنید). باز هم لازم به یادآوری است که تمام قسمت­های تریلر بازی به صورت گیم­‌پلی in-game بازی بر روی یک PS4 هستند. در بعضی از صحنه‌­های تریلر بازی از هشت میلیون polygons استفاده شده است. نمایش هنری بازی با استفاده از همین جزییات زیاد و tessellation روی طراحی کاراکترها و محیط سعی در افزایش غنای جلوه­‌های هنری دارد.

نورپردازی نیز به تنهایی خیلی بهتر از قبل بهبود یافته است. پرتوهای هر منبع نور در بازی به صورت طبیعی ساطع شده­ است. در رابطه با سیستم جدیدی که برای نورپردازی استفاده شده است بعدها مفصل صحبت خواهیم کرد. ترکیب توانایی توسعه دهندگان بازی با موتور جدید باعث شده است تا بتوانند جزییات زیاد موجود در اتمسفر بازی را به خوبی درون محیط قرار دهند. از گرد و غبار ناشی از نبرد، رطوبت، عرق ناشی از استرس سربازان و جنب و جوششان  و مه موجود در شب. نمایش پرتوهای نور با منبع های مختلف از لا‌به‌لای درختان کار سختیست و این درحالیست که این نمایش به خوبی پیاده شده و توانسته است منبع‌­های مختلف نور را طبیعی جلوه دهد. برای مثال در واقعیت، شکسته شدن پرتوهای نور چراغ جلوی ماشین خود در مه صبح زود را در نظر بگیرید، همین قدر طبیعی. البته این ویژگی که بار پردازشی زیادی دارد بر روی PCها قابل غیرفعال شدن نیست. تریلر بازی را به دقت نگاه کنید. چقدر هیجان انگیز است! ترکیب کارگردانی بی نظیر، اکشن سریع و تکنولوژی روز. استفاده از سیستم نورپردازی طبیعی، استفاده از مکان‌های واقعی برای کپچرشان در بازی به لطف محیط جدید باعث شده است تا بیش از پیش یک شاهد یک سیستم نورپردازی باثبات و ایده‌آل باشیم.

نورپردازی در بازی مولفه بسیار مهمی است. در این حد که وجود نور یا عدم نور در بازی کنترل شده است. صحنه‌­هایی که منبع نور مستقیم حضور دارد باعث روشنایی بیشتر و در طرف مقابل عدم وجود منبع نور باعث ایجاد سایه‌ای طبیعی می‌­شود. توسعه دهنده بازی سعی کرده است تا با سیستم لایتینگ مانند یک جسم طبیعی با برخورد کند. به لطف موتور بازی و ویژگی‌های IR goggles و مود night vision کاملا طبیعی پیاده سازی شده اند. به قسمتی از تریلر که وقتی کاپیتان پرایس دستور حمله به صورت حالت دید در شب می‌­دهد توجه کنید. پرتوهای نوری که فضای تاریک را میشکافند، دود ناشی از تیراندازی و پاشیده شدن خون در هوا پس از برخورد به یونیفرم های سربازان(صحنه‌های سینماتیک حین گیم‌پلی). المان های گیم­پلی بازی در اینجا پتانسیل بالقوه­ای دارند؛ مثلا برداشتن دوربین دید در شب می­تواند باعث کوری چند ثانیه‌ای سربازان شود!

نقشه­‌های بازی قبلا در برخی محیط ها جزییات زیادی را نمایش می‌­دادند. ‌به لطف موتور جدید و ویژگی tile-based اکنون باید انتظار بیشتری از جزییات داشت. یکی از ویژگی‌هایی که به بهتر شدن بازی کمک می‌کند لود کردن دیتاهای مورد نیاز برحسب موقعیت مکانی بازیکن از محیط و جهت حرکت اوست. ویژگی‌هایی از این دست کمک می‌کنند تا نبردهای پر زد و خوردی را در مولتی پلیر بازی شاهد باشیم(بدون افت فریم). نبردهایی که محیط در آن با جزییات ریزی تزیین شده‌اند. استفاده از موتور جدید برای دمیدن روحی تازه در این سری فرانچایز است، همانند پنج سال قبل. از این‌ها گذشته استدیوی ­Infinity Ward تجربیات حاصل استفاده از موتور جدید را در اختیار دو استدیوی دیگر یعنی Sledgehammer  و Raven Games قرار خواهد داد. آنها قبلا تجربه خوبی از همکاری مشترک داشته اند. همچنین باید انتظار داشت این انتقال تجربه بتواند باعث شود تا شاهد تفاوت چندانی میان بازی‌های نسل بعد و فعلی در ابتدای عرضه نباشیم.

در طول سال های متمادین نسخه های مختلف بازی سعی داشته­‌اند تا جلوه‌های هنری بهتری را ارائه دهند اما همیشه میان عملکرد و روان بودن فریم-ریت و جزییات غنی بصری یک رقابت سخت برقرار بوده‌است. همه ما سری COD را به اجرای روان بازی و 60فریم بر ثانیه می­شناسیم. این بار هم توسعه دهنده بازی در نمایش این عملکرد موفق خواهد بود، شکی نیست. ولی می‌توان امید داشت با توجه به زمان باقی‌مانده برای توسعه، شاهد پیشرفت هنری، گرافیکی و بهتر شدن سایر بخش‌ها باشیم و البته امیدواریم بازی بر روی ایکس باکس کیفیت مشابه با پلتفرم‌های دیگر ارائه دهد.

 

5.0
18

۲ نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید