مقاله

فرنچایزهایی که با PS1 دفن شدند

ps1

اگرچه که پلی استیشن کمکی بزرگ برای ظهور و انتشار عناوین ریزو درشت و آینده‌دار بود، اما تعدادی از بازی‌ها هرگز پای خود را از اولین کنسول سونی (PS1) فراتر نگذاشتند. قطعا در سال 1994 و با انتشار اولین PlayStation، کمتر کسی موفقیت حال حاضر و تبدیل شدن این برند به یکی از غول‌های سرگرمی را می‌دید.

حتی با وجود بزرگانی همچون Sega و Nintendo، سونی به لطف خلاقیت و پایه‌گذاری تکنولوژی‌هایی همچون استفاده از CD برای ذخیره اطلاعات بازی و فراگیر کردن آن، موفق به انقلابی بزرگ در صنعت گیم شد و درکنار این دستاورد بزرگ، کنسولی با فروش 100 میلیون واحدی را روانه بازار کرد.

کنسول پرفروشی همچون PS1 آغازگر سری عناوین یا فرنچایزهای بسیاری همچون  Grand Theft Auto, Resident Evil و Tomb Raider بود. همچنان با این وجود، هنوز هم عناوینی بودند که برخلاف بازی‌های معروف ذکر شده، نتوانستند ادامه‌ای در دنیای گیم و کنسول‌های نسل‌ بعدی داشته باشند. در این مقاله نگاهی به این بازی ها که گویی در گذر زمان دفن شده‌اند خواهیم انداخت.

Alundra

برای مقابله با غول بزرگ گیم یعنی Nintendo، سونی در ابتدای کار دست به ساخت عناوینی زد که بتوانند به‌صورت مستقیم بازی‌های معروف Nintendo را هدف قرار دهند. Alundra سری بازی اکشن ادونچری بود که از The Legend of Zelda الهام می‌گرفت و مثال عینی هدف قرار دادن مخاطبان نینتندو و جذب آنها به سمت خود بود.

اگرچه که این بازی هرگز به دستاوردهای IP نینتندو نرسید اما موفق شد تا توجه‌ها را تا حدودی به خود جلب کند. اولین نسخه این سری که هنوز هم گهگاهی به نیکی از آن یاد می‌شود، از معدود عناوینی بود که از همان دوره به مسائل بزرگسالانه‌تر می‌پرداخت. این عنوان دو دهه در انحصار PS1 باقی‌مانده و شاید تنها چیزی که بتواند راه جدیدی به سوی آینده برای آن باز کند سرویس PS Plus پریمیوم سونی باشد…

Bushido Blade

درست است که PS1 بنا به دلایل زیادی معروف شد اما قطعا یکی از بزرگترین دلایل، شکل‌گیری روابط نزدیک سونی و Square Soft یا همان Square Enix امروزی است. بیشتر بازی‌های ساخته شده توسط این کمپانی بعدها دارای ادامه‌های بزرگ و کوچک زیادی شدند که متاسفانه Bushido Blade از این قائده مستثنی‌ است!

این سری که تنها دو نسخه از آن منتشر شد، عنوانی فایتینگ با سبک و سیاقی همچون Tekken و Mortal Kombat است و بر پایه مبارزات واقع گرایانه در فضایی سه بعدی دنبال می‌شود، چنان واقع گرایانه که برخلاف دو بازی نامبرده، هر ضربه در Bushido Blade می‌تواند منجر به شکست یکی از پلیرها و KO شود! با چنین مکانیک‌هایی، عجیب نیست که تا همین حالا هم حرف‌های زیادی درمورد بازی ردو بدل شود و به فکر فرو برویم که چرا این سری پا از PS1 فراتر نگذاشت.

 Colony Wars

جالب است بدانید که سونی سه نسخه مختلف از این سری بازی برروی PS1 منتشر کرد و با این وجود بازهم تصمیم بر ادامه ندادن سری روی کنسول‌های بعدی‌اش گرفت! Colony Wars توسط Psygnosis ساخته شد که بعدها به Studio Liverpool تغییر نام دادند. هدف گیمر در بازی سفر و کشف سیاره‌های جدید که برخلاف زمین، وابسته به منابع اولیه نباشند، است.

بازی برپایه ترکیبی از سبک علمی تخیلی، نبردهای فضایی و جنگنده‌های بین ستاره‌ای بود و شاید همین‌ها نقاط اصلی و قوت بازی را شکل می‌دادند، تا حدی که هنوز هم طرفداران این سری از آینده بازی که هرگز فراتر از نسل پنجم نرفت، صحبت می‌کنند.

Jet Moto

یکی از مهمترین دلایل موفقیت کنسول PS1 انتشار بازی‌های سبک ورزشی و ریسینگ در دهه 90 میلادی بود. قابلیت انجام دادن فعالیت‌های آشنا (همچون رانندگی) در محیط سه‌بعدی به حدی محبوب شد که سری بازی‌هایی همچون Gran Turismo تا همین حالا هم به لطف همین نکته، به پیشرفت روز افزون خود ادامه می‌دهند. گرچه که طبق سنت این مقاله، هر بازی که در این لیست می‌بینیم، متاسفانه به این سرنوشت دچار نشد!

عده‌ای از این بازی‌ها مثل سری Xtreme سونی که به دلیل مشکلات لایسنسینگ و حق نشر ادامه‌دار نشدند و بازی‌های دیگری چون Jet Moto حتی با وجود انتشار سه نسخه، متاسفانه با بسته شدن استدیوی سازنده، هرگز ادامه نیافتند. با این اوصاف Jet Moto در دوره خود به محبوبیت خوبی دست پیدا کرد و طرفداران بازی‌های ریسینگ و hoverbike را به سمت خود جذب کرد.

Tomba!

با وجود اینکه بسیاری از بازی‌های سبک پلتفرمر اولین کنسول سونی مثل Ape Escape صاحب دنباله شدند، بسیاری‌ هم از داشتن چنین شانسی محروم گشتند. بازی Tomba! ساخته استدیوی Whoopee Camp یکی از همین بازی‌های بد اقبال بود که شاید از معروف‌ترین نمونه‌های محبوس شده روی اولین کنسول سونی باشد.

اگرچه که دو نسخه سری Tomba! به اندازه پلتفرمرهای هم‌رده و جدیدتر خود معروف و فراگیر نشدند، اما محبوبیت کاراکتر اصلی بازی به یک کالت کلاسیک تمام عیار تبدیل شد. این سری با الهام از طراحی انیمه‌ای دو بعدی و بک گراندهای سه بعدی، حتی هنوز هم چشم نواز به‌نظر می‌آید. این نکته با توجه به سن‌وسال PS1 و قدرت پردازشی تاریخ مصرف گذشته‌اش نسبت به کنسول‌های حال حاضر، حتی بیشتر باعث می‌شود که Tomba! را یک عنوان تحسین برانگیز بدانیم.

نظر شما چیست؟ با کدام یک از بازی‌های بالا خاطره دارید؟ آیا اصلا چیزی درموردشان شنیده بودید؟ و یا فکر می‌کنید شاید بهتر باشد همینگونه به حال خود رها شوند؟


فرنچایزهایی که با PS1 دفن شدند


این نوشته ترجمه ی مقاله ای از سایت Gamerant است.

نیما هاشمی

نیما هاشمی

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

نوزده + هفت =

  • لعنت به این زندگی ،یک جوان گیمر و عاشق god of war به دلیل واهی دیگه بین ما نیست ، این سرزمین سال هاست رنگ شادی و خوشی ندیده ، تا کی باید باید برای داشتن یک زندگی معمولی و عادی انقدر هزینه داد …😢😓😥

  • جالب بود 👍😍
    منم میخواستم دو سه تا بازی اضافه کنم یکی سری parasite eve که خیلی سری خاصی بود شبیه سری رزدنت ایول با المان های نقش افرینی بود ،دوربینشم مثل رزدنت ایول ثابت بود یکی هم این بازی سایفون فیلتر بود درست نسخه های دیگه ازش بعدها برای کنسول های دیگه هم اومد ولی به نظرم موفق ترین نسخه هاش مربوط به همین ps1 بود ،متال گیر سالیدم هم با اینکه قبلش برای کنسول msx ,…اومده بود ولی بیشتر منتقدها و گیمرها روی ps1 بود که اسم این بازی شنیدن ،اون روز داشتم به اقا میثم می گفتم موفقیت متال گیر سالید ۱ روی ps1 به حدی بود که تو بیشتر تاپ تن ها و بهترین بازی های تاریخ ps1 جزو سه تاست تک تک شات ها و سکانس های این بازی حرف برا گفتن داره اونم به خاطر کارگردانی و داستان سرایی خفن کوجیما و تیمش🔥😎 خیلی حرف رو کنسول رویایی ps۱ با اون همه شاهکار و بازی های خفنی که داره بتونی بازی بسازی تا این حد موفق بشه بگذریم پلی استیشن کنسول نوستالژی و خاطره انگیزی به خصوص برای ما ایرانی هاست به خاطر اینکه ما برخلاف خازجی ها که کلی تفریح و سرگرمی های دیگه دارن تو اون دوران تنها سرگرمی فقط گیم بود به خاطر لینکه اون بازی ها فقط برای ما یک بازی ساده نبودن یک جورایی ما با اون بازی ها زندگی کردیم یادش بخیر عجب دورانی بود 😎💥